Ένας 15χρονος έφηβος, φοιτώντας στην Α Λυκείου με ένα φορτωμένο πρόγραμμα σπουδών, μαζί με την πρωτόγνωρη, για αυτόν, εξέταση με θέματα κατά 50% από την τράπεζα θεμάτων, καλείται να αποφασίσει ποια ομάδα προσανατολισμού θα ακολουθήσει στη Β΄ Λυκείου.
Ιδού το ερώτημα: Θετικών ή Ανθρωπιστικών Σπουδών;
Τα κριτήρια αυτής της απόφασης ποικίλλουν ανά περίπτωση και συγκλίνουν σε ορισμένους παράγοντες, που θα αποκαλέσω, «Η Σκύλλα και η Χάρυβδη».
Από τη μια, η πληθώρα των μαθητών θέλει να αποφύγει τα Αρχαία, δηλαδή τη Σκύλλα, καθώς από το Γυμνάσιο δεν είχαν αποκτήσει βασικές γραμματικές γνώσεις (ενδεχομένως ούτε καν τον τονισμό οξείας ή περισπωμένης) με αποτέλεσμα χρονιά με χρονιά να αποτέλεσε το τέρας ενός δύσκολου και απαιτητικού μαθήματος, με όγκο πληροφοριών που απωθεί τους μαθητές που θέλουν ένα γρήγορο και εύκολο διάβασμα, όπως συχνά λένε.
Επομένως, το κριτήριο επιλογής της ομάδας προσανατολισμού των Θετικών Σπουδών, για πολλούς μαθητές, αποτέλεσε η αποφυγή της Σκύλλας, δηλαδή των Αρχαίων. Με αυτόν τον τρόπο, όμως, πηγαίνουν οικειοθελώς στη Χάρυβδη, ένα ύπουλο θηρίο που έχει τη δύναμη να σε παρασύρει στον πάτο...αυτό δεν είναι άλλο από τα Μαθηματικά.
Αναλύοντας και μόνο τα αποτελέσματα μιας δεκαετίας πάνω στους βαθμούς των Πανελληνίων, γίνεται διακριτό πως ακόμη και ένας χαμηλός βαθμός, κοντά στη βάση, κατακτιέται με μεγάλη δυσκολία στα Μαθηματικά. Υπάρχουν μαθητές που αφέθηκαν στην απόφασή τους και θεώρησαν δεδομένο ότι θα ανταποκρίνονταν επαρκώς στις μαθηματικές προκλήσεις...και σε όσα κριτήρια αξιολόγησης τυχόν αποτύγχαναν, το απέδιδαν στο επιφανειακό διάβασμά τους. Μάλιστα, αρκετοί μαθητές έχουν, έντονα, μέσα τους την πεποίθηση ότι "αν και εφόσον το πάρουν σοβαρά", ώστε να καλύψουν τα κενά τους, θα γράψουν καλά χωρίς πολύ κόπο...
Γίνεται κατανοητό, λοιπόν, πως αυτή η καλά ριζωμένη αντίληψη περί τεράστιου όγκου ύλης στα αρχαία, σε συνδυασμό με την ενδόμυχη απόρριψή τους ως νεκρή και ακαταλιβίστικη γλώσσα, κάνει τη Χάρυβδη να κερδίζει σε αριθμό νέων αντιπάλων...που θα τους καταπιεί στη δίνη της, ειδικά τους ανίσχυρους και απροετοίμαστους για τη μάχη.
Σαφώς, η επιλογή ομάδας προσανατολισμού δε μπορεί να γίνει εν μια νυκτί, παρορμητικά και επιπόλαια. Είναι μια απόφαση ζωής, καθώς χαράζει το μονοπάτι που οδηγεί σε συγκεκριμένες επαγγελματικές διαδρομές. Η ουτοπία του εύκολου διαβάσματος και της άνευ θυσιών επιτυχίας συναντάται, συχνά, στην εφηβική νοοτροπία και αποτελεί ένα επιπλέον αγκάθι στη λήψη ώριμων αποφάσεων.
Μαυροπούλου Ελευθερία, Φιλόλογος στον ιδιωτικό τομέα της Εκπαίδευσης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη