Ψηφιακή εκπαίδευση, e-μάθηση και «ανεστραμμένες» εκπαιδευτικές ανάγκες
Η νέα γραμμή απαιτεί συρρίκνωση του μορφωτικού υπόβαθρου, προσαρμοστικότητα και μερικές «βασικές δεξιότητες»

Στον ψηφιακό μετασχηματισμό και την ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης που έχει ως στόχο «την επίτευξη ενός συμπεριληπτικού ψηφιακού εκπαιδευτικού μοντέλου» αναφέρεται με κάθε ευκαιρία η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.

Μάλιστα τις προηγούμενες μέρες ανακοινώθηκε ότι το υπ. Παιδείας μετασχηματίζει τα νέα Προγράμματα Σπουδών σε ψηφιακά περιβάλλοντα τα οποία  με την ταυτόχρονη έναρξη της εφαρμογής του «πολλαπλού βιβλίου» θα βρίσκονται στη διάθεση των μαθητών τη σχολική χρονιά 2023-2024.

Με αυτό τον τρόπο, το ΥΠΑΙΘ, με όχημα το «πολλαπλό βιβλίο»  επιδιώκει να δώσει «σάρκα και οστά», σε ένα μικτό σύστημα έντυπου και ηλεκτρονικού σχολικού βιβλίου με έμφαση στο ηλεκτρονικό που θα πριμοδοτείται από τα νέα Προγράμματα Σπουδών.

Σύμφωνα με τη Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού (στην οποία περιλαμβάνεται η προώθηση της χρήσης ψηφιακών συγγραμμάτων, το Ψηφιακό Εκπαιδευτικό Περιεχόμενο και οι Υπηρεσίες e-Μάθησης), η στρατηγική ενίσχυσης των υπηρεσιών ηλεκτρονικής μάθησης θα  υποστηρίζεται από δύο πυλώνες δράσεων. Ο πρώτος εστιάζει στην ανάπτυξη ψηφιακού περιεχομένου, ενώ ο δεύτερος στον εκσυγχρονισμό των οριζόντιων πλατφορμών και υπηρεσιών για την ανάδειξη και αξιοποίηση του περιεχομένου.

Με τις αλλαγές αυτές συνδέεται άμεσα και η «εφαρμογή της μεθόδου «ανεστραμμένης τάξης» την οποία είχε αναρτήσει στον προσωπικό δικτυακό της τόπο πριν λίγους μήνες η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως στη διάρκεια της παρουσίασης του νομοσχεδίου «Για την Αναβάθμιση του Σχολείου και την Ενδυνάμωση των Εκπαιδευτικών» που ήδη είναι νόμος (4823/2021)

Θα μπορούσε κανείς, αν ήθελε να αποδομήσει την ανάρτηση της υπουργού Παιδείας για εφαρμογή της μεθόδου «ανεστραμμένης τάξης», να παρουσιάσει, απλά, τα δεκάδες επικριτικά και ειρωνικά σχόλια που έχουν γράψει εκπαιδευτικοί κάτω από την ανάρτηση της Νίκης Κεραμέως. Επίσης κάποιος θα μπορούσε, να υποστηρίξει ότι η ανεστραμμένη τάξη, το πολλαπλό βιβλίο, τα ψηφιακά προγράμματα, δεν είναι παρά οι γνωστές παραπλανητικές διακηρύξεις, ένα προπέτασμα καπνού, ένα είδος φιοριτούρας, χρήσιμης σε κάθε περίπτωση για να καλύψει το βαρύ πυροβολικό του μοντέλου ακραίου επιθεωρητισμού του εκπαιδευτικού και της λεγόμενης αυτονομίας των σχολικών μονάδων που προωθεί το ΥΠΑΙΘ. 

Ωστόσο θα ήταν άδικο να προσπεράσει κανείς το νέο «παιδαγωγικό δόγμα» του ΥΠΑΙΘ, την «ανεστραμμένη τάξη»!

Ένα άλλο, λοιπόν, μοδάτο δόγμα: αυτό της «ανεστραμμένης μάθησης» ή «ανεστραμμένης διδασκαλίας».  Άλλο; Όχι και τόσο, επειδή φαίνεται να είναι δεμένο με ένα νήμα με τις στρατηγικές του ΥΠΑΙΘ για ψηφιοποίηση της εκπαίδευσης, των βιβλίων σε ψηφιακή μορφή  ή «της κατάργησης του μονοπωλίου του ενός και μοναδικού σχολικού εγχειριδίου» (η εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου, που οδηγεί στη διαφοροποίηση του περιεχομένου του σχολείου αντί για σύγχρονα, ενιαία και παιδαγωγικά τεκμηριωμένα προγράμματα σπουδών)

Το «τι» το «πώς» και το «γιατί» της ανεστραμμένης τάξης: Η εκχέρσωση της γνώσης!

Η κεντρική ιδέα της «ανεστραμμένης τάξης» συνοψίζεται στο ότι είναι άκαρπο να σπαταλιέται χρόνος στην τάξη για τη μετάδοση θεωρητικής γνώσης. Σύμφωνα με αυτή την «παιδαγωγική γραμμή» οι μαθητές προετοιμάζονται στο σπίτι τους, πριν το μάθημα, παρακολουθώντας ηχογραφημένα μαθήματα σχετικά με τη θεωρία του μαθήματος. Μ’ αυτό τον τρόπο (σύμφωνα πάντα με την ίδια λογική), ο χρόνος που δαπανάται στην τάξη μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να διερευνηθεί, να βαθύνει και να αξιοποιηθεί η γνώση που θα έχει από πριν μάθει από μόνος του ο μαθητής, στο σπίτι, καθισμένος μπροστά στην οθόνη ενός υπολογιστή ή ενός τάμπλετ.

Σύμφωνα με τους υποστηρικτές της μεθόδου με την αντεστραμμένη μάθηση όπως και με το ψηφιακό σχολείο, δηλαδή, όταν «το μεταδοτικό μέρος της διδασκαλίας γίνεται εξ αποστάσεως», περιορίζεται η παθητική μάθηση στην οποία είναι εκτεθειμένοι, όπως λένε, οι μαθητές στο παραδοσιακό σχολείο.

Στην πραγματικότητα συμβαίνει εντελώς το αντίθετο. Όπως εξηγεί ο Βέλγος παιδαγωγός Nico Hirtt, η μονόδρομη επικοινωνία, την οποία ορισμένοι πιστεύουν ότι πρέπει να αποκηρύξουν στο πλαίσιο αυτού που αποκαλούν «παραδοσιακή εκπαίδευση», στην ουσία πραγματοποιείται με τον πιο δραστικό τρόπο με το δικό τους σχέδιο. 

Στην πραγματικότητα, τόσο στην ανεστραμμένη εκπαίδευση, όσο και στην αποκαλούμενη «βασισμένη στις δεξιότητες» μάθηση, η θεωρητική γνώση μετατρέπεται σε ένα σύνολο ακατέργαστων πληροφοριών που θα χρειαζόταν απλώς ν’ ακούσεις από τον εκπαιδευτικό, να διαβάσεις στη Wikipedia ή να ανακαλύψεις σε μια εκπαιδευτική σειρά ντοκιμαντέρ για να μπορείς να την αφομοιώσεις. Στη συνέχεια, το μόνο που θα έπρεπε να γίνει θα ήταν να χρησιμοποιηθεί αυτή η γνώση σε ασκήσεις και προβλήματα, τα οποία γίνονται στο σπίτι με βάση την «παραδοσιακή» θεώρηση ή στην τάξη με βάση την «αντεστραμμένη» αντίληψη.

Η αλληλεπίδραση εκπαιδευτικού-μαθητή είναι η ψυχή της εκπαιδευτικής σχέσης. Είναι ακριβώς αυτή η σχέση, αυτή η αλληλεπίδραση, που το ψηφιακό σχολείο θέλει να αποτινάξει· ή που η ανεστραμμένη μάθηση στοχεύει να υποβιβάσει στο μέλλον, όταν και εάν πάρει την ηγεμονία ως μέθοδος.   

Ας το ξεκαθαρίσουμε. Ο κίνδυνος δεν βρίσκεται στην περιστασιακή χρήση της ψηφιακής μάθησης ή των αρχών της ανεστραμμένης μάθησης, αλλά στην αναγωγή αυτών σε παιδαγωγικές αρχές ή σε σύστημα. Γιατί τότε, δεν πρόκειται πλέον για δεξιότητες αυτάρκειας του μαθητή, αλλά μάλλον για εγκατάλειψη της εκπαιδευτικής αποστολής, τουλάχιστον αυτού που είναι το δυσκολότερο και πιο σημαντικό της στοιχείο: η οικοδόμηση γνώσης.

Η νέα γραμμή απαιτεί συρρίκνωση του μορφωτικού υπόβαθρου, προσαρμοστικότητα και μερικές «βασικές δεξιότητες»: κατανόηση κειμένου, στοιχειώδης επικοινωνία σε μια ή δύο ξένες γλώσσες, κάποιες έννοιες μαθηματικών, φυσικών επιστημών και τεχνολογίας, μια καλή δόση εξοικείωσης με ψηφιακές καθώς και διαπροσωπικές και κοινωνικές δεξιότητες. Ο ΟΟΣΑ είναι σαφής: «Δεν θα έχουν όλοι την τύχη να ακολουθήσουν μια καριέρα στον δυναμικό τομέα της ‘νέας οικονομίας’. Επομένως τα σχολικά προγράμματα σπουδών δεν γίνεται να είναι σχεδιασμένα σαν να πρόκειται όλοι να φτάσουν τόσο μακριά».

Είναι ξεκάθαρο. Η πρόοδος της επιστήμης και της τεχνολογίας επιβάλλει πρώτα απ’ όλα να πλουτίσει το περιεχόμενο της μόρφωσης. Η χρήση των τεχνολογιών σήμερα έρχεται να καλύψει το πλαίσιο μιας συνολικής υποβάθμισης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 15/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

vaseis-2015-ptosi-1.jpg
Μηχανογραφικό: Εκπνέει σήμερα η προθεσμία για την υποβολή του - Που πάνε οι βάσεις στις υψηλόβαθμες σχολές
Πού θα πάνε οι βάσεις εισαγωγής στις πιο υψηλόβαθμες σχολές
Μηχανογραφικό: Εκπνέει σήμερα η προθεσμία για την υποβολή του - Που πάνε οι βάσεις στις υψηλόβαθμες σχολές
tramp
Οπαδοί του Τραμπ εμφανίστηκαν με επίδεσμο στο δεξί αυτί
Πιθανότατα οι οπαδοί του υποψηφίου Ντόναλντ Τραμπ, θέλουν να στείλουν ένα μήνυμα στον Ντόναλντ Τραμπ ότι είναι στο πλευρό του και ότι συμπάσχουν μαζί...
Οπαδοί του Τραμπ εμφανίστηκαν με επίδεσμο στο δεξί αυτί
ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΙ
«Εγώ κύριε που δεν θέλω να ασχοληθώ με επιστήμες που περιέχουν μαθηματικά γιατί θα πρέπει να τα μάθω;»
«Το δικό μου επιχείρημα που αφορά την αξία του σχολείου είναι το εξής: Τι είναι το σχολείο λοιπόν παιδιά; Είναι ένας τόπος συνάντησης»
«Εγώ κύριε που δεν θέλω να ασχοληθώ με επιστήμες που περιέχουν μαθηματικά γιατί θα πρέπει να τα μάθω;»