Αγνόησε τον Συνήγορο του Πολίτη η κ.Κεραμέως, επάνω στη βιασύνη της να μετατρέψει όπως-όπως πολλά δημόσια σχολεία όλων των βαθμίδων σε Πρότυπα και Πειραματικά για να παρουσιάσει έργο «αριστείας»...
Οπως αποκαλύπτει σήμερα το alfavita.gr, o Συνήγορος του Πολίτη είχε επισημάνει στην υπουργό Παιδείας από πέρυσι την Άνοιξη, την ανάγκη θέσπισης μεταβατικών διατάξεων και, γενικότερα, συστηματικής οργάνωσης ανάλογων σχεδιαζόμενων μεταρρυθμίσεων, ώστε να αποτρέπεται ο αιφνιδιασμός ή/και οι δυσμενείς καταστάσεις σε βάρος του πολίτη.
Αφορμή ήταν αναφορές που έλαβε ο Συνήγορος τον Μάρτιο του 2021 ότι μαθητές νηπιαγωγείου, που είχαν εγγραφεί, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα στο δημοτικό της περιοχής κατοικίας τους, ενημερώθηκαν ξαφνικά τον Μάιο ότι θα έπρεπε να μετεγγραφούν σε απομακρυσμένη σχολική μονάδα, καθώς το σχολείο της γειτονιάς τους είχε μετατραπεί σε πρότυπο ή πειραματικό και είχε συνδεθεί με διαφορετικό νηπιαγωγείο. Παρόμοια ήταν η περίπτωση αποφοίτων γυμνασίων που ενημερώθηκαν ότι δεν θα συνεχίσουν τη φοίτησή τους στο συστεγαζόμενο λύκειο της περιοχής τους, καθώς το σχολείο μετατράπηκε σε πρότυπο και συνδέθηκε με άλλο γυμνάσιο της ευρύτερης περιοχής.
Και όμως, η υπουργός Παιδείας αντί μεταβατικών διατάξεων, συνέχισε την τακτική «αποφασίζουμε και διατάσσουμε» στη δημιουργία ολοένα και περισσότερων Πρότυπων ή Πειραματικών Σχολείων, ακόμα και σε περιοχές που δεν έχουν άλλο δημόσιο σχολείο, προκαλώντας τρομερή αναστάτωση σε γονείς και μαθητές.
Η περίπτωση του 26ου Γυμνασίου
Ενδεικτική ήταν η περίπτωση του 26ου Γυμνασίου στο Κολωνάκι: Κινητοποιήσεις για την προάσπιση του μοναδικού δημόσιου Γυμνασίου της περιοχής του Κολωνακίου αποφάσισαν γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικοί μετά την αιφνιδιαστική εισήγηση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Α' Αθηνών να μετατρέψει το 26ο Γυμνάσιο Αθηνών σε Πειραματικό, αποκλείοντας τα παιδιά που διαμένουν στην περιοχή. Ενδεικτικό του αναβρασμού που επικρατεί στην περιοχή είναι ότι εάν τελικά εφαρμοσθεί η συγκεκριμένη πρόταση, θα μείνουν χωρίς σχολική στέγη οι μαθητές και οι μαθήτριες του 14ου, του 15ου, του 16ου και του 74ου δημοτικού σχολείου.
Διαφωνεί μέχρι και η παράταξη Μπακογιάννη
Με την απόφαση της αρμόδιας Διεύθυνσης διαφωνεί μέχρι και η παράταξη του Κώστα Μπακογιάννη, η οποία κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του δημοτικού συμβουλίου παραδέχθηκε πως αποτελεί αρνητική εξέλιξη η κατάργηση του 26ου Γυμνασίου. Όπως αποκάλυψε μιλώντας στο alfavita.gr, ο επικεφαλής της Ανοιχτής Πόλης Νάσος Ηλιόπουλος, η διοίκηση του δήμου συμφώνησε να υπάρξει και απόφαση κατά του συγκεκριμένου κυβερνητικού σχεδιασμού, η οποία ομόφωνα υπερψηφίστηκε.
Η Πρότυπη ...προχειρότητα
Και δεν είναι μόνο αυτό: Στο Μαρούσι, αντιδράσεις, των εκπαιδευτικών , μετά από τους γονείς προκάλεσε η απόφαση για μετατροπή του 1ου Γυμνασίου και του 1ου ΓΕΛ Αμαρουσίου σε πειραματικά, όπως ακριβώς συνέβη με το 26ο Γυμνάσιο Αθηνών. Με ανοικτή τους επιστολή, οι εκπαιδευτικοί του 1ου ΓΕΛ Αμαρουσίου απευθύνουν σειρά ερωτημάτων στο ΥΠΑΙΘ για την απόφαση η οποία μάλιστα δεν τους ανακοινώθηκε σύμφωνα με το νόμο, ανάμεσα στα οποία:
«Γιατί όλοι οι οργανικά ανήκοντες στο σχολείο εκπαιδευτικοί οδηγούμαστε σε απώλεια της οριστικής μας τοποθέτησης, ένα τόσο σημαντικό εργασιακό μας δικαίωμα και αναγκαζόμαστε να βιώνουμε καθεστώς διαρκούς εργασιακής ανασφάλειας καθώς όσοι από εμάς παραμείνουμε θα εργαζόμαστε στο σχολείο επί θητεία; Γιατί καλούμαστε εκ νέου, μαζί με τους υπεράριθμους, ν’ αναζητήσουμε αλλού τοποθέτηση ή να τεθούμε στη διάθεση του ΠΥΣΔΕ, καλύπτοντας κενά και διδάσκοντας αντίστοιχα σε ένα, δύο και τρία σχολεία;» Να σημειωθεί μάλιστα ότι το 1ο ΓΕΛ Αμαρουσίου βρίσκεται ΔΙΠΛΑ με το Πρότυπο Σχολείο των Αναβρύτων!
Από την Αμαλιάδα στη Σύρο και στην Κέρκυρα
Και συνεχίζουμε: «Όχι» στη μετατροπή του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας σε πρότυπο σχολείο λέει η ΕΛΜΕ Ηλείας και εκφράζει τη στήριξή της στους εκπαιδευτικούς του 2ου ΕΠΑΛ Αμαλιάδας. Μάλιστα, επισημαίνει σε ανακοίνωσή της ότι από κοινού θα δώσουν τον αγώνα για να μη μετατραπεί το σχολείο σε πρότυπο, ενώ ζητά από την ΟΛΜΕ τη στήριξή της στον δίκαιο αγώνα μας. Οι εκπαιδευτικοί του ΕΠΑΛ επισημαίνουν σε ψήφισμά τους κατά της μετατροπής του σχολείου σε Πρότυπο ότι «η προσπάθεια γενίκευσης των Πρότυπων και Πειραματικών Σχολείων δεν είναι ξεκομμένη από την υπόλοιπη αντιεκπαιδευτική πολιτική. Συνδέεται άμεσα με την προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφοροποίηση, η πολυκατηγοριοποίηση, η δημιουργία σχολείων πολλών ταχυτήτων. Δεν έχει καμία σχέση με την αναγκαία αναβάθμιση όλων των σχολείων»
Στη Σύρο, η Α ΕΛΜΕ Κυκλάδων εξέδωσε ανακοίνωση για τη μετατροπή του ΕΠΑΛ Σύρου σε Πρότυπο ΕΠΑΛ, καθώς «αυτή η εξέλιξη θα σηματοδοτήσει τον αποκλεισμό πολλών μαθητών από τη φοίτηση στο σχολείο μας και θα δυσκολέψει τους όρους φοίτησης των μαθητών/μαθητριών του σχολείου μας. Συγκεκριμένα ένας μεγάλος αριθμός μαθητών/τριών θα αποκλειστεί από την πρόσβαση του σε ειδικότητες των ΕΠΑΛ καθώς το κριτήριο εισαγωγής θα είναι η βαθμολογία του απολυτηρίου γυμνασίου. Είμαστε μια νησιωτική περιφέρεια, οι τομείς και οι ειδικότητες των ΕΠΑΛ είναι ως επί το πλείστον μοναδικές σε κάθε ένα από αυτά. Κατά συνέπεια μαθητές/τριες θα αποκλείονται από τη φοίτησή τους σε ειδικότητες της επιλογής τους, εάν δεν καταφέρουν να πιάσουν την εκάστοτε βαθμολογική βάση εισαγωγής που θα απαιτείται για την πρόσβασή τους στις μοναδικές ειδικότητες του Πρότυπου ΕΠΑΛ.
Στην Κέρκυρα, να μη μετατραπεί το 2ο ΕΠΑΛ Κέρκυρας σε πρότυπο ζητούν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου, καθώς «ένας μεγάλος αριθμός μαθητών/τριών θα αποκλειστεί από την πρόσβαση του σε ειδικότητες των ΕΠΑΛ». Όπως τονίζουν σε ψήφισμά τους «η επιδιωκόμενη λειτουργία του 2ου ΕΠΑΛ, ως πρότυπο, αποτελεί μια πρόταση που διαχωρίζει τους μαθητές/τριες που επιθυμούν να εκπαιδευτούν και να αποκτήσουν πτυχίο για κάποιο επάγγελμα της αρεσκείας τους, εμποδίζοντας τα όνειρά τους και το όραμα για το επαγγελματικό μέλλον τους»
Τι αναφέρει ο Συνήγορος του Πολίτη
Να σημειωθεί ότι ο Συνήγορος του Πολίτη εντόπισε τις αποσπασματικές ρυθμίσεις στην Εκθεσή του για το 2021, που δημοσιεύθηκε πρόσφατα. Ας δουμε τι γραφει:
Αποσπασματικότητα ρυθμίσεων και αιφνιδιασμός
«Χωρίς τον κατάλληλο σχεδιασμό, καταγράφηκε και η αιφνίδια μετατροπή σχολείων σε πρότυπα και πειραματικά. Σε συνέχεια αναφορών, ο Συνήγορος διαπίστωσε ότι μαθητές νηπιαγωγείου, που είχαν εγγραφεί, σύμφωνα με τα προβλεπόμενα, στο δημοτικό της περιοχής κατοικίας τους τον Μάρτιο 2021, ενημερώθηκαν τον Μάιο ότι θα έπρεπε να μετεγγραφούν σε απομακρυσμένη σχολική μονάδα, καθώς το σχολείο της γειτονιάς τους είχε μετατραπεί σε πρότυπο ή πειραματικό και είχε συνδεθεί με διαφορετικό νηπιαγωγείο. Παρόμοια ήταν η περίπτωση αποφοίτων γυμνασίων που ενημερώθηκαν ότι δεν θα συνεχίσουν τη φοίτησή τους στο συστεγαζόμενο λύκειο της περιοχής τους, καθώς το σχολείο μετατράπηκε σε πρότυπο και συνδέθηκε με άλλο γυμνάσιο της ευρύτερης περιοχής. Κατόπιν διαπίστωσης της αναστάτωσης που προκλήθηκε, της ανατροπής του οικογενειακού προγραμματισμού και, τελικά, της επιβάρυνσης της καθημερινότητας αξιόλογου αριθμού πολιτών, ο Συνήγορος απευθύνθηκε στις αρμόδιες διευθύνσεις εκπαίδευσης και στο Υπουργείο Παιδείας, επισημαίνοντας ότι η χρηστή διοίκηση, οι αρχές της καλής πίστης και της ασφάλειας δικαίου και η λειτουργία του κράτους δικαίου, επιβάλλουν τον σεβασμό της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης του διοικούμενου. Προτάθηκε, επομένως, η θέσπιση μεταβατικών διατάξεων και, γενικότερα, η συστηματική οργάνωση ανάλογων σχεδιαζόμενων μεταρρυθμίσεων, ώστε να αποτρέπεται ο αιφνιδιασμός ή/και οι δυσμενείς καταστάσεις σε βάρος του πολίτη»
Προβληματική και η ΕΒΕ
Να σημειωθεί ότι δεν είναι η πρώτη φορά που μια ανεξάρτητη Αρχή «αδειάζει» τις πρακτικές Κεραμέως. Το ίδιο είχε συμβεί και με την υπόθεση των προσωπικών δεδομένων της τηλεκπαίδευσης που κρατούσε το webex απο την ΑΠΔΠΧ, ενώ πρόσφατα, ανάλογη παρατήρηση έγινε και για την θέσπιση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής χωρίς να προηγηθεί μεταβατική περίοδος
Όπως αναφέρει ο Συνήγορος του Πολίτη στην ετήσια έκθεση 2021, αφού έλαβε σημαντικό αριθμό αναφορών υποψηφίων που διαμαρτύρονταν για το περιεχόμενο των νέων ρυθμίσεων, η Ανεξάρτητη Αρχή απηύθυνε έγγραφο προς την Νίκη Κεραμέως με επίκεντρο τα εξής ζητήματα: την παράλειψη θέσπισης της μεταβατικής περιόδου, τον καθορισμό νέου συντελεστή στα ειδικά μαθήματα και την ενιαία εξαγωγή της ελάχιστης βάσης ημερήσιων και εσπερινών λυκείων δυσκολεύοντας ακόμη περισσότερο την πρόσβαση των εργαζόμενων μαθητών στα ΑΕΙ.
Προφανώς, οι προτάσεις του Συνηγόρου του Πολίτη έχουν γνωμοδοτικό χαρακτήρα, ωστόσο η εκάστοτε κυβέρνηση κρίνεται και από το κατά πόσο σέβεται και λαμβάνει υπόψη τις γνωμοδοτήσεις των Ανεξάρτητων Αρχών για τις ρυθμίσεις που η ίδια θεσμοθέτησε.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη