Πανελλαδικές 2022: Σχετικά με τις αλλαγές στους συντελεστές βαρύτητας στα ΕΠΑΛ
ΜΠΑΜΠΟΥΚΟΣ ΓΙΩΡΓΟΣ / INTIME NEWS
Καθηγητές και καθηγήτριες σε σχολεία στον Δήμο Φυλής εκφράζουν την αντίθεσή τους εκφράσουμε την αντίθεσή μας, στις αλλαγές στους συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων στα ΕΠΑΛ και εξηγούν τους λόγους

Την Πέμπτη, 18/11/2021, ενημερωθήκαμε από την επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Παιδείας ότι άλλαξαν οι συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων στα ΕΠΑΛ για τους φετινούς υποψήφιους. Με την παρούσα επιστολή προς την ΕΛΜΕ Άνω Λιοσίων – Ζεφυρίου – Φυλής θέλουμε να εκφράσουμε την αντίθεσή μας, για τους λόγους που ακολουθούν, απέναντι σε αυτή τη νέα αρνητική απόφαση. ‘Ερχεται μετά την εφαρμογή της απαράδεκτης Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στα ΑΕΙ και της αποτυχημένης τράπεζας θεμάτων.

  1. Όλα τα προηγούμενα χρόνια τα 2 μαθήματα ειδικότητας στα πανελλαδικά μαθήματα του ΕΠΑΛ είχαν συντελεστή βαρύτητας 70% (35% - 1ο μάθημα ειδικότητας και 35% - 2ο μάθημα ειδικότητας), η Γλώσσα 15% και τα Μαθηματικά 15%. Με βάση τους νεότερους συντελεστές βαρύτητας τα μαθήματα ειδικότητας στην πλειοψηφία των σχολών κατέχουν ποσοστό 40% και η Γλώσσα και τα Μαθηματικά 60% δηλ. αντιστράφηκαν τα ποσοστά. Στην καλύτερη περίπτωση είναι 50% τα Μαθήματα ειδικότητας και 50% η Γλώσσα και τα Μαθηματικά. Άρα τα μαθήματα ειδικότητας έχασαν τη βαρύτητα που είχαν για την εισαγωγή των μαθητών του ΕΠΑΛ στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
  2. Τα μαθήματα ειδικότητας πρέπει να έχουν αυξημένο συντελεστή βαρύτητας γιατί σύμφωνα με το ωρολόγιο πρόγραμμα σπουδών της Β’ και Γ’ Τάξης του ΕΠΑΛ οι μαθητές διδάσκονται 23 ώρες τα μαθήματα ειδικότητας (Θεωρία και εργαστήρια), 2 ώρες Άλγεβρα και 3 ώρες Γλώσσα. Εάν αντιστράφηκαν οι όροι σύμφωνα με τις αποφάσεις των Πανεπιστημιακών ιδρυμάτων, θα έπρεπε να εναρμονιστεί και το αντίστοιχο πρόγραμμα σπουδών. Άρα η συγκεκριμένη απόφαση θα έπρεπε να εφαρμοστεί από τους φετινούς μαθητές της Α’ Λυκείου ώστε στη Β’ και Γ’ Λυκείου οι μαθητές να διδάσκονται περισσότερες ώρες Γλώσσα και Μαθηματικά.
  3. Οι μαθητές της φετινής Γ’ Λυκείου επέλεξαν το ΕΠΑΛ και όχι το ΓΕΛ επειδή είχαν κλίση και ενδιαφέρον για τα μαθήματα ειδικότητας. Είναι παιδιά που τους ενδιαφέρει η ανάπτυξη δεξιοτήτων με βιωματική μάθηση στα εργαστήρια. Επομένως, η προετοιμασία τους στο σχολείο έχει βασιστεί στα μαθήματα ειδικότητας. Αλλά και η προετοιμασία τους εκτός σχολείου, είναι βασισμένη στα μαθήματα ειδικότητας κάνοντας ιδιαίτερα μαθήματα από το καλοκαίρι του 2021 με σημαντική οικονομική επιβάρυνση των οικογενειών τους.
  4. Σύμφωνα με το άρθρο 11 του Ν. 4777/2021 (ΦΕΚ Α25-17.02.2021) οι συντελεστές βαρύτητας έπρεπε να έχουν ανακοινωθεί μέχρι την 31/5/2021. Τελικά οι συντελεστές βαρύτητας ανακοινώθηκαν στις 18/11/2021 κατά παράβαση του νόμου και ενώ έχει ήδη ξεκινήσει η προετοιμασία των υποψήφιων δίνοντας βαρύτητα στα μαθήματα ειδικότητας.
  5. Ο καθορισμός των συντελεστών από πλευράς των πανεπιστημιακών σχολών έγινε με μια ισοπεδωτική λογική για τα ΕΠΑΛ, δηλαδή, έγινε με βάση τη λογική των Γενικών Λυκείων πριμοδοτώντας τα μαθήματα Γενικής παιδείας, αλλοιώνοντας με αυτό τον τρόπο την όλη φιλοσοφία της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, αλλά και τους λόγους που επέβαλλαν την εισαγωγή μαθητών των ΕΠΑΛ στα Πανεπιστήμια.
  6. Ειδικότερα η πριμοδότηση του μαθήματος της Γλώσσας σε ορισμένα τμήματα σε σχέση με τα μαθήματα ειδικότητας δείχνει ότι κατά την επιλογή των συντελεστών από τις σχολές Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν ελήφθη καθόλου υπόψη ότι η  εκπαίδευση στα ΕΠΑΛ σχεδιάστηκε και δομήθηκε με άξονα τα μαθήματα ειδικότητας που καλύπτουν σχεδόν το σύνολο των ωρών του ωρολογίου προγράμματος. Η Γλώσσα είναι ένα μάθημα στο οποίο επενδύεται η γνώση αθροιστικά σε όλες τις τάξεις του Λυκείου. Άρα οι φετινοί υποψήφιοι δεν μπορούν να έχουν καλές επιδόσεις με βάση το πρόγραμμα σπουδών του ΕΠΑΛ. Γι΄αυτό όμως δεν έχουν ευθύνη οι μαθητές ούτε είναι λόγος για να αποκλειστούν από την Τριτοβάθμια εκπαίδευση.
  7. Αναρωτιόμαστε αν δόθηκε ο κατάλληλος χρόνος στα Πανεπιστημιακά τμήματα ώστε να μελετήσουν τα προγράμματα, το περιεχόμενο σπουδών και τα βιβλία του ΕΠΑΛ. Τα βιβλία στα μαθήματα ειδικότητας των ΕΠΑΛ, που διδάσκονται οι μαθητές 2 χρόνια είναι εξειδικευμένα, με εμβάθυνση στην επιστήμη του αντίστοιχου τομέα και η ύλη τους καλύπτει σε ένα ποσοστό την ύλη που πραγματοποιείται στο 1ο έτος των αντίστοιχων σχολών στα ΑΕΙ.
  8. Το μηχανογραφικό του ΕΠΑΛ έχει πάγια περιορισμένες σχολές ανάλογα με τον τομέα. Οι σχολές αυτές είναι συγκεκριμένες και λίγες επειδή είναι εκείνες που έχουν άμεση συνάφεια με τα μαθήματα ειδικότητας και όχι  με τα μαθήματα Γενικής Παιδείας.
  9. Και αφού τώρα αλλάζουν οι όροι και δίνεται έμφαση στα μαθήματα Γενικής παιδείας γιατί οι μαθητές των ΕΠΑΛ να περιορίζονται μόνο σε συγκεκριμένες σχολές του τομέα και να μην έχουν παραπάνω επιλογές;
  10. Η συγκεκριμένη αλλαγή στα τέλη Νοεμβρίου προκαλεί αιφνιδιασμό και αναστάτωση σε μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς. Οι μαθητές νιώθουν απογοήτευση βλέποντας τις σχολές που θέλουν να εισαχθούν να έχουν συντελεστές βαρύτητας 40% στα μαθήματα ειδικότητας και 60% στα μαθήματα Γενικής Παιδείας. Γεννούνται λοιπόν εύλογα πολλά ερωτήματα από την πλευρά των μαθητών: Γιατί διδασκόμαστε τόσες ώρες τα μαθήματα ειδικότητας; Γιατί τώρα αυτές οι αλλαγές που ήδη έχει ξεκινήσει η προετοιμασία; Θα προλάβουμε να προετοιμαστούμε κατάλληλα στη Γλώσσα και στα Μαθηματικά;
  11. Πρέπει να σημειωθεί ότι οι φετινοί υποψήφιοι των Πανελλαδικών έχουν διδαχθεί τα μαθήματα της Α’ και Β’ Λυκείου με τηλεκπαίδευση. Δεν τους δόθηκε χρόνος για αναπλήρωση κενών από τις προηγούμενες τάξεις, δεν τους δόθηκε χρόνος για ψυχολογική  προσαρμογή, η ύλη των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων αυξήθηκε και είναι η ίδια με την προ κορονοϊού περίοδο. Τουλάχιστον, ας μην βομβαρδίζονται με αιφνιδιαστικές αποφάσεις μη εναρμονισμένες με το πρόγραμμα σπουδών που διδάσκονται.
  12. Φέτος, έχουν τεθεί τα περισσότερα εμπόδια στους υποψήφιους των πανελλαδικών εξετάσεων. Ελάχιστη βάση εισαγωγής, νέοι συντελεστές βαρύτητας με μεγάλη απόκλιση σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές και 2 μηχανογραφικά. Οι υποψήφιοι για πρώτη φορά φέτος θα πρέπει να υπολογίσουν τα μόρια τους για κάθε σχολή ξεχωριστά. Επίσης, το 1ο μηχανογραφικό θα πρέπει να έχει το 10% των σχολών του Τομέα για τα ΕΠΑΛ δηλαδή οι υποψήφιοι θα πρέπει να βάλουν 4 ή 5 σχολές το πολύ! Και αν δεν περάσουν θα κάνουν 2ο μηχανογραφικό με όποιες σχολές έχουν απομείνει... Συνεπώς, αν τα καταφέρουν, θα περάσουν σε κάποια σχολή που ουσιαστικά δεν την προτιμούν, αν δεν περάσουν στις ελάχιστες σχολές του 1ου μηχανογραφικού. Γιατί γίνεται τόσο περίπλοκο το σύστημα;
  13. Οι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ εισάγονται σε ένα πολύ μικρό ποσοστό στην Τριτοβάθμια εκπαίδευση. Τα ποσοστά των αποφοίτων ΕΠΑΛ για την εισαγωγή στα ΑΕΙ είναι 5% για τα Πολυτεχνεία, τις Πολυτεχνικές σχολές, τα Τμήματα Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Κτηνιατρικής και Φαρμακευτικής και τα Τμήματα Φυσικής, Βιολογίας και Γεωλογίας, 10% στις λοιπές πανεπιστημιακές σχολές. Ο αριθμός των εισαγομένων μειώθηκε σε σχέση με το ποσοστό 20% το οποίο ίσχυε όταν λειτουργούσαν τα ΤΕΙ. Προς το παρόν, δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα το ποσοστό εισαγωγής των υποψήφιων ΕΠΑΛ και ελπίζουμε να υπάρξει πρόνοια για αύξηση του  ποσοστού γιατί ήδη οι περιορισμοί είναι πολλοί.
  14. Μελετώντας το αρχείο Excel με όλους τους συντελεστές βαρύτητας ανά σχολή παρατηρήσαμε το εξής οξύμωρο: οι ίδιες σχολές, αλλά σε διαφορετικές πόλεις, έχουν διαφορετικούς συντελεστές βαρύτητας.
  15. Θεωρούμε απόλυτα λογικό ότι οι συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων του τομέα στα ΕΠΑΛ πρέπει να είναι γνωστοί στους μαθητές από τη Β΄ Λυκείου, όταν γίνεται η επιλογή του τομέα και να μην αλλάζει μέχρι τις πανελλαδικές προκειμένου να μη δημιουργούνται ανασφάλεια, σύγχυση και απογοήτευση στους μαθητές και τις οικογένειές τους με τις εκπλήξεις... της τελευταίας στιγμής. Η επιλογή των υποψηφίων να ακολουθήσουν την Επαγγελματική εκπαίδευση ήταν συνειδητή και στηριζόμενη στα μαθήματα ειδικότητας, δεν είναι δυνατόν να έρχονται τα πάνω κάτω την τελευταία στιγμή πριν δώσουν Πανελλήνιες εξετάσεις, όπως δυστυχώς έγινε, και με την εφαρμογή της ΕΒΕ πέρυσι μέσα στα Χριστούγεννα . 
  16. Η εφαρμογή της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) την περσινή χρονιά χωρίς μελέτη όλων των παραμέτρων οδήγησε σε πολύ μεγάλο αποκλεισμό υποψηφίων και προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων αλλά εκ των υστέρων. Φέτος, με τους συντελεστές βαρύτητας ανά σχολή και τον περιορισμό των σχολών στο μηχανογραφικό αναμένουμε να είναι πολύ χειρότερα τα πράγματα.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, συντάσσουμε την παρούσα επιστολή γιατί το προλαμβάνειν είναι καλύτερο του θεραπεύειν και επιθυμούμε τη μη αλλαγή των συντελεστών βαρύτητας για τα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα του ΕΠΑΛ.

Καθηγητές και καθηγήτριες σε σχολεία στον Δήμο Φυλής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γλυπτά του Παρθενώνα
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του...
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
dieuthintes_1.jpg
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
Πειθαρχικά αντί για μονιμοποιήσεις στη Δυτική Αττική - Καταγγελίες για αυταρχικές πρακτικές
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
myschool_b2_0.jpg
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Πώς θα γίνει η επικαιροποίηση του πληροφοριακού συστήματος myschool έως τις 2 Δεκεμβρίου, ως προς τις διευθύνσεις μονίμου κατοικίας όλων των...
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Σχολική αίθουσα
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»
Καταγγελία για τους χειρισμούς του ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας - Αυθαίρετες ενέργειες και παράβαση διαδικασιών
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»