Thumbnail
του  Γιώργου  Θωμόπουλου

του  Γιώργου  Θωμόπουλου,  καθηγητή  φιλόλογου  του  3ου  ΓΕΛ  Ζωγράφου.

Καθώς  βρισκόμαστε  εν  αναμονή  ενός  ακόμη  τοκετού  -  της  επί  θύραις  με-ταρρύθμισης   όσον  αφορά  τα  εκπαιδευτικά  μας  πράγματα   –  ας  συγχωρεθεί  και  σε  μένα  να  δημοσιοποιήσω  κάποιες σκέψεις  μου   σχετικές  με  το  θέμα.   Η  τρια-κονταετής  υπηρεσία  μου  στο  δημόσιο  λύκειο  από  τη  θέση  του  μάχιμου   εκπαι-δευτικού  λειτουργού  μου   επιτρέπει  -  και  κατά  κάποιον   τρόπο  μου   επιβάλλει - μη  απαθως  μηδ’  αναισθήτως  έχειν *   μπροστά  σε  όσα  προγραμματίζονται  για  την  αληθινά  πολύπαθη  εκπαιδευτική  μας  πραγματικότητα.   Άλλωστε  οι  προηγη-θείσες  αλλεπάλληλες  τερατογενέσεις,  από  τις  οποίες    συστηματικά  απουσίαζε  η  πρόνοια  για  τη  διαμόρφωση  προσωπικοτήτων  ελεύθερων,  πνευματικά  και  ηθικά  καλλιεργημένων,   προικισμένων  με  τη   χάρη  της   απελευθερωτικής   γνώσης   και  όχι  της   ανταγωνιστικής   νεύρωσης,   πρωτοποριακών,   δημιουργικών  και   κυρίως  ευτυχισμένων  ανθρώπων,    είναι  σε  μεγάλο  βαθμό   υπεύθυνες   για   το   σημερινό  αδιέξοδο.

Το  θεμελιώδες  κατά  την  άποψή  μου  ερώτημα  που  πρέπει  με  συγκεκριμένο  τρόπο  να  απαντηθεί,  προτού  προχωρήσουμε  σε  εξειδικευμένα  μέτρα  για  τη  λει-τουργία  του  νέου  σχολείου,  είναι  ποιου  είδους  ανθρώπους – πολίτες  θέλουμε  να  πλαστουργήσουμε   με   την   εκπαιδευτική   διαδικασία,  ποιες  αξίες  και  αρχές  επι-διώκουμε  να  υπηρετήσουμε,  ποια  θα  είναι   και   σε  περιεχόμενο  και  σε  λειτουρ-γικότητα  κοινωνική  η  παρεχόμενη  παιδεία,  με  μια  κουβέντα  ποιαν αυριανή   κοι-νωνία  οραματιζόμαστε.    Αν   επιδίωξη  του  νέου  σχολείου  είναι  μία  στα   σημεία  διαφοροποίηση  στο  συσχετισμό   δυνάμεων   όλων  αυτών  που   εμπλέκονται   στην  εκπαιδευτική   διαδικασία,   τότε  τίποτε  το  αληθινά  ανανεωτικό  δεν  δικαιούμαστε  να  αναμένουμε.   Και  για  να  γίνω  απολύτως  σαφής.   Πρέπει  το  νέο   σχολείο  να  δομηθεί  πάνω  στη  σημερινή  πραγματικότητα,   που    συνιστά  αναντίρρητα  διεθνή  κραυγαλέα  μας   πρωτοτυπία  και   πολλαπλό   καρκίνωμα   για   την   κοινωνία   μας,  επειδή   δίνει   οικονομική   και   κοινωνική   διέξοδο  στις  στρατιές  των  αδιόριστων  και  δικαιούμενων  να  εργαστούν  συναδέλφων   και   εξισορροπεί   τρόπον   τινά  τις  παθογένειες  της  αγοράς   εργασίας   με  την  απίστευτη  έκταση  της  λεγόμενης   πα-ραπαιδείας;     (  Προς αποφυγήν  περεξηγήσεων,  η  ποιότητα  του  παρεχόμενου   έρ-γου  και  όχι  η  σχολική  ή  φροντιστηριακή  μορφή  του  είναι  το  κρίσιμο  ζητούμε-νο  και  μακριά  από  μένα  η  απλουστευτική  απαξίωση  του  έργου  λαμπρών  συνα-δέλφων  που  εργάζονται στα  φροντιστήρια ).  Πρέπει  επίσης  στην  επιβαλλόμενη  - μόνο  τυφλός   δεν  την  βλέπει  -   αναμόρφωση  του  περιεχομένου  και  των  προτε-ραιοτήτων  του  νέου  προγράμματος  να  πρυτανεύσουν  οι  ποσοστώσεις  στις  ώρες  διδασκαλίας  που   συναρτώνται  με  τις   επιδιώξεις  της   κάθε  ειδικότητας;     Ποιος  εχέφρων  και   καλόπιστος   άνθρωπος  μπορεί   να  εξηγήσει  με  όρους   λογικής   το  καθημερινό  δράμα  των   μαθητών,  την   οικονομική   αφαίμαξη   των    οικογενειών  τους  για   σπουδές  χωρίς   αντίκρυσμα,   την   οργάνωση  της   τριτοβάθμιας   εκπαί-δευσης  σε   πλήρη   αναντιστοιχία   προς   τις   ανάγκες    της   κοινωνίας   μας,    τον  πρωθύστερο  και  παρανοϊκό  σχεδιασμό  όλης  της   εκπαιδευτικής   διαδικασίας   με  βάση  κι  όχι  κατάληξη  την  τριτοβάθμια  εκπαίδευση;  Και  τέλος   η  επί  σειρά  δε-καετιών  εφαρμοζόμενη  εκπαιδευτική  πολιτική,   αφού   είναι   πανθομολογουμένως  αποτυχημένη,   δεν   πρέπει  να  αναμορφωθεί  εκ  βάθρων,   έξω   από   κοντόθωρους  συντεχνιακούς  διαγκωνισμούς,  θλιβερές  εμμονές  και  σκοπιμότητες  ποικίλων  φιρ-φιρίκων  και  να  εστιάζει  επιτέλους  στον   άνθρωπο –  μαθητή,   αντί  για  έναν   εκ-κολαπτόμενον  υποτελή;  Δεν  ήρθε  άραγε  ακόμα  η  ευλογημένη  ώρα  να  γίνει   το  σχολείο   ως  χώρος  και   λειτουργία   ναός  της   γνώσης  και  της  χαράς  στον  αντί-ποδα  του  απέραντου   στρατόπεδου   συγκέντρωσης  που   ορισμένοι  φρόντισαν  να  το  μετατρέψουν;

Ίσως   σε   πολλούς  τα  παραπάνω  ερωτήματα  φαντάζουν  αφελή  και  ευτελή.  Ας   αναλογιστούμε   όμως   την   έκταση  της   απαιδευσίας  και  της   συνακόλουθης  ακρισίας  που χαρακτηρίζει  την  αποξενωμένη  κοινωνία  των   ανθρώπων  της  δικής  μας   εποχής,  το   μέγεθος   και   το   ποιον  της   αισθητικής  μας   καλλιέργειας,   την  κρατούσα   ιεράρχηση   στο   σύστημα   των   αξιών  μας,   την   ανικανότητά  μας  να  προχωρήσουμε  σε  συντονισμένες  ενέργειες  για  να   αποσοβήσουμε  την  ολοσχερή  μας  βύθιση  εδώ  και   έξι   συναπτά   έτη.    Ας   αναλογιστούμε   ιδιαίτερα   εμείς  οι  εκπαιδευτικοί  το  κολοσσιαίο  παιδαγωγικό  έλλειμμα  του  συστήματος  που  υπηρε-τούμε  κι  ας  απαντήσουμε  ειλικρινά:  αυτό    είναι  το  σχολείο  που   ονειρευόμαστε  για  τα  παιδιά  μας;   Κι   αν  η  απάντηση  στο  ερώτημα  είναι  αρνητική,  είναι  και-ρός  να   βγούμε  από  την   μακαριότητα  της   ανοχής  και  της  αποχής  και  να  ανα-ποδογυρίσουμε  τον  έως  τώρα   μάλλον   βολικό   πλην   ατελέσφορο   εκπαιδευτικό  μας  μικρόκοσμο.  Στο  κάτω  κάτω  δεν  είναι  και  τιμητικός  μας  τίτλος  να  συνεχί-ζουμε  μιαν  από  άλλους  προδιαγεγραμμένη  πορεία  ως  καημένοι  δημόσιοι  υπάλ-ληλοι *  ούτε  να  παριστάνουμε τους  εν  πλήρει  συγχύσει  αθώους. * 

 

*1.        Πλουτάρχου,  Βίος  Σόλωνος, 20

2.         Κώστας  Καρυωτάκης,  ΔΗΜΟΣΙΟΙ  ΥΠΑΛΛΗΛΟΙ  

3.         Μιχάλης  Κατσαρός,  ΠΩΣ  ΝΑ  ΚΑΤΑΧΩΡΗΣΩ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 2/10

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

κολυμβηση
Μάθημα κολύμβησης: Προβλέπεται, αλλά δεν διδάσκεται σε χιλιάδες σχολεία λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών...
Σε σύνολο 2.765 σχολείων που απάντησαν, το μάθημα δεν διδάχθηκε σε 1.606 σχολικές μονάδες...
Μάθημα κολύμβησης: Προβλέπεται, αλλά δεν διδάσκεται σε χιλιάδες σχολεία λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών...
Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Γεωπονικό Πανεπιστήμιο: 31 μέλη ΔΕΠ στη λίστα κορυφαίων επιστημόνων σε παγκόσμιο επίπεδο
Η λίστα αυτή ανακοινώνεται κάθε χρόνο και αξιολογεί την απήχηση του επιστημονικού έργου για σχεδόν 10.000.000 επιστήμονες ανά τον κόσμο
Γεωπονικό Πανεπιστήμιο: 31 μέλη ΔΕΠ στη λίστα κορυφαίων επιστημόνων σε παγκόσμιο επίπεδο
Δημοτική Αστυνομία
Προσλήψεις στη Δημοτική Αστυνομία: Πότε εκδίδει το ΑΣΕΠ τα προσωρινά αποτελέσματα για τις 1.213 θέσεις
Αρχικά αναμένεται να εκδοθούν τα αποτελέσματα για την κατηγορία ΠΕ (Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης) και σε δεύτερο χρόνο θα ακολουθήσουν οι κατηγορίες...
Προσλήψεις στη Δημοτική Αστυνομία: Πότε εκδίδει το ΑΣΕΠ τα προσωρινά αποτελέσματα για τις 1.213 θέσεις