Thumbnail
Διετές Λύκειο

Διαβάζω  από  τα    πορισματα  του  εθνικού  και  κοινωνικού  διαλόγου  για    την παιδεία ,  σχετικά  με  τον...  εκκολαπτόμενο  θεσμό  του  διετούς  Λυκείου:

  • «...Είναι γενική η διαπίστωση ότι το Λύκειο σήμερα δε λειτουργεί. Η κεντρική ιδέα του προτεινόμενου συστήματος είναι ένα νέο και ισχυρό διετές Λύκειο...»

  • Ο μαθητής  του  διετούς  Λυκείου  θα μπορούσε  να  κάνει υποχρεωτικά: 27 ώρες μαθημάτων την εβδομάδα για 6 μαθήματα.

           Τα 2 μαθήματα θα είναι υποχρεωτικά α. νεοελληνική γλώσσα και 

            Λογοτεχνία  β . αγγλική  γλώσσα

            Ειδικά  για  την  αγγλική γλώσσα:

 «...Το μάθημα δεν θα έχει καμία σχέση με τη φροντιστηριακή διδασκαλία των Αγγλι-κών ως ξένη γλώσσα η οποία οδηγεί αποκλειστικά σε κάποιο πτυχίο πιστοποίησης, αλλά θα εστιάζεται στην πολιτιστική διάσταση της γλώσσας: λογοτεχνία, δοκίμιο, θέατρο, εφημερίδες και περιοδικά, θέματα σχετικά με άλλα γνωστικά αντικείμενα θα συμπεριλαμβάνονται στο αναλυτικό πρόγραμμα. Μεγάλο μέρος του αναλυτικού προγράμματος θα συνδέεται με θέματα Πολιτισμού, Πολιτικών Δικαιωμάτων, Ευ-ρωπαϊκής Ολοκλήρωσης, Περιβαλλοντικής Προστασίας κλπ...»!!!

Εστιάζω  στα  παραπάνω σημεία    του  πορισματος  της   επιτροπής  των  «σοφών»   και  αναρωτιέμαι : 

1.Με  ποια  λογική    εξισώνεται   με  τη  Νεοελληνική  Γλώσσα  και  Λογοτεχνία, ως  υποχρεωτικό  μάθημα  -  και  μάλιστα  ανάμεσα  σε  έξη  Λυκειακά- όχι  απλώς η  Αγγλική  γλώσσα   αλλά   και ...  η πολιτισμική  της  διάσταση ;  Με  ποιο  σκεπτικό  θεωρείται  ότι  ένα  παιδί  15  ετών,  που  δεν έχει   γνωρίσει  ουσιαστικά τι  θα  πει  Αισχύλος,  Σολωμός,  Ελληνική  Πολιτισμική  πραγματικότητα  από  τον  8ο  π. Χ.  αι.  μέχρι  σήμερα,   θα  εκπαιδευθεί  υποχρεωτικά   στην  Αγγλοσαξονική  κουλτούρα;  Θεωρείται  άραγε  ίση   ή  και  ανώτερη  ποιοτικά  από  την  Ελληνική ;

 Και  αυτά,  όταν ήδη  έχει  υποβαθμιστεί  στην  γ΄  Λυκείου, από  δυο  ώρες     σε...  μία  ώρα ,   το μάθημα   της  Νεοελληνικής   Λογοτεχνίας.   Συγκεκριμένα   της πρώτης και δεύτερης μεταπολεμικής γενιάς, εννοώ αυτής του Μ. Αναγνωστάκη, του Α. Αλεξάνδρου, του Τ. Λειβαδίτη, του Τ. Πατρικίου, του Μ. Σαχτούρη, του Τ. Σινόπουλου, του  Μ. Κατσαρού,  της Αγγελάκη-Ρουκ, του Α. Ασλάνογλου, της Κ. Δημουλά, του Σ. Τσακνιά αλλά και του Σ. Τσίρκα, της Δ. Σωτηρίου, του Δ. Χατζή, του Α. Σαμαράκη, του Β. Βασιλικού, του Γ. Χειμωνά, της Ρ. Γαλανάκη, της Μ. Λυμπεράκη!

Όταν   επιπλέον   στην  ίδια  τάξη  έχει  εξαλειφθεί  και  το  τελαευταίο  ίχνος  κλασσικής  γραμματείας (  βλ. « Επιτάφιο»  Θουκυδίδη)      από     το  διδακτικό   έτος  2015-2016,  κατά  τις ... φαεινές    αποφάσεις  του  προηγούμενου  υπουργικού  σχήματος  των κ. κ.  Μπαλτά  και  Κουράκη.

Γιατί  λοιπόν αυτή  η  εμμονή  στην  υποχρεωτική « αγγλοσαξονική»  κατάρτιση ;  Δεν είναι  γνωστό  ότι  το  μάθημα  των Αγγλικών- και  όχι  των  Θρησκευτικών-  είναι   « η ώρα  του  παιδιού»  στα  σχολεία ,  εφόσον   ήδη στα  15  χρόνια  τους  τα  περισσότερα  Ελληνόπουλα έχουν  πτυχεία  γλωσσομάθειας;    Γιατί  αυτή  η  εμμονή  στην  υποχρεωτική  και  όχι  προαιρετική  σχέση  με  τη  γλώσσα   για  εκείνους  που  όντως  περιμένουν  από  το  σχολείο  να ...μάθουν  Αγγλικά!  Μήπως  εκφράζεται  «το  σύνδρομο  της  αποικίας»  ή  μήπως  το  λόμπυ  των  πτυχειούχων  Αγγλικής   υπαγορεύει   τρόπους  επιβίωσης  στο  ωρολόγιο  πρόγραμμα  του  Λυκείου  σε  βάρος άλλων  μαθημάτων  που  θάπρεπε  να  εκτιμώνται  ως  υποχρεωτικά;

Και  εστιάζω  στο  επόμενο  σημείο  του  πορίσματος:

  • Τα υπόλοιπα 4  μαθήματα, θα τα επιλέγει ο μαθητής από 4 ομάδες επιλογών

Η  δυνατότητα  επιλογής  του  μαθητή  είναι  ένα  μάθημα  από  κάθε  ομάδα επιλογής (+  τα  2  υποχρεωτικά) ή και δικαίωμα από μια ομάδα να επιλέξει  2 μαθήματα (+  τα  2  υποχρεωτικά).

 Η Ομάδα περιλαμβάνει τα μαθήματα:

«...1η  ΟΜΑΔΑ: μαθηματικά – πληροφορική:

 Μαθηματικά Υψηλού επιπέδου, Μαθηματικά βασικού επιπέδου, Εφαρμοσμένες μαθηματικές μέθοδοι, Πληροφορική και Προγραμματισμός βασικού επιπέδου, Πληροφορική και Προγραμματισμός υψηλού επιπέδου, Λογική κλπ

2η ΟΜΑΔΑ: Φυσικές και περιβαλλοντικές επιστήμες.

Η Ομάδα περιλαμβάνει τα μαθήματα:  Φυσική, Χημεία, Βιολογία, Περιβαλλοντική επιστήμη, Φυσική Ιστορία. Τα τρία πρώτα σε δύο επίπεδα τα άλλα μόνο στο βασικό επίπεδο

 3η ΟΜΑΔΑ: Ανθρωπιστικές Επιστήμες.

Η Ομάδα περιλαμβάνει τα μαθήματα: Αρχαία Ελληνικά και Λατινικά, Ιστορία, Ιστορική θεωρία και μεθοδολογία, Φιλοσοφία και Ηθική, Οικονομικά, Ανθρωπογεωγραφία, Πολιτική Οικονομία κλπ. Αρκετά από αυτά σε δύο επίπεδα ενώ κάποια άλλα, όπως την Ιστορική Θεωρία και Μεθοδολογία, ή η Φιλοσοφία ή τα Λατινικά μόνο στο βασικό επίπεδο.

4η ΟΜΑΔΑ: Τέχνη Πολιτισμός.

Η Ομάδα περιλαμβάνει τα μαθήματα: Σχέδιο, Ιστορία Τέχνης, Κινηματογράφος, Μουσική, Δεύτερη Ξένη γλώσσα, Μουσικολογία, Φωτογραφία κλπ. Είναι πιθανόν στην ομάδα αυτή τα μαθήματα να παρέχονται μόνο σε ένα επίπεδο...»

Με  βάση  τα  προηγούμενα,  εφόσον το  δικαίωμα   επιλογής  του  μαθητή  είναι  ένα  μάθημα  από  κάθε  ομάδα επιλογής   ή και δικαίωμα από μια ομάδα να επιλέξει  2 μαθήματα, τότε   προκύπτει  η  δυνατότητα  να  μην  επιλέξει    κάποιος -  που  π.χ. ενδιαφέρεται  για  τις  θετικές-τεχνολογικές    σπουδές -   κανένα  μάθημα  της   ανθρωπιστικής  ομάδας.   Για  παράδειγμα   τα  Αρχαία  ή την    Ιστορία .      Και,  σαυτή  την  περίπτωση,     θεωρείται  ότι  ένα  μάθημα  Ιστορίας  είναι  λιγότερο  υποχρεωτικό  από  ένα  μάθημα  αγγλικής  λογοτεχνίας  ή  μια  επιπλέον ώρα  γυμναστικής;

Από  την  άλλη  όμως  διαφαίνεται  ότι  ακόμα και ένας μαθητής του οποίου τα ενδιαφέροντα είναι εστιασμένα στις κλασσικές σπουδές, θα υποχρεωθεί να πάρει ένα μάθημα φυσικών επιστημών ή ένα μάθημα Μαθηματικών, το οποίο θα λογίζεται απολύτως ισότιμα  με τα υπόλοιπα στο Εθνικό του απολυτήριο.

       Με  άλλα  λόγια,  θεωρείται  παιδευτικά  σκόπιμο ένα  Λύκειο  να  προετοιμάζει    έναν  υποψήφιο  τεχνοκράτη  ανιστόρητο,    αμαθή ,  άγλωσσο,  απαίδευτο  αλλά όχι έναν  υποψήφιο  νομικό  ...  μη « καταρτισμένο»  στα  μαθηματικά της  γ΄ Λυκείου;   Γιατί;  Τι  θα  του  προσδώσει αυτή  η  γνώση ,  όταν  η  ίδια  επιτροπή  θεωρεί  ότι  ήδη :  «...Στο τετραετές γυμνάσιο θα γίνει δυνατό να απλωθεί η εγκύκλια εκπαίδευση, η εισαγωγή στην επιστημονική σκέψη και στις ανθρωπιστικές επιστήμες, και τα παιδιά να αποκτούν ένα γεροδεμένο σώμα των γνώσεων, των δεξιοτήτων και των αξιών που πρέπει να χαρακτηρίζουν τον σύγχρονο πολίτη...»

Μήπως  η  επιτροπή λοιπόν   αντιφάσκει;  Και  μάλιστα  σε  βάρος  πάντα  των  ανθρωπιστικών  σπουδών;

Μήπως οι  επιλογές  αυτές    σχετίζονται  με   τη  θεώρηση  του  τι  προτίθεται  η  παιδεία  μας  να  παράγει;  Θέλει  να  παράγει  μονόχνωτους  πνευματικά  τεχνοκράτες, απολιτική  νεολαία, φτηνό  υπαλληλικό ή   εργατικό  δυναμικό –κατα τις απαιτήσεις  των  πολυεθνικών  μονοπωλίων-, αναλφάβητους  λειτουργικά πολίτες -προσεταιρίσιμους και ελέγξιμους από τα κέντρα ελέγχου  και  αποφάσεων;  Κι αυτό,  δεδομένου  ότι   η  αμφισβήτηση  ενός  συστήματος  προκύπτει  κυρίως από  τους  ανθρώπους  που  δεν  ξέρουν  μόνο  φυσική  ή  αλγεβρα,  αλλά  και  ...Ιστορία  και  Ελληνική  Γλωσσα  και  Λογοτεχνία  και  Αρχαια  Ελληνική  Γραμματεία  και  ανθρωπογεωγραφία  και  Φιλοσοφία ... 

   Και  παρακάτω:

  • «... εκτός από την ολοκλήρωση των εκπαιδευτικών υποχρεώσεων στα 6 μαθήματα , οι μαθητές και οι μαθήτριες θα πρέπει επίσης να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία τα εξής προγράμματα:

            - Πρόγραμμα Φυσικής Αγωγής( 3  ώρες)

             - Πρόγραμμα κοινωνικής εργασίας

             - Εκτεταμένο δοκίμιο. Στη Β Λυκείου οι μαθητές θα πρέπει να ολοκληρώσουν ένα εκτεταμένο δοκίμιο σε κάποιο θέμα της επιλογής τους, το οποίο θα το επεξεργάζονταισε όλη τη διάρκεια της χρονιάς με την καθοδήγηση και βοήθεια επιμορφωμένου καθηγητή του σχολείου...»

Και  η  εκπόνηση  του ... εκτεταμένου  δοκιμίου   ή  των  ενδοσχολικών εργασιών  σε  ποιο  γνωστικό   υπόβαθρο  θα  βασισθεί;  Στη...  γερή   γυμνασιακή θεωρητική  κατάρτιση  του  μαθητή  ή...  του  φροντιστή   και  του  Διαδίκτυου;   Και εν  τοιαύτη  περιπτώσει   πώς  τα σχετικά   αξιολογικά  κριτήρια  μπορούν  να  εκτιμηθούν  βαθμολογικά  δίκαια,   προσμετρώμενο  μάλιστα  στη  βαθμολογία  που  θα  καθορίσει  την  πρόσβαση ή  μη   του  υποψήφιου  στην  τριτοβάθμια εκπαιδευση;

 Και  δεν  γνωρίζουν  «οι  ιθύνοντες»  τη  σχολική  πραγματικότητα  όπου  τα « καινοτόμα»- ήδη από  τις  κυβερνήσεις  του  ΠΑΣΟΚ- « ερευνητικά projectς»  βαθμολογούνται μέχρι  τώρα με  μέσους  όρους  «άριστα»,  ανεξαιρέτως ,αδιακρίτως και  αναντιστοίχως  προς  την  πραγματική  προσπάθεια  των  μαθητών,  που  ...διαλανθάνει   στα  πλαίσια της δήθεν   ομαδικότητας  και  συνεργατικότητας,  και  πάντα   σε  βάρος  των  ελάχιστων  φιλοτιμων  μαθητών;

Και  παρακάτω:

  • «...Εδώ υπάρχει ένα μείζον πρόβλημα: οι εξετάσεις. Πώς, αν όχι καταστροφικό, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αυτό το σύστημα, όταν οι οκτώ στους δέκα φοιτητές δεν σπουδάζουν αυτό που επιδιώκουν;..»                    

Η πρόταση αυτή ανατρέπει το κυριότερο ελάττωμα που εμφανίζει το ελληνικό εξεταστικό σύστημα...»

 Το πραγματικά   καταστροφικό  του  εξεταστικού  συστήματος είναι  η  απαίτηση από  έφηβους,  που  πρωτοψηλαφούν τα αφανή  αλλά υπαρκτά  και ουσιώδη  στοιχεία της  εξωτερικής  αλλά  και  της  εσωτερικής  τους  πραγματικότητας,  που  δομούν  αργά  ακόμα    και  επώδυνα  την  προσωπικότητά  τους  μέσα  σενα   εφιαλτικά   συγκεχυμένο,  αντιφατικό, παράλογο,  αυτοακυρωνόμενο  κοσμο  θεσμών  και  ιδεών, να  κάνουν  τις  ...ωριμες  επιλογές  που  θα  καθορίσουν  το  μέλλον  τους.  Σημειωτέον  δε ότι ,  όσο  πιο  ώριμες  είναι,  κατά  το  πόρισμα,    τόσο  πιο  σίγουρα  θα  επιβραβευθούν  και  με  συντελεστές   βαρύτητας..!,  αλλιώς  ...θα  χάσουν!

Το  καταστροφικό  του  εξεταστικού  συστήματος είναι        ο  πνευματικός; μονοχνωτισμός που  καλλιεργεί στα  παιδιά  τουλάχιστον  από  τη  β΄  Λυκείου,  και  ή  απόλυτη  αδιαφορία  για  την  υπόλοιπη  εγκύκλια  γνώση  που  συνεπικουρείται  μέχρι  τώρα  από  ένα  βαθμολογικό  σύστημα  γελοίο  και  υποβαθμιστικό  της αξίακρατίας,   της   εντιμότητας και   της  δικαιοσύνης .

Γιατί, με ποια λογική και αίσθηση δικαίου μπορεί να προάγονται ή να αποφοιτούν μαθητές επειδή, αν και αν και σε επί μέρους μαθήματα δεν έχουν δείξει ενδιαφέρον να προσεγγίσουν ούτε καν το  οκτώ, κατάφεραν   να  προαχθούν  ή  να  αποφοιτήσουν   με  το μέσο όρο του 9,5

Συνολικά  και  εν  κατακλείδι:

 Που  είναι  η   αποκατάσταση της  ουσιαστικής  λειτουργίας   του  Λυκειακού  θεσμού-  που  η  απουσία  της  εδώ  και  δεκαετίες  έβγαλε  αγράμματες  γενιές  παιδιών - από  τους  εκπροσώπους  μιας  αριστερής  κυβέρνησης  που  δεν  ποδηγετείται- σαυτό  τουλάχιστον  το σημείο - άμεσα   από  τους  θεσμούς,  αλλά  ανάγει  εκουσίως  και  υπερθεματίζοντας  την  Αγγλική  σε  υποχρεωτική  μαθησιακή  αξία ,  όχι  όμως  την  Ιστορία  ή  τα  Αρχαία  Ελληνικά ;

Που  είναι  η  αυτονόμηση   του  Λυκείου   από  την  ψυχαναγκαστική,  αντιδιανοητική,  μη  πραγματικά  αξιολογική  και  αντιπαιδαγωγική  διαδικασία    πρόσβασης  στις  ανωτερες - ανωτατες  σχολές, 

Που είναι  η  αξιολογική  ανάδειξη  των  βασικών  μαθημάτων του  θετικόυ  και  θεωρητικού  τομέα  που  θα  καλλιεργήσουν - με  μια  ανανέωση  του  περιεχομένου  και  των  διδακτικών  μεθόδων,   και   σε  συνδυασμό  με  το μεράκι  και  την  επιμόρφωση  του  δάσκαλου -   τη  γνωστική,  ηθική  κοινωνική  πολιτική  και  αισθητική  συνείδηση  του  διαπλαθόμενου  έφηβου  και  αυριανού  πολίτη;

Γιατί  ως  διαδικασία διαλόγου  για  την  παιδεία   δεν  επιλέχτηκε  η  άμεση  δημοκρατία  της  σύνθεσης  πορισμάτων  που  υποχρεωτικά  έπρεπε  να ζητηθεί    από  τους    συλλόγους  των  διδασκόντων  ανά  την  επικράτεια, από   τους  μάχιμους  δηλαδή  εκπαιδευτικούς,   και  για αυτο  κατεξοχήν  αρμοδίους  να  εκφέρουν  άποψη  πάνω  στη  διαχείριση  του θέματος  παιδεία;

Πώς  θα  αντιμετωπίστεί   με  τέτοια  πορίσματα μια  παρακμή  της  εγκύκλιας  παιδείας  που   εδώ και δεκαετίες  έχει παραγάγει (και όχι...παράξει, κατά τους ημιμαθείς των τελευταίων δεκαετιών) γενιές αγράμματων Ελληνόπουλων, σε συνδυασμό με τον ευτελισμό των βαθμολογικών κριτηρίων προαγωγής και αποφοίτησής τους;  

  Και η  ένσταση είναι  τώρα  πιο  αιχμηρή  από οποτεδήποτε  άλλοτε,  γιατί  από  μια  νέα κυβέρνηση  «αριστερού ήθους και  ύφους», οι  μάχιμοι καθηγητές - περιμένουμε  μια  άλλη  προσέγγιση  του σκοπού,  του  νοήματος  και συνεπώς   της αντίστοιχης  οργάνωσης και  λειτουργίας του Πολιτικου θεσμού  που λέγεται Παιδεία. *  

Και  στο  δια  ταύτα:

- Ας αποδοθεί επιτέλουςη αξιοπρέπεια - που δικαιούνται- σε μαθήματα, μαθητές, καθηγητές, αφενός με σοβαρό  ωρολόγιο,  αναλυτικό πρόγραμμα και περιεχόμενο σπουδών, αφετέρου με διδακτικούς τρόπους αλλά και αξιολογικά και βαθμολογικά κριτήρια, αντάξια αυριανών πολιτών -που θέλουμε να έχουμε-, δηλαδή ώριμων παραγωγικών, πολιτικών, κοινωνικών, πολιτισμικών, ιδεολογικών μονάδων, με διεθνιστική συνείδηση και αλληλεγγύη.»  αλλά  και  με   προσωπικό   και  εθνικό αυτοσεβασμό...*  

-  Και  επιτέλους ας διαχωριστεί  η  πρόσβαση  στην  τριτοβάθμια   από τις  λυκειακές σπουδές,    με  την  προσθήκη  ενός  μεταλυκειακού  χρόνου  προετοιμασίας,  με αναμφισβήτητο  πλεονέκτημα  τον  άνετο  χρόνο,  την  αβίαστη   ωρίμανση  πνευματική  κια  ψυχική  του  απόφοιτου  και  την  ηρεμία  για  ποιοτικές   επιλογές  που  θα  καθορίσουν  την    πορεία  του  ως  κοινωνικής  και  ακαδημαϊκής  μονάδας.

Μαρία Δαμάσχη

-Αρχαιολόγος – Φιλολογος

(εκ  μέρους  των  συναδέλφων  φιλολόγων του «Αναξαγόρειου» ΓΕ.Λ. Νέας Ερυθραίας

- Μέλος  του Δ.Σ. του Ν.Π.Δ.Δ. πολιτισμού  και  αθλητισμού

«Δημήτριος  Βικέλας» του  Δήμου  Κηφισιάς 

*παραπομπή  στα  δημοσιευμένα  άρθρα  μου  στις  18/12 /  2015( Π-Ε-Φ, Αlfavita)

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 19/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

δημόσια εκπαίδευση
Απαλλαγή εκπαιδευτικού από τα καθήκοντα Διευθυντή Σχολικής Μονάδας και διακοπή του επιδόματος θέσης ευθύνης
Απόφαση απαλλαγής εκπαιδευτικού από τα καθήκοντα Διευθυντή - Αναλυτικά το έγγραφο
Απαλλαγή εκπαιδευτικού από τα καθήκοντα Διευθυντή Σχολικής Μονάδας και διακοπή του επιδόματος θέσης ευθύνης