Σήμερα 63.000 τμήματα δεν κάνουν μάθημα, που σημαίνει 441.000 ώρες χαμένες!
Αν λάβουμε υπόψη και τις απώλειες λόγω απουσίας εκπαιδευτικών και μαθητών εξαιτίας της πανδημίας, αλλά και τις ώρες που χάθηκαν επειδή σε αρκετά σχολεία ξεκινούσαν μάθημα από τη δεύτερη ώρα τον Ιανουάριο, οι ώρες που χάθηκαν έως τώρα τον πρώτο μήνα του έτους, ξεπερνάνε τις 650000, με επιεικείς εκτιμήσεις. Εάν προστεθούν και όσες έχουν χαθεί και θα χαθούν λόγω των κενών στην εκπαίδευση που υπάρχουν από την αρχή της σχολικής χρονιάς, οι αριθμοί έχουν εκτροχιαστεί.
Μια λύση, που ήρθε για να μείνει, είναι η τηλεκπαίδευση. Ενώ εισάχθηκε ως μέσο διδασκαλίας για την κάλυψη μιας έκτακτης ανάγκης, έχει καταλήξει ως ισότιμη με τη διά ζώσης εκπαίδευση, σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας, καλύπτοντας κάθε προφανή αδυναμία του συστήματος.
Τρία χρόνια σχεδόν μετά, η λειτουργία της μόνο ως ικανοποιητική δεν μπορεί να χαρακτηριστεί. Γεγονός αδιαμφισβήτητο, που έχει ομολογηθεί και από την ηγεσία του Υπουργείο Παιδείας.
Μερικές από τις αιτίες στις οποίες οφείλεται η μικρότερη των προσδοκιών απόδοση είναι:
- Η πλατφόρμα Webex απαιτεί τεχνική υποστήριξη. Αντί να υπάρχει ένα εκτενές και «απλωμένο» σύστημα υποστήριξης, λειτουργεί υπό την ευθύνη μιας μόνο υπηρεσίας, με έδρα την Αθήνα. Εάν για οποιονδήποτε λόγο αυτή η υπηρεσία τεθεί σε αδράνεια, η πλατφόρμα τίθεται πανελληνίως εκτός λειτουργίας.
- Για να λειτουργήσει σωστά η τηλεκπαίδευση απαιτείται γρήγορη σύνδεση στο διαδίκτυο. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί πρέπει να έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο με ταχύτητες της τάξεως των 24Μbs κατ’ ελάχιστον. Επιπλέον, σε αυτές τις δύσκολες χρονιές θα ήταν εύλογη η δωρεάν πρόσβαση στο διαδίκτυο για όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, μιας και εκτός της πανδημίας βρισκόμαστε ακόμα σε οικονομική κρίση διαρκείας
- Η έγκαιρη πληροφόρηση προς τους ενδιαφερόμενους δυσλειτουργεί. Θα πρέπει να ενημερώνονται άμεσα και έγκαιρα οι ενδιαφερόμενοι για τι θα γίνει την επόμενη ημέρα. Στο sch.gr βρίσκονται καταγεγραμμένα τα email όλων όσων εμπλέκονται στην εκπαιδευτική διαδικασία. Συνεπώς, υπάρχει η δυνατότητα για άμεση πληροφόρηση.
- Δεν είναι δυνατόν να διαθέτουν στις οικίες τους υπολογιστές, που να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της τηλεκπαίδευσης. Και δεν μπορούμε να απαιτούμε να διαθέτουν, ιδίως εάν στην οικογένεια υπάρχουν δύο ή περισσότεροι μαθητές. Μια λύση θα ήταν ο δανεισμός ικανού ηλεκτρονικού εξοπλισμού, σε ποσοστό ικανοποιητικό ως προς το πλήθος των μαθητών. Υλικό, που τις υπόλοιπες σχολικές ημέρες μπορεί να αξιοποιηθεί στην καθημερινή εκπαιδευτική πραγματικότητα.
Στο τελευταίο ζήτημα που θίξαμε, το Υπουργείο Παιδείας μοίρασε επιταγές στους μαθητές με τυπικά κριτήρια και πρόσφατα στους εκπαιδευτικούς χωρίς κριτήρια. Και το ερώτημα είναι απλό, με αυτήν την επιταγή μπορεί να αγοραστεί ένα laptop;
Όχι βέβαια. Μπορεί να αγοραστεί ένα tablet, του οποίου η μικρή οθόνη κουράζει και φυσικά δεν έχει τις δυνατότητες ενός laptop. Η σύγχρονη τηλεκπαίδευση απαιτεί ικανοποιητικό εξοπλισμό και γραμμή διαδικτύου που θα τον κάνει αξιοποιήσιμο. Για το λόγο αυτό καλείται το Υπουργείο Παιδείας να ακυρώσει το φιλοδώρημα των 200 ευρώ και να προκηρύξει διεθνή μειοδοτικό διαγωνισμό, για την προμήθεια σύγχρονου ηλεκτρονικού εξοπλισμού. Οι μεγάλοι κατασκευαστές μόνο αδιάφορα δεν θα δουν μια τέτοια μαζική αγορά.
Μαθήματα θα συνεχίζονται να χάνονται. Είτε λόγω ελλείψεως σωστής πληροφόρησης, είτε λόγω προβλημάτων ηλεκτροδότησης, είτε λόγω συνδεσιμότητας, είτε λόγω έλλειψης εκπαιδευτικών. Είναι αφελές να πιστεύει κάποιος, ειδικά στην επαρχία, ότι μπορούν να βρίσκονται διαρκώς online όλοι οι μαθητές. Πολλοί μαθητές μη έχοντας οικονομική άνεση, αλλά και άλλοι που κατοικούν σε περιοχές που δεν διαθέτουν ικανοποιητικό δίκτυο, βιώνουν συνεχείς αποσυνδέσεις. Με γραμμή στα 12Mbps αλλά και με ονομαστική 24Mbps και πραγματική 8Mbps, η τηλεκπαίδευση γίνεται μετ΄ εμποδίων.
Εφόσον η κατάσταση αυτή συνεχιστεί, θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη το Υπουργείο Παιδείας την πρόταση για μείωση της ύλης σε όλες τις τάξεις, πρόταση που υποστηρίζεται όλο και εντονότερα, πλέον από όλους. Οφείλουμε να αξιολογήσουμε τους μαθητές μας βάση των συνθηκών που βιώνουν. Η κανονικότητα απομακρύνεται μέρα με την ημέρα όλο και περισσότερο από την εκπαιδευτική καθημερινότητα, οπότε η μείωση της ύλης αποτελεί μονόδρομο.
Τέλος, ας περικοπούν τα εξεζητημένα και ιδιαίτερης δυσκολίας θέματα στις εξετάσεις. Οι μαθητές, μετά από δύο χρόνια τηλεκπαίδευσης, χρειάζονται πολύ χρόνο για να επανέλθουν στην εκπαιδευτική πραγματικότητα ομαλά και όχι τιμωρητικά.
Καλείται το Υπουργείο Παιδείας να προβεί στις απαραίτητες ενέργειες άμεσα. Η καθυστέρηση εφαρμογής των αυτονόητων δεν θα ωφελήσει κανένα.
Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη