Η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας μπορεί να αποτελέσει θεμελιώδη δύναμη για τη βελτίωσης της λειτουργίας της και να δημιουργήσει προκλήσεις για την εξέλιξή της.
Η διαδικασία της αυτοαξιολόγησης, όμως, πρέπει να είναι σαφής και να υπάρχει η οικονομική δυνατότητα της υλοποίησης των προτεινόμενων λύσεων στα προβλήματα της σχολικής μονάδας από τους συντάκτες της. Αν τελικά η εφαρμογής της καταλήγει στη διακριτική ευχέρεια της κεντρικής διοίκησης, τότε δεν θα έχει κανένα νόημα. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος που αντιδρούν οι εκπαιδευτικοί.
Ζητείται η αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδος, όταν σε σοβαρούς τομείς της εκπαίδευσης υπάρχουν τεράστια και άλυτα ακόμα θέματα, όπως:
- Το κτιριακό. Αποτελεί ένα διαχρονικό πρόβλημα, που διαρκώς παραπέμπεται στις καλένδες. Προφανώς θα αναδειχθεί ξανά με την αυτοαξιολόγηση, η επίλυση του όμως δεν μπορεί να γίνει από την σχολική μονάδα.
- Οι υποδομές. Αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα ζητήματα υστέρησης των σχολείων. Δεν αρκούν οι διαπιστωτικές εκθέσεις από την αυτοαξιολόγηση, απαιτούνται πόροι για την εκπαίδευση.
- Προγράμματα διδασκαλίας. Χρόνια στάσιμα, χωρίς επαφή με την πραγματικότητα και τις εξελίξεις, επιστημονικές και κοινωνικές, ως σαν να έχει σταματήσει ο πολιτισμός να προχωρά.
- Σχολικά εγχειρίδια. Ξεπερασμένα, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τις σύγχρονες μορφές μάθησης και την εξέλιξη της παιδαγωγικής, χωρίς εποαφή με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών του αιώνα που διανύουμε.
- Και φυσικά το σημαντικότερο: οι εκπαιδευτικοί να βρίσκονται στις αίθουσες από την αρχή της σχολικής χρονιάς στο σχολείο.
Αν τα παραπάνω δεν είναι λυμένα, τότε δεν μιλάμε για αυτοαξιολόγηση αλλά για καταγραφή προβλημάτων.
Η αυτοαξιολόγηση του σχολείου, εφόσον τα παραπάνω έχουν λυθεί, είναι μια διαδικασία με την οποία τα μέλη του προσωπικού του σκέφτονται τις πρακτικές που πρέπει να εφαρμόσουν και να εντοπίζουν τομείς δράσης για την τόνωση της βελτίωσης στους τομείς της μάθησης και της επαγγελματικής εξέλιξης.
Η διαδικασία αυτή είναι πολυδιάστατη, που πολλάκις έχει αναλυθεί και περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την αθροιστική/διαμορφωτική διαδικασία, την εσωτερική/εξωτερική (αυτο)αξιολόγηση και εάν αυτή πραγματοποιείται ως διαδικασία από πάνω προς τα κάτω ή από κάτω προς τα πάνω. Επιπλέον, οι σχολικές μονάδες θα πρέπει να προβληματιστούν σχετικά με το περιβάλλον όπου λειτουργούν και τη δυνατότητα να συνδυάσουν στοιχεία για να βελτιστοποιήσουν τον αντίκτυπό τόσο στην τυπική μάθηση όσο και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον.
Όσον αφορά τη βελτίωση του σχολείου, οι εκπαιδευτικοί και οι ηγέτες των σχολείων είναι οι βασικοί παράγοντες της αλλαγής για τη βελτίωση και η αυτοαξιολόγηση είναι ένα απαραίτητο, αλλά επαρκές συστατικό για την τόνωση της βελτίωσης του σχολείου, όταν συνοδεύεται με πόρους για υλοποίηση των συμπερασμάτων.
Η αυτοαξιολόγηση του σχολείου θα πρέπει να διεξάγεται σε ένα συνεκτικό πλαίσιο και να υποστηρίζεται από μια σειρά δομών που υποστηρίζουν συστηματικές διαδικασίες για τη συλλογή μιας μετρήσιμης σειράς δεδομένων από διαφορετικές πηγές και την ενημέρωση δράσης για τη βελτίωση της μαθητικής και επαγγελματικής μάθησης.
Τυποποιημένα πλαίσια μπορούν να δημιουργήσουν υποστηρικτικά περιβάλλοντα, η σχολική αυτοαξιολόγηση, όμως, δεν μπορεί να τυποποιηθεί. Μπορεί και πρέπει να έχει σημαντικό ρόλο όπως για την υποστήριξη των μαθητών και της βελτίωσης των διαδικασιών της μάθησης.
Οι τρέχουσες προσεγγίσεις για την αξιολόγηση της αποτελεσματικότητας των εκπαιδευτικών δεν λειτουργούν. Τα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την παρατήρηση είναι υπερβολικά περίπλοκα και η εκπαίδευση των παρατηρητών είναι συχνά ανεπαρκής. Επιπλέον, οι προκλήσεις που σχετίζονται με τη χρήση των δεδομένων των επιτευγμάτων των μαθητών και η πολιτική φύση με την οποία οι διαδικασίες αυτές επιτάχθηκαν κατ' αρχάς, καθιστούν την όλη διαδικασία ένα δυσεπίλυτο προς αντιμετώπιση πρόβλημα.
Τα συστήματα αξιολόγησης είναι κεντρικά, με την αιτιολογία της διασφάλισης της ποιότητας της διδασκαλίας. Ένα ουσιαστικό σύστημα αξιολόγησης ωφελεί τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές. Πώς μπορούμε να αξιοποιήσουμε την αξιολόγηση, ώστε να δημιουργήσουμε όλες τις απαραίτητες δομές υποστήριξης, που όχι μόνο βοηθούν τους εκπαιδευτικούς να προβληματιστούν και να βελτιώσουν την πρακτική τους, αλλά και να διασφαλίσουν ότι όλοι οι μαθητές αποχωρούν από τα σχολεία μας με τις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζονται για να προχωρήσουν στη ζωή που τους αξίζει;
Πρόσφατη έρευνα δείχνει ότι η εκπαιδευτική καθοδήγηση είναι η πλέον αποτελεσματική στρατηγική για τη βελτίωση της διδακτικής πρακτικής.
Και δεν είναι ο κύκλος αξιολόγησης.
Η συντακτική Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
- Δρακόπουλος Γρ.
- Εμμανουηλίδης Αρ.
- Πετρόπουλος Μιχ.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη