Οδηγός για τη διαχείριση μαθητών με ΔΕΠΥ
ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ - Ποια τα χαρακτηριστικά των μαθητών με ΔΕΠΥ (Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας)

ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗ: Οδηγός ενημέρωσης από το 2ο ΚΕΣΥ Πειραιά για τη διαχείριση μαθητών με ΔΕΠΥ στο σχολικό και στο οικογενειακό περιβάλλον, καθότι εκτιμάται αναγκαίο για την πλαισίωσή του σε τυπικά και άτυπα περιβάλλοντα μάθησης.

Ορισμός

Η Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ), διεθνώς Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD), είναι μια αναπτυξιακή διαταραχή, η οποία προκαλεί επίμονες και σοβαρές δυσκολίες σε διάφορες πτυχές της ζωής του παιδιού.

Τα χαρακτηριστικά της είναι:

 η διάσπαση προσοχής

 η υπερκινητικότητα

 η παρορμητικότητα

Συχνότητα εμφάνισης

Είναι μια από τις συχνότερες νευροβιολογικές διαταραχές της παιδικής ηλικίας, η οποία συνεχίζεται, κατά ένα σημαντικό ποσοστό, και στην ενήλικη ζωή. Εμφανίζεται στο 5-7% του μαθητικού πληθυσμού και 3 φορές πιο συχνά στα αγόρια απ’ότι στα κορίτσια.

Αρκετοί επιστήμονες, ωστόσο, υποστηρίζουν πως η συχνότητα εμφάνισης είναι περίπου η ίδια και στα δυο φύλα. Η διαφορά έγκειται στο γεγονός ότι τα κορίτσια συνήθως δεν είναι υπερκινητικά και διαχειρίζονται καλύτερα τη διαταραχή τους, η οποία κατά συνέπεια συχνά υποκρύπτεται ή διαγιγνώσκεται αργότερα.

Αιτίες

 Αν και τα ακριβή αίτιά της δεν έχουν εξακριβωθεί, οι περισσότερες έρευνες αποδίδουν την εμφάνισή της σε γενετικούς ή νευρολογικούς παράγοντες.

 Το 76% των παιδιών με ΔΕΠΥ έχουν συνήθως ένα συγγενή με αυτήν τη διαταραχή.

 Ο εγκέφαλος των παιδιών με ΔΕΠΥ παρουσιάζει διαφορές από εκείνον των συνομηλίκων τους στη δομή, το μεταβολισμό και τη λειτουργία συγκεκριμένων περιοχών.

 Παράλληλα, η πρόωρη γέννηση, το κάπνισμα, η κατανάλωση αλκοόλ και το υπερβολικό στρες κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης, ο εγκεφαλικός τραυματισμός ή η έκθεση σε τοξικές ουσίες μπορούν να συμβάλουν στην ανάπτυξη της ΔΕΠΥ.

 Η ελλιπής γονική φροντίδα ΔΕΝ προκαλεί τη ΔΕΠΥ. Εντούτοις, στοιχεία δυσλειτουργίας στην οικογένεια, όπως και η έλλειψη γονικού ελέγχου μπορεί να συμβάλλουν στην επιδείνωση της ΔΕΠΥ και στην εμφάνιση επιπλοκών στη συναισθηματική κατάσταση ή συμπεριφορά.

Τύποι ΔΕΠΥ

Με βάση τα συμπτώματα που ορίζει το DSM-IV, δηλαδή το Διαγνωστικό και Στατιστικό Εγχειρίδιο Ψυχικών Διαταραχών (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) της Αμερικανικής Ψυχιατρικής Εταιρίας, διακρίνονται 3 τύποι ΔΕΠΥ:

 ΔΕΠΥ-τύπος απροσεξίας

 ΔΕΠΥ-τύπος παρορμητικότητας-υπερκινητικότητας

 ΔΕΠΥ-συνδυασμένος τύπος Επίσης, τα συμπτώματα πρέπει να έχουν εκδηλωθείς πριν τα 7 έτη και να πληρούν τουλάχιστον 6 από τα ακόλουθα κριτήρια

ΔΕΠΥ-τύπος παρορμητικότητας υπερκινητικότητας

 Αδυνατεί να παραμείνει καθισμένος/η για πολλή ώρα.

 Κουνάει χέρια, πόδια, ή στριφογυρίζει στην καρέκλα.

 Κοιτά συνέχεια γύρω του.

 Συχνά διακόπτει ή ενοχλεί τους άλλους.

 Δε σκέφτεται πριν αντιδράσει.

 Συχνά φωνάζει τις απαντήσεις πριν ολοκληρωθούν οι ερωτήσεις.

 Μιλά διαρκώς.

 Δυσκολεύεται να περιμένει τη σειρά του στο παιχνίδι ή σε ομαδικές δραστηριότητες.

 Συχνά δεν ακολουθεί τους κανόνες στα παιχνίδια.

 Σηκώνεται σε περιπτώσεις που δεν του έχει επιτραπεί.

 Τρέχει και σκαρφαλώνει υπερβολικά.

ΔΕΠΥ-τύπος απροσεξίας

 Δεν μπορεί να συγκεντρωθεί.

 Αποτυγχάνει να δώσει ιδιαίτερη προσοχή σε λεπτομέρειες.

 Δε φαίνεται να ακούει.

 Διασπάται εύκολα από εξωτερικά ερεθίσματα.

 Κάνει λάθη απροσεξίας.

 Δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες και συχνά δεν ολοκληρώνει αυτό που ξεκίνησε.

 Αποφεύγει δραστηριότητες που προϋποθέτουν συστηματική πνευματική προσπάθεια.

 Ξεχνά τις σχολικές εργασίες.

 Χάνει πράγματα

 Έχει σε γενικές γραμμές έλλειψη οργάνωσης.

 Τα παιδιά που εμφανίζουν τον συγκεκριμένο τύπο ΔΕΠΥ συχνά δε γίνονται αντιληπτά, καθότι δεν παρουσιάζουν διασπαστική συμπεριφορά.

ΔΕΠΥ-συνδυασμένος τύπος

 Αποτελεί συνδυασμό κάποιων από τα παραπάνω συμπτώματα.

 Πληροφορίες για τη σύνθεση των παραπάνω πληροφοριών αντλήθηκαν από το βιβλίο Στασινός, Δ. Π.(2014).

Η ειδική εκπαίδευση 2020.

Για μια συμπεριληπτική ή ολική εκπαίδευση στο νέο ψηφιακό σχολείο με ψηφιακούς πρωταθλητές. Αθήνα: Παπαζήση, καθώς και από την ιστοσελίδα του Πανελλήνιου Σωματείου Ατόμων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής και Υπερκινητικότητας (ΔΕΠΥ): https://www.adhdhellas.org/

Αναλυτικά ολόκληρος ο οδηγός σε μορφή pdf

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες