sxoleia
Konstantinos Tsakalidis / SOOC
«Θεωρούμε ότι η επιλογή εφαρμογής ενός Μεταβατικού Προγράμματος είναι άστοχη αυτή την χρονική στιγμή», σημειώνει ο Σύλλογος Φυσικών Κρήτης - Τι αναφέρει για τη Φυσική Γ' Λυκείου

«Άστοχη» χαρακτηρίζει την επιλογή ενός Μεταβατικού Προγράμματος Σπουδών Φυσικής Γ' Λυκείου ο Σύλλογος Φυσικών Κρήτης.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, «έχουν εγκριθεί τα νέα αναλυτικά προγράμματα για όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου και έχει τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή τους στα επόμενα χρόνια. Είναι προφανές ότι διορθωτικές κινήσεις στα υπάρχοντα αναλυτικά προγράμματα και με βάση τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια έχουν νόημα, αλλά δεν μπορούν να είναι αποσπασματικές και να ξεκινούν από την Γ Λυκείου».

Παράλληλα, τονίζεται:

«Ως Σύλλογος Φυσικών Κρήτης θεωρούμε αναγκαίο το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας να ανοίξουν δίαυλους επικοινωνίας με τους επιστημονικούς συλλόγους και φορείς, ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικές οι όποιες αλλαγές και να παρέχουν στους μαθητές μας πραγματικές γνώσεις, καθιστώντας το δημόσιο σχολείο ένα χώρο δημιουργίας και διαμόρφωσης ορθολογικά σκεπτόμενων πολιτών».

Αναλυτικά η σχετική ανακοίνωση του Συλλόγου Φυσικών Κρήτης:

Πριν από μερικές μέρες το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε μεταβατικό αναλυτικό πρόγραμμα Σπουδών για την Φυσική Γ Λυκείου, κατά το Σχολικό Έτος 20222023. Το μεταβατικό πρόγραμμα σπουδών επαναφέρει στην ύλη το κεφάλαιο των Κυμάτων που είχε αφαιρεθεί πριν μερικά χρόνια, αφαιρεί το κεφάλαιο των Ρευστών και εισάγει για πρώτη φορά την Κβαντική Μηχανική. Παράλληλα προσαρμόζει το περιεχόμενο του Ηλεκτρομαγνητισμού και τροποποιεί το περιεχόμενο των Ταλαντώσεων και της Μηχανικής Στερεού Σώματος.  

Θεωρούμε ότι η επιλογή εφαρμογής ενός Μεταβατικού Προγράμματος είναι άστοχη αυτή την χρονική στιγμή, καθώς έχουν εγκριθεί τα νέα αναλυτικά προγράμματα για όλες τις τάξεις Γυμνασίου και Λυκείου και έχει τεθεί συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για την εφαρμογή τους στα επόμενα χρόνια. Είναι προφανές ότι διορθωτικές κινήσεις στα υπάρχοντα αναλυτικά προγράμματα και με βάση τα υπάρχοντα σχολικά εγχειρίδια έχουν νόημα, αλλά δεν μπορούν να είναι αποσπασματικές και να ξεκινούν από την Γ Λυκείου. Κάθε αλλαγή οφείλει να ξεκινά από την αρχή, ώστε ο μαθητής να μπορεί να θεμελιώσει κλιμακωτά σε κάθε τάξη τις απαραίτητες έννοιες και ολοκληρώνοντας το σχολείο να έχει αποκτήσει τα γνωστικά εργαλεία για την ζωή του και την μετέπειτα πορεία του.  

Θεωρούμε θετικές τις αλλαγές στο κεφάλαιο του Ηλεκτρομαγνητισμού, καθώς σήμερα διδάσκεται από δύο διαφορετικά βιβλία χωρίς συνοχή μεταξύ τους. Η μείωση της Μηχανικής Στερεού θα πρέπει να συνοδευτεί από τροποποιήσεις της ύλης στην Φυσική της Β Λυκείου, ώστε οι μαθητές να μην συναντήσουν γνωστικές ασυνέχειες. Τέλος, η εισαγωγή της Κβαντικής Μηχανικής είναι σίγουρα σε θετική κατεύθυνση, καθώς η κορυφαία θεωρία του αιώνα μας έρχεται στην σχολική τάξη και στο μάθημα της Φυσικής (να σημειωθεί ότι στοιχεία κβαντικής μηχανικής διδάσκονται στην Χημεία της Γ Λυκείου). Εκτίμηση μας είναι όμως ότι το ύφος του υπάρχοντος σχολικού εγχειριδίου θα «αδικήσει» την Κβαντική Φυσική, δημιουργώντας λάθος εντυπώσεις στους μαθητές. Μια λύση θα ήταν να γίνει επιλογή κάποιων κεφαλαίων από το βιβλίο της Φυσικής Γενικής Παιδείας της Γ Λυκείου που καταργήθηκε πριν από μερικά χρόνια.  

Οι φυσικοί όλα αυτά τα χρόνια έχουν εκφράσει τους προβληματισμούς τους για τα αναλυτικά προγράμματα Φυσικής, τις ώρες και τον τρόπο διδασκαλίας τους. Είναι σίγουρα θετικό ότι πραγματοποιούνται αλλαγές, ειδικά στο κομμάτι του περιεχομένου της Φυσικής σε Γυμνάσιο και Λύκειο. Κάθε αλλαγή όμως οφείλει να συνοδεύεται από κατάλληλα – σύγχρονα σχολικά εγχειρίδια, ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και βέβαια αντιστοίχιση των ωρών διδασκαλίας με το φόρτο των αναλυτικών Προγραμμάτων. Είναι αδιανόητο σήμερα να καλούνται οι συνάδελφοι Φυσικοί να καλύψουν, ειδικά στην Β Λυκείου, ένα μεγάλο όγκο ύλης, χωρίς να έχουν τις αντίστοιχες διαθέσιμες ώρες διδασκαλίας και ταυτόχρονα να έχουν να διαχειριστούν τα θέματα της Τράπεζας Θεμάτων.  

Ως Σύλλογος Φυσικών Κρήτης θεωρούμε αναγκαίο το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Υπουργείο Παιδείας να ανοίξουν δίαυλους επικοινωνίας με τους επιστημονικούς συλλόγους και φορείς, ώστε να μπορούν να είναι αποτελεσματικές οι όποιες αλλαγές και να παρέχουν στους μαθητές μας πραγματικές γνώσεις, καθιστώντας το δημόσιο σχολείο ένα χώρο δημιουργίας και διαμόρφωσης ορθολογικά σκεπτόμενων πολιτών. 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες