Άμεσες λύσεις για τα πολλαπλά προβλήματα στην Ειδική Αγωγή ζητά η Μερόπη Τζούφη από τον υπουργό Παιδείας Κυριάκο Πιερρακάκη.
Με ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή, την οποία συνυπογράφουν 29 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, τονίζει πως «τρεις εβδομάδες από την έναρξη λειτουργίας των σχολείων, οι συνθήκες που επικρατούν στην Ειδική Αγωγή αμφισβητούν έμπρακτα την πρόσβαση των μαθητών με αναπηρία στη δημόσια εκπαίδευση».
Όπως αναφέρεται, το κύριο πρόβλημα είναι οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού, καθώς το υπουργείο Παιδείας προσέλαβε μόλις 14.484 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και μέλη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού. Σημειώνεται πως πέρυσι προσλήφθηκαν συνολικά 22.967 εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ και ΕΒΠ χωρίς να καλυφθούν πλήρως τα κενά και τα αιτήματα παράλληλης στήριξης. Ως αποτέλεσμα, η φετινή χρονιά ξεκίνησε για την ειδική αγωγή με κενά που αγγίζουν το 40% σε σύγκριση με τις συνολικές προσλήψεις που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι.
Επιπλέον, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ επισημαίνουν πως οι πρόσφατες δηλώσεις της υφυπουργού Παιδείας Δόμνας Μιχαηλίδου για την Παράλληλη Στήριξη («δεν είναι σωστό να υπάρχει ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης για κάθε παιδί που το έχει ανάγκη»), είναι αντιεπιστημονικές και παραγνωρίζουν τις αποφάσεις των ΚΕΔΑΣΥ, τα οποία εξετάζουν τα αιτήματα και αποφασίζουν για την υποστήριξη των μαθητών ΑμεA. Σημειώνουν ακόμα πως η συγκεκριμένη πρακτική οδηγεί τους γονείς να αναζητούν ιδιωτικές λύσεις, εφόσον μπορούν να ανταποκριθούν οικονομικά.
Ανοιχτό παραμένει και το ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών και των μαθητριών. Όπως σημειώνεται στην ερώτηση, πολλά παιδιά από τα ειδικά σχολεία της Αθήνας αδυνατούν να πάνε στο σχολείο λόγω καθυστερήσεων στο διαγωνισμό για την πρόσληψη οδηγών και συνοδών στα ειδικά διαμορφωμένα σχολικά λεωφορεία. Παρόμοια στη Θεσσαλονίκη, όπου σύμφωνα με την ΕΣΑμεΑ περισσότεροι από 600 μαθητές με αναπηρία αδυνατούν να μετακινηθούν από και προς τις σχολικές μονάδες λόγω των άγονων διαγωνισμών για την ανάληψη των μετακινήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, οι 30 βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ καλούν τον υπουργό Παιδείας να απαντήσει για τον ακριβή αριθμό των κενών σε εκπαιδευτικούς, ΕΕΠ και ΕΒΠ στα γενικά και στα ειδικά σχολεία, πότε θα καλυφθούν οι ανάγκες και αν έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες πιστώσεις για την πρόσληψη προσωπικού.
Ακόμα, ζητούν από τον υπουργό να απαντήσει αν υιοθετεί τις απόψεις της υφυπουργού Δόμνας Μιχαηλίδη για περικοπές στην Παράλληλη Στήριξη και αν βρίσκεται σε επεξεργασία νομοθετική ρύθμιση που θα παρακάμπτει τα ΚΕΔΑΣΥ και τις επιστημονικές διαδικασίες αξιολόγησης των αιτημάτων. Τέλος, τον καλούν να προχωρήσει σε άμεσες ενέργειες ώστε να αποκατασταθεί η μετακίνηση των μαθητών από και προς τις σχολικές μονάδες.
Την ερώτηση συνυπογράφουν:
Αναγνωστοπούλου Αθανασία, Αποστολάκης Ευάγγελος, Αυλωνίτης Αλέξανδρος-Χρήστος, Γαβρήλος Γεώργιος, Γεροβασίλη Όλγα, Δούρου Ρένα, Ζαμπάρας Μιλτιάδης, Ηλιόπουλος Νάσος, Ηλιόπουλος Όθων, Θρασκιά Ουρανία, Καλαματιανός Διονύσιος, Καραμέρος Γεώργιος, Κεδίκογλου Συμέων, Κοντοτόλη Μαρίνα, Λινού Αθηνά, Μάλαμα Κυριακή, Μαμουλάκης Χάρης, Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος, Μπάρκας Κωνσταντίνος, Νοτοπούλου Αικατερίνη, Ξανθόπουλος Θεόφιλος, Παναγιωτόπουλος Ανδρέας, Παπαηλιού Γεώργιος, Πέρκα Θεοπίστη, Πούλιου Παναγίου, Σαρακιώτης Ιωάννης, Χαρίτσης Αλέξης, Ψυχογιός Γεώργιος
Αναλυτικά η ερώτηση
Θέμα: «Πολλαπλά προβλήματα στην Ειδική Αγωγή»
Τρεις εβδομάδες από την έναρξη λειτουργίας των σχολείων, οι συνθήκες που επικρατούν στην Ειδική Αγωγή αμφισβητούν έμπρακτα την πρόσβαση των μαθητών και μαθητριών με αναπηρία ή/και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες στη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Την ίδια στιγμή πληθαίνουν οι διαμαρτυρίες εκπαιδευτικών, γονέων, μαθητών και ειδικών επιστημόνων σε όλη τη χώρα, ενώ εκπαιδευτικές ομοσπονδίες και φορείς ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να αναλάβει τις ευθύνες του και να προχωρήσει σε άμεσες λύσεις. Στα άμεσα προβλήματα συγκαταλέγονται:
οι μεγάλες ελλείψεις προσωπικού (εκπαιδευτικοί παράλληλης στήριξης και τμημάτων ένταξης, ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί, λογοθεραπευτές, εργοθεραπευτές, φυσιοθεραπευτές, ΕΒΠ, σχολικοί νοσηλευτές),
το ανοιχτό ζήτημα της μεταφοράς των μαθητών/τριών,
1. Ελλείψεις προσωπικού
Η υφυπουργός Παιδείας Δόμνα Μιχαηλίδου, απαντώντας σε σχετικές ερωτήσεις στη Βουλή, διαβεβαίωσε ότι «η ειδική εκπαίδευση αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης ΝΔ». Ωστόσο, η κατάσταση που επικρατεί στα σχολεία αποτυπώνει ακριβώς το αντίθετο. Για την έναρξη της χρονιάς (Α’ φάση), το υπουργείο Παιδείας προσέλαβε μόλις 9.336 αναπληρωτές εκπαιδευτικούς και 5.148 μέλη ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού. Σημειώνεται πως το σχολικό έτος 2022-2023 προσλήφθηκαν συνολικά 22.967 εκπαιδευτικοί, ΕΕΠ και ΕΒΠ, χωρίς να καλυφθούν πλήρως τα κενά και τα αιτήματα παράλληλης στήριξης. Συνεπώς, η φετινή χρονιά ξεκίνησε για την ειδική αγωγή με κενά που αγγίζουν το 40% σε σύγκριση με τις συνολικές προσλήψεις που πραγματοποιήθηκαν πέρυσι, όπου και πάλι το υπουργείο Παιδείας δεν κατάφερε να καλύψει πλήρως τα εκπαιδευτικά κενά και τα αιτήματα για παράλληλη στήριξη.
Επιπλέον, η υφυπουργός υποστήριξε πως «δεν είναι σωστό να υπάρχει ένας εκπαιδευτικός παράλληλης στήριξης για κάθε παιδί που το έχει ανάγκη», παραγνωρίζοντας τις επιστημονικές αποφάσεις των ΚΕΔΑΣΥ (Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής & Υποστήριξης) που εξετάζουν τα αιτήματα και αποφασίζουν για την υποστήριξη των μαθητών ΑμεA. Η συγκεκριμένη πρακτική του υπουργείου Παιδείας οδηγεί τους γονείς να αναζητούν ιδιωτικές λύσεις, εφόσον μπορούν να ανταποκριθούν οικονομικά.
2. Μετακινήσεις μαθητών/τριων ΑμεΑ
Μείζονα προβλήματα καταγράφονται και με τις μετακινήσεις των μαθητών. Πολλά παιδιά από τα ειδικά σχολεία της Αθήνας αδυνατούν να πάνε στο σχολείο λόγω καθυστερήσεων στο διαγωνισμό για την πρόσληψη οδηγών και συνοδών στα ειδικά διαμορφωμένα σχολικά λεωφορεία. Παρόμοια στη Θεσσαλονίκη, όπου σύμφωνα με την ΕΣΑμεΑ περισσότεροι από 600 μαθητές με αναπηρία αδυνατούν να μετακινηθούν από και προς τις σχολικές μονάδες λόγω των άγονων διαγωνισμών για την ανάληψη των μετακινήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό, ερωτάται ο αρμόδιος υπουργός:
1. Πόσες ελλείψεις καταγράφονται για την πλήρη κάλυψη των εκπαιδευτικών αναγκών των παιδιά με αναπηρία σε εκπαιδευτικούς, ΕΕΠ και ΕΒΠ στα γενικά και ειδικά σχολεία; Πότε θα καλυφθούν τα κενά; Έχουν εξασφαλιστεί οι απαραίτητες πιστώσεις για την πρόσληψη του προσωπικού;
2. Υιοθετεί την άποψη της υφυπουργού Παιδείας Δόμνας Μιχαηλίδου για περικοπές στην Παράλληλη Στήριξη; Βρίσκεται σε επεξεργασία νομοθετική ρύθμιση που παρακάμπτει τα ΚΕΔΑΣΥ και τις επιστημονικές διαδικασίες αξιολόγησης των αιτημάτων για Παράλληλη Στήριξη; Πρόκειται να καλυφθούν οι ανάγκες όπως προβλέπεται ή σχεδιάζεται η εξοικονόμηση πόρων και προσωπικού σε βάρος της εκπαίδευσης των μαθητών με αναπηρία και των οικογενειακών προϋπολογισμών;
3. Σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προχωρήσει ώστε να αποκατασταθεί η μετακίνηση των μαθητών από και προς τις σχολικές μονάδες;
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη