Thumbnail
Ίδρυση Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής

Μια εμβληματική πρωτοβουλία «χωρίς ταξικούς φραγμούς, χωρίς διακρίσεις απέναντι στους νέους και τις νέες που θέλουν να σπουδάσουν, να ζήσουν και να δημιουργήσουν στην ίδια τους την πατρίδα», χαρακτήρισε ο πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας, την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, δηλώνοντας παράλληλα ότι «είμαστε αποφασισμένοι, όχι απλά να διαχωριστούμε, αλλά και να συγκρουστούμε στην πράξη» σε αυτούς που θεωρούν ότι «η γνώση, η έρευνα, η ακαδημαϊκή εξέλιξη, οφείλουν να υπόκεινται σε ταξικούς διαχωρισμούς».

Στην κατάμεστη αίθουσα του πολυχώρου Πολιτισμού «Ελληνικό Μολύβι-Γ. Βρανάς», στο Αιγάλεω, ο πρωθυπουργός δήλωσε ευτυχής που η πρωτοβουλία αυτή βρήκε συναίνεση από ευρύτερες δυνάμεις, «βάζοντας ο καθένας το λιθαράκι του» και τόνισε ότι η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής είναι υπόθεση όλων και αποτελεί κατάκτηση και οδηγό για το μέλλον, γιατί «η παιδεία είναι το αύριο του τόπου».

«Σήμερα πιστεύω, είναι στραμμένα πάνω μας τα μάτια όλων εκείνων των νέων ανθρώπων που φοίτησαν στα Τεχνολογικά Ιδρύματα της Αθήνας και του Πειραιά, από τα οποία γεννιέται το νέο Πανεπιστήμιο, αλλά και αυτών που πρόκειται να σπουδάσουν σε αυτό» είπε ο πρωθυπουργός και σημείωσε ότι η πρωτοβουλία μας αυτή δεν αρέσει σε κάποιους, «σε αυτούς που θεωρούν ότι η γνώση, η έρευνα, η ακαδημαϊκή εξέλιξη, οφείλουν να υπόκεινται σε ταξικούς διαχωρισμούς».

Απέκρουσε την λογική ότι «η εκπαίδευση συγκροτεί ένα μικρόκοσμο της αγοράς, στον οποίο κάποια ιδρύματα πρέπει να αποτελούν την ελίτ, για τους λίγους, τους ικανούς και τους άξιους και κάποια άλλα, να είναι σε δεύτερο πλάνο, σε μια άλλη ταχύτητα» και υπογράμμισε ότι όλοι πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στη γνώση, «ανεξαρτήτως εισοδήματος και καταγωγής» ώστε «να ζήσουν μια ζωή δημιουργική και αξιοπρεπή».

Αναφέρθηκε επίσης στα προβλήματα που υπήρχαν και υπάρχουν στα ΤΕΙ «και δεν κρύφτηκαν κάτω από το χαλί» με «μεγάλη ανομοιογένεια ανά την επικράτεια, ως προς το ακαδημαϊκό προφίλ των Τμημάτων, τη στελέχωση, τη χωρική διασπορά» τα οποία διεύρυνε και άνοιξε πληγές, «η τραγική διαχείριση από τις προηγούμενες κυβερνήσεις στον χώρο της εκπαίδευσης στα χρόνια της κρίσης, με κατακόρυφη μείωση προϋπολογισμών, στο 50%».

Σημείωσε την έλλειψη οποιασδήποτε πρόβλεψης για την αναπλήρωση των αποχωρήσεων, «με επιλεκτικές, ταξικές και εστιασμένες απολύσεις, με σχεδόν ακατανόητες αναδιαρθρώσεις, με εμβληματικότερη το αλήστου μνήμης σχέδιο "Αθηνά", που δεν σεβάστηκε ούτε το όνομα της θεάς της σοφίας» όπως είπε χαρακτηριστικά.

Η μετεξέλιξη των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αθήνας, είπε ο Αλ. Τσίπρας, αποτελεί αποτέλεσμα της υπέρβασης της νομοθετικά οριοθετημένης αποστολής τους και στην άοκνη προσπάθεια του προσωπικού που «αντανακλάται στις εξωτερικές αξιολογήσεις των δύο Ιδρυμάτων», καθώς και στη συμμετοχή τους σε πληθώρα ερευνητικών προγραμμάτων, στη διεθνή εμπέδωση του ακαδημαϊκού τους κύρους αλλά και στην υποδοχή των αποφοίτων τους στην αγορά εργασίας και σε προγράμματα μεταπτυχιακών και διδακτορικών σπουδών ελληνικών και ξένων Πανεπιστημίων.

Αναφερόμενος στα νέα τμήματα που θα δημιουργηθούν, είπε ότι θα έχουν νέο πρόγραμμα σπουδών και κάποια εξ αυτών θεραπεύουν νέα γνωστικά πεδία, που δεν υπήρχαν ακόμη στον χάρτη της ανώτατης εκπαίδευσης στην Ελλάδα, αλλά έχουν δείξει την μεγάλη δυναμική και την προοπτική τους στις εμπειρίες άλλων χωρών.

Ταυτόχρονα, συμπλήρωσε, υπήρξε μέριμνα, ώστε καμία εργαστηριακή ή κτηριακή επένδυση να μη χάσει τον ρόλο της και σε καμία περίπτωση να μη θιγεί το εργασιακό καθεστώς του προσωπικού των Ιδρυμάτων και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων, απεναντίας μάλιστα, είναι προφανές ότι θα υπάρξει αναβάθμιση.

Εξαιρετικά σημαντικό χαρακτήρισε το γεγονός της ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, «σε μια από τις πλέον αδικημένες περιοχές της Αττικής» που δείχνει «το ενδιαφέρον της παρέμβασης, με τρόπο πραγματικά αναπτυξιακό, κοινωνικό και ταυτόχρονα ακαδημαϊκό».

«Αποτελεί παρακαταθήκη και σπόρο ανάπτυξης του πολυτιμότερου αγαθού, των ίδιων των νέων ανθρώπων, με όλο το συμβολικό αλλά και πραγματικό φορτίο της δημιουργίας ενός φάρου εκπαίδευσης, μόρφωσης και πολιτισμού» είπε ο πρωθυπουργός, αλλά και «μία ακόμα τομή στην κατεύθυνση της αντιμετώπισης των ανισοτήτων και της ταξικών διαχωρισμών και είναι δεδομένο ότι θα συνδράμει στην περαιτέρω αναβάθμιση της περιοχής».

Έθεσε επίσης την ανάγκη για συνέργειες ανάμεσα σε πολλά Πανεπιστήμια και ΤΕΙ της χώρας και είπε ότι ήδη έχουν ολοκληρωθεί οι διεργασίες ανάμεσα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων και το ΤΕΙ Ηπείρου και σε λίγες μέρες θα δημοσιοποιηθεί το αντίστοιχο σχέδιο νόμου, ενώ θα ακολουθήσουν τα Ιόνια, η Θεσσαλία και η Στερεά, η Δυτική Ελλάδα.

«Τέλος οι πελατειακές σχέσεις, τέλος η στρεβλή λογική μιας δήθεν τοπικής ανάπτυξης με Τμήματα ΤΕΙ για τα οποία δεν υπήρχε ούτε η φροντίδα της Πολιτείας, αλλά ούτε και τα γνωστικά τους πεδία είχαν την εγκυρότητα που πρέπει να έχουν στις μέρες μας» είπε και πρόσθεσε ότι η περίπτωση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, «δεν πρόκειται για μια τεχνητή, δήθεν ανωτατοποίηση των ΤΕΙ, σαν αυτή που είχε γίνει πριν 17 χρόνια, το 2001» με την μετατροπή των ΤΕΙ σε ΑΤΕΙ, χωρίς πραγματική μέριμνα για σπουδές, για το έμψυχο δυναμικό και τις υλικοτεχνικές υποδομές.

«Απλώς άλλαξε λίγο το όνομα και δημιούργησε έτσι μια κατάσταση στρεβλή που για χρόνια ταλαιπωρεί τους πτυχιούχους των ιδρυμάτων».

«Όσοι κόπτονται για τους αποφοίτους των ΤΕΙ, ειδικά τώρα, με στόχο να βρουν κάτι να πουν για το εγχείρημα του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ξεχνούν ότι με δική τους ευθύνη πολλές γενιές αποφοίτων των ΤΕΙ κλήθηκαν να βρουν τη θέση τους στην αγορά εργασίας, χωρίς να έχουν θεσμοθετημένα επαγγελματικά δικαιώματα» υπογράμμισε ο κ. Τσίπρας και σημείωσε επιπλέον: «Η δική μας κυβέρνηση είναι αυτή που πήρε την πρωτοβουλία και δημιούργησε ειδικές επιτροπές για να θεραπεύσει άλλη μία στρέβλωση, αυτή της μη ύπαρξης θεσμοθετημένων επαγγελματικών δικαιωμάτων που ταλαιπωρεί τους αποφοίτους των ΤΕΙ».

Συγκεκριμένα, αναφέρθηκε στις πρώτες τέσσερις επιτροπές σε ειδικότητες μηχανικών και με συμμετοχή εκπροσώπων Πολυτεχνικών Σχολών και Τμημάτων ΤΕΙ που έχουν συσταθεί και τους τελευταίους τέσσερις μήνες εργάζονται εντατικά «ώστε σύντομα να επέλθει η δικαίωση για τις χιλιάδες των αποφοίτων που δεν έχουν ακόμα επαγγελματικά δικαιώματα, παρόλο που πολλοί από αυτούς έχουν αποφοιτήσει εδώ και 30 χρόνια».

Διετή προγράμματα

Μιλώντας ειδικότερα ρόλο που καλείται να διαδραματίσει το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής, αναφέρθηκε στην ίδρυση και λειτουργία των νέων διετών προγραμμάτων σπουδών, που για πρώτη φορά η κυβέρνηση νομοθέτησε τον Αύγουστο του 2017.

Στα ΑΕΙ θα μπορούν να λειτουργούν Κέντρα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, ακαδημαϊκές μονάδες εντός των ιδρυμάτων, που παρέχουν διετή προγράμματα επαγγελματικής εκπαίδευσης για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων.

Τα προγράμματα θα είναι δωρεάν για όσους θελήσουν να τα παρακολουθήσουν και πλήρως χρηματοδοτούμενα από το κράτος.

Θα παρέχουν επαγγελματική εκπαίδευση σε ελκυστικά προγράμματα και θα εξυπηρετήσουν τις ανάγκες της οικονομίας αξιοποιώντας την πανθομολογούμενη τεχνογνωσία και το κύρος των ΑΕΙ της χώρας.

Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος θα απονέμονται διπλώματα επιπέδου 5 του Εθνικού και Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων.

Το προσωπικό που θα διδάσκει δεν θα είναι αποκλειστικά από τα ΑΕΙ, αλλά θα υπάρξει η πρόνοια ώστε να διδάσκει, ανάλογα με τις ειδικότητες, το προσωπικό που έχει και αντίστοιχη επαγγελματική εμπειρία.

Επίσης, έχει δρομολογηθεί η αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης, με κορωνίδα την λειτουργία του έτους μαθητείας.

Σε αυτό, οι νέοι εκπαιδευόμενοι κάνουν εργαστηριακά μαθήματα στο σχολείο μαζί με εκπαίδευση στο χώρο εργασίας.

«Γιατί τα παιδιά των ΕΠΑΛ δεν είναι για εμάς παιδιά ενός κατώτατου θεού» είπε ο πρωθυπουργός και συμπλήρωσε ότι «η επαγγελματική εκπαίδευση δεν είναι για εμάς ούτε μια χοάνη στην οποία ξεφορτωνόμαστε όσους αποκλείονται από τις πανεπιστημιακές σπουδές, ούτε και μία εκπαίδευση των παιδιών στην αποδοχή της παραβίασης των εργασιακών τους δικαιωμάτων».

Όπως είπε, διασφαλίζεται πως κατά το μεταλυκειακό έτος μαθητείας θα πληρώνονται το 75% του κατώτατου μισθού και θα είναι ασφαλισμένοι.

Έκανε δε κριτική σε στελέχη της αντιπολίτευσης που «επαίρονται για την αριστεία», ότι είχαν καταργήσει την δυνατότητα των αποφοίτων των ΕΠΑΛ να εισάγονται στα Πανεπιστήμια.

«Δεν αρκούσε η διαρκής υποβάθμιση των επαγγελματικών λυκείων. Έπρεπε να τους απαγορευτεί και το να σπουδάσουν στο Πανεπιστήμιο» σημείωσε.

Υπογράμμισε επίσης, ότι «εμείς δεν πιστεύουμε στις δήθεν πεφωτισμένες ελίτ που κινδυνεύουν από την επαφή με την, κατά πολλούς, αδαή πλειοψηφία. Επαναφέραμε τη δυνατότητα εισαγωγής στα Πανεπιστήμια για τους αποφοίτους των ΕΠΑΛ».

Ο πρωθυπουργός είπε επίσης, ότι προτεραιότητες είναι η αύξηση της χρηματοδότησης και η καταπολέμηση της υφιστάμενης υποστελέχωσης, τονίζοντας ότι έφτασε στο τέλος του ο κύκλος της μνημονιακής περιόδου, που «σημαδεύτηκε από τη δραματική μείωση της χρηματοδότησης της εκπαίδευσης και ειδικότερα των ΑΕΙ» .

Όπως είπε, εντός του τρέχοντος ακαδημαϊκού έτους εξασφαλίσαμε έκτακτη επιχορήγηση ύψους 52 εκατ. ευρώ στα ΑΕΙ αυξάνοντας την επιχορήγηση των ΑΕΙ για πρώτη φορά τα τελευταία 6 χρόνια και η αύξηση υπερβαίνει το 40% των μέχρι σήμερα χρηματοδοτήσεων.

Από αυτά, τα 11 εκατ. ευρώ αποδόθηκαν τον Νοέμβριο οριζόντια σε κάθε Τμήμα και σε κάθε Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα, 7 εκατ. επιπλέον αποδόθηκαν εκτάκτως από τον Τακτικό Προϋπολογισμό στα ΑΕΙ τον Δεκέμβριο και τα υπόλοιπα 34 εκατ. θα αποδοθούν στη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους.

«'Αλλη μία προσπάθεια επούλωσης των πληγών που επέφεραν οι μνημονιακές πολιτικές στα ΑΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα είναι η αυξημένη χρηματοδότηση που κατευθύνεται και σε ερευνητικές δράσεις, τόσο στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΣΠΑ, όσο και μέσω του Ελληνικού Ιδρύματος για την Έρευνα και την Καινοτομία, με κονδύλια που υπερβαίνουν τα 500 εκατ. ευρώ» είπε ο πρωθυπουργός.

Επίσης, αναφέρθηκε στην τόνωση των Ιδρυμάτων με νέους ερευνητές και νέες ερευνήτριες.

«Πετύχαμε για πρώτη φορά μετά την κρίση την ενίσχυση των ΑΕΙ με 500 θέσεις ΔΕΠ για το 2017 και άλλες 500 για το 2018» είπε, ενώ έχουν ήδη προκηρυχτεί πάνω από 300 υποτροφίες από το ΙΚΥ για υποψήφιους διδάκτορες.

Επιπλέον, χαρακτήρισε ως ρητό τον στόχο, εντός του 2019 να ισχύσει η αναπλήρωση όλων των θέσεων που κενώνονται λόγω συνταξιοδοτήσεων βάσει του κανόνα «ένας προς έναν», ώστε να επέλθει οριστικά η κανονικότητα στα ΑΕΙ.

Επίσης, αναφέρθηκε στους δύο θεσμούς, του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας & Ανθρώπινου Δυναμικού και των Ακαδημαϊκών Περιφερειακών Συμβουλίων α Ανώτατης Εκπαίδευσης και Έρευνας.

Ο πρώτος είναι ένας θεσμός στον οποίο συνυπάρχουν εκπρόσωποι των εκπαιδευτικών δομών αλλά και εκπρόσωποι των παραγωγικών δομών και προσπαθεί να διερευνήσει το μέλλον συγκεκριμένων επαγγελμάτων και να μπορεί να προβλέψει τις δυνατότητες ανάδειξης νέων επαγγελμάτων.

Ο δεύτερος είναι Συμβούλια στα οποία θα συνυπάρχουν εκπρόσωποι των Πανεπιστημίων, εκπρόσωποι των ΤΕΙ κι εκπρόσωποι των Ερευνητικών Κέντρων της κάθε Περιφέρειας, «ώστε να δούμε με ποιο τρόπο αυτοί οι θεσμοί - τα Πανεπιστήμια, τα ΤΕΙ και τα Ερευνητικά Κέντρα - μπορούν να συμβάλουν στις τοπικές αναπτυξιακές ανάγκες και προοπτικές».

Καταλήγοντας την ομιλία του, ο πρωθυπουργός στάθηκε στις διαχρονικές αξίες της αριστεράς πάνω στις οποίες προχώρησε η ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής.

«Τη διασφάλιση της ακαδημαϊκότητας, της ισότητας, της δικαιοσύνης και της δωρεάν και υψηλού επιπέδου Ανώτατης Εκπαίδευσης για όλους», όπως είπε, «χωρίς ταξικούς φραγμούς, χωρίς διακρίσεις απέναντι στους νέους και τις νέες που θέλουν να σπουδάσουν, να ζήσουν και να δημιουργήσουν στην ίδια τους την πατρίδα», γιατί η Παιδεία είναι το αύριο του τόπου.

Όλγα Λάττα

(ΑΠΕ ΜΠΕ)

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

egkefaliko.jpg
Εγκεφαλικό επεισόδιο: Δύο ξαφνικά συμπτώματα που πρέπει να μας οδηγήσουν στο νοσοκομείο

Η αιφνίδια διαταραχή της ομιλίας και της άρθρωσης αποτελούν δύο τυπικά συμπτώματα αγγειακού...

Εγκεφαλικό επεισόδιο: Δύο ξαφνικά συμπτώματα που πρέπει να μας οδηγήσουν στο νοσοκομείο
Διατροφή
8 συμβουλές ευεξίας και αντιγήρανσης: Τι πρέπει να αλλάξετε στον τρόπο ζωής και διατροφής σας
Ο Dr. Greger προτείνει μια προσιτή προσέγγιση που βασίζεται στην προσαρμογή της διατροφής και του τρόπου ζωής και θεωρείται ο πιο αποτελεσματικός και...
8 συμβουλές ευεξίας και αντιγήρανσης: Τι πρέπει να αλλάξετε στον τρόπο ζωής και διατροφής σας
αυτισμός
Νέα έρευνα φέρνει ένα καινούργιο «εργαλείο» για την πρώιμη διάγνωση της διαταραχής του αυτισμού
Μια νέα έρευνα φέρνει ένα νέο «εργαλείο» που θα μπορούσε να διευκολύνει αυτήν τη διαδικασία, αναλύοντας τον τρόπο με τον οποίο τα παιδιά μιμούνται τη...
Νέα έρευνα φέρνει ένα καινούργιο «εργαλείο» για την πρώιμη διάγνωση της διαταραχής του αυτισμού