Οι ήρωες της λογοτεχνίας δημιουργούν δικό τους κόσμο!
Μέσα από το κοινό ταξίδι τους των συνεχών διαβασμάτων, ερμηνειών και θεωριών των αναγνωστών και των ανθρώπων ο Οδυσσέας, ο Δον Κιχώτης, ο Μικρός Πρίγκιπας συνδιαλέγονται και αλληλοεπηρεάζονται. Δημιουργούν έναν δικό τους κόσμο…

Κι όμως. Οι πολύ ονομαστοί ήρωες της λογοτεχνίας αυτονομούνται από τους δημιουργούς τους. Διαμορφώνουν έναν δικό τους ξεχωριστό κόσμο – του πνεύματος του ανθρώπου – και πορεύονται μαζί με την ιστορία.

Ας αναρωτηθούμε. Τι θυμούνται οι άνθρωποι περισσότερο ανά τον κόσμο και ανά τους καιρούς; Τον Όμηρο ή τον Οδυσσέα; Τον Θερβάντες ή τον Δον Κιχώτη; Τον Αντουάν ντε Σαιντ-Εξυπερί ή τον Μικρό Πρίγκιπα; Πού πάει κυρίως ο στοχασμός τους και οι αναζητήσεις τους; Μήπως έχει δίκιο ο Χάινριχ Χάινε, που τόνιζε ότι “η πένα της μεγαλοφυίας είναι πάντα μεγαλύτερη από την ίδια τη μεγαλοφυία”;

Οι ήρωες αυτοί αυτονομούνται και παράλληλα δημιουργούν συνάφειες και σχέσεις μεταξύ τους. Τα νήματα των κοινών ιστοριών τους ξεκινάνε από την αρχή, από τη δημιουργία τους και ίσως από την επινόησή τους εκ μέρους των συγγραφέων τους. Μπορούμε να ισχυριστούμε ότι οι συγγραφείς των κλασικών έργων διαβάζουν και επηρεάζονται – ακόμα και αδιαίσθητα και μη συνειδητά και μη συγκροτημένα – από τους προγενέστερους τους είδους τους. Έτσι, ο Δον Κιχώτης κάτι ξέρει για τον Οδυσσέα και ο Μικρός Πρίγκιπας και από τον Δον Κιχώτη και από τον Οδυσσέα.

Αλλά η αλληλεπίδραση δεν είναι μόνο με βάση τη μονόδρομη ροή του χρόνου και μέσα από το πνεύμα γραφής των δημιουργών τους. Οι αναγνώστες της κλασικής λογοτεχνίας ως συστηματικοί μελετητές διαβάζοντας ξανά και ξανά αυτά τα αριστουργήματα συνυφαίνουν και συνθέτουν τα νοήματά τους ακόμα και τις ίδιες τις πρωτόλειες αφηγήσεις τους. Ακόμα και στις διαφορετικές φάσεις της ζωής τους κάνουν όλο και πιο καινούργιες θεωρήσεις.

Υπάρχει και κάτι άλλο. Κάθε εποχή διαμορφώνει ξεχωριστές προσεγγίσεις των ηρώων μας και του κόσμου τους. Άλλος ο Δον Κιχώτης του Μεσαίωνα, άλλος των καιρών των Αυτοκρατοριών, άλλος του μεσοπολέμου, άλλος του 20ου αιώνα κλπ. Αλλά και κάθε αναγνώστης συνεισφέρει το δικό του κομμάτι στο πολυποίκιλο μωσαϊκό και μέσα από τους διαλόγους με τους άλλους αναγνώστες αναθεωρούν εν μέρει τις απόψεις τους και τα νήματα συνεχίζουν να πολλαπλασιάζονται. Γιατί τα κλασικά έργα δυναμώνουν όλο και πιο πολύ με το πέρασμα των εποχών.

Ο Δον Κιχώτης – για να εστιάσουμε σε αυτόν τον ήρωα – όταν γίνεται πρόσωπο σύμβολο, δεν υπερβαίνει απλά και μόνο τη δόξα του συγγραφέα του. Μετασχηματίζεται όλο και πιο έντονα από τις πολλές αναγνώσεις, ερμηνείες, επανερμηνείες, αναλύσεις, εννοιολογήσεις.

Με όλα αυτά μετασχηματίζονται και αυτονομούνται οι ήρωές μας, χωρίς όμως να χάνουν ποτέ τον πυρήνα της ταυτότητάς των. Υπάρχει μια διακριτή παραμεθόριος ανάμεσα στο μετασχηματισμό και στην ανατροπή της πρωτόλειας αφήγησης, που δεν μπορεί να ξεπεραστεί. Είναι τέτοια η ίδια η δύναμη του έργου, που κάθε μορφή επίδρασης προσθέτει υλικό διαμορφώνοντας έναν όλο και πιο σύνθετο και μεγαλύτερο σύμπαν του έργου. Κάθε ανάγνωση και ένα καινούργιο υφάδι…

Όμως το μίγμα της πραγματικότητας και της φαντασίας ή το στόρι της φαντασίας πλάθεται και αναπλάθεται, εξελίσσεται, μεταμορφώνεται. Και έτσι, για παράδειγμα, ο Οδυσσέας μπορεί να μη συνδεθεί με την επιστροφή στην Εστία αλλά να κρατάει το πνεύμα της περιπέτειας και της υπέρβασης των δυσκολιών, της αναζήτησης του αγνώστου και της ανακάλυψης νέων τόπων σε κάθε εκδοχή αφήγησης ή θεωρίας.

Η 7η Τέχνη θα τον στείλει ως μορφή δράσης του σύγχρονου πολιτισμού σε απίθανες περιπέτειες μακριά από τις θάλασσες της Μεσογείου στους αστροωκεανούς του Διαστήματος. Αλλά δεν είναι μόνο ο κινηματογράφος και η επιστημονική φαντασία, που προ-οικονομούν το μέλλον, ακόμα και το πιο μακρινό, το πλανητικό μας μέλλον με όχημα την τέχνη της επινοητικότητας του Οδυσσέα. Κάθε άνθρωπος θα ονοματίζει τη δική του μικρή οδύσσεια είτε για την πολύπαθη και περιπετειώδη ζωή του είτε για τη νοσταλγία της εστίας του.

Το πιο σημαντικό. Μέσα από το κοινό ταξίδι τους των συνεχών διαβασμάτων, ερμηνειών και θεωριών των αναγνωστών και των ανθρώπων ο Οδυσσέας, ο Δον Κιχώτης, ο Μικρός Πρίγκιπας συνδιαλέγονται και αλληλοεπηρεάζονται. Δημιουργούν έναν δικό τους κόσμο… Εδώ προκύπτει μια πρόκληση. Αν δεν γνωρίζουμε όλο αυτόν τον κόσμο, δεν μπορούμε να γνωρίσουμε το επιμέρους έργο, τον ξεχωριστό ήρωα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γλυπτά του Παρθενώνα
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του...
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
dieuthintes_1.jpg
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
Πειθαρχικά αντί για μονιμοποιήσεις στη Δυτική Αττική - Καταγγελίες για αυταρχικές πρακτικές
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
myschool_b2_0.jpg
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Πώς θα γίνει η επικαιροποίηση του πληροφοριακού συστήματος myschool έως τις 2 Δεκεμβρίου, ως προς τις διευθύνσεις μονίμου κατοικίας όλων των...
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Σχολική αίθουσα
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»
Καταγγελία για τους χειρισμούς του ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας - Αυθαίρετες ενέργειες και παράβαση διαδικασιών
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»