taxi
«Υπάρχουν όμως και παρεμβάσεις που πρέπει ειδικότερα να υλοποιηθούν στις εκπαιδευτικές δομές των πυρόπληκτων περιοχών. Οι παρεμβάσεις αυτές θα πρέπει να στοχεύουν στο να μην «εκκενωθούν» μόνιμα τα χωριά και οι πόλεις που έχουν πληγεί» - Γράφει ο Γιώργος Αγγελόπουλος

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Αστεροσκοπείου Αθηνών η φετινή αύξηση των καμένων εκτάσεων στην χώρα μας, συγκριτικά με τον μέσο όρο της περιόδου 2002 - 2020, είναι +336%. Δυστυχώς, η Ελλάδα κατατάσσεται φέτος τρίτη στη Μεσόγειο σε ό,τι αφορά την καμένη έκταση και δεύτερη σε ό,τι αφορά την αύξηση των καμένων εκτάσεων συγκριτικά με τον μέσο όρο της περιόδου 2002 - 2020. Η καταστροφή προσλαμβάνει ιστορικές διαστάσεις που υπερβαίνουν ότι έχουμε βιώσει εδώ και δεκαετίες. Η αντιμετώπιση της κατάστασης, μεταξύ άλλων, απαιτεί παρεμβάσεις μέσω του εκπαιδευτικού μας συστήματος. Οι παρεμβάσεις αυτές αφορούν την περαιτέρω ενίσχυση της εκπαίδευσης για την αειφορία σε θεσμικό επίπεδο, στο επίπεδο της εμπέδωσής της στα αναλυτικά προγράμματα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και στο επίπεδο της ενίσχυσης της σε προσωπικό και υποδομές.

Υπάρχουν όμως και παρεμβάσεις που πρέπει ειδικότερα να υλοποιηθούν στις εκπαιδευτικές δομές των πυρόπληκτων περιοχών. Οι παρεμβάσεις αυτές θα πρέπει να στοχεύουν στο να μην «εκκενωθούν» μόνιμα τα χωριά και οι πόλεις που έχουν πληγεί. Γνωρίζουμε καλά ότι η συγκράτηση του πληθυσμού στις αγροτικές και ημι-αγροτικές περιοχές συνδέεται στενά με την ομαλή λειτουργία των τοπικών σχολείων. Στην κατεύθυνση αυτή πρέπει να γίνουν μια σειρά από παρεμβάσεις:

  1. Πρέπει άμεσα να υπάρξει πολιτική δέσμευση για την επαναλειτουργία όλων των σχολείων στις πυρόπληκτες περιοχές και συνέχιση της λειτουργίας τους για ικανό χρονικό διάστημα καθ’ υπέρβαση των προβλέψεων που αφορούν τον ελάχιστο αριθμό μαθητών.

  2. Δεδομένου ότι βρισκόμαστε στα μέσα Αυγούστου, πρέπει άμεσα να ενισχυθούν οικονομικά οι Ο.Τ.Α. με περαιτέρω κονδύλια ώστε να εξασφαλιστεί απρόσκοπτα η προσωρινή μεταφορά των μαθητών από τις πυρόπληκτες περιοχές στις πλησιέστερες λειτουργικές σχολικές μονάδες.

  3. Πρέπει άμεσα να ενισχυθούν οικονομικά όλοι οι μαθητές και εκπαιδευτικοί των πυρόπληκτων περιοχών ώστε να καλυφθούν τα έξοδα αγοράς ατομικών σχολικών ειδών και ηλεκτρονικού εξοπλισμού.

  4. Πρέπει να υπάρξει μνεία ενίσχυσης των εκπαιδευτικών, μόνιμων και αναπληρωτών, που θα υπηρετήσουν στα σχολεία των πυρόπληκτων περιοχών ώστε να εξασφαλιστεί η διαμονή τους στις εν λόγω περιοχές. Το ζήτημα των επιδομάτων είναι πολύπλοκο νομοτεχνικά και συνήθως φοβίζει τους πολιτικούς στο βαθμό που δημιουργεί θεσμικά προηγούμενα. Το μέγεθος της παρούσας καταστροφής είναι τέτοιο που επιβάλλει γενναίες και πρωτότυπες παρεμβάσεις.

  5. Δεδομένου του ότι οι τεχνικές υπηρεσίες των Ο.Τ.Α. στις πυρόπληκτες περιοχές αντιμετωπίζουν ένα τιτάνιο έργο, η Τεχνική Υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας και η ΚΤΥΠ (ο ενιαίος κατασκευαστικός φορέας του Ελληνικού κράτους για όλες τις δημόσιες κτιριακές υποδομές) πρέπει να συμβάλουν στην εκτίμηση των ζημιών που έχουν υποστεί τα σχολικά κτίρια, στην εκπόνηση μελετών επισκευής ή ανακατασκευής τους.

  6. Ο σχεδιασμός πρέπει να αφορά τις άμεσες επισκευές σε όσα κτίρια κριθούν ότι επιδέχονται παρεμβάσεις, την προσωρινή τοποθέτηση αιθουσών όπου χρειάζεται συνολική ανακατασκευή σχολείων με παράλληλη δέσμευση για το σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της μόνιμης κατασκευής από την ΚΤΥΠ. Όλα είναι εφικτά όταν υπάρχει συντονισμός και πολιτική βούληση: η καταστροφή του σχολείου της Βρίσας στη Μυτιλήνη τον Ιούνιο του 2018 αντιμετωπίστηκε από τα στελέχη της Τεχνικής Υπηρεσίας του Υπουργείου Παιδείας. Στις αρχές Σεπτεμβρίου 2018 το σχολείο λειτούργησε κανονικά! Προφανώς η έκταση της σημερινής καταστροφής είναι πολλαπλάσια. Η τεχνογνωσία όμως υπάρχει.

  7. Οι εργασίες επισκευών και ανακατασκευής πρέπει να προχωρήσουν με διαφάνεια αλλά και ταχύτητα. Υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που επιτρέπει την υπέρβαση των χρονοβόρων διαδικασιών προκηρύξεων τεχνικών έργων. Για να αποφύγουμε την κατασπατάληση δημόσιου χρήματος που βιώσαμε στα ΣΚΟΙΛ ΕΛΙΚΙΚΟΥ και στις «μάσκες-αλεξίπτωτα» για τους μαθητές, όλες οι διαδικασίες πρέπει να γίνονται με υποδειγματική διαφάνεια.

Όλες οι ανωτέρω προτάσεις είναι απολύτως εφικτές ως προς την υλοποίησή τους. Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια, η κυβέρνηση έχει – εξαιτίας του καθεστώτος της πανδημίας - ελάχιστες δημοσιονομικές δεσμεύσεις και μπορεί να διαθέσει απρόσκοπτα πόρους και προσωπικό. Αν δεν το πράξει, θα είναι απλά πολιτική επιλογή. Η αξιωματική αντιπολίτευση πρέπει να είναι έτοιμη να προχωρήσει στην ενίσχυση των εκπαιδευτικών δομών στις πυρόπληκτες περιοχές μόλις αναλάβει τη διακυβέρνηση της χώρας.

*Ο Γ. Αγγελόπουλος διετέλεσε Γενικός Γραμματέας του ΥΠΠΕΘ.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kozani
Κυρ. Πιερρακάκης: «Αυτή είναι η ομορφότερη και πιο σύγχρονη πανεπιστημιούπολη στη χώρα»!
«Στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας συζητήσαμε με εκπαιδευτικούς πώς μπορεί το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και...
Κυρ. Πιερρακάκης: «Αυτή είναι η ομορφότερη και πιο σύγχρονη πανεπιστημιούπολη στη χώρα»!
amfitheatro.jpeg
Έγιναν 108 τα Τμήματα ΑΕΙ που μαζί με το πτυχίο παραχωρούν και μεταπτυχιακό τίτλο!
Έγιναν 108 τα τμήματα που απονέμουν ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master)
Έγιναν 108 τα Τμήματα ΑΕΙ που μαζί με το πτυχίο παραχωρούν και μεταπτυχιακό τίτλο!