Ανησυχίες για την αναστολή της αξιολόγησης στην ελληνική εκπαίδευση διατυπώνει η Κομισιόν, ανησυχίες που πολλές φορές εκφράζονται και στο πλαίσιο των διαπραγματεύσεων του υπουργείου Παιδείας με τους θεσμούς. Μέσα στην εβδομάδα επαναλήφθηκε το ίδιο σενάριο, με τις δύο πλευρές να καταλήγουν στην αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας κατά πληροφορίες. Ο ίδιος ο υπουργός Κώστας Γαβρόγλου δεν είχε απορρίψει, εξάλλου, μια τέτοια διαδικασία, διαβεβαιώνοντας ωστόσο την ημέρα της ανάληψης των καθηκόντων του πως “Όσο οι συνάδελφοί μας και εγώ θα είμαστε εδώ, δεν πρόκειται να γίνουν τέτοιες ανόητες αξιολογήσεις που έχουν ως στόχο τη τιμωρία”.
Οι διαδικασίες της επιχειρούμενης αξιολόγησης, με τους όρους που πραγματοποιήθηκαν την πρώτη πενταετία του Μνημονίου (αυτοαξιολόγηση για τα σχολεία και ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών), είχαν προκαλέσει έντονες αντιδράσεις από πλευράς εκπαιδευτικών. Σήμερα, είναι γνωστό πως συχνά Κομισιόν και ΔΝΤ έχουν επανέλθει, προσπαθώντας να συνδέσουν την αξιολόγηση και τις απολύσεις με τους μόνιμους διορισμούς.
Σημαντικό βήμα για τους διορισμούς
Στη νέα 14σέλιδη έκθεση για την κατάσταση της εκπαίδευσης και κατάρτισης από τα μέσα του 2015 και μετά στη χώρα μας -δημοσιοποιήθηκε την Τρίτη- η Κομισιόν τονίζει ότι “η ανατροπή προγενέστερων μεταρρυθμίσεων, που αποσκοπούσαν στην αύξηση της διαφάνειας, της λογοδοσίας και της αξιολόγησης στα σχολεία και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση αποτελεί εστία ανησυχίας”, συμπληρώνοντας πως είναι αναγκαίο “να προσδιοριστούν οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό”, αλλά και “να αυξηθεί η αποδοτικότητα”. Μιλώντας στον ρ/σ Κόκκινο την Τρίτη, ο Κ. Γαβρόγλου τόνιζε, πάντως, για τις διαβουλεύσεις της των προηγούμενων ημερών ότι “έγινε για πρώτη φορά ένα σημαντικό βήμα” για τους μόνιμους διορισμούς και την αύξηση της χρηματοδότησης, αφού “περιλαμβάνονται στο Τριετές Σχέδιο του υπουργείου Παιδείας”, το οποίο έχει εγκριθεί από τους θεσμούς.
Οι δαπάνες
Με τους θεσμούς συμφωνήθηκε, ακόμη, η υπογραφή σύμβασης με τον ΟΟΣΑ προκειμένου να εκπονήσει επικαιροποιημένη μελέτη για την κατάσταση της εκπαίδευσης στην Ελλάδα, ώστε οι όποιες μεταρρυθμίσεις να βασίζονται σε σημερινά δεδομένα. Πρόκειται για εξέλιξη που διεκδικούσε η ελληνική πλευρά. Αξίζει να αναφερθεί ότι σύμφωνα με την έκθεση της Κομισιόν οι δαπάνες για την εκπαίδευση υποχώρησαν στο 4,6% του ΑΕΠ το 2013 και 4,4% του ΑΕΠ το 2014, όταν ο μέσος όρος στην Ε.Ε. ήταν 5% και στο 4,9%, αντίστοιχα. Ο κεντρικός προϋπολογισμός για την εκπαίδευση την ίδια στιγμή έχει υποχωρήσει από τα 5,7 δισ. το 2014 στα 5,3 δισ. το 2015 (μόλις 3% του ΑΕΠ!). Η εκτίμηση για το κλείσιμο του 2016 ανέρχεται στα 4,382 δισ. ευρώ, ενώ ο προϋπολογισμός του 2017, που δημοσιοποιήθηκε τη Δευτέρα, ανέρχεται στα 4,518 δισ. ευρώ.
24% κάτω οι μισθοί των εκπαιδευτικών από το 2008
Την ίδια ώρα, “πάγωναν” οι διορισμοί εκπαιδευτικών και έπεφταν οι μισθοί. Έτσι, το 49% των δασκάλων είναι άνω των 50, μόλις 1% είναι κάτω των 30 ετών και το 39% των καθηγητών Δευτεροβάθμιας από 40-49 ετών. Οι μισθοί τους είναι οι χαμηλότεροι σε σχέση με άλλες χώρες του ΟΟΣΑ σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, αφού έχουν μειωθεί κατά 24% από το 2008 κατά την Κομισιόν.
Λιγότεροι εγκαταλείπουν πρόωρα το σχολείο
Εν μέσω κρίσης και παρά την έντονη υποχρηματοδότηση, όμως, το ποσοστό πρόωρης εγκατάλειψης του σχολείου μειώθηκε από 9% το 2014, σε 7,9% το 2015 σύμφωνα με την Κομισιόν· μάλιστα, υπό του μέσου όρου της Ε.Ε. Την ίδια ώρα, οι πιο ταλαντούχοι και καταρτισμένοι νέοι μεταναστεύουν στο εξωτερικό, αφού στην Ελλάδα τα ποσοστά απασχόλησης σε πληθυσμιακές ομάδες με μεσαίου επιπέδου ή υψηλότερα προσόντα βρίσκονται πολύ χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Μάλιστα, το 40% των νέων πτυχιούχων ώς 29 ετών σήμερα βρίσκονται εκτός εκπαίδευσης, απασχόλησης και κατάρτισης (NEETs).
PwC: Προτελευταία η Ελλάδα στον ΟΟΣΑ στην ένταξη των νέων στην παραγωγή
Σε αυτό το συμπέρασμα συγκλίνει έκθεση της PwC, κατά την οποία η Ελλάδα είναι 34η ανάμεσα στις 35 χώρες του ΟΟΣΑ όσον αφορά τα ποσοστά ένταξης του νέου εργατικού δυναμικού στην παραγωγική διαδικασία. Κι όμως, θα μπορούσε να πετύχει αύξηση του ΑΕΠ κατά 7,2% αν μείωνε το ποσοστό. Στο σύνολο των χωρών του ΟΟΣΑ, η πιθανή μακροπρόθεσμη αύξηση του συνολικού ΑΕΠ θα μπορούσε να φτάσει το 1,1 τρισ. δολάρια.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη