Νομοσχέδιο σχολικής βίας: Οταν το bullying μετατρέπεται σε προεκλογικό πυροτέχνημα
Ως ενδοσχολική βία ορίζεται ακόμα και η παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής των μαθημάτων και ο αποκλεισμός των μαθητών από τη συμμετοχή τους στη σχολική ζωή, βάζοντας ουσιαστικά στο «κάδρο» μαθητικές κινητοποιήσεις, ακόμα και κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών και γονέων...

Την ερχόμενη Δευτέρα εισάγεται εκτός απροόπτου στην Ολομέλεια της Βουλής το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας για τη σχολική βία. Σύμφωνα με τον προγραμματισμό, την Δευτέρα θα πραγματοποιηθεί η ακρόαση των φορέων στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων και έπεται η εισαγωγή του νομοσχεδίου στην Ολομέλεια.

Ωστόσο, όπως προκύπτει από τις αντιδράσεις που έχουν ήδη διατυπωθεί, το νομοσχέδιο αυτό είναι πρόχειρο και στοχεύει περισσότερο στο να δείξει ότι η κ.Κεραμέως παράγει έργο ενόψει των εκλογών, παρά να λύσει τα όντως οξυμένα προβλήματα προβλήματα βίας στις τάξεις και τα προαύλια, αλλά και εκτός σχολείων από ανήλικους μαθητές. Αντιθέτως, με ασαφείς ορισμούς για τον σχολικό εκφοβισμό και τη βία, προσπαθεί να «παντρέψει» διαφορετικές έννοιες και φαινόμενα, αφήνοντας «ανοιχτά παράθυρα» για εμπλοκή ΜΚΟ και κατασταλτικών μηχανισμών όλο και πιο έντονα στη σχολική ζωή

Σημαντικό ζήτημα, όπως τονίζουν οι εκπαιδευτικοί, προκύπτει από την πρόβλεψη για  ειδική πλατφόρμα ανώνυμων και επώνυμων καταγγελιών: «Καταρχάς οι χιλιάδες εκπαιδευτικοί που αγωνιούμε για τους μαθητές μας, παλεύουμε, ώρα την ώρα, μέσα σε αυτές τις συνθήκες να αφουγκραστούμε τις ανησυχίες των μαθητών μας, γιατί πολλές φορές είναι κοινές με τις δικές μας. Η καλλιέργεια κλίματος γενικής καταγγελίας ψηφιακής ή μη, δεν αποκαθιστά την παιδαγωγική σχέση απεναντίας, «δηλητηριάζει» τις σχέσεις, δημιουργεί κλίμα γενικευμένης καχυποψίας και την εντύπωση ότι η καταγγελία μπορεί να λύσει κάτι που, έτσι κι αλλιώς, μπορεί να αντιμετωπιστεί με παιδαγωγικό τρόπο, σε συνέργεια όλων εκπαιδευτικών, μαθητών και γονιών», αναφέρουν.

Η πλατφόρμα

Όσον αφορά στη λειτουργία της πλατφόρμας όπου θα μπορούν να γίνονται καταγγελίες για περιστατικά σχολικής βίας από μαθητές (ανώνυμα ή επώνυμα) και από γονείς (επώνυμα) είναι φανερό ότι μπορεί να ευνοήσει την ανθρωποφαγία στη σχολική κοινότητα και να δημιουργήσει κλίμα καχυποψίας γεγονός που πριμοδοτεί την υπονόμευση των σχέσεων εκπαιδευτικών και μαθητών καθώς και μαθητών μεταξύ τους. 

Η πλατφόρμα έχει αναπτυχθεί από το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων (ΙΤΥΕ) ΔΙΟΦΑΝΤΟΣ σε συνεργασία με την κεντρική επιτροπή εμπειρογνωμόνων. Σε αυτήν, οι μαθητές θα μπορούν να αναφέρουν περιστατικά, συμπληρώνοντας την ειδικά διαμορφωμένη φόρμα καταγραφής περιστατικού ανώνυμα ή επώνυμα, ενώ οι γονείς θα μπορούν να αναφέρουν περιστατικά επώνυμα. Θεωρητικά, θα δοθεί έτσι η δυνατότητα σε περισσότερα θύματα ή μάρτυρες σχολικού εκφοβισμού να μιλήσουν και να υποστηριχθούν. Θα απαιτείται η σύνδεση με κωδικούς Πανελληνίου Σχολικού Δικτύου (για μαθητές) ή Taxis (για γονείς).

Η αναφορά θα αποστέλλεται στην Ομάδα Δράσης, με αποδέκτες των αναφορών τους Υπεύθυνους Αντιμετώπισης της Σχολικής Βίας και Εκφοβισμού της οικείας σχολικής μονάδας, που θα μπορούν να επιληφθούν αμέσως των περιστατικών αυτών,αλλά και στην  Ομάδα Δράσης της αρμόδιας Δ/νσης Εκπαίδευσης.

Σε περίπτωση αδυναμίας επίλυσης του ζητήματος σε επίπεδο σχολείου, η σχολική ομάδα δράσης καταφεύγει στην αρμόδια ομάδα της Δ/νσης Εκπαίδευσης για υποστήριξη. Τέλος, θα δίνεται η δυνατότητα στον αναφέροντα να παρακολουθήσει την πορεία της αναφοράς του μέσω της ειδικά διαμορφωμένης πλατφόρμας.

Τα 10 «αγκάθια» του νομοσχεδίου

Σύμφωνα με τη Δημοκρατική Συνεργασία Εκπαιδευτικών Π.Ε. το νομοσχέδιο παρουσιάζει ελλείψεις και «αγκάθια» με προβλέψεις που δεν θα πρέπει να γίνουν πρόχειρα και γρήγορα ώστε να εμφανιστεί προεκλογικά έργο. Οι εκπαιδευτικοί καλούν το Υπουργείο Παιδείας να μην βιαστεί να φέρει σε ψήφιση το σχέδιο νόμου και να προχωρήσει σε ουσιαστικές βελτιωτικές κινήσεις, αφού λάβει υπόψη και τις προτάσεις των φορέων.

1. Υπάρχει μέριμνα για την καταγραφή των περιστατικών αλλά δεν υπάρχει και αντίστοιχη μέριμνα για την αντιμετώπισή τους.

2. Οι άνθρωποι που θα επωμισθούν το βάρος της διαχείρισης και των παρεμβάσεων και ιδιαίτερα με την πίεση των καταγγελιών (επώνυμων και ανώνυμων) θα είναι οι εκπαιδευτικοί. Ο χειρισμός και η προτεραιοποίηση των περιστατικών γίνεται από αυτούς, χωρίς να έχουν την επιστημονική κατάρτιση ούτε την υποστήριξη στο έργο τους ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, στο επίπεδο της σχολικής μονάδας. Το υπουργείο για μια ακόμα φορά μεταφέρει την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς και στους διευθυντές των σχολικών μονάδων, χωρίς μάλιστα να προβλέπει καμία απολύτως ελάφρυνση του διδακτικού ωραρίου αυτών που θα αναλάβουν αυτή την πολύ δύσκολη διαδικασία. Πού θα βρεθεί αλήθεια ο επιπλέον χρόνος, ο οποίος θα πρέπει να αφιερωθεί στο συγκεκριμένο ζήτημα, με τον τεράστιο γραφειοκρατικό όγκο που συσσωρεύεται καθημερινά στις σχολικές μονάδες;

3. Η ειδική ψηφιακή πλατφόρμα θα δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα, λόγω της δυνατότητας ανωνυμίας, καθώς δεν μπορεί να ελεγχθεί εάν αυτός που θα καταγγέλλει ανώνυμα θα είναι ο μαθητής και όχι ο γονέας, ιδιαίτερα στο δημοτικό σχολείο, όπου οι μαθητές είναι μικρής ηλικίας. Κανείς δεν μπορεί να προστατευτεί από ενδεχόμενες ψευδείς αναφορές, για διάφορους λόγους (προσωπικές αντιπαραθέσεις, αντιπάθειες κλπ), ενώ πολύ μεγάλος είναι και ο κίνδυνος ψευδών αναφορών για σοβαρά ζητήματα, τα οποία θα χρειάζονται την παρέμβαση εισαγγελέα και μέχρι να διερευνηθούν θα οδηγούν τους εκπαιδευτικούς σε αυτοδίκαιη αργία. Οι καταγγελίες των γονέων από τη στιγμή που θα γίνονται επώνυμα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να γίνονται μέσω της πλατφόρμας, αλλά μέσω είτε των αρμόδιων υπηρεσιών (διεύθυνση εκπαίδευσης, σχολική μονάδα) είτε μέσω του αρμόδιου εισαγγελέα. Στην πλατφόρμα θα πρέπει να μείνει μόνο η ανώνυμη δυνατότητα καταγγελίας από τους μαθητές, που και αυτή για τα παιδιά του δημοτικού είναι ιδιαίτερα δύσκολο να πραγματοποιηθεί.

4. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για έναν πρώτο έλεγχο των καταγγελιών σε επίπεδο υπουργείου Παιδείας, από αρμόδιους εξειδικευμένους επιστήμονες, ώστε οι εμφανώς αστήρικτες, ατεκμηρίωτες και οφθαλμοφανώς εμπαθείς, να μην διοχετεύονται στις σχολικές μονάδες δημιουργώντας χωρίς λόγο, εντάσεις, ανησυχία και αχρείαστη γραφειοκρατία.

5. Απουσιάζει από το εκπαιδευτικό σύστημα η μονιμότητα μιας δομής διεπιστημονικά στελεχωμένης που να αντιμετωπίζει αυτά τα περιστατικά, που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο με σεμινάρια επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

6. Δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τα φαινόμενα διαδικτυακής βίας. Το μεγαλύτερο ποσοστό φαινομένων βίας στο σχολείο αφορά ή ξεκινά από τα κοινωνικά δίκτυα.

7. Η παρουσία ψυχολόγων και εξειδικευμένων συμβούλων σε επίπεδο σχολικής μονάδας είναι ανεπαρκής. Αλήθεια πιστεύει το υπουργείο ότι με επιμορφώσεις express θα προετοιμάσει εκπαιδευτικούς για να αντιμετωπίσουν αντίστοιχα περιστατικά;

8. Η διαχείριση των περιστατικών γίνεται αποκομμένα, χωρίς τη συμμετοχή του Συλλόγου Διδασκόντων στην αντιμετώπιση των θεμάτων μέσα από τη συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών.

9. Δε γίνεται καμία αναφορά στο θέμα των εκπαιδευτικών ως αποδεκτών βίας, ενώ είναι ένα φαινόμενο το οποίο αυξάνεται ανησυχητικά.

10. Δεν υπάρχει κάποια μέριμνα νομικής διασφάλισης των εκπαιδευτικών (διευθυντής σχολείου και αρμόδιος εκπαιδευτικός), οι οποίοι κινδυνεύουν να εμπλακούν σε δικαστικές περιπέτειες στην προσπάθειά τους να επιτελέσουν το έργο τους. Τα θλιβερά περιστατικά με εκπαιδευτικούς που σύρθηκαν στα δικαστήρια από γονείς στην περίοδο της πανδημίας, είναι πολύ πρόσφατα.

Απόντες οι κοινωνικοί φορείς

Σύμφωνα εξάλλου με το ΠΑΣΟΚ, το νομοσχέδιο είναι ένα θεωρητικό κείμενο  με βασικούς απόντες τους κοινωνικούς φορείς (Σύλλογο Διδασκόντων, Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων).

•    Υπάρχει μέριμνα για την καταγραφή των περιστατικών, αλλά δεν υπάρχει μέριμνα για την αντιμετώπισή τους. 

•    Οι ομάδες δράσεις λειτουργούν σε επίπεδο Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, αλλά η παρουσία ψυχολόγων και εξειδικευμένων συμβούλων σε επίπεδο σχολικής μονάδας είναι ανεπαρκής. 

•    Οι εκπαιδευτικοί θα επωμισθούν το βάρος της διαχείρισης και των παρεμβάσεων και ιδιαίτερα με την πίεση των καταγγελιών, επώνυμων και ανώνυμων. Το υπουργείο για μια ακόμα φορά (όπως και στην πανδημία) μεταφέρει την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς και στους Διευθυντές των σχολικών μονάδων. Εκτιμά λανθασμένα ότι οι εκπαιδευτικοί, με κάποιες επιμορφώσεις, θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν δύσκολες καταστάσεις και να οργανώσουν παρεμβάσεις στις τάξεις. 

•    Παράλληλα, ο αριθμός των ψυχολόγων παραμένει μικρός (ακόμα και μετά τις προσλήψεις που έχουν εξαγγελθεί), και φυσικά δεν θα είναι δυνατή η άμεση παρέμβαση σε κάθε περιστατικό στη σχολική μονάδα. 

•    Στη διαδικασία δεν εμπλέκονται μαθητικές κοινότητες και γονείς. Η οικογένεια επηρεάζει σημαντικά την συμπεριφορά των παιδιών και η εμπλοκή της μπορεί να βοηθήσει σημαντικά. Με τη διαδικασία του υπουργείου, εμπλέκεται ο θύτης και το θύμα και η υπόλοιπη μαθητική κοινότητα παραμένει ουδέτερη απέναντι στα γεγονότα. Αλλά ουδετερότητα σημαίνει αποδοχή της βίας.

•    Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τα φαινόμενα διαδικτυακής βίας. Το μεγαλύτερο ποσοστό φαινομένων βίας στο σχολείο αφορά ή ξεκινά από τα κοινωνικά δίκτυα. Χαρακτηριστικό είναι ότι εκτός από τις γνωστές (Facebook, Instagram, tik – tok) υπάρχουν πλατφόρμες, όπου επίσημα μπορείς να διατηρείς την ανωνυμία σου.

•    Είναι κοινή παραδοχή ότι σε πολλές περιπτώσεις, η βία εισάγεται στον σχολικό χώρο (επισκέψεις εξωσχολικών, ζητήματα που γεννιούνται στις γειτονιές). Για αυτά δεν υπάρχει καμία αναφορά ή πρόβλεψη. 

•    Το Ν/Σ δεν αναφέρεται πουθενά σε  άσκηση βίας ή απαξιωτικής συμπεριφοράς σε βάρος των καθηγητριών/τών.

•    Δεν καθορίζει το πλαίσιο για την αντιμετώπιση περιστατικών ενδοσχολικής βίας. Το πειθαρχικό κομμάτι παραμένει στο ανεπαρκές – ελλειμματικό πλαίσιο Γαβρόγλου.

Εμφαση στην καταστολή και όχι στην πρόληψη

Για νομοσχέδιο εντυπώσεων, με τις διατάξεις να αντανακλούν τις αντιφάσεις και την υποκρισία της κυβερνητικής πολιτικής, έκανε λόγο η Μερόπη Τζούφη του ΣΥΡΙΖΑ. 

Στο πλαίσιο αυτό μίλησε για «πολιτική επίθεσης και έντασης, που ναρκοθετεί τη σχολική ειρήνη και ηρεμία, προωθεί τον ατομικό ανταγωνισμό, θρέφει τις ανισότητες και τους αποκλεισμούς».

Συνεχίζοντας ανέφερε πως το υπουργείο Παιδείας απέφυγε το διάλογο με τη σχολική κοινότητα, αγνόησε τις καλές πρακτικές κατά του bullying που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες και τις συστάσεις των διεθνών οργανισμών (UNICEF, UNESCO). Παράλληλα υπογράμμισε πως το υπουργείο Παιδείας αδιαφόρησε για τις ψυχοκοινωνικές συνέπειες της πανδημίας και του εγκλεισμού. Ως αποτέλεσμα, «η κύρια έμφαση δίνεται στην καταστολή και όχι στην πρόληψη, ενώ απουσιάζει κάθε παιδαγωγικό μέτρο που να κάνει το σχολείο πιο ασφαλές, πιο συμπεριληπτικό, πιο ανοιχτό».

Η βουλευτής Ιωαννίνων έκανε λόγο για άμεση ανάγκη να προχωρήσουν συγκεκριμένες δράσεις πρόληψης και ουσιαστικής αντιμετώπισης του φαινομένου, ενώ σημείωσε πως η επόμενη προοδευτική κυβέρνηση θα προχωρήσει σε ένα σύγχρονο, πολυδιάστατο και επιστημονικά τεκμηριωμένο θεσμικό πλαίσιο για την πρόληψη και την αντιμετώπιση της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, που θα στηρίζεται στην αποδοχή και τον αλληλοσεβασμό, στο διάλογο και την καταπολέμηση των ανισοτήτων.

Γονείς: «Ανοιχτά παράθυρα» για εμπλοκή ΜΚΟ και κατασταλτικών μηχανισμών

Σύμφωνα τέλος με την Ανώτατη Συνομοσπονδία Γονέων Ελλάδας (ΑΣΓΜΕ) το σχέδιο νόμου δεν απαντά ουσιαστικά σε καμιά από τις αγωνίες και τις ανησυχίες γονιών, μαθητών και εκπαιδευτικών που εκφράζονται καθημερινά με την έξαρση του φαινομένου.

Με ασαφείς ορισμούς για τον σχολικό εκφοβισμό και τη βία, προσπαθεί να «παντρέψει» διαφορετικές έννοιες και φαινόμενα, αφήνοντας «ανοιχτά παράθυρα» για εμπλοκή ΜΚΟ και κατασταλτικών μηχανισμών όλο και πιο έντονα στη σχολική ζωή.

Το νομοσχέδιο  ορίζει ως ενδοσχολική βία ακόμα και την παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής των μαθημάτων και τον αποκλεισμό των μαθητών από τη συμμετοχή τους στη σχολική ζωή, βάζοντας ουσιαστικά στο «κάδρο» τις μαθητικές κινητοποιήσεις, ακόμα και τις κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών και Συλλόγων Γονέων. 

Αλήθεια λοιπόν, μήπως αυτή η βία, όπως την ορίζει το ΥΠΑΙΘ, δεν είναι η παρεμπόδιση των μαθητών από τη σχολική ζωή και την ομαλή διεξαγωγή των μαθημάτων όταν:

  • Χιλιάδες μαθητές στερούνται εκπαιδευτικούς λόγω της αδιοριστίας;
  • Χιλιάδες μαθητές κάνουν μάθημα σε ακατάλληλες αίθουσες;
  • Μαθητές δεν έχουν «παράλληλη στήριξη» λόγω αδιοριστίας;
  • Μαθητές μένουν εκτός σχολικής ζωής γιατί δεν έχουν προσληφθεί ο σχολικοί νοσηλευτές που δικαιούνται, βάση ιατρικής γνωμάτευσης;
  • Με την πρώτη βροχή και χιόνια τα σχολειά κλείνουν και χιλιάδες μαθητές καλούνται σε τηλεκπαίδευση χωρίς να έχουν εξασφαλισμένα μέσα για την τηλεκπαίδευση;

Το σχέδιο νόμου του ΥΠΑΙΘ αντί να εστιάζει στην πρόληψη, έρχεται «πυροσβεστικά» να αντιμετωπίσει ένα αυξανόμενο κοινωνικό φαινόμενο.

Το πρόβλημα δεν είναι ότι δεν «έχει σπάσει η σιωπή», στην οποία υποκριτικά στοχεύει η Κυβέρνηση. Το πρόβλημα είναι ότι γιγαντώνεται η βία και ο εκφοβισμός.

Οι σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ της σχολικής κοινότητας δε χτίζονται με ανώνυμες ή επώνυμες καταγγελίες, αλλά με ένα σχολείο που θα ολοκληρώνει τον μαθητή ως προσωπικότητα και θα διαπαιδαγωγεί με διαφορετικές αξίες από αυτές που προβάλλει ο σημερινός τρόπος ζωής.

Το πρόβλημα δε βρίσκεται κυρίως μέσα στα σχολεία, αλλά στην κοινωνία, που μέρος της είναι και η σχολική κοινότητα. Σε μια κοινωνία που βασίζεται στον ατομισμό, που η βία του ισχυρού είναι συνθετικό της κομμάτι, που χιλιάδες νέοι καθημερινά βλέπουν τα όνειρα τους να ματαιώνονται από τον κοινωνικό αποκλεισμό στη μόρφωση και στη ζωή, είναι αντικειμενικό ένα μέρος αυτών να αντιδρά με βία στη βία που καθημερινά βιώνει.

Το ίδιο το σχολείο ως περιεχόμενο έχει διαδοχικά διαμορφωθεί από όλες τις Κυβερνήσεις, ως χώρος που ο μαθητής βιώνει καθημερινά ότι του θέτει εμπόδια στην ολοκλήρωση τη προσωπικότητας του. Μαθήματα καλλιτεχνικής και αισθητικής αγωγής  μένουν εκτός σχολικού προγράμματος, η φυσική αγωγή υποβαθμίζεται, η θεατρική αγωγή σταμάτα στις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Η ολοκληρωμένη μόρφωση αντικαθίσταται σταδιακά από τις αποσπασματικές γνώσεις και την απόκτηση δεξιοτήτων. Ένα σχολείο που «εκπαιδεύει» στον ανταγωνισμό και διαχωρίζει τους μαθητές, μόνο ευχάριστο δεν είναι σήμερα για τους μαθητές.

Η οπαδική βία με τους Συνδέσμους Φιλάθλων – στρατούς των ΠΑΕ ομάδων επιχειρήσεων, συνδράμει στο να γιγαντώνεται η βία μεταξύ των μαθητών. Ο ρατσισμός και η ξενοφοβία ως συνθετικό κομμάτι της σημερινής κοινωνίας, ενισχύει τη βία μεταξύ των μαθητών. Ένα πολυπαραγοντικό κοινωνικό φαινόμενο, όπως της σχολικής βίας και του εκφοβισμού, δε λύνεται με την καταστολή.

Τι προτείνουν οι γονείς

Οι οργανώσεις των γονέων (ΑΣΓΜΕ, Ομοσπονδίες, Ενώσεις και Σύλλογοι Γονέων)  διεκδικούν:

  • Πρόληψη αποκλειστικά από κοινωνικούς επιστήμονες των Κέντρων Πρόληψης και των Δήμων. Καμία εμπλοκή ΜΚΟ και ιδιωτών σε προγράμματα πρόληψης στα σχολεία.
  • Μαζικούς μόνιμους διορισμούς κοινωνικών επιστημόνων με οργανικές θέσεις σε κάθε σχολική μονάδα για να στηρίζουν τη σχολική ζωή.
  • Μαζικούς μόνιμους διορισμούς εκπαιδευτικών, ώστε να χτίζεται σταθερή παιδαγωγική σχέση μαθητή- εκπαιδευτικού.
  • Κανένας μαθητής αποκλεισμένος από «παράλληλη στήριξη» και σχολικό νοσηλευτή.
  • Σχολεία προσβάσιμα για κάθε μαθητή – εκπαιδευτικό- γονεών που είναι ΑμεΑ.
  • Δημιουργία Σχολών Γονέων σε κάθε σχολείο με ευθύνη των Δήμων, μέσα από μαζικούς διορισμούς κοινωνικών επιστημόνων στους ΟΤΑ.
  • Αναβάθμιση στο σχολικό πρόγραμμα όλων των καλλιτεχνικών μαθημάτων και της φυσικής αγωγής σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.
  • Σύγχρονα ασφαλή σχολικά κτίρια.
  • Ενίσχυση των «εξωταξικών δραστηριοτήτων» σε κάθε σχολείο με ομάδες θεατρικές, αθλητικές, μουσικές, περιβαλλοντικές, που θα ενισχύουν τις σχέσεις μέσα στη σχολική κοινότητα. 

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

peripoliko_astynomia.jpg
Για ποιο λόγο οι αστυνομικοί αγγίζουν το αυτοκίνητο όταν κάνουν έλεγχο;
Υπάρχουν περισσότερες από μία εξηγήσεις γι΄ αυτή την κίνησή τους, που είναι μέρος της διαδικασίας ελέγχου ενός αυτοκινήτου
Για ποιο λόγο οι αστυνομικοί αγγίζουν το αυτοκίνητο όταν κάνουν έλεγχο;
απθ
Μαθήματα Αντιφασιστικής Εκπαίδευσης: Μια ημερίδα που μας αφορά όλους από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε του ΑΠΘ
Θα γίνει συζήτηση για τη συγκρότηση συστηματικού σχεδίου παρέμβασης για την αντιμετώπιση των ακροδεξιών, εθνικιστικών και φασιστικών αντιλήψεων...
Μαθήματα Αντιφασιστικής Εκπαίδευσης: Μια ημερίδα που μας αφορά όλους από το Παιδαγωγικό Τμήμα Δ.Ε του ΑΠΘ