Αρνητικός ισολογισμός για άλλη μια χρόνια… Και οι εκπαιδευτικοί διαρκώς στον τοίχο
«Δεν μπορεί μέσα σε ένα εξάμηνο να γίνει μάθημα, εσωτερική αξιολόγηση, αρχή ατομικής αξιολόγησης, επιμόρφωση στα νέα αναλυτικά προγράμματα και να θεωρούμε ότι όλα είναι καλώς καμωμένα» - Γράφου οι Δρακόπουλος Γρηγόρης, Εμμανουηλίδης Αριστείδης, Πετρόπουλος Μιχάλης

Το τέλος του 2021 κληρονομεί στο 2022 περισσότερα προβλήματα στην εκπαίδευση, από όσα αυτό παρέλαβε. Τα διαχρονικά προβλήματα δεν λύθηκαν στο ελάχιστο, ενώ προστέθηκαν και καινούργια, τα περισσότερα εκ των οποίων άνευ λόγου. Αποτέλεσμα αυτών μια πρωτοφανής προσφυγή, ποσοτικά και ποιοτικά στις δικαστικές αίθουσες για εκπαιδευτικά θέματα, προσφυγή που έπληξε την εκπαίδευση και αποδυνάμωσε έτι περαιτέρω τις σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ Υπουργείου Παιδείας και Εκπαιδευτικών.

Εμείς δεχόμαστε ότι κάθε Υπουργός, που υπηρετεί το σημαντικότερο  χαρτοφυλάκιο οποιασδήποτε κυβέρνησης, έχει καλές προθέσεις. Η ανυπαρξία λύσεων οφείλεται στην έλλειψη των απαιτούμενων πόρων για τη διόρθωση των προβλημάτων, παρά τις καλές προθέσεις  του Υπουργείου Παιδείας. Οπότε, πως θα διορθωθούν τα προβλήματα; Πως θα εισαχθούν καινοτομίες; 

Το Υπουργείο Παιδείας ξεκινά μεγάλες επενδύσεις για να γίνει εφικτός ο ψηφιακός μετασχηματισμός της εκπαίδευσης. Το πλαίσιο υλοποίησης είναι το Εθνικό Σχεδιο Ανάκαμψης «Ελλάδα 2.0», και μεταξύ άλλων περιλαμβάνει την εγκατάσταση διαδραστικών πινάκων, την προμήθεια εξοπλισμού ρομποτικής και STEM για την εκπαίδευση, την αναβάθμιση των ψηφιακών υπηρεσιών για σχολεία και Πανεπιστήμια, τη δημιουργία προσβάσιμου ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού και διαδραστικών, ψηφιακών περιβαλλόντων για τα νέα προγράμματα σπουδών.

Καλά και ωραία όλα αυτά. Όμως, όταν δεν υπάρχει ο πλέον αποφασιστικός παράγοντας επιτυχίας των όποιων σχεδιασμών, ο εκπαιδευτικός, πως μπορεί το σχέδιο να επιτύχει το σκοπό του; Πως θα αποδώσει αρμονικά η ορχήστρα, όταν λείπει ο μαέστρος; 

Και ας υποθέσουμε ότι με ένα μαγικό τρόπο ο εκπαιδευτικός βρίσκεται έγκαιρα στην αίθουσα και περιμένει τον μαθητή, όπως επιτάσσει ο νόμος, τι έχει γίνει στην πράξη για να επιτευχθούν οι εκπαιδευτικοί στόχοι; Έχουν δημιουργηθεί οι κατάλληλες συνθήκες εργασίας; Υπάρχει στα σχολεία ο απαιτούμενος εξοπλισμός στη διάθεση του εκπαιδευτικού ώστε να επιτύχει στο έργο του; Έχει γίνει κάποια στοιχειώδης και ουσιαστική επιμόρφωση;

Οι συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών κάθε χρόνο χειροτερεύουν. Βάλλονται από παντού και έχουν δεχτεί τις μεγαλύτερες πιέσεις, τόσο οικονομικά όσο και εργασιακά, από την έναρξη της κρίσης. Ο εξωδιδακτικός φόρτος εργασίας είναι, πλέον, υπερβολικός. Ο εκπαιδευτικός σπαταλά πολύτιμο χρόνο σε γραφειοκρατικές εργασίες. Επιπλέον, τις κοινωνικές διαστάσεις της κρίσης, μετά μάλιστα και από μια διετή περίοδο αποτυχημένων τηλεμαθημάτων, τη βιώνουμε στα σχολεία με δραματικό τρόπο, μέσω της έξαρσης της βίας. Η μαζική αποχώρηση εκπαιδευτικών από την ενεργό δράση συνδέεται με την κόπωση του κλάδου. Και ο εξουθενωμένος εκπαιδευτικός, δεν μπορεί να αποδώσει.

Η μόνη ουσιαστική επιμόρφωση που έχει γίνει διαχρονικά είναι η μείζων επιμόρφωση. Θα μπορούσε στα πρότυπα εκείνης να γίνει μία ανάλογη στα νέα αναλυτικά προγράμματα, στη χρήση και την εκπόνηση φύλλων εργασίας για αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων που προσφέρουν οι εξοπλισμοί για τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης. Έχουμε άφθονη επιμόρφωση, υπό μορφή απλήρωτης υπερωριακής εργασίας ακόμα και τα Σαββατοκύριακα, σε αναμασημένα ζητήματα με ατελείωτο μπλα μπλα και ελάχιστη πράξη. Ως αποτέλεσμα αυτής, οι επαιδευτικοί υοπχρεωνόμαστε βαριστημένα να ακούμε σε πολλοστή επανάληψη τα ίδια τετριμμένα ευχολόγια και στην πράξη να συνεχίζουμε τα στην σκληρηή εκπαιδευτική πραγματικότητα.

Δεν μπορεί μέσα σε ένα εξάμηνο να γίνει μάθημα, εσωτερική αξιολόγηση, αρχή ατομικής αξιολόγησης, επιμόρφωση στα νέα αναλυτικά προγράμματα και να θεωρούμε ότι όλα είναι καλώς καμωμένα. Είναι αδιανόητο ότι δεν λαμβάνεται υπόψιν ο πραγματικός χρόνος και η εξουθένωση των εκπαιδευτικών, που απλώς τρέχουν από την πραγματική αίθουσα, όπου καλούνται να ικανοποιήσουν τις αυξημένες απαιτήσεις του Υπουργείου Παιδείας, στην εικονική των επιμορφωτών, που γεμίζουν ώρες με νουθεσίες και ευχολόγια.

Η κατάληξη είναι ένα εξαντλημένο εκπαιδευτικό προσωπικό, που αντιμετωπίζεται ως μηχανή εκτέλεσης αποφάσεων και, φυσικά, οι στόχοι που τίθενται από το Υπουργείο να χαρακτηρίζονται ως επιτυχημένοι στα χαρτιά, μιας και η θεωρία από την πράξη απέχουν πολύ στην εκπαιδευτική πραγματικότητα. Απόδειξη; Όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν, που λέει και ο αοιδός. 

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να σχεδιάσει ένα ρεαλιστικό και υλοποιήσιμο πλάνο δράσεων.

Να λάβει υπόψη ότι τα νέα πάσης φύσεως στελέχη πρέπει να επιμορφωθούν στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα. Κανένα πτυχίο από μόνο του δεν διασφαλίζει ικανότητα αξιολόγησης, πολλώ δε μάλλον ενιαία και δίκαιη αξιολόγηση ή επάρκεια για τη μέση εκπαίδευση. Η εμμονική συλλογή πτυχίων και χαρτιών δε σημαίνει από μόνη της τίποτα. 

Ζητούμε περισσότερη εμπιστοσύνη στους μάχιμους και εν ενεργεία εκπαιδευτικούς για το 2022. Και στήριξή τους. Έμπρακτη.

*Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρηγόρης, Εμμανουηλίδης Αριστείδης, Πετρόπουλος Μιχάλης

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα