Σχολική βία: Η συμφωνία με ιδιωτική εταιρεία για την πλατφόρμα καταγγελιών και ο ξεσηκωμός των γονιών
Οι γονείς αντιδρούν στα Μνημόνια  (μεταξύ δήμων - υπουργείου Προστασίας Πολίτη - και ιδιωτικής εταιρείας για «την εγκατάσταση, παραμετροποίηση και υποστήριξη της λειτουργίας της διαδικτυακής πλατφόρμας

Οταν, τον περασμένο Μάρτιο, ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για τη σχολική βία με τον ωραίο τίτλο «Ζούμε Αρμονικά Μαζί - Σπάμε τη Σιωπή», οι εκπαιδευτικοί προειδοποιούσαν ότι δεν έπρεπε να ψηφιστεί όπως το είχε φέρει η κ.Κεραμέως για πολλούς λόγους, καθώς ο ορισμός που έδινε περί της σχολικής βίας (bullying) περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα, ενώ η πλατφόρμα για ανώνυμες καταγγελίες προκαλούσε προβλήματα και εκφράζονταν επιφυλάξεις. Πόσο μάλλον όταν, όπως θα δούμε στη συνέχεια, θα τη φτιάξει ιδιωτική εταιρεία... 

«Μεταξύ άλλων, σχολική βία θεωρείται: «η παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής των  μαθημάτων και ο βίαιος αποκλεισμός μαθητών είτε από την εκπαιδευτική διαδικασία είτε από τη συμμετοχή τους στην καθημερινή σχολική ζωή», η «επιβολή µε τη βία και ο εξαναγκασμός σε πράξεις ή παραλείψεις παρά τη θέληση των μαθητών» και η «οποιαδήποτε μορφή βίαιης ή απαξιωτικής συμπεριφοράς ή η ενθάρρυνση σε διάπραξη βίαιων εκδηλώσεων που διαταράσσουν τη σχολική γαλήνη και πλήττουν το κύρος της εκπαιδευτικής κοινότητας. Ορισμοί, που θυμίζουν ορολογία της αντιαπεργιακής νομοθεσίας ή τον ποινικό  κώδικα!. Το υπουργείο συγχέει σκόπιμα τη «βία» με τον “εκφοβισμό” για να ποινικοποιήσει τις μαθητικές κινητοποιήσεις και σχεδόν όλες τις μορφές αγωνιστικής κινητοποίησης. Πλέον λοιπόν οι μαθητικές κινητοποιήσεις γίνονται μορφές βίαιης συμπεριφοράς που πρέπει να αντιμετωπιστούν από ειδικές επιτροπές και με τρόπους που αρμόζουν σε παρεκκλίνουσες συμπεριφορές.  Με τον ίδιο τρόπο που ο νόμος Χατζηδάκη αντιμετωπίζει τους εργαζόμενους όταν απεργούν ή διαδηλώνουν!», ανέφερε ενδεικτικά η Ε΄ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης. Η ΔΟΕ εξάλλου, διαπίστωνε ότι με τους ορισμούς του νομοσχεδίου, ως σχολική βια θα μπορούσαν να θεωρηθούν και οι καταλήψεις: «Χαρακτηριστικό παράδειγμα η αναφορά της παραγράφου «δ» που εντάσσει στον σχολικό εκφοβισμό την «… παρεμπόδιση της ομαλής διεξαγωγής των μαθημάτων» η οποία είναι φανερό ότι αποτελεί πολιτική και όχι επιστημονική προσέγγιση αφού, ολοφάνερα, παραπέμπει στο φαινόμενο των καταλήψεων»

Τους αγνόησε

Οπως πάντα, η κ.Κεραμέως απλά αγνόησε τους εκπαιδευτικούς.Σύμφωνα με την υπουργό Παιδείας οι αναφορές των μαθητών στην ηλεκτρονική πλατφόρμα θα μπορούν να γίνονται ακόμη και σε ανώνυμη βάση.

"Το κάνουμε για να βοηθήσουμε να σπάσει η σιωπή. Οι αναφορές θα πηγαίνουν στη διεύθυνση του σχολείου και στη διεύθυνση εκπαίδευσης".

Για τον κίνδυνο κατάχρησης των συγκεκριμένων καταγγελιών από μαθητές αλλά και από γονείς, η κα Κεραμέως είπε ότι “Υπάρχει αυτός ο κίνδυνος, αλλά προτιμώ αυτόν τον κίνδυνο και όλοι να έχουμε περισσότερη δουλειά και να ξεψαχνίζουμε τις καταγγελίες παρά να αφήσουμε παιδιά που θέλουν να μιλήσουν  Το βασικό είναι να μιλούν τα παιδιά, και να δώσουμε φωνή σε όσα φοβόντουσαν”.

Μνημόνιο για την πλατφόρμα

Σε εφαρμογή λοιπόν του νέου νόμουκαι της πλατφόρμας του, ορισμένοι Δήμοι υπογράφουν Μνημόνια  (μεταξύ δήμου — υπουργείου Προστασίας του Πολίτη —αλλά και της  ιδιωτικής εταιρείας «SIBASoft ΑΕ») για «την εγκατάσταση, παραμετροποίηση και υποστήριξη της λειτουργίας μιας διαδικτυακής πλατφόρμας με στόχο την Καταγραφή, Πρωτοκόλληση και Διαχείριση των Συμβάντων ένδο-έξω σχολικής βίας, με τη υποστηρικτική συνδρομή των Κοινωνικών Υπηρεσιών των Δήμων (…) Στόχος του έργου είναι η καταγραφή και γνωστοποίηση στην Ελληνική Αστυνομία των περιστατικών παραβατικότητας και βίας, εντός και εκτός σχολείων με τη συνδρομή του γονέα ή κηδεμόνα ενός μαθητή, ο οποίος ταυτοποιείται με κωδικούς taxisnet (…)

Με αφορμή αυτό, η απερχόμενη υπουργός Παιδείας δέχεται τώρα νέο «ράπισμα» όχι πλέον από τους εκπαιδευτικούς, αλλά από τους γονείς. Το Διοικητικό Συμβούλιο της Ομοσπονδίας Γονέων Περιφέρειας Αττικής από την πρώτη στιγμή που προέκυψε το θέμα με την προσπάθεια δημιουργίας ψηφιακής πλατφόρμας καταγγελίας περιστατικών βίας, ανέδειξε το ουσιαστικό θέμα που είναι ότι: τα παιδιά μας έχουν ανάγκη από ένα σχολείο που θα διαθέτει όλους τους απαραίτητους εκπαιδευτικούς, ειδικούς παιδαγωγούς, ψυχολόγους, βοηθητικό προσωπικό, κατάλληλο πρόγραμμα και όλα τα μέσα για να επιτελέσει το ρόλο του.

Ταυτόχρονα το ΔΣ της Ομοσπονδίας στην τελευταία του συνεδρίαση εξέτασε το συγκεκριμένο ζήτημα όπου και παραβρέθηκαν οι πρόεδροι και μέλη των ΔΣ των Ενώσεων που έχει προκύψει το θέμα: Γλυφάδας, Παλαιού Φαλήρου, Χολαργού Παπάγου.  Το ΔΣ της Ομοσπονδίας με το Υπόμνημα (δείτε το στη συνέχεια)  θα ζητήσει συνάντηση με τα Υπουργεία Προστασίας του Πολίτη, Εσωτερικών & Παιδείας προκειμένου να εκθέσει τις θέσεις του και να ζητήσει την άμεση απόσυρση του συγκεκριμένου μνημονίου.

Ήδη, μετά από τις αντιδράσεις και τις παρεμβάσεις των Ενώσεων Ελληνικού - Αργυρούπολης και Χολαργού - Παπάγου στους αντίστοιχους δήμους, σταμάτησε το συγκεκριμένο πρόγραμμα.

«Είναι μία θετική εξέλιξη που αποδεικνύει ότι η συλλογική μας δράση μπορεί να βάλει εμπόδια σε εξελίξεις που είναι σε βάρος των παιδιών μας. Και μάλιστα όταν απέναντί τους είχαν δημοτικές αρχές, όπως στο Δήμο Ελληνικού - Αργυρούπολης, όπου με απαράδεκτους χαρακτηρισμούς επιτίθενται στις Ενώσεις και ονομαστικά στην πρόεδρο της συγκεκριμένης Ένωσης Γονέων φθάνοντας στο σημείο να καλούν τους γονείς να απέχουν και μην τις ακολουθούν!!! Ντροπή! Καλούμε τις Ενώσεις και τους Συλλόγους Γονέων να μην επιτρέψουν να βρουν έδαφος οι προσπάθειες δήμων και κυβέρνησης να μετατραπούν τα σχολεία σε αρένα καταγγελιών προκειμένου να κρύψουν τη γύμνια της κρατικής πολιτικής που έχει αναγκάσει τα σχολεία να λειτουργούν χρηματοδοτούμενα με το σταγονόμετρο. Συνεχίζουμε τις δράσεις μας και τον αγώνα μας για ένα σχολείο που θα μορφώνει, θα έχει όλο το απαραίτητο εκπαιδευτικό και βοηθητικό προσωπικό, θα μπορεί να στηρίξει τα παιδιά μας στη διαμόρφωση της προσωπικότητάς τους με τις αξίες της αλληλεγγύης, του σεβασμού, της αγάπης για τη μόρφωση και για τον άνθρωπο», αναφέρει η Ομοσπονδία Γονέων Αττικής.

Τα 10 αγκάθια στο νέο νόμο

Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί παρατηρούν πολλά προβλήματα. Σύμφωνα με τη Δημοκρατική Συνεργασία Εκπαιδευτικών Π.Ε. ο νέος νόμος παρουσιάζει ελλείψεις και «αγκάθια» με προβλέψεις που, όπως έλεγε η παραταξη πριν από την  ψήφισή του, δεν θα πρέπει να γίνουν πρόχειρα και γρήγορα ώστε να εμφανιστεί προεκλογικά έργο. Δεν εισακούστηκαν...

1. Υπάρχει μέριμνα για την καταγραφή των περιστατικών αλλά δεν υπάρχει και αντίστοιχη μέριμνα για την αντιμετώπισή τους.

2. Οι άνθρωποι που θα επωμισθούν το βάρος της διαχείρισης και των παρεμβάσεων και ιδιαίτερα με την πίεση των καταγγελιών (επώνυμων και ανώνυμων) θα είναι οι εκπαιδευτικοί. Ο χειρισμός και η προτεραιοποίηση των περιστατικών γίνεται από αυτούς, χωρίς να έχουν την επιστημονική κατάρτιση ούτε την υποστήριξη στο έργο τους ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών, στο επίπεδο της σχολικής μονάδας. Το υπουργείο για μια ακόμα φορά μεταφέρει την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς και στους διευθυντές των σχολικών μονάδων, χωρίς μάλιστα να προβλέπει καμία απολύτως ελάφρυνση του διδακτικού ωραρίου αυτών που θα αναλάβουν αυτή την πολύ δύσκολη διαδικασία. Πού θα βρεθεί αλήθεια ο επιπλέον χρόνος, ο οποίος θα πρέπει να αφιερωθεί στο συγκεκριμένο ζήτημα, με τον τεράστιο γραφειοκρατικό όγκο που συσσωρεύεται καθημερινά στις σχολικές μονάδες;

3. Η ειδική ψηφιακή πλατφόρμα θα δημιουργήσει πάρα πολλά προβλήματα, λόγω της δυνατότητας ανωνυμίας, καθώς δεν μπορεί να ελεγχθεί εάν αυτός που θα καταγγέλλει ανώνυμα θα είναι ο μαθητής και όχι ο γονέας, ιδιαίτερα στο δημοτικό σχολείο, όπου οι μαθητές είναι μικρής ηλικίας. Κανείς δεν μπορεί να προστατευτεί από ενδεχόμενες ψευδείς αναφορές, για διάφορους λόγους (προσωπικές αντιπαραθέσεις, αντιπάθειες κλπ), ενώ πολύ μεγάλος είναι και ο κίνδυνος ψευδών αναφορών για σοβαρά ζητήματα, τα οποία θα χρειάζονται την παρέμβαση εισαγγελέα και μέχρι να διερευνηθούν θα οδηγούν τους εκπαιδευτικούς σε αυτοδίκαιη αργία. Οι καταγγελίες των γονέων από τη στιγμή που θα γίνονται επώνυμα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να γίνονται μέσω της πλατφόρμας, αλλά μέσω είτε των αρμόδιων υπηρεσιών (διεύθυνση εκπαίδευσης, σχολική μονάδα) είτε μέσω του αρμόδιου εισαγγελέα. Στην πλατφόρμα θα πρέπει να μείνει μόνο η ανώνυμη δυνατότητα καταγγελίας από τους μαθητές, που και αυτή για τα παιδιά του δημοτικού είναι ιδιαίτερα δύσκολο να πραγματοποιηθεί.

4. Δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για έναν πρώτο έλεγχο των καταγγελιών σε επίπεδο υπουργείου Παιδείας, από αρμόδιους εξειδικευμένους επιστήμονες, ώστε οι εμφανώς αστήρικτες, ατεκμηρίωτες και οφθαλμοφανώς εμπαθείς, να μην διοχετεύονται στις σχολικές μονάδες δημιουργώντας χωρίς λόγο, εντάσεις, ανησυχία και αχρείαστη γραφειοκρατία.

5. Απουσιάζει από το εκπαιδευτικό σύστημα η μονιμότητα μιας δομής διεπιστημονικά στελεχωμένης που να αντιμετωπίζει αυτά τα περιστατικά, που δεν μπορούν να αντιμετωπιστούν μόνο με σεμινάρια επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών.

6. Δεν υπάρχει καμία μέριμνα για τα φαινόμενα διαδικτυακής βίας. Το μεγαλύτερο ποσοστό φαινομένων βίας στο σχολείο αφορά ή ξεκινά από τα κοινωνικά δίκτυα.

7. Η παρουσία ψυχολόγων και εξειδικευμένων συμβούλων σε επίπεδο σχολικής μονάδας είναι ανεπαρκής. Αλήθεια πιστεύει το υπουργείο ότι με επιμορφώσεις express θα προετοιμάσει εκπαιδευτικούς για να αντιμετωπίσουν αντίστοιχα περιστατικά;

8. Η διαχείριση των περιστατικών γίνεται αποκομμένα, χωρίς τη συμμετοχή του Συλλόγου Διδασκόντων στην αντιμετώπιση των θεμάτων μέσα από τη συνεργασία όλων των εκπαιδευτικών.

9. Δε γίνεται καμία αναφορά στο θέμα των εκπαιδευτικών ως αποδεκτών βίας, ενώ είναι ένα φαινόμενο το οποίο αυξάνεται ανησυχητικά.

10. Δεν υπάρχει κάποια μέριμνα νομικής διασφάλισης των εκπαιδευτικών (διευθυντής σχολείου και αρμόδιος εκπαιδευτικός), οι οποίοι κινδυνεύουν να εμπλακούν σε δικαστικές περιπέτειες στην προσπάθειά τους να επιτελέσουν το έργο τους. Τα θλιβερά περιστατικά με εκπαιδευτικούς που σύρθηκαν στα δικαστήρια από γονείς στην περίοδο της πανδημίας, είναι πολύ πρόσφατα.

Το Υπόμνημα της Ομοσπονδίας Γονέων Περιφέρειας Αττικής

Προς:

1) Υπουργό Προστασίας του Πολίτη κ. Παναγιώτη Θεοδωρικάκο

2) Υπουργό Παιδείας & Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως

Θέμα :Ενάντια στα Μνημόνια Συνεργασίας Δήμων με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη & την ιδιωτική εταιρεία SIBASoft A.E. για την καταγραφή της παραβατικότητας στα σχολεία

Αξιότιμοι κ.κ. Υπουργοί,

Ως Ομοσπονδία Γονέων & Κηδεμόνων Περιφέρειας Αττικής σας μεταφέρουμε την διαφωνία μας σε σχέση με το νόμο του υπουργείου Παιδείας για την ενδοσχολική βία, με τον εύηχο τίτλο: «Ζούμε Αρμονικά Μαζί - Σπάμε τη Σιωπή: Ρυθμίσεις για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού στα σχολεία» που τσουβαλιάζει την οποιαδήποτε μη αρεστή συμπεριφορά στον όρο «ενδοσχολική βία» και προβλέπει την ίδρυση ψηφιακών πλατφορμών, όπως με τα Μνημόνια Συνεργασίας Δήμων με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη & την ιδιωτική εταιρεία SIBASoft A.E. για την καταγραφή της παραβατικότητας στα σχολεία. Για τα παραπάνω θέλουμε να σας θέσουμε τα εξής:

  • Ο Νόμος, αλλά και το προαναφερόμενο Μνημόνιο τσουβαλιάζει την ενδοσχολική βία με την βία, την παραβατικότητα ή/και την εγκληματικότητα σε βάρος μαθητών εκτός σχολείου, στη γειτονιά. Για τα περιστατικά ενδοσχολικής βίας αρμόδια είναι πρώτα απ' όλα η σχολική κοινότητα, η οποία οφείλει να αντιμετωπίζει τέτοια περιστατικά με παιδαγωγικά κριτήρια. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε με την εμπλοκή στη σχολική ζωή ιδιωτικών εταιρειών. Η ενδοσχολική βία δεν είναι φυσικό φαινόμενο. Το σχολείο έχει να αντιμετωπίσει τόσο τα κοινωνικά προβλήματα που δημιουργούνται έξω από αυτό και μεταφέρονται μέσα σε αυτό, όσο και μία ανταγωνιστική λειτουργία του ίδιου του σχολείου που καλλιεργεί τις αξίες του ατομισμού, της ανταγωνιστικότητας, της επιχειρηματικότητας, του «ο θάνατός σου - η ζωή μου». Ταυτόχρονα το σχολείο δεν στηρίζεται με τα απαραίτητα μέσα, ώστε τουλάχιστον να αναχαιτίσει όλους αυτούς τους παράγοντες.

  • Η ύπαρξη ψηφιακής πλατφόρμας για καταγγελίες δεν θα συμβάλλει ώστε να υπάρχει ένα κλίμα εμπιστοσύνης στη σχολική κοινότητα. Αντίθετα, υπάρχει σοβαρός κίνδυνος να οδηγήσει σε καταστάσεις «κανιβαλισμού». Αυτό που λείπει σήμερα από τη σχολική ζωή δεν είναι μία ψηφιακή πλατφόρμα καταγγελίας αλλά τα μέτρα στήριξης.

  • Μας προξενεί σοβαρή ανησυχία το γεγονός ότι προσωπικά δεδομένα παιδιών θα είναι διαθέσιμα σε μια ιδιωτική εταιρεία, στην αστυνομία και τον Δήμο, και δε θεωρούμε ότι διασφαλίζονται σε καμία περίπτωση με όσα αναφέρονται στο Μνημόνιο.

  • Διαβάζουμε στο Μνημόνιο ότι υπάρχει επιδίωξη για τη «βέλτιστη διαχείριση αυτών των περιστατικών σε συνεργασία με την Κοινωνική Υπηρεσία του Δήμου που εδρεύει το σχολείο, στο οποίο φοιτά ο καταγγέλλων Μαθητής, ώστε να προσφερθούν υπηρεσίες Υποστήριξης και Ψυχικής Υγείας». Ωστόσο, γνωρίζουμε ότι οι υπηρεσίες αυτές χρήζουν ενίσχυσης, ώστε να μπορούν να εξυπηρετήσουν όσους έχουν ανάγκη από αυτές. Γιατί αν όντως υπάρχουν στελεχωμένες κοινωνικές υπηρεσίες στους Δήμους για θέματα βίας σε βάρος μαθητών/ανηλίκων, εξειδικευμένα για να μπορούν να παρέχουν τις υπηρεσίες τους σε αυτές τις ηλικίες, αυτές οι υπηρεσίες μπορούν να συμβάλλουν στην πρόληψη φαινομένων βίας, χωρίς να είναι απαραίτητη η υπογραφή κανενός Μνημονίου παρά μόνον η πολιτική βούληση του Δήμου να τους δώσει τέτοια αρμοδιότητα.

  • Δεν θεωρούμε ότι η ύπαρξη μιας ψηφιακής πλατφόρμας είναι αυτή που μπορεί να λειτουργήσει ανασταλτικά στην παραβατικότητα και την εγκληματικότητα, όπως δεν λειτουργεί ανασταλτικά σε μια εγκληματική δραστηριότητα το γεγονός ότι εφόσον γίνει, εκ των υστέρων καταγγέλλεται. Το ότι ένας γονέας μπορεί να κάνει την καταγγελία ψηφιακά και όχι δια ζώσης στο αστυνομικό τμήμα, δεν δημιουργεί κάποια διαφορά. Αν ένας γονέας δεν προβαίνει σε καταγγελία μιας παραβατικής συμπεριφοράς σε βάρος του παιδιού του, αυτό οφείλεται στο ότι δεν πιστεύει ότι η καταγγελία θα οδηγήσει σε λύση και όχι στο ότι δεν έχει χρόνο να πάει στο αστυνομικό τμήμα.

Σας υπενθυμίζουμε ότι με ευθύνη όλων των κυβερνήσεων σήμερα στα σχολεία έχει διαμορφωθεί μία ασφυκτική κατάσταση:

  • Πολυάριθμα τμήματα, σε άθλια κτίρια που μέσα στοιβάζονται παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες χωρίς παράλληλη στήριξη, παιδιά που δεν γνωρίζουν τη γλώσσα, παιδιά που δεν κατάφεραν να καλύψουν τα κενά της τηλεκπαίδευσης γιατί δεν είχαν στήριξη.

  • Παράλληλα, όσοι λίγοι ψυχολόγοι υπάρχουν, αναγκάζονται να κάνουν αποσπασματική δουλειά γιατί τρέχουν σε 3, 4 και 5 σχολεία. Τα τμήματα ένταξης και ενισχυτικής διδασκαλίας είναι ελάχιστα.

  • Οι δυνατότητες για δημιουργικές και αθλητικές δραστηριότητες έχουν περιορισθεί. Τα καλλιτεχνικά μαθήματα, που μπορούν να δράσουν καταλυτικά στην ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας των νέων, έχουν εξοβελιστεί.

Για τους παραπάνω λόγους ζητάμε: την Κατάργησή των συμβάσεων των Μνημονίων Συνεργασίας Δήμων με το Υπουργείο Προστασίας του Πολίτη & την ιδιωτική εταιρεία SIBASoft A.E. για την καταγραφή της παραβατικότητας στα σχολεία, με ευθύνη των Υπουργείων σας.

Τα παιδιά μας έχουν ανάγκη ένα σχολείο που θα αγκαλιάζει όλα τα παιδιά, θα καταπολεμά τα στερεότυπα και θα προωθεί ένα αξιακό σύστημα ισότητας και αποδοχής κάθε διαφορετικότητας. Θα τα βοηθάει να νιώθουν αυτοπεποίθηση και να διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους ολόπλευρα.

Έχουν ανάγκη από ένα σχολείο θα διαθέτει όλους τους απαραίτητους εκπαιδευτικούς, ειδικούς παιδαγωγούς, ψυχολόγους, βοηθητικό προσωπικό, κατάλληλο πρόγραμμα και όλα τα μέσα για να επιτελέσει το ρόλο του.

Με εκτίμηση,

Το Διοικητικό Συμβούλιο

της Ομοσπονδίας Γονέων Περιφέρειας Αττικής

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες