«Βρέχει» σοβάδες, φωτιστικά και... οροφές στα σχολεία της χώρας, καθώς εκπαιδευτικοί καταγγέλλουν ένα ακόμα αντίστοιχο περιστατικό, αυτή τη φορά σε προαύλιο δημοτικού.
Σύμφωνα με την καταγγελία που έλαβε και δημοσιεύει το alfavita.gr, κατέρρευσε τμήμα της μαρκίζας από την αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αίγινας, κατασκευή που βρίσκεται μπροστά από το πίσω προαύλιο του σχολείου.
Όπως καταγγέλλει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ Νησιών Αργοσαρωνικού, η πτώση έγινε πιθανόν τη νύχτα ή τις πρώτες πρωινές ώρες εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν αλλά και της παλαιότητας του κτιρίου.
Το 2ο Δημοτικό Αίγινας στεγάζεται σε κτίριο, το οποίο χρονολογείται από τη δεκαετία του 1970, όπως άλλωστε και τα μισά σχολεία της χώρας.
Το σωματείο των εκπαιδευτικών τονίζει χαρακτηριστικά ότι «η ευθύνη για τα προβλήματα αυτά βαραίνει καταρχήν το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας. Βαραίνει επίσης διαχρονικά όλες τις διοικήσεις του Δήμου Αίγινας των δύο τελευταίων δεκαετιών, οι οποίες μηδαμινό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της σχολικής στέγης στο νησί. Ακόμα ανύπαρκτη είναι και η συντήρηση των υπαρχόντων σχολικών κτιρίων».
Ο ΣΕΠΕ υπογραμμίζει ότι το κτιριακό είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Αίγινα, αναφέροντας παράλληλα πέντε παραδείγματα σχολείων που αντιμετωπίζουν στον έναν ή στον άλλον βαθμό ζητήματα υποδομής με συνέπειες στη γενικότερη σχολική ζωή και εκπαιδευτική δραστηριότητα των μαθητών και των εκπαιδευτικών.
Η συγκεκριμένη καταγγελία φτάνει στο alfavita.gr σχεδόν ταυτόχρονα με την αντίστοιχη αναφορά του Συλλόγου Διδασκόντων του ΕΠΑΛ Μύρινας, όπου εν ώρα μαθήματος αποκολλήθηκαν από την οροφή δύο φωτιστικά.
Τα δύο περιστατικά σημειώνονται μάλιστα μόλις ένα μήνα από την κατάρρευση οροφής σε αίθουσα δημοτικού στη Θεσσαλονίκη, καθώς και από την πτώση σοβάδων από το ταβάνι του γραφείου του Συλλόγου Διδασκόντων σε δημοτικό της Νέας Ιωνίας.
Η συγχώνευση του Οργανισμού Σχολικών Κτιρίων (ΟΣΚ) την περίοδο του δεύτερου Μεσοπρόθεσμου ουσιαστικά στερεί τη δημόσια εκπαίδευση στην Ελλάδα από έναν εξιδεικευμένο κρατικό φορέα με αντικείμενο εργασίας τις σχολικές υποδομές.
«Οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν από το 2000 και μετά είτε με τις προγραμματικές συμβάσεις από τους Δήμους είτε με τα περίφημα Σ.Δ.Ι.Τ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) στο χώρο της σχολικής στέγης είχαν ως βασικό στόχο την εξυπηρέτηση ιδιωτικών – επιχειρηματικών συμφερόντων και το αποτέλεσμα είναι η μεγάλη τους αδυναμία ν' αντιμετωπιστεί το κτιριακό των σχολείων. Παράλληλα ο ΟΣΚ συγχωνεύτηκε την περίοδο του Δεύτερου Μεσοπρόθεσμου (2013) με άλλους κατασκευαστικούς φορείς του Δημοσίου και μέσα απ' αυτή τη συγχώνευση έχασε το ρόλο του», υπογραμμίζει ο ΣΕΠΕ Νησιών Αργοσαρωνικού.
Κι όλα αυτά την ώρα που η Λαϊκή Συσπείρωση Αθήνας καταγγέλλει ότι τα περισσότερα σχολεία της πρωτεύουσας στεγάζονται σε κτίρια 40-50 χρόνων, πολλά εκ των οποίων βρίσκονται σε άθλια κατάσταση.
Αναλυτικά η καταγγελία:
Την Παρασκευή 12/12/2021 κατέρρευσε τμήμα της μαρκίζας από την αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου Δημοτικού Σχολείου Αίγινας, η οποία βρίσκεται μπροστά από το πίσω προαύλιο του Σχολείου.
Το υλικό το οποίο κατέρρευσε ήταν κομμάτια από σοβάδες. Ευτυχώς τη στιγμή που έγινε η κατάρρευση δεν υπήρχαν μαθητές ούτε εκπαιδευτικοί ούτε κάποιος εργαζόμενος στο συγκεκριμένο χώρο του Σχολείου και έτσι, μόνο από τύχη, δεν είχαμε κάποιο τραγικό γεγονός. Η κατάρρευση του συγκεκριμένου υλικού έγινε πιθανόν τη νύχτα ή τις πρώτες πρωινές ώρες εξαιτίας των κακών καιρικών συνθηκών που επικρατούσαν αλλά και της παλαιότητας του κτιρίου.
Το περιστατικό αυτό έρχεται να υπενθυμίσει το σοβαρό πρόβλημα της σχολικής στέγης που αντιμετωπίζει η εκπαίδευση στο νησί μας. Το κτίριο του 2ου Δημοτικού Σχολείου είναι κατασκευή της δεκαετίας του '70 με μεγάλη ανεπάρκεια για την κάλυψη των σημερινών εκπαιδευτικών αναγκών.(έλλειψη αιθουσών διδασκαλίας, για να καλυφθούν οι ανάγκες έχουν χωριστεί αίθουσες σε δύο τμήματα με διαχωριστικό, έλλειψη χώρων για το ολοήμερο, έλλειψη γυμναστηρίου, χώρου βιβλιοθήκης, κατάλληλης αίθουσας για το τμήμα ένταξης, ανεπαρκές γραφείο για τους εκπαιδευτικούς).
Η ευθύνη για τα προβλήματα αυτά βαραίνει καταρχήν το ίδιο το Υπουργείο Παιδείας. Βαραίνει επίσης διαχρονικά όλες τις διοικήσεις του Δήμου Αίγινας των δύο τελευταίων δεκαετιών, οι οποίες μηδαμινό ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει για την αντιμετώπιση των προβλημάτων της σχολικής στέγης στο νησί. Ακόμα ανύπαρκτη είναι και η συντήρηση των υπαρχόντων σχολικών κτιρίων. Στο σημείο αυτό υπενθυμίζουμε ότι :
1. Εδώ και χρόνια εκκρεμεί η ανακατασκευή του παλαιού κτιρίου του 1ου Δημοτικού Σχολείου Αίγινας, χωρίς να έχει γίνει κάτι μέχρι τώρα. Από την πρόσφατη κακοκαιρία στο πίσω μέρος του παλαιού κτιρίου του 1ου Δημοτικού Σχολείου έπεσε ένα δέντρο το οποίο συμπαρέσυρε σε κατάρρευση και μέρος του τοίχου. Το ασανσέρ του σχολείου δεν λειτουργεί, ενώ η τσουλήθρα που υπάρχει στο προαύλιο του σχολείου πρέπει ν' αντικατασταθεί γιατί είναι σπασμένη.
2. Είναι ανάγκη ν' απομακρυνθεί το τσίγκινο τείχος που βρίσκεται αρκετά χρόνια στο μπροστινό προαύλιο του 2ου Δημοτικού Αίγινας. Είχε τοποθετηθεί για τα έργα αναπαλαίωσης του Κυβερνείου. Είναι ανάγκη ν' απομακρυνθεί άμεσα και γιατί αντιπροσωπεύει κίνδυνο για τους μαθητές και γιατί το σχολείο έχει ανάγκη τον χώρο του προαύλιου στην περίοδο της πανδημίας που διανύουμε.
3. Το Δημοτικό Σχολείο Αγίων Ασωμάτων λειτουργεί σε κοντέινερ για αρκετές τάξεις του εδώ και περισσότερο από μια δεκαετία, το υπόλοιπο κτίριο είναι εντελώς πεπαλαιωμένο, η αίθουσα του συλλόγου διδασκόντων παρουσιάζει ρωγμές στο εσωτερικό της, ενώ το συγκεκριμένο σχολείο λειτουργεί εδώ και πολλές δεκαετίες δίπλα στο νεκροταφείο της περιοχής. (χωρίζεται με τοίχο απ' αυτό).
4. Το Δημοτικό Σχολείο της Κυψέλης είναι επίσης ένα παλαιό κτίριο που κατά καμιά έννοια δεν μπορεί να θεωρηθεί διδακτήριο που ανταποκρίνεται στις σύγχρονες εκπαιδευτικές ανάγκες.
5. Δε γνωρίζουμε τι αντισεισμική θωράκιση διαθέτουν τόσο παλαιά κτίρια.
Είναι φανερό ότι το κτιριακό είναι ένα από τα σοβαρότερα προβλήματα της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Αίγινα, πρόβλημα που αν δεν αντιμετωπιστεί, θα αναδειχθούν και θέματα επικινδυνότητας από εδώ και στο εξής. Το σχολικό κτίριο δεν είναι ένα άψυχο κτίσμα αλλά ένας ουσιαστικός παράγοντας της εκπαιδευτικής διαδικασίας, η ποιότητά του και η λειτουργικότητά του επηρεάζουν καθοριστικά το εκπαιδευτικό έργο.
Οι αδιάψευστες εικόνες από πολλές περιοχές της Ελλάδας, με ταβάνια και σοβάδες να πέφτουν, με πλημμυρισμένα σχολεία, καταμαρτυρούν την εγκληματική αδιαφορία της τωρινής κυβέρνησης καθώς και των προηγούμενων για την ασφάλεια των σχολικών κτιρίων.
Οι πολιτικές που ακολουθήθηκαν από το 2000 και μετά είτε με τις προγραμματικές συμβάσεις από τους Δήμους είτε με τα περίφημα Σ.Δ.Ι.Τ (Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα) στο χώρο της σχολικής στέγης είχαν ως βασικό στόχο την εξυπηρέτηση ιδιωτικών – επιχειρηματικών συμφερόντων και το αποτέλεσμα είναι η μεγάλη τους αδυναμία ν' αντιμετωπιστεί το κτιριακό των σχολείων. Παράλληλα ο ΟΣΚ συγχωνεύτηκε την περίοδο του Δεύτερου Μεσοπρόθεσμου (2013) με άλλους κατασκευαστικούς φορείς του Δημοσίου και μέσα απ' αυτή τη συγχώνευση έχασε το ρόλο του.
Σήμερα, μέσω της λεγόμενης αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας, το Υπουργείο Παιδείας προσπαθεί υποκριτικά ν' αξιολογήσει την κατάσταση των σχολικών κτιρίων, στην πραγματικότητα να φορτώσει τις ευθύνες για την κακή κατάσταση πολλών απ' αυτά στην ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα και ν' αποσυρθεί από τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης. Η αξιολόγηση για τα προβλήματα αυτά ,που γίνεται στην πραγματική ζωή και όχι από τους τεχνοκρατικούς δείκτες του Ο.Ο.Σ.Α, δείχνει και το τι πραγματικά συμβαίνει: ότι το κράτος αποσύρεται από τη χρηματοδότηση της εκπαίδευσης, ότι τα σχολεία εγκαταλείπονται στη μοίρα τους ακόμα και για στοιχειώδεις ανάγκες τους και ο δρόμος που δείχνει η κυβέρνηση και το Υ.Π.Α.Ι.Θ προς την εκπαιδευτική κοινότητα και τους γονείς είναι η αναζήτηση χορηγών. Αυτό το δρόμο δεν θα τον ακολουθήσουμε.
Απαιτούμε :
• τον άμεσο έλεγχο των σχολικών κτιρίων.
• την ουσιαστική συντήρηση και τις αναγκαίες επισκευές για την αντιμετώπιση των προβλημάτων.
• τη δημιουργία νέων σύγχρονων σχολικών κτιρίων για την Αίγινα μέσα από δημόσια χρηματοδότηση. Σοβαρή αναγκαιότητα είναι η ανέγερση νέου διδακτηρίου για το Δημοτικό Σχολείο των Αγίων Ασωμάτων.
Γιώργος Βασιλείου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη