Θεσσαλονίκη: Παιδιά δημοτικού εκπαιδεύονται στη διαφορετικότητα
«Ούτε καλύτερος, ούτε χειρότερος, απλά Διαφορετικός»: Ένα βιωματικό εργαστήρι για μικρούς μαθητές

"Είναι υιοθετημένος" ήταν η μόνη οδηγία που δόθηκε σε παιδιά δημοτικού, στο πλαίσιο της συμμετοχής τους σε βιωματικό εργαστήριο για τη διαφορετικότητα, για να ξεκινήσουν μόνα τους ένα παιχνίδι ρόλων, τόσο συναισθηματικά φορτισμένο, που το παιδί που ανέλαβε τον ρόλο του υιοθετημένου παρουσίασε συμπεριφορά απόσυρσης και απομόνωσης. Χωρίς να έχει καθοδήγηση για τον τρόπο ερμηνείας του ρόλου, άρχισε να δείχνει ότι αισθάνεται άβολα, κατευθύνθηκε σε μια γωνία του χώρου, έδειχνε στεναχωρημένο και αποκομμένο από τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές του. Δεν πέρασε πολλή ώρα και κάποιο άλλο παιδί ανέλαβε την πρωτοβουλία να του μιλήσει για να το κάνει να αισθανθεί καλύτερα. Το ίδιο στράφηκε στα υπόλοιπα και ξεκίνησε να εξηγεί ότι ένα υιοθετημένο παιδί δεν διαφέρει από τα άλλα, καθώς έχει και εκείνο πρόσωπο, μάτια, αυτιά και ψυχή και αξίζει να αντιμετωπίζεται ισότιμα. Αυτή η κίνηση φάνηκε να συγκινεί το σύνολο των μαθητών και των μαθητριών που έσπευσαν να αγκαλιάσουν με θέρμη τον υιοθετημένο φίλο τους.

"Αυτή είναι η δύναμη ενός βιωματικού εργαστηρίου στο οποίο κανείς δεν λέει στα παιδιά πώς να παίξουν κάποιο ρόλο. Είναι ελεύθερα να εκφραστούν και μάλιστα αυτή η έκφραση είναι τόσο πηγαία και ισχυρή που απελευθερώνει τα συναισθήματα τους και τα κινητοποιεί με τέτοιο τρόπο ώστε με βάση το βίωμα που αποκτούν, να μπαίνουν στη θέση του άλλου, να αναγνωρίζουν συναισθήματα και να αποδέχονται τη διαφορετικότητα, από μικρή ηλικία" αναφέρει στο ΑΠΕ – ΜΠΕ η κοινωνική λειτουργός της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Μαρία Παπαδοπούλου.

Με αφορμή την υλοποίηση, τα δύο προηγούμενα χρόνια του βιωματικού εργαστηρίου με θέμα "Ούτε καλύτερος, ούτε χειρότερος, απλά Διαφορετικός" και τον σχεδιασμό για την επανάληψή του και εντός του 2020, η κ. Παπαδοπούλου τονίζει ότι η θεματολογία επιλέχθηκε από τις υπηρεσίες του Τμήματος Πρόληψης και Προαγωγής Υγείας της Περιφέρειας καθώς διαπιστώθηκε πως τα τελευταία χρόνια υπάρχουν πολλά περιστατικά σχολικού εκφοβισμού, όχι μόνο λόγω διαφορετικότητας μαθητών ως προς την εθνότητα αλλά ακόμη και λόγω διαφορετικότητας ως προς τα φυσικά τους χαρακτηριστικά.

Σημαντικό ρόλο στην υλοποίηση του συγκεκριμένου βιωματικού εργαστηρίου διαδραματίζει η μικρή ηλικία των παιδιών, δεδομένου ότι συμμετέχουν μαθητές και μαθήτριες της Β΄, Γ΄ και Δ΄ τάξης του δημοτικού. "Στις ηλικίες αυτές τα παιδιά αφενός έχουν τη δεξιότητα να αποδέχονται το διαφορετικό, αφετέρου μέσω του παιχνιδιού, του παραμυθιού και των ασκήσεων μπορούν να προετοιμαστούν για την αποδοχή της διαφορετικότητας σε μεγαλύτερη ηλικία. Συνεπώς, με τον τρόπο αυτό ουσιαστικά γίνεται πρόληψη των συμπεριφορών σχολικού εκφοβισμού και είναι ευκολότερο για τα παιδιά να αποδεχτούν τον διπλανό τους" προσθέτει η κ. Παπαδοπούλου.

Απόδειξη της ευχέρειας των παιδιών να αποδέχονται τη διαφορετικότητα και να περιγράφουν συναισθήματα ήταν και η ανταπόκρισή τους στο παιχνίδι "το ζάρι των συναισθημάτων". Κάθε μαθητής και κάθε μαθήτρια, ρίχνοντας το ζάρι, έπρεπε να αναγνωρίζει το συναίσθημα του προσώπου που εμφανιζόταν κάθε φορά. Εκτός, άλλωστε, από την αναγνώριση της χαράς, της λύπης, του ενθουσιασμού, της στεναχώριας, τα παιδιά είχαν ακόμη την ευχέρεια να περιγράφουν και περιστατικά που τα ίδια βίωσαν συγκεκριμένα συναισθήματα. Σε ασκήσεις συνεργασίας και ομαδικότητας φάνηκαν να ανταποκρίνονται επίσης πολύ θετικά, δίνοντας χείρα βοηθείας σε άλλα παιδάκια για να ανέβουν στο ίδιο χαρτόνι - νησί όταν σταματούσε η μουσική.

Συνολικά, στο βιωματικό εργαστήριο για τη διαφορετικότητα τα παιδιά εξοικειώνονται, μεταξύ άλλων, με έννοιες όπως τα στερεότυπα και οι προκαταλήψεις, η επαφή με το διαφορετικό, η έμφαση στις ομοιότητες με τους άλλους, η επικοινωνία συναισθημάτων, η αναγνώριση των συναισθημάτων των άλλων, η ισότιμη και δίκαιη μεταχείριση των άλλων, ο διάλογος με σεβασμό η αναγνώριση των διαφορετικών οπτικών, η επίλυση συγκρούσεων και η υπεράσπιση των δικαιωμάτων των άλλων.

Μέχρι στιγμής, δεκάδες μαθητές και μαθήτριες έχουν συμμετάσχει στο εν λόγω πρόγραμμα, το οποίο, σύμφωνα με την την προϊσταμένη του Τμήματος Δημόσιας Υγείας της Διεύθυνσης Δημόσιας Υγείας της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, Μαρία Σιδηροπούλου, διαθέτει τη έγκριση του υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, παρέχεται δωρεάν και υλοποιείται μετά από τη διατύπωση σχετικού αιτήματος από τις σχολικές μονάδες που επιδεικνύουν ενδιαφέρον.

ΑΠΕ-ΜΠΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες