Το κουδούνι χτυπάει. Παρατεταμένο, σπαστικό. Λήξις του διαλείμματος. Μία τελευταία ρουφηξιά. Σταγόνες καφέ ξεπηδούν από τα δασιά ασπρόμαυρα γένια του καθηγητή που εξέρχεται αφιονισμένος από την αίθουσα διδασκουσών και διδασκόντων. Στις μαθήτριες και στους μαθητές που κινούνται στον διάδρομο από την αντίθετη κατεύθυνση κάνει χειρονομίες ή εξακοντίζει αυστηρές ματιές, σαν να κρώζει: Κάντε στην άκρη! Έχουμε Τράπεζα Θεμάτων! Βλαμμένα είστε; Έχετε τρελαθεί; Πώς θα προλάβουμε την ύλη;
Την σκάλα την κατεβαίνει δίκην κατσικίου.
Ένα κατσίκι που ανακόπτει ταχύτητα, για να χαιρετήσει μία προς τα άνω ερχομένη συναδέλφισσα. Κάνει και μία αδέξια κίνηση, λες και προσπαθεί να φτιάξει το μαλλί, που όμως τον έχει αποχαιρετήσει εδώ και δεκαετίες. Γκαζώνει να κερδίσει τον χαμένο χρόνο, ορμώντας στο ένα από τα δύο λυόμενα στο προαύλιο. Τα λυόμενα αυτά έχουν παλουκωθεί εκεί εδώ και κάτι αιώνες, αλλά αυτό είναι αφορμή για άλλη αφήγηση.......
Κοιτάζει το ρολόι εναγωνίως λες και επίκειται έκρηξη βόμβας. Απιθώνει το ένα και μοναδικό βιβλίο του πάνω στην έδρα. Προσπαθεί να ξαναβρεί την αναπνοή του και τα κόκκαλα του να ξαναβρούν τη θέση τους, που τα ένιωσε να μετακινούνται κατά τη διάρκεια του πιλαλητού. Φωνάζει αρχίζουμεεεεε, ενώ οι μαθήτριες και οι μαθητές το χαβά των, εισέρχονται με άκρως νωχελικές κινήσεις. Δεν φαίνεται διόλου να τους πείθει, ακόμη και όταν επιστρατεύει απειλές, ότι δηλαδή θα τους κρατήσει στο διάλειμμα. Επικρατεί όμως πανικός, όταν λέει με σχετικά χαμηλή ένταση φωνής: υπάρχει κι η Τράπεζα Θεμάτων. Τρέχουν και παλουκώνονται. Σαν να τους διαπερνά τρόμος ότι αλλιώς θα περάσουν από Ιερά εξέταση. Αυτή η Τράπεζα είναι αμείλικτη, δεν αστειεύεται και, βεβαίως, δεν μπορείς να πάρεις δάνειο από αυτή. Φαίνεται του έρχονται θύμησες και με τα περσινά παθήματα, όταν δηλαδή με πολύ δυσκολία κατόρθωσε να ολοκληρώσει την ύλη με πολλά μαθήματα συνοπτικώς παραδομένα και δανεισθείς ουκ ολίγες ώρες από άλλους καθηγητές του σχολείου.
Πρέπει να προχωρήσουμε στην ύλη! Έχουμε Τράπεζα Θεμάτων! Αυτή η βραχεία εισαγωγή του καθηγητή αρκεί και οι καλημέρες, βεβαίως, αποτελούν περιττές πολυτέλειες, ενώ φαίνεται να τον διατρέχει μία ιερά συγκίνησις.
Και προχωρεί σε λειτουργία fast forward, μιλώντας ακατάπαυστα για το υπέροχο σημαντικότατο Φράγκικο κράτος, στην ιστορία Β' Λυκείου, σελίδα 26...και συγκεντρωθείτε! Ο αυλάρχης..... σημαντικότατο αξίωμα....και βεβαίως πολύ σημαντικό να το σημειώσετε! Ο Κάρολος Μαρτέλος αναχαίτισε..... πολύ σπουδαιότατο! Οι Λογγοβάρδοι... αυτό και αν είναι πάρα πολύ σημαντικό! Ελέω Θεού βασιλεύς .....σοσάρα! Πάπας εγκατέλειψε....μπορεί να πέσει αντιστοίχιση ή σωστό λάθος! Όλα είναι σος! Σούπερσος! Υπογραμμίστε τα όλα! Μην αφήσετε απέξω τα σημεία στίξης! Κουνάει τα χέρια σα ξεχαρβαλωμένος μαέστρος. Σκληροπυρηνική μετωπική διδασκαλία και άγιος ο Θεός!
Περνάει θρανίο θρανίο. Εποπτεύει, αν σε όλα τα εγχειρίδια, ό,τι με έμφαση λέει, δηλαδή τα πάντα όλα, ταυτοχρόνως και επισημαίνονται από τον σκυμμένο μαθητικό πληθυσμό. Ανακαλύπτει εγχειρίδιο μαθήτριας που τα έχει σημειώσει όλα με διάφορους μαρκαδόρους. Μία πανδαισία χρωμάτων. Ενθουσιασμένος τής το τραβάει από τα χέρια. Το κορίτσι αιφνιδιάζεται. Τρομάζει. Ο καθηγητής υψώνει το εγχειρίδιο και επιδεικνύει στην ολομέλεια τα σημειωμένα στοιχεία ως πρότυπο επείγουσας μίμησης. Κοιτάξτε εδώ!
Συνεχίζουν. Δηλαδή εκείνος συνεχίζει το μονόλογό του και εκείνα συνεχίζουν να οργώνουν με τις γραφίδες τους και ό,τι εργαλείο επισήμανσης διαθέτουν την ιστορική αφήγηση του σχολικού εγχειριδίου.
Θέλατε και κατάληψη, τους πετάει την σπόντα, λίγο αργότερα, όταν διαπιστώνει ότι οι γεωργοί των βιβλίων κινούνται με αργούς ρυθμούς. Ένας μαθητής γεωργός τολμά να διαμαρτυρηθεί πως στο άλλο τμήμα με τον άλλον φεουδάρχη... συγνώμη καθηγητή, έναν νεοδιόριστο με προσωρινή τοποθέτηση, οι μαθήτριες/τες παρακολουθούν παρουσιάσεις και βίντεο, δουλεύουν με φύλλα εργασίας, έχουν κάνει ήδη επίσκεψη στο τοπικό μουσείο, ενώ την επόμενη εβδομάδα έχει προγραμματιστεί επίσκεψη στο Βυζαντινό μουσείο.
Ο καθηγητής κοντοστέκεται, σαν κάτι να σκέφτεται. Πρέπει να έχει άγνοια κινδύνου ο νέος. Καλά που ζει. Θα μάθει λίαν συντόμως. Έρχεται και η αξιολόγηση. Συνεχίζει χωρίς να αποκαλύπτει τις σκέψεις του, αντικρούοντας πως έχουν την Τράπεζα Θεμάτων. Ο Πιπίνος δώρισε στην Αγία έδρα.....σημαντικότατο! Και πάλι φαίνεται να τον διαπερνά μία ιερά αίσθησις.
Ποιός ο Πιπίνος ή η Αγία Έδρα; Του θέτει το ερώτημα ένα προπετές παιδίον. Πιπίνος, πιπίνι, πιπί, και άλλα παρεμφερή ηχητικά ακούγονται από το μαθητικό ακροατήριο. Οι συνειρμοί κινούνται με ταχύτητες φωτός. Κάποια γέλια πνιχτά και κάποια πιο τρανταχτά που ζητούν περισσότερη προσοχή. Τα περισσότερα συνωμοτικά, πονηρά.
Απτόητος ο καθηγητής συνεχίζει σαν να τον καθοδηγεί η Αγία Τράπεζα. Δίνει πάσες λόγου σε αυτούς τους επίλεκτους μαθητές, τους άριστους, μπράβο παιδί μου, εύγε, σωστά, ωραία, υπέροχα που του εξασφαλίζουν ορθές απαντήσεις. Έτσι, μπορεί να επιτύχει τα γκολ της διδακτέας/εξεταστέας ύλης.
Το κουδούνι για διάλειμμα χτυπάει. Εκείνος συνεχίζει. Κάνει ένα νεύμα, όπερ μεθερμηνευόμενον σημαίνει: έχουμε Τράπεζα Θεμάτων. Διαλύει ακαριαία τις έτσι κι αλλιώς χλιαρές διαμαρτυρίες. Δεν προλαβαίνει να ανακεφαλαιώσει αλλά δεν πειράζει. Η ύλη προχώρησε ακάθεκτη, αφού εκείνος μίλησε για τους κόμητες, για την αναβάθμιση της εξουσίας του Καρλομάγνου, για αρραβώνες, στέψεις, σκάνδαλα και συμβιβασμούς και άλλα τινά όλα εξόχως σπουδαία και υπέρσος.
Χτυπάει πάλι το κουδούνι για την επόμενη ώρα να μπουν, υποτίθεται, μέσα. Αποχαιρετάει πρόσχαρος τις συνοφρυωμένες φάτσες και φεύγει με μεγάλα υπερήφανα βήματα. Πίσω του διαμαρτυρίες, μα δεν κάναμε διάλειμμα, και αιτήματα, να μας αφήσετε πέντε λεπτά με αποδέκτη τον μαθηματικό της επόμενης ώρας, άρτι αφιχθέντα. Αυτός τούς το κόβει αυστηρά. Έχουμε Τράπεζα Θεμάτων!
Ζήλεψε τον τρόπο που το είπε ο συνάδελφος του μαθηματικός. Μίλησε σαν εντολοδόχος του Θεού. Σαν να αναφερόταν σε κάτι το γραμμένο στης μοίρας τα κατάστιχα, κάτι που μόνο μπορείς να προσαρμοστείς σε αυτό, για να αποφύγεις τα χειρότερα. Σκέφτεται να κάνει και αυτός πρόβες, να γίνει πιο πειστικός. Θα κερδίζει και χρόνο, να μην τους κρατάει και όλο το διάλειμμα. Αλλά και οι εκπτώσεις σε χρόνο με μέτρο! Έχουμε ιερό χρέος να υπηρετήσουμε, να προσκυνήσουμε την Αγία Τράπεζα Θεμάτων. Τελεία και παύλα!
Στον πηγαιμό για το γραφείο του συλλόγου διδασκόντων και διδασκουσών τον σταματά μία μητέρα, για να ενημερωθεί για την πρόοδο του τέκνου της και να εκφράσει την αγωνία της αν η ύλη θα ολοκληρωθεί. Εμείς θα την διεκπεραιώσουμε με άνεση και πληρότητα, την καθησυχάζει ο καθηγητής, σαν να υπονοεί ότι κάποιοι άλλοι, μάλλον νεότεροι, σχεδόν σίγουρα δε θα τα καταφέρουν. Προσθέτει πως εμείς θα προετοιμάσουμε καλά τους μαθητές μας. Αμήν κάνει η μητέρα ευχαριστημένη και φεύγει.
Ο καθηγητής έχει κενό αυτή την ώρα. Θα το αξιοποιήσει προφανώς ψάχνοντας στο διαδίκτυο με ευλάβεια και κατάνυξη ενδεικτικά θέματα από την Αγία Τράπεζα Θεμάτων.
Βαγγέλης Δήμας
Φιλόλογος
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 24/12
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ