Thumbnail
Και επιστολές από τις Σχολές Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΣΕΦΑΑ) προς την υπουργό Παιδείας για τις ώρες Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στο σχολείο

Με το πρόσφατο σε διαβούλευση νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας με τίτλο «Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις» προωθούνται διάφορες ρυθμίσεις και αλλαγές στα σχολεία όλων των βαθμίδων, αλλά δυστυχώς, όπως μέχρι τώρα διαπιστώνουμε, δεν πραγματώνεται η εξαγγελθείσα από το υπουργείο αναβάθμιση του μαθήματος Φυσικής Αγωγής, οι ώρες διδασκαλίας του οποίου σε πολύ μεγάλο βαθμό μένουν οι ίδιες.

          Με δεδομένο ότι τα τελευταία χρόνια η κίνηση είναι ιδιαίτερα περιορισμένη στην καθημερινότητα των παιδιών, εξαιτίας τις ενασχόλησής τους με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές και το διαδίκτυο και της αποξένωσης επιπλέον που αυτή προκαλεί, γεγονός που επιφέρει πολλαπλά προβλήματα στη σωματική και ψυχική υγεία τους στη σύγχρονη κοινωνία, είναι επιτακτική η ανάγκη το σχολείο να λειτουργήσει διορθωτικά και να δώσει στα παιδιά κατάλληλα αναπτυξιακά ερεθίσματα για την ενίσχυση της φυσικής τους δραστηριότητας, την βέλτιστη κινητική τους ανάπτυξη και να τους εμφυσήσει  την αγάπη για τον αθλητισμό, με αποτέλεσμα την κοινωνικοποίησή τους μέσω αυτού.

          Ο κίνδυνος από την έλλειψη όλων των παραπάνω είναι η δημιουργία του συνδρόμου του καθιστικού τρόπου ζωής, που οδηγεί στην εμφάνιση παραγόντων καρδιαγγειακών κινδύνων και μεταβολικών παθήσεων, από την παιδική ακόμα ηλικία, αλλά και την ανάπτυξη καταθλιπτικών συμπεριφορών.

          Ως υπεύθυνοι πολίτες και γονείς, όλοι μας έχουμε το καθήκον να απαιτήσουμε από την πολιτεία, να συμπεριληφθεί μεταξύ των μεταρρυθμίσεων η εισαγωγή της Φυσικής Αγωγής στο νηπιαγωγείο, που θα διδάσκεται από εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής και η αύξηση των ωρών διδασκαλίας της, σε όλες τις βαθμίδες και ιδιαίτερα στο δημοτικό.

          Στην κατεύθυνση αυτή έχουμε αναπτύξει στο avaaz.org  ένα ψήφισμα και συγκεντρώνουμε υπογραφές για την προώθηση των παραπάνω αιτημάτων μας. Το ψήφισμα αυτό λόγω της μεγάλης συμμετοχής, έχει ενταχθεί στα δημοφιλή, πλησιάζοντας τις 10.000 υπογραφές. Η συμμετοχή σας είναι πολύτιμη προκειμένου να γίνουμε τόσοι πολλοί, ώστε να υποχρεωθεί η πολιτική ηγεσία να εισακούσει την αγωνία μας για το μέλλον των παιδιών μας. Τους το οφείλουμε, ως υπεύθυνοι γονείς και σκεπτόμενοι πολίτες. (Υπογράψτε εδώ https://bit.ly/2ySJmxy )

          Όλες αυτές οι υπογραφές θα συνοδεύσουν την πρόταση του Πανελληνίου Συλλόγου Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης (Π.Σ.Ε.Α.Α.) του νεοσυσταθέντος συνδικαλιστικού φορέα μας, που αναπτύχθηκε από τους κοσμήτορες των ΣΕΦΑΑ της χώρας, κατατέθηκε στη διαβούλευση και αποστέλλεται σε όλα τα εμπλεκόμενα για την ψήφιση του νομοσχεδίου μέρη, σε μορφή επιστολών, τις οποίες έχουμε την τιμή και την χαρά να δημοσιοποιήσουμε με την παρούσα παρέμβασή μας.

          Διαβάστε τις για να καταλάβετε σε ποιόν κίνδυνο ζωής και υγείας βρίσκονται τα παιδιά μας και πως η Φυσική Αγωγή, διαμέσου της εκπαίδευσης, μπορεί να αποτελέσει καταλυτικό παράγοντα αποφυγής του.

Εκ μέρους της Δ.Ε του Π.Σ.Ε.Α.Α.

Ολυμπία Ζαραμπούκα

==

- ΩΡΕΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ –

Δευτέρα 4 Μαΐου 2020

Από:

  • Σχολές / Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού
  • Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
  • Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης
  • Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
  • Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης & Σερρών
  • Πανελλήνιο Σύλλογο Επαγγελματιών Αθλητισμού & Άσκησης

ΘΕΜΑ:  ‘’Ομόφωνη πρόταση των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης για τις ώρες Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού στο σχολείο’’

Αξιότιμη κα Υπουργέ,

Το πρόσφατο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας διατηρεί τον υφιστάμενο χρόνο Φυσικής Αγωγής (Φ.Α.) στο σχολείο σε:

  • μία φορά (35-45 λεπτά) την εβδομάδα στην 2α Λυκείου,
  • δύο φορές (70-90 λεπτά) την εβδομάδα από 5η Δημοτικού έως 1η Λυκείου και 3η Λυκείου,
  • τρεις φορές (105-135 λεπτά) την εβδομάδα από την 1η  έως την 4η Δημοτικού. 

Α. Επειδή, η τακτική σωματική άσκηση στην παιδική και εφηβική ηλικία επιδρά άμεσα στην υγεία των παιδιών, συγκεκριμένα:

Επειδή σύμφωνα με τους διεθνείς οργανισμούς υγείας, όπως η Υπηρεσία Υγείας των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, για παιδιά και εφήβους 6-18 ετών υπάρχoυν:

  1. Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι παιδιά και έφηβοι που ασχολούνται τακτικά με σωματική δραστηριότητα έχουν υψηλότερη οστική μάζα, βελτιωμένη οστική δομή και μεγαλύτερη αντοχή στα οστά σε σχέση με παιδιά που δεν ασκούνται τακτικά.
  2. Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι η μέτριας-υψηλής έντασης σωματική δραστηριότητα που αυξάνει την καρδιακούς παλμούς, βελτιώνει την καρδιοαναπνευστική ικανότητα, ενώ οι ασκήσεις δύναμης και αντιστάσεων αυξάνουν τη νευρο-μυϊκή ικανότητα σε παιδιά και εφήβους.
  3. Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι συχνότερη σωματική δραστηριότητα οδηγεί σε καλύτερο έλεγχο του σωματικού βάρους και καταπολεμά την παχυσαρκία.
  4. Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι η σωματική δραστηριότητα σχετίζεται με τη μείωση των τριγλυκεριδίων και τη βελτίωση της δράσης της ινσουλίνης στην παιδική και εφηβική ηλικία.

Επειδή σύμφωνα με τους διεθνείς οργανισμούς υγείας, για παιδιά 3-6 ετών υπάρχουν:

  1. Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι συχνότερη σωματική δραστηριότητα οδηγεί σε μικρότερη αύξηση του βάρους και του λιπώδους ιστού.
  2. Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι παιδιά που κάνουν τακτική σωματική δραστηριότητα έχουν υψηλότερη οστική μάζα, βελτιωμένη οστική δομή και μεγαλύτερη αντοχή στα οστά απ΄ ότι παιδιά που δεν ασκούνται τακτικά.

Επειδή για παιδιά και εφήβους υπάρχουν ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι η σωματική δραστηριότητα επιδρά θετικά στις γνωστικές λειτουργίες και στην ακαδημαϊκή επίδοση των μαθητών, άποψη που πολύ πρόσφατα υιοθέτησε και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ).

Επειδή υπάρχουν πολλά στοιχεία για την επίδραση της τακτικής άθλησης στην ψυχική υγεία παιδιών και εφήβων, όπως μείωση κατάθλιψης και άγχους, στην ανάπτυξη κοινωνικών σχέσεων και κοινωνικών ικανοτήτων, στην αύξηση της αυτοπεποίθησης, στη βελτίωση δεξιοτήτων ζωής και στην κοινωνική ενσωμάτωση μειονοτήτων, ιδιαίτερα όταν η άθληση λαμβάνει χώρα σε κατάλληλα δομημένο κοινωνικο-ψυχολογικό περιβάλλον όπως η σχολική φυσική αγωγή και οι αθλητικές ακαδημίες υπό την καθοδήγηση προπονητών που έχουν το απαραίτητο επίπεδο επιστημονικής και παιδαγωγικής επάρκειας.

Β. Επειδή, η Φυσική Αγωγή έχει μοναδικό ρόλο στην υγεία εφ’ όρου ζωής, συγκεκριμένα:

Επειδή από διαχρονικές έρευνες διάρκειας 50 ετών προκύπτει ότι η παχυσαρκία στην ηλικία των 5 ετών έχει θετική συσχέτιση με την παχυσαρκία των ίδιων ανθρώπων στην ηλικία των 50 ετών, ενώ η θετική συσχέτιση της παχυσαρκίας μεταξύ των ηλικιών 17 και 50 ετών είναι ακόμη πιο ισχυρή.

Επειδή η Φυσική Αγωγή είναι το μόνο μάθημα στο σχολείο που αναπτύσσει σωματικό εγγραμματισμό, συμβάλλοντας μεταξύ άλλων στην υιοθέτηση ενός δια βίου σωματικά δραστήριου τρόπου ζωής και συνεπώς στη δια βίου καλύτερη υγεία. Σύμφωνα με τον ΠΟΥ και διεθνείς οργανισμούς, ενήλικες και ηλικιωμένοι που έχουν υιοθετήσει ένα σωματικά πιο δραστήριο τρόπο ζωής:

  • έχουν χαμηλότερα ποσοστά θνησιμότητας λόγω στεφανιαίας νόσου, υψηλής αρτηριακής πίεσης, εγκεφαλικού επεισοδίου, διαβήτη τύπου 2, μεταβολικού συνδρόμου, διαφόρων τύπου καρκίνου, όπως παχέος εντέρου, του μαστού, κλπ.,
  • έχουν μικρότερο κίνδυνο κατάγματος ισχίου ή σπονδυλικής στήλης,
  • παρουσιάζουν υψηλότερο επίπεδο καρδιο-αναπνευστικής και νευρο-μυϊκής ικανότητας,
  • είναι πιο πιθανό να επιτύχουν διατήρηση του σωματικού βάρους, να έχουν πιο υγιή σωματική μάζα και σωματική σύνθεση,
  • καλύτερη ποιότητα ύπνου,
  • χαμηλότερα επίπεδα κατάθλιψης και άγχους,
  • καλύτερα επίπεδα γνωστικής ικανότητας και μειωμένο κίνδυνο άνοιας και Alzheimer,
  • καλύτερη μητρική υγεία.

Γ. Επειδή, η επίδραση της τακτικής άσκησης στο σύστημα υγείας συχνά υποτιμάται, συγκεκριμένα:

Επειδή υπάρχουν ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι η τακτική σωματική άσκηση συμβάλει στη μείωση του κόστους για το Ελληνικό σύστημα υγείας κατά εκατοντάδες εκατομμύρια Ευρώ ετησίως.

Επειδή σε  πρόσφατες δημοσιεύσεις σε έγκυρα περιοδικά ιατρικής, γίνεται σύγκριση των επιπτώσεων της πανδημίας του COVID-19 με τις επιπτώσεις της σωματικής αδράνειας και της καθιστικής συμπεριφοράς, με βάση τα στατιστικά στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, στα οποία αναφέρεται ότι περίπου 3.200.000 θάνατοι αποδίδονται ετησίως στον καθιστικό τρόπο ζωής.

Δ. Επειδή, λιγότερο από το 20% των ελλήνων μαθητών ασχολούνται με τη σωματική άσκηση σύμφωνα με τις οδηγίες διεθνών οργανισμών υγείας, συγκεκριμένα:

Επειδή ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και διεθνείς οργανισμοί προτείνουν τα παιδιά ηλικίας 3-5 ετών να ασχολούνται κατ’ ελάχιστο 180 λεπτά την ημέρα με σωματική δραστηριότητα, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 60 λεπτά τη μέρα να είναι μέτριας-έντονης σωματικής άσκησης που προκαλεί αύξηση των καρδιακών παλμών και του ρυθμού αναπνοής.

Επειδή ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και διεθνείς οργανισμοί υγείας προτείνουν οι μαθητές 5-18 ετών να ασχολούνται κατ’ ελάχιστο 420 λεπτά την εβδομάδα (60 λεπτά την ημέρα) με μέτριας-υψηλής έντασης σωματική δραστηριότητα, η οποία να προκαλεί αύξηση των καρδιακών παλμών και του ρυθμού αναπνοής, ενώ επιπλέον χρόνος των 420 λεπτών την εβδομάδα έχει ακόμη πιο ευεργετικά αποτελέσματα στην υγεία παιδιών και εφήβων.

Επειδή σύμφωνα με δεδομένα πολλών πρόσφατων μεγάλων ερευνών λιγότερο από το 20% των Ελλήνων μαθητών δημοτικού και γυμνασίου γυμνάζεται όσο προτείνει ο ΠΟΥ, με το ποσοστό να μειώνεται ακόμη πιο δραματικά στο Λύκειο, όπου μειώνονται οι ώρες της Φ.Α. και η έλλειψη χρόνου και η αύξηση της σχολικής εργασίας στο σπίτι αναφέρονται από τους εφήβους ως τα κυριότερα εμπόδια για τακτική σωματική δραστηριότητα.

Επειδή το ένα στα τρία παιδιά στο δημοτικό και γυμνάσιο δεν αθλείται καθόλου εκτός σχολείου, ενώ στις τάξεις του λυκείου πάνω από 2 στους 3 μαθητές και μαθήτριες δεν κάνουν καθόλου εξωσχολικό αθλητισμό, συνεπώς για αυτά τα παιδιά το μοναδικό περιβάλλον σωματικής άσκησης παραμένει το σχολείο.

Επειδή, σύμφωνα με δεδομένα πρόσφατων μεγάλων ερευνών που περιλαμβάνουν και τη χώρα μας, το ποσοστό των Ελλήνων μαθητών χαμηλών κοινωνικο-οικονομικών τάξεων που δεν αθλείται εκτός σχολείου είναι υπερδιπλάσιο από το αντίστοιχο υψηλών κοινωνικο-οικονομικών τάξεων, καθιστά τη σχολική Φυσική Αγωγή ως την μοναδική ευκαιρία βελτίωσης της υγείας αυτών των παιδιών.

Επειδή ακόμη και τα παιδιά και οι έφηβοι που κάνουν εξωσχολικό αθλητισμό, τα περισσότερα συνήθως αθλούνται δύο ή τρεις φορές (120-270 λεπτά) την εβδομάδα, δηλαδή χρειάζονται τουλάχιστον 150-300 επιπλέον λεπτά την εβδομάδα μεσαίας-υψηλής έντασης σωματική άσκηση.

Ε. Επειδή, η καθημερινή Φυσική Αγωγή στο σχολείο είναι αναντικατάστατη για τη διατήρηση και προαγωγή της υγείας των ελλήνων μαθητών, συγκεκριμένα:

Επειδή υπάρχουν στοιχεία ότι με κάθε επιπλέον 45λεπτο Φυσικής Αγωγής την εβδομάδα υπάρχει σημαντική αύξηση της σωματικής δραστηριότητας και βελτίωση της υγείας των μαθητών.

Επειδή η Φυσική Αγωγή είναι το μόνο μάθημα στο σχολείο που επιδρά θετικά στη σωματική δραστηριότητα και στη σωματική υγεία των Ελλήνων μαθητών και μειώνει τον καθιστικό τρόπο ζωής, ενώ αντίθετα τα περισσότερα μαθήματα αυξάνουν τον χρόνο καθιστικής ζωής το οποίο επιδρά αρνητικά στην υγεία όλων των μαθητών.

Επειδή τα τελευταία χρόνια σε πολλές χώρες ο υποχρεωτικός χρόνος φυσικής αγωγής και άθλησης στο σχολείο προοδευτικά αυξάνονται, ώστε όλο και περισσότερα παιδιά και έφηβοι να γυμνάζονται καθημερινά στο σχολείο ώστε να βελτιώνουν την υγεία τους αλλά και τις γνωστικές και ακαδημαϊκές τους επιδόσεις. 

Επειδή με μία φορά (35-45 λεπτά) Φυσική Αγωγή την εβδομάδα στην 2α Λυκείου η αξία της σωματικής δραστηριότητας υποβαθμίζεται δραματικά στην αντίληψη μαθητών και γονέων, και η απαξίωση αυτή συνεχίζεται ακόμη πιο έντονα στη Γ’ Λυκείου λόγω της προετοιμασίας για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Για τους λόγους αυτούς και λαμβάνοντας υπόψη:

  • το πολύ πυκνά δομημένο περιβάλλον των Ελληνικών πόλεων που αυξάνει τους φόβους  τροχαίων ατυχημάτων, περιορίζοντας φυσικές και αγαπημένες κινήσεις των παιδιών, όπως τρέξιμο, πεζοπορία και ποδηλασία,
  • τις μεγάλες ελλείψεις πρασίνου και ελεύθερων χώρων στις πόλεις μας,
  • τις ελλείψεις αθλητικών υποδομών εκτός και εντός σχολείων στη χώρα μας,
  • τις ελλείψεις ευκαιριών άθλησης σε πολλές γειτονιές και περιοχές της χώρας,
  • τον σύγχρονο τρόπο ζωής των Ελλήνων μαθητών και γονέων, που πιέζονται ή αδυνατούν ν’ ανταποκριθούν στις μετακινήσεις των παιδιών τους σε αθλητικούς χώρους,
  • τις επιπλέον απαιτήσεις εξωσχολικής εκπαίδευσης παιδιών και εφήβων σε ξένες γλώσσες, μουσική και καλές τέχνες, που περιορίζουν ακόμη περισσότερο τον ελεύθερο χρόνο μαθητών και γονέων με τους τελευταίους να μην έχουν καθόλου χρόνο για τους ίδιους να γυμναστούν,
  • την έλλειψη εκπαίδευσης των νηπιαγωγών για να πετυχαίνουν καθημερινά 60 λεπτά μέτριας-υψηλής έντασης σωματική άσκηση σε παιδιά 3-5 ετών,
  • αλλά και τις σύγχρονες απαιτήσεις εκπαίδευσης των μαθητών στα πολλά και διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα στο σχολείο,

και επειδή μία ώρα καθημερινής σωματικής άσκησης στο σχολείο συμβάλει καθοριστικά στην βελτίωση της σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής υγείας και των σχολικών επιδόσεων των μαθητών όλων των τάξεων.

ΣΤ. Τα πέντε (5) Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης προτείνουν ομόφωνα:

  1. Όλες οι βαθμίδες της εκπαίδευσης να παρέχουν τουλάχιστον 60 λεπτά άθλησης την ημέρα για όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες, είτε μέσα από το μάθημα της Φυσικής Αγωγής είτε στο χρόνο δραστηριοτήτων του ολοήμερου σχολείου. 
  2. Οι διδακτικές ώρες της Φυσικής Αγωγής από την 1η ως την 4η Δημοτικού να είναι τουλάχιστον 4 την εβδομάδα.
  3. Οι διδακτικές ώρες της Φυσικής Αγωγής από την 5η Δημοτικού ως την 3η Λυκείου να είναι τουλάχιστον 3 την εβδομάδα.
  4. Οι ώρες σωματικής άσκησης στα νηπιαγωγεία, ιδιαίτερα αυτές που απαιτούν μέτριας ή υψηλής έντασης άσκηση, να γίνονται από πτυχιούχους Φυσικής Αγωγής, ενώ η παρουσία νηπιαγωγών και η συνεργασία μεταξύ των δύο ειδικοτήτων θεωρούμε ότι θα έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στην υγεία και στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.

                                                      Οι Κοσμήτορες των Σ.Ε.Φ.Α.Α.

=====

 - Φ.Α ΣΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ –

Δευτέρα 4 Μαΐου 2020

Από:

  • Σχολές / Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής & Αθλητισμού
  • Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών
  • Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης
  • Πανεπιστημίου Θεσσαλίας
  • Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης & Σερρών
  • Πανελλήνιο Σύλλογο Επαγγελματιών Αθλητισμού & Άσκησης

ΘΕΜΑ:  Ομόφωνη πρόταση των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης για την εισαγωγή της ΦΑ στο Νηπιαγωγείο, στο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου ‘’Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις’’

Αξιότιμη κα Υπουργέ,

Τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις» χωρίς ωστόσο να περιλαμβάνεται μεταξύ των μεταρρυθμίσεων, η πρόσφατη εξαγγελία σας σχετικά με την εισαγωγή της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) στο Νηπιαγωγείο, η οποία αποτελούσε ένα αυτονόητο βήμα προς την κατεύθυνση εμπλουτισμού του Προγράμματος Σπουδών της Προσχολικής Εκπαίδευσης.

Η αρχική σας πρόθεση, συνάδει με πλήθος επιστημονικών ερευνών διεθνώς που επισημαίνουν τη σημαντικότητα της προσχολικής ηλικίας για την κινητική ανάπτυξη και την υιοθέτηση συμπεριφορών που σχετίζονται με την υγεία, όπως είναι η φυσική δραστηριότητα, και παράλληλα αναδεικνύουν την εξέχουσα θέση της κίνησης για την ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων.

Με δεδομένο επίσης ότι τα τελευταία χρόνια η κίνηση είναι ιδιαίτερα περιορισμένη στην καθημερινότητα των παιδιών, γεγονός που επιφέρει πολλαπλά προβλήματα στη σωματική και ψυχική υγεία τους, στη σύγχρονη κοινωνία είναι επιτακτική η ανάγκη το σχολείο να λειτουργήσει διορθωτικά και να δώσει στα παιδιά κατάλληλα αναπτυξιακά ερεθίσματα για την ενίσχυση της φυσικής τους δραστηριότητας και τη βέλτιστη κινητική τους ανάπτυξη.

Την περιορισμένη αυτή φυσική δραστηριότητα έρχεται να ενισχύσει και ο πρωτόγνωρος περιορισμός του υποχρεωτικού εγκλεισμού στο σπίτι, λόγω της πανδημίας του COVID-19, όπου παρατηρείται:

  1. μικρότερη ενεργειακή κατανάλωση θερμίδων που οδηγεί σε αύξηση της σωματικής μάζας και του λιπώδους ιστού,
  2. μείωση  φυσικών ικανοτήτων και κινητικών δραστηριοτήτων
  3. μειωμένη ανοσοποιητική λειτουργία, η οποία ενοχοποιείται για την εμφάνιση λοιμώξεων και φλεγμονής,

με αποτέλεσμα να δημιουργείται το Σύνδρομο του Καθιστικού Τρόπου Ζωής που οδηγεί στην εμφάνιση παραγόντων καρδιαγγειακού κινδύνου και μεταβολικών παθήσεων από την παιδική ακόμη ηλικία.

Το 2005, η υποκινητικότητα χαρακτηρίστηκε από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας ως η νέα σιωπηρή επιδημία του 21ου αιώνα ενώ σε επιστημονική δημοσίευση του 2012 χαρακτηρίστηκε ως πανδημία. Πρόσφατη δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό Progress in Cardiovascular Diseases (2020), γίνεται σύγκριση των επιπτώσεων της πανδημίας του COVID-19 με τις επιπτώσεις της σωματικής αδράνειας και της καθιστικής συμπεριφοράς. Η σύγκριση αυτή βασίζεται και λαμβάνει υπόψη τα στατιστικά στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, στα οποία αναφέρεται ότι περίπου 3.200.000 θάνατοι αποδίδονται ετησίως στον καθιστικό τρόπο ζωής. Το ερώτημα ωστόσο, στο οποίο δεν μπορούμε να απαντήσουμε επί του παρόντος, είναι το ποιες θα είναι οι επιπτώσεις στα πρότυπα συμπεριφοράς που θα έχουν τα παιδιά μόλις επιστρέψουμε στην κανονικότητα, μετά τον υποχρεωτικό εγκλεισμό στο σπίτι με την εμφάνιση του COVID-19.

Σύμφωνα με τους διεθνείς οργανισμούς υγείας, για παιδιά 3-6 ετών υπάρχουν:

  1. Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι συχνότερη σωματική δραστηριότητα οδηγεί σε μικρότερη αύξηση του βάρους και του λιπώδους ιστού.
  2. Ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία ότι παιδιά που κάνουν τακτική σωματική δραστηριότητα έχουν υψηλότερη οστική μάζα, βελτιωμένη οστική δομή και μεγαλύτερη αντοχή στα οστά απ΄ ότι παιδιά που δεν ασκούνται τακτικά.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (ΠΟΥ) και διεθνείς οργανισμοί προτείνουν τα παιδιά ηλικίας 3-5 ετών να ασχολούνται κατ’ ελάχιστο 180 λεπτά την ημέρα με σωματική δραστηριότητα, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 60 λεπτά τη μέρα να είναι μέτριας-έντονης σωματικής άσκησης που προκαλεί αύξηση των καρδιακών παλμών και του ρυθμού αναπνοής.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω επιστημονικά δεδομένα, η ένταξη εκπαιδευτικών Φυσικής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο είναι καθοριστική, καθώς η εξειδικευμένη γνώση της Επιστήμης της Φυσικής Αγωγής και της Ειδικής Διδακτικής της, τους καθιστά ως τους μόνους παιδαγωγούς που είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν την κίνηση ως μέσο ολόπλευρης αγωγής και εκπαίδευσης.

Τα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας, αναγνωρίζοντας τη σημαντικότητα της κίνησης για τα μικρά παιδιά, έχουν αναβαθμίσει τα προγράμματα των προπτυχιακών σπουδών τους, προσφέροντας ένα πλήρως ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών με παιδαγωγική επάρκεια και απόλυτη συμμόρφωση με τις αρχές της συμπερίληψης, της ένταξης, της διαθεματικότητας και της εξατομίκευσης, που είναι ιδιαίτερα σημαντικές στην προσχολική εκπαίδευση. Επιπρόσθετα, οι απόφοιτοί μας, διαχρονικά έρχονται σε επαφή με παιδιά προσχολικής ηλικίας, στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης Φοιτητών που αφορά εξωσχολικά προγράμματα για μικρά παιδιά (ΕΠΕΑΚ, ΕΣΠΑ, πρακτική άσκηση ειδικοτήτων, προγράμματα παιδικών σταθμών Δήμων) υιοθετώντας παιδοκεντρικές προσεγγίσεις που συμβαδίζουν με τις ανάγκες των μικρών παιδιών για κίνηση, παιχνίδι, εξερεύνηση και αλληλεπίδραση με το περιβάλλον τους, ενισχύονας ολιστικά την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στην ευαίσθητη νηπιακή ηλικία.

Από τα παραπάνω δεδομένα, είναι προφανές ότι το αντικείμενο της Φυσικής Αγωγής θα πρέπει να διδάσκεται στο Νηπιαγωγείο από εκπαιδευτικούς ΦΑ στη βάση παιδαγωγικών μοντέλων και μεθόδων που επενδύουν ολιστικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων-ικανοτήτων, στη συναισθηματική ολοκλήρωση και την κοινωνική ενδυνάμωση των μικρών μαθητών/τριων.

Ως επιστήμονες και καταρτισμένοι παιδαγωγοί της κίνησης υποστηρίζουμε τη διεθνώς κατοχυρωμένη και επιστημονικά βάσιμη εισαγωγή της Φυσικής Αγωγής στο περιβάλλον του Νηπιαγωγείου, ως ισότιμου αντικειμένου.

Κατά συνέπεια, ζητάμε:

  1. να συμπεριληφθεί, μεταξύ των μεταρρυθμίσεων, η εισαγωγή της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) στο Νηπιαγωγείο,
  2. οι ώρες σωματικής άσκησης στα νηπιαγωγεία, ιδιαίτερα αυτές που απαιτούν μέτριας ή υψηλής έντασης άσκηση, να γίνονται από πτυχιούχους Φυσικής Αγωγής, ενώ η παρουσία νηπιαγωγών και η συνεργασία μεταξύ των δύο ειδικοτήτων θεωρούμε ότι θα έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στην υγεία και στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών.
  3. να δημιουργηθούν επιστημονικές ομάδες αποτελούμενες από μέλη ΔΕΠ των ΤΕΦΑΑ της χώρας, για την υλοποίηση της αρχικής πρότασης της Υπουργού σε επίπεδο σχεδιασμού περιεχομένου αναλυτικών προγραμμάτων και επιμορφωτικών εξειδικευμένων σεμιναρίων για το νηπιαγωγείο, για τη θεματική ενότητα της Φυσικής Αγωγής.

                                                      Οι Κοσμήτορες των Σ.Ε.Φ.Α.Α.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες