Συναντήσαμε τον κ. Τάσο Αβραντίνη υποψήφιο βουλευτή με τη Νέα Δημοκρατία στην Α΄Πειραιώς και Νήσων σε ένα μικρό καφέ στο λιμάνι μετά το τέλος της επίσκεψής του στα Καμίνια και λίγο πριν φύγει για περιοδεία στην Αίγινα. Επιδιώξαμε τη συνέντευξη μετά από τις αντιδράσεις που προκάλεσαν οι πρόσφατες εξαγγελίες του αντιπροέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κωστή Χατζηδάκη για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων. Ο κ. Αβραντίνης, θεωρείται από φίλους και αντιπάλους, ένας από τους ανθρώπους που γνωρίζουν σε βάθος τα θέματα της εκπαίδευσης, με μια ξεκάθαρη ατζέντα φιλελεύθερης εκπαιδευτικής πολιτικής που δεν τον διαφοροποιεί μόνο από την Αριστερά αλλά και από πολλούς μέσα στο ίδιο του το κόμμα του.
Πριν από τρία χρόνια περίπου εξέδωσε το βιβλίο «Εκπαίδευση: Ελεύθερη επιλογή ή μια γάτα που γαβγίζει», ένα φιλελεύθερο βιβλίο, το οποίο παρουσίασαν ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας κ. Κυριάκος Μητσοτάκης, η πρώην υπουργός παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου και ο ομότιμος καθηγητής του ΕΚΠΑ κ. Θάνος Βερέμης. Η εμπειρία της συζήτησης με τον Τάσο Αβραντίνη για εκπαιδευτικά θέματα είναι ξεχωριστή. Άνθρωπος των ιδεών και του διαλόγου διατυπώνει με εξαιρετική σαφήνεια και καθαρότητα τις απόψεις του είτε συμφωνεί είτε διαφωνεί κανείς μαζί του.
Κύριε Αβραντίνη, πώς κρίνετε τις πρόσφατες απόψεις του αντιπροέδρου της Νέας Δημοκρατίας κ. Κωστή Χατζηδάκη για την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων και των εκπαιδευτικών και τι σημαίνει μέτρηση της ικανοποίησης των γονέων;
Eδώ και πολλά χρόνια μελετώ το ζήτημα της γονικής ικανοποίησης από τα σχολεία μας. Η πρόταση που ακούσαμε από τον αντιπρόεδρο της Νέας Δημοκρατίας κ. Χατζηδάκη εμένα προσωπικά με ευχαρίστησε ιδιαιτέρως. Η μέτρηση της ικανοποίησης των γονέων από τα σχολεία, όπως δείχνει και η διεθνής εμπειρία μπορεί να επιφέρει πολλαπλά οφέλη όχι μόνο για τους μαθητές και τους γονείς αλλά και τους εκπαιδευτικούς. Γνωρίζουμε από τη διεθνή βιβλιογραφία, ότι η ικανοποίηση των γονιών συσχετίζεται θετικά με τα πραγματικά αποτελέσματα των σχολείων, ενθαρρύνοντας ταυτόχρονα την ενεργό εμπλοκή των γονιών με το σχολείο. Δηλαδή, σχολεία με καλά μαθησιακά αποτελέσματα τείνουν να επιτυγχάνουν υψηλούς δείκτες γονικής ικανοποίησης και το αντίστροφο. Αυτό αποδεικνύει, ανάμεσα σε άλλα, ότι οι γονείς αναπτύσσουν, κατά κανόνα, σωστή κρίση της ποιότητας των σχολείων που φοιτούν τα παιδιά τους και άρα οι δείκτες γονικής ικανοποίησης μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως εργαλείο εκπαιδευτικής πολιτικής.
Γνωρίζουμε τις επιμέρους διαστάσεις της γονικής ικανοποίησης;
Διεθνώς, η εκπαιδευτική έρευνα εστιάζεται είτε στη συνολική γονική ικανοποίηση είτε στις επιμέρους διαστάσεις της. Αυτές είναι η ικανοποίηση α) από την επικοινωνία του σχολείου με τους γονείς, β) από την εμπλοκή των γονιών με το σχολείο, γ) από τα εκπαιδευτικά αποτελέσματα, δ) από το αναλυτικό πρόγραμμα, ε) από το σχολικό περιβάλλον και την ασφάλεια που υπάρχει σ΄αυτό και στ) από την ποιότητα του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Υπάρχει όμως κάποια μεθοδολογία μέτρησης της γονικής ικανοποίησης;
Ασφαλώς, η γονική ικανοποίηση μετράται με τη χρήση ερωτηματολογίων βασιζόμενων σε ψυχομετρικές κλίμακες, οι οποίες έχουν ελεγχθεί για την αξιοπιστία και την εγκυρότητά τους. Επίσης, τα ερωτηματολόγια περιέχουν πληροφόρηση για τα δημογραφικά χαρακτηριστικά των γονιών.
Πώς επηρεάζει η καταγραφή της γονικής ικανοποίησης την άσκηση της εκπαιδευτικής πολιτικής;
Η συστηματική καταγραφή της γονικής ικανοποίησης είναι εξαιρετικά χρήσιμη για τη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής πολιτικής, καθώς η καταγραφή υψηλής βαθμολογίας ικανοποίησης μπορεί να βοηθήσει στην ανίχνευση, στην καταγραφή και στην επιβράβευση επιτυχημένων σχολείων και εκπαιδευτικών πρακτικών.
Ναι αλλά τι θα συμβεί με την καταγραφή χαμηλής βαθμολογίας;
Η χαμηλή βαθμολογία ικανοποίησης μπορεί να βοηθήσει στην εξεύρεση των σχολείων που αντιμετωπίζουν προβλήματα και στο σχεδιασμό έγκαιρης σχολικής παρέμβασης με στόχο την άμβλυνση των προβλημάτων. Επιπλέον, η ποσοτική ανάλυση του συνόλου των δεδομένων ικανοποίησης θα μας επιτρέψει να αναδείξουμε τους προσδιοριστικούς παράγοντες της γονικής ικανοποίησης βοηθώντας στο σχεδιασμό εκπαιδευτικής πολιτικής σε εθνικό επίπεδο. Το σημαντικότερο, η συστηματική καταγραφή και δημοσιοποίηση των δεδομένων ικανοποίησης μπορεί να αποτελέσει τη βάση σχεδιασμού ενός σχεδίου ελεύθερης επιλογής σχολείου από τους γονείς.
Υπάρχουν κατά τη γνώμη σας κάποια σημεία που πρέπει να προσεχθούν στην εφαρμογή ενός συστήματος αξιολόγησης με βάση την ικανοποίηση των γονέων;
Η μέτρηση του επιπέδου αξιολόγησης της ικανοποίησης των γονιών αποτελεί μόνο ένα τμήμα της συνολικής αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Είναι επίσης αυτονόητο ότι θα πρέπει τα αποτελέσματα ανά σχολείο να συγκρίνονται μόνο ανάμεσα σε σχολεία που λειτουργούν σε παρόμοια κοινωνικοοικονομικά περιβάλλοντα καθώς έχει φανεί ότι η επίδραση του κοινωνικού και μορφωτικού επιπέδου των γονέων σε αυτή τη μεταβλητή (ικανοποίηση από το σχολείο) είναι πολύ σημαντική.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη