Thumbnail
Το Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας δημιουργήθηκε το 2016 κι έχει συμβάλει τα μέγιστα για να ενισχυθεί η εγχώρια έρευνα βοηθώντας οικονομικά κυρίως νέους επιστήμονες

Οι δράσεις του Ελληνικού Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας (ΕΛΙΔΕΚ), το οποίο ιδρύθηκε το 2016 με στόχο να συμβάλλει στην ενίσχυση της εγχώριας έρευνας βοηθώντας οικονομικά κυρίως νέους επιστήμονες, ενώ για πρώτη φορά δόθηκε έμφαση και σε πιο θεωρητικούς τομείς πέρα των θετικών επιστημών.

Υπάρχουν και θετικές προοπτικές 

Μέσα από το συγκεκριμένο κείμενο, και με βάση την προσωπική μας εμπειρία και άποψη, θα θέλαμε ως Υπότροφοι ή τέως Υπότροφοι του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. (Ελληνικό Ίδρυμα Έρευνας και Καινοτομίας) να παρουσιάσουμε κάποιες ενθαρρυντικές εξελίξεις που σημειώθηκαν τα τελευταία χρόνια στην εγχώρια επιστημονική έρευνα.

Θεωρούμε ότι στις μέρες που ζούμε είναι αναγκαίο να παρουσιάζεται, όταν αυτή  υπάρχει, και η θετική πλευρά των πραγμάτων μιας και σε αντίθετη περίπτωση ενισχύεται η συνέχιση ενός φαύλου κύκλου μεταξύ της αδιαμφισβήτητης ελλιπούς ερευνητικής χρηματοδότησης και της φυγής μεγάλου μέρους ερευνητών στο εξωτερικό.

Κάτι τέτοιο έχει ως αποτέλεσμα την μεγάλη επιβράδυνση στην εγχώρια έρευνα αιχμής το οποίο με την σειρά του οδηγεί πάλι στην επιπλέον 
μείωση της χρηματοδότησης μιας και έτσι χάνονται ζωτικής σημασίας οικονομικοί πόροι από το  εξωτερικό όπως ευρωπαϊκά προγράμματα και συνεργασίες με τα ερευνητικά τμήματα εταιριών.

Ευτυχώς, ο συγκεκριμένος κύκλος φάνηκε να «σπάει» το 2016 με τις δράσεις που ανέπτυξε το ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ.. Ο Βασίλης Τσαφάς ακόμα θυμάται τις συζητήσεις που είχε το 2015  με συμφοιτητές του κατά  τη διάρκεια των μεταπτυχιακών του σπουδών. Όσοι επιθυμούσαν να παραμείνουν στην Ελλάδα για διδακτορικές σπουδές, αν όχι η πρώτη, σίγουρα η δεύτερη πληροφορία που ήθελαν να έχουν για διάφορα εργαστήρια είναι αν θα μπορούσαν να τους καλύψουν οικονομικά.

Είναι εύκολα αντιληπτό ότι αν κάποιος, για τους δικούς του λόγους, ήθελε οπωσδήποτε να μείνει στην Ελλάδα ήταν αρκετά πιθανό να μην κάνει το διδακτορικό του στο θέμα που αρχικά θα ήθελε (με όποιες συνέπειες μπορεί να έχει κάτι τέτοιο).

Ένα άλλο σενάριο στο οποίο πολύ πιθανώς θα άνηκε και ο ίδιος αν δεν είχε λάβει την υποτροφία για υποψήφιους διδάκτορες από το ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. είναι η επιλογή του εξωτερικού προκειμένου να μην κάνει κάποια «έκπτωση» στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα Ωστόσο την συγκεκριμένη υποτροφία (1η προκήρυξη για υποψήφιους διδάκτορες) έλαβαν ακόμα περίπου 500 από τα συνολικά 2000 άτομα.

Ένα τέτοιο ποσοστό επιτυχίας αποτελεί ιδιαίτερα ελπιδοφόρο μήνυμα για έναν νέο φοιτητή, δίνοντάς του έτσι επιπλέον ώθηση να αφιερώσει χρόνο και κόπο στο επιστημονικό αντικείμενο το οποίο αγαπά.  

Στη συνέχεια, ακολούθησε η 2η και μετά η 3η προκήρυξη για υποψήφιους διδάκτορες δίνοντας την ευκαιρία και σε επόμενες γενιές φοιτητών να διεκδικήσουν ένα μέλλον στην Ελλάδα βασιζόμενο στο θέμα της δικής τους διδακτορικής διατριβής.

Η Μαριλένα Μοσχογιαννάκη τονίζει πως η ύπαρξη των υποτροφιών ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. την ενέπνευσε να συγγράψει την πρότασή της για την διδακτορική της εργασία (η εγγραφή της στο Πανεπιστήμιο συνέπεσε με τον μήνα της προκήρυξης), την οποία και κατέθεσε στην 2η προκήρυξη των υποτροφιών.

Αποτέλεσμα ήταν να είναι μία από τους επιτυχόντες αυτής και να  καταφέρει να δώσει σάρκα και οστά στο όνειρό της να εκπονήσει έρευνα αιχμής στο Πανεπιστήμιο Κρήτης.

Πέρα όμως από την ώθηση που παίρνει κανείς ξέροντας πως υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες οι θυσίες που κάνει να ανταμειφθούν, οι υποτροφίες του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. κάλυψαν κάποιες από τις απαραίτητες συνθήκες που χρειάζεται να επικρατούν για την μεγιστοποίηση του πνευματικού έργου που απαιτεί μια 
διατριβή όπως είναι: η οικονομική εξασφάλιση χωρίς αγχωτικές πιέσεις και η αποδέσμευση από ασχολίες άσχετες με το αντικείμενο αυτής.

Ολοκληρώνοντας, όσο οι δράσεις του ΕΛ.ΙΔ.Ε.Κ. συνεχίζουν να εξυπηρετούν το σκοπό για τον οποίο δημιουργήθηκε, η λύση του εξωτερικού θα πάψει να μοιάζει μονόδρομος ευνοώντας έτσι ποικιλοτρόπως ολόκληρη την ελληνική κοινωνία.   

Tο κείμενο συνυπογράφουν 4 ακόμα άτομα τα οποία ήταν ή είναι υπότροφοι σαν υποψήφιοι διδάκτορες του ΕΛΙΔΕΚ Μαριλένα Μοσχογιαννάκη, Γιάννης Ορφανός, Αντώνης Παπαδόπουλος και Γιάννης Παπαδάκης
 
 
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες