Η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε επίσημα πριν από λίγες μέρες την ίδρυση τμημάτων και Σχολών Εφαρμοσμένων Επιστημών με ενισχυμένη πρακτική τριετούς φοίτησης. Οι πτυχιούχοι μετά το πέρας των ετών φοίτησης θα έχουν την δυνατότητα να κάνουν μόνο Μεταπτυχιακό, αλλά όχι και διδακτορικό. Δυνατότητα συμμετοχής, όπως είπε, θα έχουν οι υποψήφιοι θα με Πανελλήνιες Εξετάσεις αλλά με χαμηλότερη βάση εισαγωγής. Επιπλέον θα συμμετέχουν και οι απόφοιτοι των ΙΕΚ.
Τα προγράμματα τριετούς διάρκειας που μελετά το υπουργείο Παιδείας θα αφορούν ευέλικτα τμήματα ή σχολές τεχνολογικής -κυρίως- κατεύθυνσης για την απόκτηση εξειδίκευσης από τους αποφοίτους σε συγκεκριμένες ειδικότητες και τομείς που ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες της αγοράς εργασίας.
Τα τμήματα τριετούς διάρκειας, που θα βρίσκονται εντός των πανεπιστημίων, θα έχουν άμεση σύνδεση με τον θεσμό της πρακτικής άσκησης και κατεύθυνση εφαρμοσμένων επιστημών και τεχνολογίας.
Στην πραγματικότητα πρόκειται για την επαναφορά των ΤΕΙ που έγιναν ΑΕΙ από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, με στόχο να εισάγονται σε αυτά οι υποψήφιοι με χαμηλότερες βαθμολογίες ούτως ώστε, σε συνδυασμό με τη θέσπιση βαθμολογικής βάσης από τα ΑΕΙ, να μη δημιουργείται συνωστισμός χαμηλόβαθμων υποψηφίων στις περισσότερες σχολές.
Υπενθυμίζεται ότι τα ΤΕΙ είχαν καταργηθεί με νομοσχέδιο του 2019. Στην πραγματικότητα τα ΤΕΙ «ανωτατοποιήθηκαν» με το νόμο Γαβρόγλου και η πανεπιστημιακή εκπαίδευση «ομογενοποιήθηκε» με την κατάργηση της διάκρισης ΑΕΙ-ΑΤΕΙ, διαδικασία που δέχτηκε πάντως μεγάλη κριτική για τον τρόπο και τη βιασύνη που έγινε.
Τι δεν γνωρίζουμε
Τώρα ο τεχνολογικός πυλώνας της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης επιστρέφει λοιπόν, ωστόσο είναι πάρα πολλά τα σημεία που πρέπει να διευκρινιστούν.
1. Τα νέα αυτά Τμήματα, θα προέλθυουν από συγχωνεύσεις υπαρχόντων; Μήπως στόχευση είναι να εξελιχθούν σε τριετή Τμήματα αυτά που πρόκειται να καταργηθούν ή να συγχωνευθούν, αλλά αντιδρούν τα Πανεπιστήμια;
2. Με ποια ακριβώς διαδικασία θα αποκτούν πρόσβαση στις νέες τριετείς σχολές μέσω των Πανελλαδικών, οι απόφοιτοι των Λυκείων και με ποια οι απόφοιτοι ΙΕΚ;
3. Θα ισχύει και για τα τριετή αυτά Τμήματα Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής που ισχύει για τα ΑΕΙ, με τον ίδιο τρόπο που εξάγεται σήμερα;
4. Θα υπάρχει άλλο Μηχανογραφικό γι αυτές τις Σχολές ή θα είναι ενιαίο;
5. Θα γίνουν τα νέα ΤΕΙ κάτι σαν τις σχολές χαμηλής ζήτησης, που κατά την αρχική πρόβλεψη θα έμπαιναν σε δεύτερο μηχανογραφικο; Να θυμίσουμε εδώ, ότι σύμφωνα με την αρχική πρόβλεψη, που τελικά δεν θα εφαρμοστεί, από τις εφετινές πανελλαδικές εξετάσεις οι υποψήφιοι θα είχαν την δυνατότητα να συμπληρώσουν στο πρώτο μηχανογραφικό τους μόνο το 10% των σχολών κάθε επιστημονικού πεδίου και σε δεύτερη φάση θα συμπλήρωναν δεύτερο μηχανογραφικό μόνο όσοι δεν εισήχθησαν στην Α’ Φάση. Το δεύτερο μηχανογραφικό θα περιείχε μόνο τις θέσεις που απομένουν κενές και τα τμήματα που δεν έχουν συμπληρώσει όλες τις θέσεις τους. Θα ισχύσει κάτι ανάλογο με τις νέες σχολές;
6. Από πότε θα λειτουργήσουν; Γιατί το ερχόμενο έτος (αν όχι νωρίτερα) είναι σίγουρα εκλογικό, με όσα μπορεί να σημαίνει κάτι τέτοιο για τους προγραμματισμούς Κεραμέως
7. Σε ποιά βαθμίδα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων θα ισοτιμηθούν τα πτυχία τριετούς φοίτησης; Θα είναι κάτι ανάμεσα σε ΙΕΚ και Πανεπιστήμια; Ομως σήμερα, δεν υπάρχει τέτοιο επίπεδο! Τα ΙΕΚ κατατάσσονται στο επίπεδο 5 και το πτυχίο των ΑΕΙ στο επίπεδο 6. Αρα;
8. Αν τα τοποθετήσει στο επίπεδο 5, θα έχουμε το φαινόμενο τα ιδιωτικά κολέγια να δίνουν πτυχία υψηλότερου επιπέδου από τα νέα ΤΕΙ; Και αφού θα είναι επαγγελματικά ισοδύναμα με πτυχίο ΙΕΚ, γιατί να τα προτιμήσει κανείς; Από την άλλη, αν τοποθετηθούν στο επίπεδο 6 (πτυχία ΑΕΙ) πώς θα δικαιολογηθεί να εχουμε τριετείς και τετραετείς σπουδές, που οδηγούν σε ίδιο επίπεδο επαγγελματικών προσόντων;
Και ένα ερώτημα χωρίς απάντηση
Εδώ, μπορεί κάποιος να σκεφτεί και κάπως...πονηρά. Σύμφωνα με τις αρχικές διαρροές, τα νέα ΤΕΙ θα προσέφεραν τετραετείς σπουδές. Τελικά αποφασίστηκε να παρέχουν τριετείς. Γιατί; Με βάση τη διαδικασία της Μπολόνια για τη σύγκληση των συστημάτων Ανώτατων Σπουδών στην Ευρώπη, οι πανεπιστημιακές σπουδές διασπώνται σε κύκλους, εκ των οποίων ο πρώτος που οδηγεί στο βασικό πτυχίο (bachelor) είναι τουλάχιστον τριετής, όπως είναι στο εξωτερικό τα περισσότερα μπάτσελορ. Μάλιστα για να υπολογιστεί ο χρόνος, δεδομένου ότι δεν έχουν όλα τα κράτη ίδια διάρκεια σπουδών, λειτουργεί το γνωστό πλέον σύστημα ακαδημαϊκών μονάδων ECTS, όπου 60 μονάδες ECTS ισοδυναμούν με ένα πλήρες έτος σπουδών ή εργασίας. Ένας κλασικός «σύντομος κύκλος απόκτησης τυπικών προσόντων» περιλαμβάνει 90 - 120 μονάδες ECTS. Το δίπλωμα «πρώτου κύκλου σπουδών» (πτυχίο) αποτελείται είτε από 180 είτε από 240 μονάδες ECTS. Να σκεφτεί λοιπόν κανείς λοιπόν ότι σχεδιάζεται μείωση των τετραετών σπουδών σε τριετείς και για (κάποια) Τμήματα Πανεπιστημίων;
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη