Θα ήθελα να αναφερθώ σήμερα σε ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε στην εκπαίδευση τα τελευταία χρόνια και το οποίο έχει μεγεθυνθεί και κορυφωθεί κατά τη φετινή χρονιά και είναι το πρόβλημα της βίας στα σχολεία.
Ένα θέμα με το οποίο έχω ασχοληθεί και πριν ενάμιση χρόνο, με αφορμή την επίθεση μαθητών σε εκπαιδευτικό του ΕΠΑΛ και την καταγραφή τους σε βίντεο. (Ο εκπαιδευτικός απολύθηκε πριν καν πει την άποψή του ).
Όλοι όσοι είμαστε μάχιμοι εκπαιδευτικοί, καταλαβαίνουμε ότι τα τελευταία χρόνια η βία που ασκείται στους εκπαιδευτικούς έχει τη μορφή τόσο της λεκτικής βίας από την μεριά των γονέων των μαθητών, όσο και από την αύξηση των παραβατικών συμπεριφορών των μαθητών μας, με πάρα πολλά καθημερινά παραδείγματα σε όλα τα σχολεία.
Η προσπάθεια για την εξήγηση του φαινομένου αυτού θα μπορούσε να περιλαμβάνει τόσο τις οικονομικές συνθήκες της κρίσης, που ξεκίνησε το 2009, όσο και τις κοινωνικές συνθήκες (με την απομόνωση των ανθρώπων) που δημιουργήθηκαν λόγω της πανδημίας την τελευταία πενταετία.
Η αλήθεια είναι ότι σε οποιοδήποτε περιστατικό εμπλέκονται εκπαιδευτικοί και μαθητές πριν καν το περιστατικό διερευνηθεί τα μέσα μαζικής ενημέρωσης αποδίδουν το δίκαιο στη μεριά του μαθητή και καταδικάζουν, κατηγορούν τους εκπαιδευτικούς.
Όταν βέβαια μετά από καιρό αποδοθεί δικαιοσύνη, τότε είναι αργά , γιατί από τη μια οι εκπαιδευτικοί αυτοί έχουν στιγματιστεί αλλά και γιατί κανείς δεν προτίθεται να ζητήσει από αυτούς συγγνώμη για όλα όσα τους έχουν κατηγορήσει.
Έτσι λοιπόν , αυτοί οι οποίοι δέχονται τη βία στα ελληνικά σχολεία είναι περισσότερο οι εκπαιδευτικοί ,οι οποίοι δέχονται άδικες επιθέσεις τόσο από τη μεριά των γονέων, οι οποίοι πανεύκολα πλέον προσφεύγουν σε καταγγελίες στους προϊσταμένους των εκπαιδευτικών έτσι ώστε να τους εκφοβίσουν και άνετα κοινοποιούν τις οποίες απόψεις έχουν για αυτούς στον ευρύτερο κύκλο του σχολείου με αποτέλεσμα ένα πρόβλημα απλό, το οποίο θα μπορούσε να είχε λυθεί ,να διαιωνίζεται και να εμπλέκονται σχολικές μονάδες στο θέμα αυτό.
Η έλλειψη οριοθέτησης της συμπεριφοράς των μαθητών, η μη αποδοχή των παραβατικών συμπεριφορών και το νομοθετικό Πλαίσιο το οποίο είναι ομιχλώδης και αόριστο μπορεί να εμπλέξει οποιονδήποτε εκπαιδευτικό ανά πάσα στιγμή, κι αν τον εμπλέξει θα πρέπει αυτός να αποδείξει ότι δεν είναι ελέφαντας όπως χαρακτηριστικά λέμε.
Δεν είναι τα περιστατικά βίας μόνο αυξανόμενα με γεωμετρική πρόοδο, αλλά πλέον κινδυνεύει και η σωματική ακεραιότητα εκπαιδευτικών, είτε με πυροβολισμούς από αεροβόλα, είτε γρονθοκοπήματα γονέων, είτε με μικρές πυρκαγιές στους σχολικούς χώρους, οι οποίες αυτές ενέργειες όλες αποδίδονται σε αστεϊσμούς των μικρών μαθητών. Γνωστή σε όλους μας είναι η φράση "Τι να κάνουμε παιδιά είναι έκαναν και ένα λάθος".
Δεν θέλω με όλα αυτά να γενικεύσω για όλους τους εκπαιδευτικούς , αφού σίγουρα υπάρχουν εκπαιδευτικοί των οποίων η συμπεριφορά μπορείς να μην ταιριάζει με ότι θεωρούμε πως θα ήταν παιδαγωγικό ορθό.
Δεν μπορεί όμως μία μικρή ελάχιστη μειοψηφία, να ονοματίζεται πλειοψηφία του κλάδου και να χαρακτηρίζονται με αυτό τον τρόπο συλλήβδην όλοι.
Αυτό το οποίο νομίζω ότι θα πρέπει να γίνει είναι
Καταρχάς η ενημέρωση Γονέων και Κηδεμόνων ,σχετικά με τους κανονισμούς λειτουργίας που πρέπει να εφαρμόζονται σε κάθε σχολική μονάδα .
Σημαντικό βέβαια, ίσως περισσότερο από όλα, είναι η καλλιέργεια σχέσης εμπιστοσύνης εκπαιδευτικού και γονέα , έτσι ώστε οι ίδιοι οι γονείς να καταλάβουν ότι οποιαδήποτε παρατήρηση παράπονο γίνεται στα πλαίσια βελτιώσεις και καλυτέρευσης της συμπεριφοράς των μαθητών μας και όχι σαν μία αντιπαράθεση -αντιπαλότητα με μαθητές και με γονείς
Θα πρέπει ακόμη, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να θωρακίσει το νομικό πλαίσιο και να μην αφήνει ατιμώρητους κάθε έναν του οποίου η καταγγελία αποδεικνύεται ανυπόστατη και συκοφαντική για τους εκπαιδευτικούς.
Δυστυχώς αντί να γίνει αυτό , τελευταία έχουμε και το φαινόμενο μιας πλατφόρμας ανώνυμων καταγγελιών όπου θα πρέπει όλες να διερευνώνται και το αποτέλεσμα θα είναι να ξοδεύεται απίστευτα μεγάλος χρόνος, ο οποίος θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για την επίλυση των προβλημάτων.
Τα σχολεία είναι αντανάκλαση της κοινωνίας , άρα όλοι καταλαβαίνουμε ότι η κοινωνία μας, μετά από μία δεκαπενταετή κρίση οικονομική και κοινωνική βρίσκεται σε ένα σημείο βρασμού είναι έτοιμη να ξεσπάσει απέναντι σε οποιονδήποτε και σε οτιδήποτε.
Θα πρέπει να δώσουμε τις κατάλληλες διαφυγές - εποικοδομητικές λύσεις και όχι συγκρούσεις οι οποίες μόνο κακό κάνουν στο ελληνικό σχολείο.
Θα πρέπει τόσο τα μέσα μαζικής επικοινωνίας όσο και οι ηγεσίες του Υπουργείου Παιδείας να αποδώσουν στους εκπαιδευτικούς το ρόλο του που τους αξίζει, το ρόλο ενός επιστήμονα ο όποιος γνωρίζει το αντικείμενο του, και οι παρεμβάσεις των γονέων ή άλλων εξωγενών παραγόντων να είναι μόνο συμπληρωματικές και όχι αντιπαραθέσεις, αντιπαλότητες και συγκρούσεις
θα πρέπει οι γονείς να σέβονται το έργο του εκπαιδευτικού
θα πρέπει τα παιδιά να σέβονται την εργασία των εκπαιδευτικών και να καταλάβουν ότι ο σκοπός τους είναι να μειώσουν τις κοινωνικές ανισότητες που υπάρχουν αφού τα σχολεία είναι μία μικρογραφία της κοινωνίας
Θα πρέπει να δοθεί περισσότερος χρόνος στους εκπαιδευτικούς να ασχοληθούν με τα προβλήματα που οι μαθητές αντιμετωπίζουν
Θα πρέπει να δοθεί ελευθερία στην παρέμβαση των εκπαιδευτικών στις οικογένειες των μαθητών μας που χρειάζονται βοήθεια
Να διοριστούν οι κοινωνικοί λειτουργοί και ψυχολόγοι σε κάθε σχολείο έτσι ώστε να δημιουργηθεί μία ισχυρή ομάδα εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών οι οποίοι σε συνδυασμό και συνεργασία με την έξω από το σχολείο κοινωνία, να προσφέρουν το καλύτερο δυνατό σε όσους το χρειάζονται.
Τα πράγματα, δυστυχώς, χρόνο με το χρόνο αντί να καλυτερεύουν γίνονται χειρότερα και θα γίνουν ακόμη χειρότερα ,όταν κάποιες συμπεριφορές που πριν από δέκα περίπου χρόνια της θεωρούσαμε παραβατικές τώρα θεωρούνται ότι είναι νόμιμες και τα όρια της παραβατικότητας τα διευρύνουμε προς ακραίες συμπεριφορές.
Ας κάνουμε όλοι κάτι πριν είναι πολύ αργά, πριν θρηνήσουμε θύματα και ισχυριστούμε ότι πέφτουμε από τα σύννεφα.
Τώρα πρέπει.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΓΡΙΒΑΣ Δ/ΝΤΗΣ 18 Δ.Σ ΑΜΑΡΟΥΣΙΟΥ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη