- Η επίδοση των μαθητών δεν είναι αποφασιστικής σημασίας κριτήριο για την επιλογή του σημαιοφόρου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση αποφάνθηκε το ΣτΕ
- Η απόφαση δεν επιβάλλει τον τρόπο επιλογής των σημαιοφόρων, η κυβέρνηση επιλέγει ως κριτήριο τη σχολική επίδοση σχολιάζουν πηγές του υπουργείου Παιδείας
- Εξοντωτικός ανταγωνισμός και διακρίσεις μεταξύ μαθητών η «σημαία» της ΝΔ σύμφωνα με τον ΣΥΡΙΖΑ
Της Χρύσας Βαϊνανίδη
Αμετακίνητη στη θέση της για την επιλογή σημαιοφόρων μεταξύ των «άριστων» μαθητών στο δημοτικό - ακόμα και αν «η αριστεία» αποτυπώνεται σε διαφορά 0.1 της μονάδας- παραμένει η υπουργός Παιδείας, παρά την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έκρινε ότι η κλήρωση μεταξύ των μαθητών όχι μόνο δεν αντίκειται στις αρχές της αξιοκρατίας και της ισότητας, αλλά εξυπηρετεί «το δημόσιο συμφέρον της μείωσης του ανταγωνισμού στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση».
Μετά από προσφυγή γονέων μαθητών της Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού με αίτημα να ακυρωθεί το Προεδρικό Διάταγμα 79/2017 που προέβλεπε την πραγματοποίηση κλήρωσης ανάμεσα στο σύνολο των μαθητών της τάξης, το ΣτΕ αποφάνθηκε ότι «η επίδοση των μαθητών δεν είναι αποφασιστικής σημασίας κριτήριο για την επιλογή του σημαιοφόρου στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, η δε ενεργός σχέση των μαθητών του δημοτικού σχολείου με τα εθνικά σύμβολα δεν συνάπτεται προς τους βαθμούς τους».
Με φόντο τη ρύθμιση προβλέπει την κατάργηση της κλήρωσης που ψηφίζεται σήμερα στη Βουλή, ξέσπασε «πόλεμος» ανακοινώσεων ανάμεσα στο ΣΥΡΙΖΑ και το υπουργείο Παιδείας, το οποίο ωστόσο απάντησε μέσω διαρροών και όχι με επίσημη ανακοίνωση. Αφορμή στάθηκε η ανακοίνωση της Επιτροπής Ελέγχου Κοινοβουλευτικού Έργου (ΕΠΕΚΕ) Παιδείας του ΣΥΡΙΖΑ που ζητούσε από την Νίκη Κεραμέως να τοποθετηθεί επί της απόφασης του ΣτΕ.
Κάνοντας λόγο «για απόφαση με πλήρη τεκμηρίωση βασισμένη σε ενδελεχή μελέτη όλων των νόμων και ρυθμίσεων που διέπουν τους σκοπούς της εκπαίδευσης στο δημοτικό σχολείο» η Επιτροπή καλούσε επίσης την υπουργό να απαντήσει αν τελικά η ΝΔ «επιμένει να ψηφίσει μια ρύθμιση καταφανώς αντίθετη προς το πνεύμα και το γράμμα των αποφάσεων του ΣτΕ».
Παρά την απόφαση και τη νομολογία του ΣτΕ, πηγές του υπουργείου Παιδείας σχολίαζαν αργά χθες βράδυ ότι η εν λόγω απόφαση δεν επιβάλλει τον τρόπο επιλογής των σημαιοφόρων και ότι η κυβέρνηση επιλέγει ως κριτήριο τη σχολική επίδοση και όχι την κλήρωση, για να ακολουθήσει νέα ανακοίνωση της ΕΠΕΚΕ Παιδείας που αναφέρει ότι η ΝΔ και η υπουργός συμπεριφέρονται «ως άλλοι Βουρβόνοι» που αποφεύγουν να σχολιάσουν την απόφαση του ΣτΕ και καταφεύγουν σε διαρροές αντί σε επίσημες ανακοινώσεις.
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην απόφαση του ΣτΕ:
(…) Η αρχή της αξιοκρατίας απορρέει από το άρθρο 5 παράγραφος 1 του Συντάγματος και υπαγορεύει η πρόσβαση σε δημόσιες θέσεις και αξιώματα να γίνεται με κριτήρια που συνάπτονται με την προσωπική αξία και ικανότητα των ενδιαφερομένων για την κατάληψή τους (Σ.τ.Ε. 1758/2017, 711/2017, 2625/2016 7μ, 959/2015 Ολομ., 3052/2009 Ολομ., 3058/2009 Ολομ., 2396/2004 Ολομ.).
Από την εξέλιξη της παρατιθέμενης στη σκέψη 3 νομοθεσίας, που απέληξε στην πληττόμενη ρύθμιση, παρατηρείται ότι η δυνατότητα των μαθητών να φέρουν την ελληνική σημαία στις παρελάσεις αποσυνδέεται σταδιακά από κριτήρια συναπτόμενα προς την καταγωγή, την υπηκοότητα ή την καλή φυσική τους κατάσταση και επικεντρώνεται σε αυτήν καθεαυτή την ιδιότητα του μαθητή ως μέλους της μαθητικής κοινότητας.
Περαιτέρω, από τις διατάξεις για την αξιολόγηση των μαθητών του Δημοτικού Σχολείου, που παρατέθηκαν στη σκέψη 2, προκύπτει ότι και η αξιολόγηση σε αυτήν την εκπαιδευτική βαθμίδα δεν ενισχύει τον ανταγωνισμό και δεν συνδέεται μόνο με την επίδοση στα μαθήματα αλλά αποβλέπει προεχόντως στην ενθάρρυνση της προσπάθειας που καταβάλλει ο μαθητής, της δημιουργικότητας και των πρωτοβουλιών του, όπως και του πνεύματος συνεργασίας στο σχολείο.
Εξάλλου, στο έγγραφο απόψεων που απέστειλε η Διοίκηση στο Δικαστήριο επισημαίνεται ότι η προσβαλλόμενη ρύθμιση αποσκοπεί στην αποφυγή άσκοπης βαθμοθηρίας και τριβών για την ανάδειξη του “άριστου των αρίστων” στον ευαίσθητο χώρο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και στην παροχή της δυνατότητας, μέσω της κλήρωσης, στο σύνολο των μαθητών, να φέρουν το εθνικό σύμβολο και να μετέχουν σε μια διαδικασία με σημαντικό εθνικό συμβολισμό.
Από τα παραπάνω συνάγεται ότι η επίδοση στα μαθήματα δεν είναι αποφασιστικής σημασίας κριτήριο για την επιλογή του σημαιοφόρου στο πλαίσιο της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, η δε ενεργός σχέση των μαθητών του δημοτικού σχολείου με τα εθνικά σύμβολα δεν συνάπτεται προς τους βαθμούς τους, αφού η συμμετοχή στις παρελάσεις και η παράσταση στη σημαία συνδέεται πρωτίστως με την ίδια την ιδιότητα του μαθητή ως μέλους της σχολικής κοινότητας της τάξης του, την οποία, μάλιστα, ενισχύει, καθώς και με τα καθήκοντα που απορρέουν από την ιδιότητα αυτή, λαμβανομένων υπόψη και των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών της εν λόγω εκπαιδευτικής βαθμίδας (νεαρή ηλικία των μαθητών, επιδίωξη εξάλειψης ανταγωνισμού και βαθμοθηρίας), ενώ απόκειται, κατά τα λοιπά, στο νομοθέτη να διαμορφώσει τα κριτήρια και τα μέσα επιβράβευσης των επιδόσεων των μαθητών. Ενόψει τούτων, δεν στοιχειοθετείται παραβίαση των αρχών της αξιοκρατίας και της ισότητας και οι αντίθετοι ισχυρισμοί των αιτούντων πρέπει να απορριφθούν.
Δείτε εδώ αναλυτικά την απόφαση του ΣτΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη