Διάλογος για τα στελέχη εκπαίδευσης: Η γνώμη ενός αιρετού και μέλους του Κεντρικού Συμβουλίου Επιλογής
* Κείμενο στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος του alfavita.gr στον τρόπο Επιλογής Στελεχών της Εκπαίδευσης

Του Νίκου Φασφαλή, αιρετού στο ΚΥΣΠΕ

nikos_fasfalis.jpg

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας με δηλώσεις της αλλά και διαρροές σε ότι αφορά περισσότερες λεπτομέρειες, υπόσχεται ότι τον ερχόμενο μήνα θα φέρει προς ψήφιση νέο Νόμο για Επιλογές Στελεχών. Η λειτουργία αυτή πέρα του ότι αφήνει 660 αιτήσεις υποψηφιότητας συναδέλφων εκπαιδευτικών να στοιχειώνουν στα ερμάρια του Υπουργείου, γεγονός το οποίο όπως έχω γράψει πέρα από την ηθική του διάσταση εγείρει και θέμα νομιμότητας, ταυτόχρονα δημιουργεί μεγάλα ερωτηματικά αφού δεν έχει υπάρξει καμία ενημέρωση και συζήτηση με τις Ομοσπονδίες των Εκπαιδευτικών και τους Αιρετούς εκπροσώπους του Κλάδου.

Η Επιλογή των Στελεχών της Εκπαίδευσης είναι ένα σημαντικό ζήτημα που απασχόλησε κατά το παρελθόν, αλλά απασχολεί και σήμερα τον εκπαιδευτικό κόσμο και το συνδικαλιστικό κίνημα των Εκπαιδευτικών.

Παρά τις προσπάθειες βελτίωσης που έγιναν κατά καιρούς και με χαρακτηριστικότερες παρεμβάσεις αυτές που επιχειρήθηκαν με το Π.Δ 25/2002 και τον Νόμο 3848/2010, δεν υπήρξε μέχρι σήμερα ένα σύστημα Επιλογής Στελεχών, τα αποτελέσματα του οποίου να μην αμφισβητούνται από τους Εκπαιδευτικούς κι αυτό γιατί στις κρίσεις που γινόταν, ειδικά Διευθυντών Εκπαίδευσης, πρυτάνευε η λογική των ημετέρων.

Ένα σύστημα Επιλογής Στελεχών για να είναι αποδεχτό από όλους πρέπει να είναι σταθερό, αξιόπιστο, έγκυρο, αξιοκρατικό και δίκαιο. Πρέπει δηλαδή να στηρίζεται στους άξονες που ο κλάδος μας διαχρονικά θέτει: Αξιοκρατία, Διαφάνεια και Δικαιοσύνη.

Ένα τέτοιο σύστημα αξιοκρατικό, αντικειμενικό, με κριτήρια επιστημονικά καθορισμένα θα οδηγήσει ώστε να επιλέγονται οι καλύτεροι για τις θέσεις ευθύνης είτε αυτές είναι διοικητικές, είτε καθογητικές. Για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται πρώτα από όλα διάλογος με τις Ομοσπονδίες των Εκπαιδευτικών.

Πρέπει ακόμη αξιοποιώντας τα θετικά και μόνο των μέχρι τώρα διαδικασιών Επιλογής Στελεχών να καθορίσουμε τις βασικές αρχές του πλαισίου αυτού που θα πρέπει να διασφαλίζουν:   

  • Την Επιστημονική και Παιδαγωγική κατάρτηση των Εκπαιδευτικών, με αποτίμηση όλων των σπουδών, προπτυχιακών και μεταπτυχιακών, επιμορφώσεων, συγγραφικού, επιστημονικού και επιμορφωτικού έργου με δίκαια αναλογική αποτίμηση κάθε επιμέρους στοιχείου.
  • Την εμπειρία που έχει αποκτηθεί με βάση την αρχαιότητα και κυρίως από την άσκηση καθηκόντων σε θέσεις ευθύνης, με αποτίμηση ανάλογη της σημαντικότητας της θέσης και της εξ αυτής  απορρέουσας ευθύνης.
  • Την αποτίμηση της προσωπικότητας του εκπαιδευτικού μέσα από αδιάβλητη, δομημένη, σε συγκεκριμένους άξονες συνέντευξη, η οποία πρέπει να ηχογραφείται και να προηγείται οπωσδήποτε της διαδικασίας δήλωσης της συγκεκριμένης θέσης ευθύνης  που επιθυμεί ο υποψήφιος.

Θεωρώ ότι ένα τέτοιο σταθερό σύστημα δίνει τέλος στις πελατειακές σχέσεις και δεν οδηγεί στην αναβίωση της «Επιλογής Στελεχών» του 2004 της τότε κυβέρνησης, τις οποίες ο Κλάδος καταδίκασε και εγώ προσωπικά ως Αιρετός είχα χαρακτηρίσει τα όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια αυτών των Επιλογών «Νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου στην Εκπαίδευση».

Ως Αιρετός του Κλάδου και μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου Επιλογής Στελεχών θεωρώ ότι άμεσα πρέπει να ξεκινήσει ο διάλογος του Υπουργείου Παιδείας με τις Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες, ώστε να καταλήξουμε σε ένα σύστημα Επιλογής Στελεχών Εκπαίδευσης που θα διέπεται από τις αρχές της Διαφάνειας και της Αξιοκρατίας και δεν θα αμφισβητείται από κανέναν.

 

Διαβάστε ακόμα: 

Επιλογή στελεχών της εκπαίδευσης: 37 χρόνια... φαγούρα και αλλαγές νόμων

Στελέχη Εκπαίδευσης: Όταν η συνέντευξη προκαλεί... μηνύσεις και κατηγορίες για «δικά μας παιδιά»

Διοίκηση Ολικής Ποιότητας στην εκπαίδευση; Διευθυντές-μάνατζερ και αξιολόγηση

Τα 6 σημεία-κλειδιά του νέου νόμου για την επιλογή στελεχών εκπαίδευσης

Ιστορική αναδρομή της επιλογής στελεχών εκπαίδευσης: Η απουσία στρατηγικής και συνέχειας

Πώς επιλέγουν τα στελέχη εκπαίδευσης οι άλλες χώρες: Διαγωνισμοί και ανοικτές διαδικασίες

Διάλογος για τα στελέχη εκπαίδευσης: Οι 14 θέσεις της Ένωσης Διευθυντών Σχολείων και η πρόταση της Ένωσης Σχολικών Συμβούλων για το νέο σύστημα επιλογής

Διάλογος: 6 προϋποθέσεις για  μια αποτελεσματική μεταρρύθμιση στη διοίκηση της εκπαίδευσης

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες