Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Κοινωνικοποίηση, βασικά στοιχεία
"Μικρά" μαθήματα διδασκαλίας στην Κοινωνιολογία Γ΄ λυκείου, ανθρωπιστικών επιστημών, του Θεοδόση Γκελτή

«Η κοινωνικοποίηση είναι η διαδικασία εκείνη με την οποία το απροστάτευτο παιδί γίνεται βαθμιαία ένα αυτοσυνείδητο και πληροφορημένο πρόσωπο, το οποίο έχει αποκτήσει τις δεξιότητες που απαιτεί ο πολιτισμός στον οποίο γεννήθηκε. Η κοινωνικοποίηση δεν αποτελεί ένα είδος «κοινωνικού προγραμματισμού» κατά το οποίο το παιδί απορροφά παθητικά τις επιδράσεις τις οποίες συναντά. Ακόμα και το νεογέννητο που μόλις ήρθε στον κόσμο έχει ανάγκες ή απαιτήσεις που επηρεάζουν τη συμπεριφορά εκείνων που έχουν την ευθύνη της φροντίδας του: το παιδί είναι από την αρχή της ζωής του ένα ενεργό ον».

 

Antony Giddens, Κοινωνιολογία, Μετάφραση – Επιμέλεια: Δημήτρης Γ. Τσαούσης, εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2002, σελ. 76

 

Κεντρική έννοια στο τρίτο κεφάλαιο του σχολικού εγχειριδίου είναι η έννοια της «κοινωνικοποίησης». Πρόκειται για μια έννοια που χρησιμοποιείται συχνά στον καθημερινό λόγο, χωρίς όμως να υπάρχει συστηματικός στοχασμός πάνω στο ακριβές νόημά της.

 

Στο μάθημα της κοινωνιολογίας, όμως, οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να μελετήσουν σημαντικές πτυχές της: Είναι μια πολύπλοκη, αμφίδρομη, εξελικτική, δυναμική, δια βίου διαδικασία οικοδόμησης συλλογικής ταυτότητας, προϊόν – προφανώς - μη τυπικής μάθησης. Στο πλαίσιο της κοινωνικοποίησης το άτομο δεν είναι παθητικός δέκτης των μηνυμάτων που λαμβάνει και σε τελική ανάλυση κοινωνικοποιημένο θεωρείται το άτομο που μπορεί να ενταχτεί σε κοινωνικές ομάδες χωρίς να είναι υποχρεωμένο να εντάσσεται στις τυχόν υπέρμετρες απαιτήσεις.

Η κατανόηση αυτής της θεμελιώδους έννοιας από τα παιδιά έχει σημαντικό μορφωτικό αντίκτυπο, αφού τους παρέχει τις ευκαιρίες να αναστοχαστούν, να προβληματοποιήσουν και να φέρουν σε συνειδητό επίπεδο ορισμένες πυρηνικές αξίες που εσωτερίκευσαν μέσα από τη πολύπλοκη αυτή διαδικασία.

Δείτε επίσης: 

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Κοινωνιολογική φαντασία - Διαφορές κοινωνικής θεωρίας και καθημερινής θεωρητικής σκέψης

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Συνέπειες των πολέμων (βίντεο)

Κοινωνιολογία Γ΄ Λυκείου: Βιομηχανική επανάσταση (βίντεο)

Οι έμφυλες ταυτότητες στην εκπαίδευση και η κατάργηση της θεματικής εβδομάδας

Εδώ θα βρείτε περισσότερο υλικό του Θεοδόση Γκελτή, υποψήφιος διδάκτορας κοινωνικής ανθρωπολογίας και ιστορίας, εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Βάσεις Εισαγωγής: Πτώση σε Πολυτεχνεία και Νομικές αλλά οι Ιατρικές διεκδικούν να πάνε ψηλότερα

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/6

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

astinomia-peripoliko
Πάτρα: Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για την κακοποίηση 15χρονου
Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για τον ξυλοδαρμό 15χρονου από τον πατέρα του όταν του είπε ότι είναι ομοφυλόφιλος
Πάτρα: Κατεπείγουσα προκαταρκτική εξέταση για την κακοποίηση 15χρονου
pirosvestiki
Φωτιά τώρα στην Άνδρο
Συναγερμός έχει σημάνει στην πυροσβεστική για φωτιά που ξέσπασε το μεσημέρι της Κυριακής στην Άνδρο
Φωτιά τώρα στην Άνδρο
trimperis
Πρόταση του Ομότιμου Καθηγητή Φυσικής Γ.Τριμπέρη για τα πτυχία που αναγνωρίζονται ως Integrated Master
Ένα αναβαθμισμένο 5ετές Προπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών θα δώσει ισχυρότερα εφόδια
Πρόταση του Ομότιμου Καθηγητή Φυσικής Γ.Τριμπέρη για τα πτυχία που αναγνωρίζονται ως Integrated Master