Εδώ και μέρες εκατοντάδες εκπαιδεύτριες και εκπαιδευτές των Δημόσιων ΙΕΚ της χώρας έχουμε απευθυνθεί σε κάθε αρμόδιο ζητώντας να δοθούν στη δημοσιότητα τα επίσημα στοιχεία στα οποία βασίστηκε ο Κανονισμός λειτουργίας του νέου Μητρώου Εκπαιδευτών των Δ.ΙΕΚ ο οποίος δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ στις 13/8. Ιδίως τα στοιχεία που έπεισαν τους αρμόδιους να ανατρέψουν τα κριτήρια αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού που ίσχυαν για όλη την προηγούμενη δεκαετία.
Κανείς δε μας έχει απαντήσει. Η μόνη δημόσια τοποθέτηση για το θέμα έγινε από τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ένωσης Διευθυντών Δημοσίων ΙΕΚ (ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ), κύριο Γιώργο Διαμαντόπουλο, ο οποίος υπεραμύνθηκε των πολιτικών επιλογών στις οποίες στηρίζεται τόσο το Μητρώο όσο και το αναμενόμενο νομοσχέδιο για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση μιλώντας για μεταρρυθμίσεις που πρόκειται να τη βγάλουν από το τέλμα.
Το νέο μητρώο εκπαιδευτών ενηλίκων
Όπως προκύπτει από επιστολή της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ προς τη Γενική Γραμματεία στις 6/5/2020, το Μητρώο αποτελεί έναν μόνο από τους καρπούς της αγαστής συνεργασίας της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ με την παρούσα ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας. Τόσο στις νομοπαρασκευαστικές επιτροπές του Νομοσχεδίου για την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση το οποίο αναμένεται, όσο και στην επιτροπή για την προετοιμασία του Μητρώου, συμμετείχαν, μεταξύ άλλων εμπειρογνωμόνων, επτά διευθυντές Δ.ΙΕΚ. Οι βασικές αλλαγές -που έχουν προκαλέσει μεγάλες αντιδράσεις στην κοινότητα των εκπαιδευτριών και των εκπαιδευτών των Δ.ΙΕΚ αλλά και παρεμβάσεις κομμάτων της αντιπολίτευσης- υποστηρίχθηκαν από τους εκπροσώπους της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ.
Αναφέρονται ενδεικτικά: H δυσανάλογα υψηλή μοριοδότηση της επαγγελματικής εμπειρίας. Ο υποβιβασμός της πιστοποίησης εκπαιδευτικής επάρκειας από προαπαιτούμενο σε μοριοδοτούμενο προσόν, κατά το ελάχιστο των 2 μορίων. Η ενοποίηση των πινάκων ώστε να περιλαμβάνονται όλοι οι υποψήφιοι, ανεξαρτήτως της εργασιακής τους κατάστασης (άνεργοι, δημόσιοι υπάλληλοι, συνταξιούχοι). Η αξιολόγηση της συνάφειας των ακαδημαϊκών αλλά και των επαγγελματικών προσόντων των υποψηφίων εκπαιδευτών από απροσδιόριστους φορείς και με ασαφή κριτήρια. Τέλος, η αξιολόγηση του παρεχόμενου έργου των εκπαιδευτών η οποία θα γίνεται από τους διευθυντές και τους σπουδαστές, χωρίς να προσδιορίζεται ποιος θα τη σχεδιάζει και που θα αποσκοπεί.
Με αφορμή το γεγονός αυτό αλλά και την εκτίμησή του Προέδρου της Ένωσης ότι η ανατροπή των κριτηρίων μοριοδότησης που ίσχυαν επί μία δεκαετία ήταν αναγκαία προκειμένου να αναβαθμιστεί η δημόσια κατάρτιση, θα ήθελα να απευθύνω δημόσια δύο λόγια στον κύριο Διαμαντόπουλο.
Καταρχάς, σε ό,τι αφορά το Μητρώο, ήταν πράγματι άμεση ανάγκη να μειωθεί η γραφειοκρατία και η αδιαφάνεια στο πλαίσιο αξιολόγησης των υποψηφίων και των αναθέσεων των μαθημάτων. Για το λόγο αυτό, όταν εξαγγέλθηκε, το υποδεχθήκαμε θετικά.
Ούτως ή άλλως, πολλά θα κριθούν στην πράξη από τον τρόπο που θα σχεδιαστούν οι Οδηγοί Σπουδών οι οποίοι περιέχουν, μεταξύ άλλων, το περίγραμμα των μαθημάτων και τα προσοντολόγια σε σχέση με τα οποία θα κρίνεται η συνάφεια των πτυχίων και της εμπειρίας. Πάντως, καμία αντίρρηση δεν υπάρχει ως προς το ότι ο εξορθολογισμός ήταν αναγκαίος και μάλλον αυτονόητος.
Για κανένα λόγο δεν μπορεί, από την άλλη, η διευκόλυνση που φέρνει το Μητρώο να μας κάνει να παραβλέψουμε ότι ανατράπηκαν, χωρίς καμία τεκμηρίωση, όλα όσα ίσχυαν την προηγούμενη δεκαετία. Πολύ περισσότερο δεν πιστεύουμε ότι με το να είναι το Μητρώο ανοιχτό σε ΟΠΟΙΟΝΔΗΠΟΤΕ (ακολουθώ την έμφαση του δικού σας λόγου εδώ), ασχέτως του αν έχει εμπειρία στην εκπαίδευση ενηλίκων ή όχι, θα αναβαθμιστεί η δημόσια εκπαίδευση και κατάρτιση.
Επιτρέψτε μου, παράλληλα, να επισημάνω εδώ μία ανακολουθία. Σε επιστολή της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ προς τη Γενική Γραμματεία στα μέσα του Ιούλη, οπότε υποθέτω ότι ήταν ήδη σε γνώση σας το σχέδιο για το οποίο διαμαρτυρόμαστε σήμερα, αναφέρετε: «Το όραμά σας, κύριε Γενικέ, συμπίπτει με το δικό μας» και εξηγείτε ότι χρειάζονται μεταρρυθμίσεις στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση, με κύρια την ανάδειξη των διευθυντών σε Ηγέτες-Μέντορες οι οποίοι θα εμπνέουν και θα παρακινούν, θα αξιολογούν, αλλά και θα συνομιλούν με επιχειρήσεις και βιομηχανίες με στόχο να καθοδηγούν την στρατηγική ανάπτυξη των ΙΕΚ.
Βλέποντας τα κριτήρια αξιολόγησης των διευθυντών στην τελευταία προκήρυξη του 2019 παρατηρώ ότι είναι ισόρροπα σχετικά, όπως ήταν τα δικά μας μέχρι πέρσι και, σε αντίθεση με εμάς που καλούμαστε ξαφνικά να θεμελιώσουμε μακροχρόνια επαγγελματική εμπειρία (έως και 22 ετών) ώστε να διδάξουμε, για εσάς που διοικείτε και διεκδικείτε να συνομιλήσετε με φορείς της αγοράς, όπως λέτε, η μη διδακτική επαγγελματική εμπειρία είναι εκτός προκήρυξης. Αναρωτιέμαι αν θα ανατραπεί στην επόμενη πρόσκληση και η δική σας μοριοδότηση εφόσον είναι σκόπιμο να αφήσουμε πίσω μας, όπως προτείνατε, την έννοια εκπαίδευση.
Ο παραμελημένος κοινωνικός ρόλος των Δ.ΙΕΚ
Επιτρέψτε μου να φύγω τώρα από τα τυπικά της μοριοδότησης και να πάω στην ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, μια που διεκδικώ να μην εγκαταλείψω τόσο εύκολα αυτή την έννοια.
Ο λόγος σας, όπως ο λόγος των υπολοίπων αρμοδίων που υποστηρίζουν τις αλλαγές, εστιάζει αποκλειστικά στο οικονομικό σκέλος. Τι συμβαίνει με το κοινωνικό; Για την ενσωμάτωση μελών ευάλωτων κοινωνικών ομάδων δε σας ακούσαμε να λέτε κάτι, ενώ ξέρετε καλύτερα από όλους πόσοι πολλοί άνθρωποι έρχονται στα Δ.ΙΕΚ ώστε να ασκήσουν παράλληλα με τις επαγγελματικές- ή και πρωτίστως- κοινωνικές δεξιότητες; Ποιος θα τους υποδεχθεί αν δεν ξέρει από δυναμική ομάδας και αν δεν έχει μακρόχρονη εμπειρία στη εκπαίδευση ενηλίκων;
Τι έχετε προτείνει ως μέλη των επιτροπών που είναι αρμόδιες για το νομοσχέδιο της ΕΕΚ και τον νέο κανονισμό λειτουργίας των Δ.ΙΕΚ που θα ευνοεί τους ανθρώπους που δεν μπορούν να σταματήσουν να εργάζονται ενώ σπουδάζουν ή έχουν αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις οι οποίοι αποτελούν την πλειοψηφία του σπουδαστικού πληθυσμού; Τι σχέδια υπάρχουν σε σχέση με την πρακτική άσκηση που είναι απλήρωτη ή πολύ δύσκολο να βρεθεί; Τι πρόνοιες υπάρχουν ώστε να πάψουν τα Δ.ΙΕΚ να μοιάζουν με σχολεία, τόσο ως προς τον τρόπο εξέτασης όσο και ως προς τις απουσίες, ενώ απευθύνονται σε ενήλικες; Τι διαβεβαιώσεις έχετε απαιτήσει να δοθούν από τους αρμόδιους σε σχέση με την κάλυψη του υψηλού κόστους υλικών και αναλώσιμων από τους εκπαιδευτές και τους σπουδαστές, κόστος που καταργεί στην πράξη τον δωρεάν χαρακτήρα της παρεχόμενης κατάρτισης; Εικάζω ότι μπορείτε να απαντήσετε διότι στην επιστολή σας (6/5/2020) αναφέρετε ότι πολλά από τα παραπάνω θα αλλάξουν. Ως προς τι, σας ερωτώ.
Τα κριτήρια επιλογής ειδικοτήτων που λειτουργούν στα Δ.ΙΕΚ
Αναρωτιόμαστε, επίσης, και εγώ και οι συνάδελφοί μου, με ποια κριτήρια επιλέγονται κάθε χρόνο ειδικότητες στα Δ.ΙΕΚ; Ειδικότερα τι είδους στοιχεία μεγάλης κλίμακας έχετε στη διάθεσή σας και τι στοιχεία που αφορούν τις τοπικές οικονομίες; Σας έχει ποτέ ζητηθεί να καταγράψετε την τύχη που έχουν μετά την αποφοίτηση οι σπουδαστές σας; Αν εργάζονται, πόσο καιρό μετά βρήκαν εργασία, αν είναι συναφής με την ειδικότητά τους και αν έχει ποιοτικά χαρακτηριστικά; Αν ναι, αυτό έχει γίνει με τρόπο που να είναι τα στοιχεία που απορρέουν εναρμονισμένα ώστε να μπορούν να βγουν συγκριτικά αποτελέσματα; Συνυπολογίζετε, τέλος, στις επιλογές των ειδικοτήτων το ποσοστό διαρροής, τη διαθεσιμότητα εργαστηρίων, το κόστος των αναλώσιμων και τις διαθέσιμες θέσεις πρακτικής σε συναφή αντικείμενα; Σας ρωτώ διότι και η εμπειρία μας αλλά και η λίστα ειδικοτήτων που μόλις ανακοινώθηκε, γεννά κάποιες αμφιβολίες.
Παρατηρώ, ας πούμε, ότι επελέγησαν ξανά ειδικότητες που δε διαθέτουν πιστοποιημένους οδηγούς σπουδών. Σε ποια βάση θα γίνουν οι αναθέσεις και πώς θα διασφαλιστεί η ομαλή διεξαγωγή της κατάρτισης εφόσον οι εκπαιδευτές δε θα έχουν στη διάθεσή τους κανένα σημείο αναφοράς που να συνδέει την κατάρτιση με την πιστοποίηση; Μου κάνει δε ακόμα μεγαλύτερη έκπληξη ότι διευθυντές που πήραν μέρος στις επιτροπές που προετοίμασαν το Μητρώο και τον Νόμο πρότειναν ειδικότητες που δεν έχουν οδηγό ή/και ειδικότητες με αβέβαιη απορρόφηση στην αγορά εργασίας. Εγκρίθηκε π.χ. η ειδικότητα Στέλεχος Δημοσίων Σχέσεων & Επικοινωνίας η οποία υπάρχει και σε Πανεπιστημιακά τμήματα, χωρίς να δίνει εδώ και χρόνια καλές προοπτικές εξεύρεσης εργασίας σε συναφείς θέσεις. Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη ειδικότητα η οποία δεν έχει οδηγό, εγκρίθηκε από την Υπουργό Παιδείας στα τέλη του έτους που πέρασε.
Η συνεργασία των Δ.ΙΕΚ με ιδιωτικά εργαστηριακά κέντρα και η διευκόλυνση της κινητικότητας των αποφοίτων των Δ.ΙΕΚ προς το Πανεπιστήμιο
Μία άλλη απορία που γεννάται, με βάση και τη σχετική αναφορά στο άρθρο 7 του ΦΕΚ, αφορά το ποιοι θα είναι οι όροι συνεργασίας των Δ.ΙΕΚ με ιδιωτικά εργαστηριακά κέντρα; Και γι’ αυτό θα πρέπει να έχετε μία πρώτη εικόνα, κύριε Προέδρε, εφόσον στην επιστολή της ΠΑΝΕΔΔΙΕΚ (6/5) αναφέρετε ότι οι σχετικοί όροι αλλάζουν. Πόσα τέτοια κέντρα χρειάζεται κάθε ΙΕΚ; Με ποιους όρους τα επιλέγει; Πως τα αξιολογεί; Με ποιο αντάλλαγμα συνεργάζονται ιδιωτικοί φορείς με τα Δ.ΙΕΚ, τη στιγμή που υπάρχει σοβαρό θέμα χρηματοδότησης από το ΙΝΕΔΙΒΙΜ ακόμα και για τα αναλώσιμα;
Αναφέρεστε, τέλος, σε επιστολή σας προς τη Γενική Γραμματεία, στη σημασία της διευκόλυνσης της κινητικότητας των αποφοίτων προς το Πανεπιστήμιο, ενώ τόσο το ίδιο το κείμενο της επιστολής, λίγες γραμμές παρακάτω, όσο και το αιτιολογικό του Ν. 4692/2020 δείχνουν ότι η εκπαίδευση και η κατάρτιση είναι έννοιες ασύμβατες, σύμφωνα με τους συντάκτες, και ο εκπαιδευτής ενηλίκων ουδεμία σχέση έχει με τον εκπαιδευτή της κατάρτισης, κάτι που αντανακλάται άμεσα στον τρόπο που σχεδιάστηκαν τα κριτήρια αξιολόγησης των μελών του Μητρώου. Ως άνθρωπος που έχει διδάξει και στα ΙΕΚ και στο Πανεπιστήμιο, και μάλιστα παράλληλα, ειλικρινά αναρωτιέμαι αν έχετε εικόνα των ελλείψεων που υπάρχουν ακόμα και σε βασικές δεξιότητες όχι στη χώρα μας μόνο, αλλά στην Ευρώπη, ακόμα και σε σπουδαστές Κολεγίων με φήμη διεθνή. Αν το ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό σύστημα έχει αποτύχει γενικά ως προς αυτό, ειλικρινά αναρωτιέμαι, πώς μπορεί με τον τρόπο που προτείνετε να προωθηθεί η διασύνδεση των διαφορετικών βαθμίδων εκπαίδευσης;
Η σημασία της καλλιέργειας ευρύτερων γνώσεων και δεξιοτήτων στο πλαίσιο της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης
Μια που αναφέρθηκα σε πηγές ευρωπαϊκές είναι ευκαιρία να πω ότι οι γενικές δεξιότητες αποδεικνύονται όλο και περισσότερο κρίσιμες σε έναν εργασιακό κόσμο που αλλάζει συνεχώς, έναν κόσμο που η στενή εξειδίκευση αποτελεί στην πράξη σπατάλη πόρων. Όποιος μελετήσει προσεκτικά πρόσφατες οδηγίες στο ευρωπαϊκό επίπεδο, θα δει ότι προκρίνεται η καλλιέργεια ευρύτερων γνώσεων και δεξιοτήτων, τις οποίες κάθε εργαζόμενος θα μπορέσει να αξιοποιήσει σε περισσότερες της μιας επιχειρήσεις, έχοντας τη δυνατότητα επιλογής εργοδότη και θέσης εργασίας ανάλογα με την ποιότητά της. Πολύ εξειδικευμένες γνώσεις και δεξιότητες που συνδέονται με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά κλάδων, επιχειρήσεων και θέσεων εργασίας προτείνεται να παρέχονται αποκλειστικά από τον εργοδότη. Αυτός δεν είναι και ένας από τους βασικούς στόχους του ΛΑΕΚ (ΟΑΕΔ) για την εφαρμογή προγραμμάτων ενδοεπιχειρησιακής κατάρτισης των εργαζομένων από έμπειρους επαγγελματίες-εργαζόμενους των ίδιων των επιχειρήσεων;
Η ανάγκη για μελέτη του πλαισίου και ο σχεδιασμός των Οδηγών Σπουδών
Στο μυαλό μου, κύριε Πρόεδρε, η βάση για να χτιστεί ένα στέρεο σύστημα κατάρτισης είναι η εις βάθος μελέτη του πλαισίου (τόσο του εκπαιδευτικού συστήματος στο οποίο εντάσσονται οι δομές, όσο και της αγοράς εργασίας σε τοπικό, εθνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο), η μελέτη των αναγκών, στα πλαίσια μιας στενής συνεργασίας με τους κοινωνικούς εταίρους, και η αξιολόγηση (μετρήσιμων) αποτελεσμάτων της κατάρτισης, σε μακροπρόθεσμη μάλιστα βάση. Πάνω σε όλα τα παραπάνω μπορεί να πατήσει, τελικά, ο σχεδιασμός σύγχρονων Οδηγών Σπουδών, οι οποίοι θα βοηθούν τους σπουδαστές να κάνουν τη σωστή επιλογή ειδικότητας, θα καθοδηγούν τους εκπαιδευτές, θα συνέχουν τα διαφορετικά σκέλη της κατάρτισης και θα οδηγούν ομαλά στην πιστοποίηση.
Σας θυμίζω ότι την άνοιξη του 2018 πολλοί διευθυντές δέχθηκαν ή αναγκάστηκαν να αναλάβουν τον συντονισμό ομάδων που ανανέωσαν τους Οδηγούς σπουδών, μέσα σε ενάμιση μόλις μήνα, επειδή αυτό απαίτησε η τότε Γενική Γραμματεία. Και ενώ τότε δε διαμαρτυρηθήκατε δημόσια για την προχειρότητα, διαμαρτύρεστε συχνά έκτοτε για τις συντεχνιακές πιέσεις που έχουν πράγματι επιφέρει οι πρόχειροι εκείνοι Οδηγοί. Αναρωτιέμαι, ποιες είναι τώρα, που δεν υπάρχει πίεση χρόνου, οι προτάσεις σας για τους επόμενους Οδηγούς Σπουδών που θα σχεδιαστούν.
Η εκπαίδευση και η επιχειρηματικότητα υπό δοκιμασία
Κάθε σύστημα παράγει τον εργαζόμενο που του ταιριάζει, κύριε Πρόεδρε. Αυτή είναι η γνώμη μου. Αν πάσχει από κάτι η επιχειρηματικότητα στην Ελλάδα, ας μου επιτραπεί να το πω μια που είναι η εξειδίκευσή μου, είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς. Είναι η πίεση που ασκείται στον εργαζόμενο στον χώρο της εργασίας, αλλά ακόμα και στο σπίτι του, εφόσον τα δύο γίνεται όλο και πιο δύσκολο να διαχωριστούν. Είναι η έλλειψη ευκαιριών επιμόρφωσης, ο χαμηλός βαθμός εκσυγχρονισμού του τρόπου διοίκησης και η ανεπαρκής αξιοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων των εργαζομένων μέσα στο εργασιακό τους περιβάλλον. Τόσο η εκπαίδευσή μας, όσο και η επιχειρηματικότητα που τόσο απασχολεί την Κυβέρνηση, πάσχουν τουλάχιστον επειδή δε σέβονται και δεν αξιοποιούν την συνεισφορά των ανθρώπων.
Πολλά ακούσαμε αυτό το διάστημα για το τι δεν καταφέρνει η κατάρτιση, κατά τη γνώμη των «φορέων της αγοράς» και των επιχειρήσεων. Τίποτα δεν έχουμε ακούσει, όμως, για το τι κάνουν οι επιχειρήσεις για να ενισχύσουν την κατάρτιση. Τα δύο (κατάρτιση στον χώρο εργασίας και εκτός αυτού) είναι, όπως καλά γνωρίζετε, σύμφωνα και με την άποψη των ειδικών, άρρηκτα δεμένα. Σας παραπέμπω για όλα τα παραπάνω σε δημοσιευμένα στοιχεία του World Economic Forum (Gross Competitive index) που αφορούν 21 ευρωπαϊκές χώρες.
Τελικά, το βαρόμετρο του νέου συστήματος αντιλαμβάνομαι πως είναι, κατά την άποψή σας, η αξιολόγηση των εκπαιδευτών η οποία θα γίνεται αποκλειστικά από τον διευθυντή/την διευθύντρια και τους σπουδαστές, με ασαφή προς το παρόν κριτήρια. Για αξιολόγηση του ευρύτερου συστήματος μέσα στο οποίο λειτουργούν τα Δ.ΙΕΚ την τελευταία δεκαετία δε γίνεται, δυστυχώς, λόγος.
Θα άξιζε, όμως, κύριε Πρόεδρε, να μιλήσουμε για τον διαχρονικό ρόλο του Εθνικού Οργανισμού Πιστοποίησης Προσόντων & Επαγγελματικού Προσανατολισμού (ΕΟΠΠΕΠ), της Γενικής Γραμματείας ως εποπτικού φορέα των δομών ΔΒΜ, αλλά και για τον ρόλο του ΙΝΕΔΙΒΙΜ, ενός δυσλειτουργικού οργανισμού που δεν ελέγχεται και δεν λογοδοτεί εδώ και χρόνια σε κανέναν.
Τα διαχρονικά προβλήματα των εκπαιδευτών στα ΔΙΕΚ
Έχουν γραφτεί πολλές φορές δημόσια, έχουν τεθεί από εσάς και τα κόμματα (και το Κυβερνών κόμμα ακόμα όταν ήταν στην αντιπολίτευση) τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζουμε διαχρονικά οι εκπαιδευτές και οι εκπαιδεύτριες των Δημοσίων ΙΕΚ. Έχει καταγγελθεί επανειλημμένα το γεγονός ότι υπογράφουμε σύμβαση έργου για μία κατεξοχήν εξαρτημένη εργασία, στο τέλος του εξαμήνου και, συχνά, με ημερομηνία προγενέστερη της ημερομηνίας υπογραφής. Κάθε χρόνο χρειάζεται να περάσουμε ολόκληρη περιπέτεια κάνοντας αιτήσεις επί αιτήσεων για να πάρουμε επίδομα ανεργίας, εξ αιτίας της μεγάλης καθυστέρησης στην καταχώρηση των ενσήμων. Ο δε ΟΑΕΔ από πρόπερσι, εκδηλώνοντας ευαισθησία απέναντι στους χιλιάδες ανθρώπους που προσέρχονται στα ΚΠΑ για να γραφτούν, αναγκάζεται να καλύπτει τον απαράδεκτο εργοδότη, αποδεχόμενος προσωρινές βεβαιώσεις μέχρι να φανούν στο σύστημα τα ένσημα, και βγάζοντας διπλές αποφάσεις που προσθέτουν περιττό γραφειοκρατικό βάρος σε έναν οργανισμό που έχει, κατά τα άλλα, ψηφιοποιήσει πλήρως τις υπηρεσίες εξυπηρέτηση του πολίτη. Οι εκπαιδευτές πληρωνόμαστε τμηματικά, με τους ελεύθερους επαγγελματίες συχνά να φορολογούνται για κομμένα τιμολόγια που χάνονται, τους μη πιστοποιημένους συναδέλφους να αντιμετωπίζονται ως πολίτες δεύτερης κατηγορίας, χωρίς να έχουν ιδέα πότε θα πληρωθούν, και όλους τους εκπαιδευτές που ασφαλίζονται με ΕΦΚΑ να μένουν για μήνες ανασφάλιστοι. Η φετινή ήταν από τις χειρότερες χρονιές που έχουμε ζήσει, με χιλιάδες ανθρώπους να παραμένουν μέχρι και σήμερα που μιλάμε πλήρως ανασφάλιστοι για όλο το διάστημα από τον Φλεβάρη και μετά και εν μέρει ασφαλισμένοι για το προηγούμενο εξάμηνο. Επιπλέον από πέρσι την άνοιξη παρατηρούνται μαζικά λάθη στην καταχώρηση των ενσήμων για τα οποία ουδείς μέχρι σήμερα έχει αναλάβει την ευθύνη.
Αλλά και το συλλογικό όργανο εκπροσώπησης των Διευθυντών του οποίου προεδρεύετε έχει καταγγείλει επανειλημμένα τον τρόπο που λειτουργεί το ΙΝΕΔΙΒΙΜ. Στις 17/2 αναφέρατε σε επιστολή προς τον Γενικό Γραμματέα ΕΕΚΔΒΜ ότι όλο το χειμερινό εξάμηνο έτρεξε χωρίς να πραγματοποιηθεί καμία δαπάνη λειτουργίας, ούτε καν για υλικά εκπαίδευσης, ενώ μέχρι και τον Ιούλιο αναφέρατε ότι δεν έχουν εγκριθεί αιτήματα κάλυψης πάγιου εξοπλισμού, ούτε καν από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Εκπαίδευση και Αρχική Επαγγελματική Κατάρτιση». Τέλος, στις 6/5 διαβάζουμε σε επιστολή σας ότι «Το πρόβλημα με το ΙΝΕΔΙΒΙΜ είναι δομικό και όχι προσωπικό. Το front office είναι αντιστρόφως ανάλογο του back office του Ιδρύματος». Αναρωτιέμαι τι εννοείτε;
Το αγκάθι της σπουδαστικής διαρροής
Μιλήσατε, τέλος, στο κείμενο που δημοσιεύσατε στο Alfavita, για τη σπουδαστική διαρροή που μας προβληματίζει πολύ όλους. Γιατί αποδίδεται, αλήθεια, στην ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου και όχι στο ταβάνι που έσταζε, το καλοριφέρ που δεν είχε πετρέλαιο, το πάσο που το πήραν νέοι, σκληρά εργαζόμενοι σπουδαστές Απρίλη μήνα, τον ανύπαρκτο εξοπλισμό ή την εξάμηνη απλήρωτη πρακτική; Γιατί η «μεταρρύθμιση» ξεκίνησε από το ανθρώπινο δυναμικό που έβαλε πλάτη τόσα χρόνια, που έβαλε λεφτά από την τσέπη του, που επένδυσε χρόνο και απίστευτη ενέργεια να σπουδάσει ενώ εργαζόταν, να επιμορφωθεί, να στηρίξει φορείς με σοβαρά λειτουργικά κενά, να διδάξει σε ειδικότητες χωρίς Οδηγούς Σπουδών και χωρίς την παραμικρή υποστήριξη; Στη βάση ποιων ακριβώς στοιχείων αποδίδεται στους εκπαιδευτές και όχι στη διαχρονική εγκατάλειψη των Δ.ΙΕΚ η διαρροή, η χαμηλή συμμετοχή και, το κυριότερο, η αδιάγνωση ακόμα, απορρόφηση των αποφοίτων;
Η ατεκμηρίωτη ανάγκη μιας μεγάλης κλίμακας αλλαγής
Θα πρέπει, πριν κλείσω, να διαβεβαιώσω με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι, προσωπικά, στα 8 χρόνια που απασχολούμαι σε φορείς Δια Βίου Μάθησης, συνάντησα εξαιρετικούς διευθυντές και διευθύντριες στα Δημόσια ΙΕΚ. Ανθρώπους με επιστημονική, διοικητική και ηθική επάρκεια για το εξαιρετικά δύσκολο έργο που φέρουν εις πέρας. Ανθρώπους που εμπνέουν σπουδαστές και εκπαιδευτές, που καλύπτουν με απλήρωτες υπερωρίες τα κενά του συστήματος, που βάζουν από την τσέπη τους για εξοπλισμό και αναλώσιμα, που γίνονται κυματοθραύστες που πάνω τους ξεσπάει η δίκαιη αγανάκτηση όλων, ενώ παράλληλα σχεδιάζουν, χωρίς καμία ουσιαστική βοήθεια, όλο και πιο ποιοτικά προγράμματα σπουδών.
Από την άλλη, αναφερόμενη σε όσους μετείχατε στις επιτροπές και υπεραμύνεστε των επιλογών τους, είμαι αναγκασμένη να πω ότι όσο έμπειροι και αν είστε και όσο και αν αγαπάτε αυτό που κάνετε δεν είναι οι γνώμες σας αρκετές να τεκμηριώσουν την ανάγκη μίας αλλαγής τέτοιας κλίμακας στο επίπεδο της επιλογής του προσωπικού, ούτε να καθορίσουν, από μόνες τους, τη στρατηγική κατεύθυνση των Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης. Σε ευρωπαϊκό επίπεδο, άλλωστε, δεν υπάρχει ένα και μόνο σύστημα Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όπως γνωρίζετε, αλλά πολλά- το καθένα εκ των οποίων ανταποκρίνεται σε διαφορετικές ανάγκες και αντανακλά διαφορετικές συνθήκες και πολιτικές.
Είναι φανερό από τη συνολική σας τοποθέτηση, κύριε Πρόεδρε, ότι υιοθετείτε χωρίς καμία επιφύλαξη τη διαχειριστική λογική που καθοδηγεί τις επιλογές του Υπουργείου όταν μιλάτε για «Σχέδιο Πράξη Έλεγχο Ενέργεια». Έχω την άποψη, ωστόσο, ότι από την μακρά εμπειρία σας στη διοίκηση ξέρετε πολύ καλά ότι σχέδιο σοβαρό χωρίς στοιχεία, δεν υπάρχει. Άρα είμαστε, θα μου επιτρέψετε, στο μηδέν. Από εκεί καλό θα ήταν να αρχίσουμε, ισότιμα, με βάση την πολύτιμη εμπειρία του ο καθένας, να συζητάμε.
Σας ευχαριστώ.
Αντιγόνη Ευστρατόγλου
Διδάκτορας Παντείου Πανεπιστημίου Κοινωνικών & Πολιτικών Επιστημών
Μέλος της Πρωτοβουλίας Εκπαιδευτριών & Εκπαιδευτών Δ.ΙΕΚ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη