Νέο νομοσχέδιο για τα Πανεπιστήμια: Τι αλλάζει στις μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές
Υπερόργανο η ΕΘΑΑΕ

Αυτονομία σε τρεις άξονες και παράλληλη κατοχύρωση της πιστοποίησης και της συστηματικής αξιολόγησης των προγραμμάτων σπουδών προβλέπει ρύθμιση στο επερχόμενο νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση του υπουργείου Παιδείας.

Η «αποκέντρωση» που επιδιώκει η πολιτική ηγεσία  προβλέπει μεταξύ άλλων ελεύθερη ίδρυση μεταπτυχιακών, χωρίς έγκριση από το υπουργείο Παιδείας, δυνατότητα οργάνωσης μεταπτυχιακού αποκλειστικά εξ αποστάσεως, αξιοποίηση εμπειρογνωμόνων και επιστημόνων από την αγορά εργασίας ως διδακτικού προσωπικού, παράταση του εξαμήνου χωρίς περιορισμούς στα προγράμματα προπτυχιακών σπουδών καθώς και επιπλέον εκπαιδευτικές δραστηριότητες πέραν της εκπόνησης διδακτορικής διατριβής για τον γ’ κύκλο σπουδών.

Για τη διασφάλιση των προϋποθέσεων ποιότητας της παρεχόμενης διδασκαλίας αρμόδιο όργανο θα είναι η ανεξάρτητη αρχή της ΕΘΑΑΕ.

Οι αλλαγές που προτείνονται προβλέπουν αυτονομία σε επίπεδο οικονομικής διαχείρισης, διαχείρισης και εμπλουτισμού του διδακτικού προσωπικού και οργάνωσης βάσει των αναγκών και των απαιτήσεων των προγραμμάτων σπουδών και στους τρεις κύκλους ανά πανεπιστήμιο.

Προπτυχιακά προγράμματα

Καταργείται το θεσμικό πλαίσιο, το οποίο όριζε συγκεκριμένα χρονικά όρια για την παράταση του εξαμήνου και την κατανομή διδακτικού χρόνου ανά μάθημα.


Μεταπτυχιακά προγράμματα

Στον β’ κύκλο σπουδών εντοπίζονται στο επερχόμενο νομοσχέδιο οι σημαντικότερες πρωτοβουλίες προς την κατεύθυνση της αυτονομίας και της αποκέντρωσης.

Με απόφαση Συγκλήτου και χωρίς έγκριση από το υπουργείο Παιδείας θα ιδρύονται τα μεταπτυχιακά προγράμματα. Η ΕΘΑΑΕ θα είναι ο αρμόδιος φορέας που θα παρέχει την πιστοποίηση, που είναι αναγκαίος όρος για τη λειτουργία του κάθε μεταπτυχιακού. Ειδικότερα, όλα τα προγράμματα σπουδών αξιολογούνται από την ΕΘΑΑΕ πριν από την έναρξη λειτουργίας τους και πιστοποιούνται περιοδικά σύμφωνα με τα Ευρωπαϊκά Πρότυπα και Κατευθυντήριες Γραμμές στην Ανώτατη Εκπαίδευση κατά την περιοδική αξιολόγηση της βασικής ακαδημαϊκής μονάδας στην οποία εντάσσονται.

Το κόστος λειτουργίας αλλά και τα τέλη φοίτησης θα είναι αποκλειστική απόφαση του πανεπιστημίου χωρίς τη συνδρομή του υπουργείου Παιδείας, με την προϋπόθεση όμως να έχει κατατεθεί έκθεση βιωσιμότητας και σκοπιμότητας, στην οποία θα αναλύεται το κόστος οργάνωσης. Τα αρμόδια όργανα του ιδρύματος θα αποφασίζουν για τις πηγές χρηματοδότησης του μεταπτυχιακού καθώς και για την τροποποίηση των προϋπολογισμών, χωρίς να απαιτείται προηγούμενη έγκριση από την πολιτική ηγεσία.

«Ανοιγμα» σε εμπειρογνώμονες και επιστήμονες από την αγορά εργασίας, χωρίς απαραίτητα να είναι κάτοχοι διδακτορικού προβλέπεται στις επερχόμενες ρυθμίσεις. Ιδίως στις περιπτώσεις μεταπτυχιακών που έχουν αμιγώς επαγγελματικό προσανατολισμό δίνεται η δυνατότητα αξιοποίησης εμπειρογνωμόνων και επιστημόνων από την αγορά εργασίας με εμπειρία και εξειδίκευση σε συγκεκριμένα γνωστικά αντικείμενα. Παράλληλα καταργούνται οι ποσοστώσεις στο διδακτικό προσωπικό, με το κάθε ίδρυμα να καθορίζει τους διδάσκοντες αλλά και την αμοιβή αυτών, χωρίς περιορισμούς.

Επίσης δίνεται η δυνατότητα οργάνωσης μεταπτυχιακού προγράμματος εξ ολοκλήρου εξ αποστάσεως. Με τη συγκεκριμένη ρύθμιση διευκολύνονται οι συνεργασίες με ιδρύματα του εξωτερικού και διευρύνεται η δυνατότητα διδασκαλίας από άτομα με τεχνογνωσία ή διδάσκοντες που δεν θα είχαν μέχρι τώρα το προνόμιο της φυσικής παρουσίας. Και πάλι η ΕΘΑΑΕ θα αξιολογήσει εάν τα τμήματα πληρούν όλα τα αναγκαία κριτήρια: τεχνικές υποδομές, επιμόρφωση του διδακτικού προσωπικού σε θέματα εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, καταλληλότητα του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού που θα διασφαλίσει το αδιάβλητο για τις εξετάσεις που θα πραγματοποιούνται εξ αποστάσεως. 


Διδακτορικές σπουδές

Προβλέπεται να δοθεί η δυνατότητα ενός διακριτού κύκλου μαθημάτων ή συναφείς εκπαιδευτικές δραστηριότητες όπως η μεθοδολογία έρευνας στους διδακτορικούς, για τους οποίους μέχρι σήμερα προβλέπεται μόνο εκπόνηση της διατριβής τους, χωρίς παράλληλο κύκλο σπουδών.
Τέλος, δίνεται η δυνατότητα συμμετοχής στις τριμελείς και επταμελείς επιτροπές καθώς και στην αξιολόγηση σε μέλη ΔΕΠ που έχουν αφυπηρετήσει, καθώς και σε μέλη ΔΕΠ πανεπιστήμιων στην Ελλάδα ή στο εξωτερικό.

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γλυπτά του Παρθενώνα
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του...
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
dieuthintes_1.jpg
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
Πειθαρχικά αντί για μονιμοποιήσεις στη Δυτική Αττική - Καταγγελίες για αυταρχικές πρακτικές
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
myschool_b2_0.jpg
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Πώς θα γίνει η επικαιροποίηση του πληροφοριακού συστήματος myschool έως τις 2 Δεκεμβρίου, ως προς τις διευθύνσεις μονίμου κατοικίας όλων των...
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Σχολική αίθουσα
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»
Καταγγελία για τους χειρισμούς του ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας - Αυθαίρετες ενέργειες και παράβαση διαδικασιών
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»