Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών κατέθεσε τις προτάσεις της για τη Φυσική και τη διδασκαλία της στην επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων στην Βουλή μιλώντας μεταξύ άλλων και για εισαγωγή στη γ΄ λυκείου ενός ενοποιημένου μαθήματος φυσικών επιστημών γενικής παιδείας, το οποίο θα εξετάζεται πανελλαδικά για τους υποψηφίους των παιδαγωγικών τμημάτων.
Διαβάστε παρακάτω τι είπαν όλοι οι εκπρόσωποι
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΖΑΦΕΙΡΑΚΙΔΗΣ (Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών): Ευχαριστούμε τη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής για την πρόσκληση και συζήτηση. Μιας και που είναι εδώ ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και ρώτησε σε κάποιο σημείο αν συμφωνούμε με τις διαπιστώσεις του κειμένου, που πολλοί το χαρακτήρισαν γενικόλογο, να επισημάνω ότι και εμείς το χαρακτηρίζουμε έτσι. Όμως οι διαπιστώσεις στην παρ. 2 «Προϋποθέσεις» μας βρίσκουν σύμφωνους. Νομίζω ότι είναι διαπιστώσεις, οι οποίες μπορούν να γίνουν από όλους στο χώρο της εκπαίδευσης. Άρα, έχουμε μια κοινή αφετηρία όσον αφορά τους προβληματισμούς που βάζουμε για τις αλλαγές στην εκπαίδευση. Ως Ένωση Ελλήνων Φυσικών θα λέγαμε ότι επ’ αφορμή το σταδιακό χαρακτήρα που λέτε, θα λέγαμε ότι οι μεταρρυθμίσεις και οι εκπαιδευτικές αλλαγές τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα δεν ολοκληρώνονται. Συνεχώς αλλάζουν κυβερνήσεις, έρχεται άλλος υπουργός, πάμε σε άλλες αλλαγές και γνωρίζετε πολύ καλά ότι στη διεθνή εκπαιδευτική πρακτική δεν ακολουθείται κάτι τέτοιο. Όλες οι μεταρρυθμίσεις θέλουν περίπου δεκαετία ή δεκαπενταετία για να ολοκληρωθούν, να αξιολογηθούν και να κρατήσουν τα θετικά σημεία και, ενδεχομένως, να αλλαχτούν κάποια. Άρα, λοιπόν, στις προϋποθέσεις λέμε ότι πρέπει να εξεταστεί και αυτή η εκδοχή. Μάλιστα είναι θέση πολλών φορέων. Εμείς το επισημαίνουμε με έμφαση. Βέβαια, όλα αυτά τα χρόνια η Ένωση Ελλήνων Φυσικών στο εκπαιδευτικό και επιστημονικό γίγνεσθαι έχει μέλη που είναι εκπαιδευτικοί μαχόμενοι, δηλαδή της πράξης και της καθημερινότητας των σχολείων. Επίσης, έχουμε ως άποψη ότι όλα αυτά που γίνονται μέσα στα σχολεία και αφορούν το μάθημα της φυσικής, αλλά και γενικότερα των φυσικών επιστημών, είναι απόψεις που πρέπει να τις καταθέσουμε. Για εμάς η εκπαίδευση είναι εθνικό θέμα και αυτή τη στιγμή μπορούμε να πούμε ότι ως δημόσιο αγαθό αποτελεί το μέλλον της Ελλάδος, ειδικά αν λάβουμε υπόψη μας και την παρατεταμένη οικονομική κρίση των τελευταίων ετών. Πιστεύουμε ότι επενδύουμε στο μέλλον με την παιδεία. Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών, λοιπόν, προσέρχεται στη συνεδρίαση με αίσθημα ευθύνης απέναντι στην ανάγκη της αναβάθμισης της εκπαίδευσης στη χώρα μας και στη διάθεση να συμβάλει ενεργά και εποικοδομητικά στο διάλογο.
Ζητήσαμε μια συνάντηση με τον Υπουργό που δεν πραγματοποιήθηκε και συνδέεται με ένα θέμα το οποίο έχει να κάνει με την πορεία της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών σαν επιστημονική Ένωση, για να εκφράσουμε την πικρία μας για τους διαγωνισμούς. Κάναμε σημαντικές παρεμβάσεις και δράσεις- που είχαν στόχο τους μαθητές- ως επιστημονική ένωση πανελλαδικά με τους διαγωνισμούς που είχαμε την ευθύνη τα τελευταία 50-60 χρόνια. Τα τελευταία δύο χρόνια, διαπιστώσαμε ότι ανατίθενται ή οι ίδιοι διαγωνισμοί ή ένα μέρος των διαγωνισμών, σε μια άλλη ομάδα εκπαιδευτικών οι οποίοι αποτελούν μια άλλη ομάδα.
Νομίζουμε ότι ως επιστημονική ένωση όπως και για κάθε επιστημονική ένωση, η θέση του Υπουργείου Παιδείας πρέπει να είναι πιο προσεκτική και να βλέπει την διαδρομή αλλά και την δυνατότητα που έχει κάθε επιστημονική ένωση, να πραγματοποιήσει τέτοιους διαγωνισμούς. Δημιουργείται και μια σύγχυση στους μαθητές και στους γονείς όταν εμφανίζονται δύο φορείς διαγωνισμών που αυτή τη στιγμή είναι φυσικών επιστημών. Δεν είναι αντικείμενο αυτής της συνεδρίασης γι’ αυτό και προχωρούμε παρακάτω. Πιστεύουμε ότι ο Υπουργός θα το δει με τη δέουσα προσοχή.
Είναι αυτονόητο ότι, χαιρετίζομαι τη συνεργασία μας με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, με την πρωτοβουλία που ξεκίνησε ο κύριος Κουζέλης αλλά και ο κύριος Χαραμής- ο οποίος είναι και εδώ-πιστεύουμε ότι θα συνεχιστεί σε μόνιμη βάση. Εμείς μπορούμε να συμβάλουμε με προτάσεις μας. Θα θέλαμε οι επιστημονικές ενώσεις να εκπροσωπούνται σε μόνιμη βάση στο Παιδαγωγικό Ινστιτούτο στο Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, να εκφράζουν τις απόψεις τους για τα αναλυτικά προγράμματα αλλά και για τη συγγραφή των σχολικών προγραμμάτων.
Η φυσική αποτελεί κατά την θέση μας, βασικό εργαλείο σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα. Βασικά αποτελεί ένα συστατικό που εμπλέκεται σε όλες τις πανεπιστημιακές σχολές, την ιατρική, των θετικών επιστημών, γεωπονικές, πληροφορικής κ.λπ.. Συγχρόνως, αποτελεί και πυλώνα δημοκρατικής σκέψης, δημιουργεί σκεπτόμενους πολίτες με ανεπτυγμένη κριτική σκέψη, διότι συνδυάζει με τον καλύτερο τρόπο τρεις από τις βασικότερες δεξιότητες που αποτελούν το ζητούμενο της σύγχρονης εκπαίδευσης. Είναι η ερμηνεία των φυσικών φαινομένων, η κατανόηση κειμένων και η μαθηματική ευχέρεια. Στο σημείο αυτό, θα παρακαλούσα να πάρει το λόγο ο κύριος Κασίδης.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΑΣΙΔΗΣ (Μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών): Στόχος της φυσικής στο Λύκειο είναι η εμβάθυνση με περισσότερη μαθηματική λεπτομέρεια, εκμάθηση εννοιών και εργαλείων που θα βοηθήσουν το μαθητή στην καθημερινότητα του, όσο και στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Για το σκοπό αυτό, σίγουρα απαιτείται αλλαγή του τρόπου εξέτασης της φυσικής σε όλες τις τάξεις του Λυκείου, με ένταξη και του πειραματικού μέρους, σύμφωνα με διεθνή πρότυπα των διαγωνισμών φυσικής. Έχει ήδη διατυπωθεί προτάσεις μας στο ΙΕΠ επ’ αυτού.
Οι προτάσεις μας είναι αλλαγή του αναλυτικού προγράμματος σπουδών, περιγραφή νέων βιβλίων, όπου εδώ μπορούμε να είμαστε αρωγοί. Έχουμε προτάσεις τόσο για τη μείωση του κόστους των νέων βιβλίων, διατηρώντας τα πάντα, σε αξιοπρεπές επίπεδο. Έχουμε αναλυτικές προτάσεις όσον αφορά το μάθημα της φυσικής στην Α΄ Λυκείου, μιλάμε για δύο ώρες εβδομαδιαίως ξεχωριστό εργαστηριακό μάθημα. Επίσης στη Β΄ Λυκείου θέλουμε δύο ώρες εβδομαδιαίως όσο το μάθημα κατεύθυνσης - προσανατολισμού. Στην Γ΄ Λυκείου πιστεύουμε ότι πρέπει να αυξηθούν οι ώρες, δεδομένου ότι πρέπει να αυξηθεί και η ύλη. Το βλέπουν άλλωστε και οι πανεπιστημιακοί μέσα στα διάφορα ιδρύματα.
Προτείνουμε να εισαχθεί στη γ΄ λυκείου ένα ενοποιημένο μάθημα φυσικών επιστημών γενικής παιδείας, το οποίο θα εξετάζεται πανελλαδικά για τους υποψηφίους των παιδαγωγικών τμημάτων. Προτείνουμε μαθήματα όπως αρχές αστρονομίας και κοσμολογία, καθώς και ιστορία των φυσικών επιστημών. Είναι αναγκαία και επιτακτική η αναβάθμιση της τεχνικής επαγγελματικής εκπαίδευσης, η οποία θα πρέπει να συνδέεται με ισότιμη δυνατότητα πρόσβασης στα πανεπιστημιακά τεχνολογικά ιδρύματα, ειδάλλως θα εξακολουθούμε να μιλάμε για «παιδιά ενός κατώτερου θεού».
Οι ώρες μαθημάτων των θετικών επιστημών πρέπει να είναι οι ίδιες με αυτές του γενικού λυκείου, γιατί αυτός ο τύπος λυκείου οδηγεί σε τεχνολογικά ιδρύματα, όπου οι φυσικές επιστήμες παίζουν σημαντικότατο ρόλο για τα προγράμματα σπουδών. Πιθανή έλλειψη γνωστικών αντικειμένων καθιστά δύσκολη την επιτυχή τους φοίτηση. Αποτελεί κρίσιμο σημείο σε οποιαδήποτε μεταβολή η διασφάλιση του αδιάβλητου του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση υπό την ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς και η μη υιοθέτηση μέτρων που ευνοούν συναλλαγές εξεταστών και εξεταζόμενων.
Η εισαγωγή στην τριτοβάθμια πρέπει να απορρέει μόνο από γραπτές και αδιάβλητες εξετάσεις. Χρειάζεται ένα σταθερό και αξιόπιστο εξεταστικό σύστημα με διακομματική συναίνεση, ευθύνη υπουργών και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και δυνατότητα περισσοτέρων επιλογών, ώστε να αποφευχθεί η στρέβλωση του ισχύοντος συστήματος. Πρέπει να διασφαλίσουμε πως θα τηρούνται τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών τόσο στη δημόσια, όσο και στην ιδιωτική εκπαίδευση. Κλείνοντας, πιστεύουμε ότι πρέπει να υπάρχει διακομματική συναίνεση στην εκπαίδευση, ανεξαρτήτως προσώπων και κομμάτων, διασφαλίζοντας τη συνέχεια της πολιτικής που θα αποφασιστεί.
Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών δεσμεύεται να σας καταθέσει υπόμνημα. Παρακαλώ να δοθεί ο λόγος στον κύριο Γκρος για να μιλήσει για το γυμνάσιο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΚΡΟΣ (Μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών): Θα θέλαμε να σας πούμε δύο πράγματα για την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, πρώτα από όλα. Επειδή υπάρχει πρόβλημα στη διδασκαλία των φυσικών επιστημών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, προτείνουμε να καθιερωθεί κατάλληλη και ουσιαστική επιμόρφωση για τους δασκάλους. Για αυτό το λόγο προτείνουμε να εισαχθεί το μάθημα φυσικών επιστημών στην γ΄ λυκείου.
Για το γυμνάσιο, εφόσον προκριθεί η λύση της ενοποίησης των θετικών επιστημών, προτείνουμε 6 ώρες εβδομαδιαίως φυσικές επιστήμες και μια ξεχωριστή ώρα εργαστήριο κατά το διεθνές πρότυπο και ότι το εργαστηριακό μάθημα θα πρέπει να διδάσκεται μέσα στο εργαστήριο από δύο εκπαιδευτικούς, ώστε να δίδεται η δυνατότητα σε κάθε μαθητή να συμμετέχει ενεργά σε ομάδες εργασίας, να ζητεί χαρά της μέτρησης, της επεξεργασίας, της διερεύνησης και ανακάλυψης των αποτελεσμάτων που προκύπτουν. Αυτό προφανώς, απαιτεί να υπάρχει επαρκής εργαστηριακός εξοπλισμός σε όλα τα σχολεία.
Προτείνουμε προοπτική αλλαγής του αναλυτικού προγράμματος, επίσης, αν ενοποιηθούν, συγγραφή νέων βιβλίων με την αρωγή της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών και είμαστε διατεθειμένοι να το κάνουμε αυτό με διακριτά κεφάλαια, αλλά και πρότζεκτς, ώστε να αναπτυχθεί η φιλοσοφία της διατμηματικότητας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ