Εκατοντάδες μαθητές σε όλη τη χώρα έχουν μείνει χωρίς μεταφορά στα σχολεία τους από την έναρξη του νέου σχολικού έτους, καθώς οι μεταφορές βρίσκονται στον «αέρα».
Στην Αττική, όπως επισημαίνει σε υπόμνημά της η Ομοσπονδία Γονέων και Κηδεμόνων περιφέρειας Αττικής, χιλιάδες γονείς και μαθητές ειδικών, μουσικών, καλλιτεχνικών και πρότυπων - πειραματικών σχολείων, που θεωρητικά δικαιούνται μεταφοράς, ταλαιπωρούνται καθημερινά. Γονείς αναγκάζονται να καλύπτουν το ζήτημα της μεταφοράς με ίδια μέσα, να επιβαρύνονται και οικονομικά, σε συνθήκες μεγάλων ανατιμήσεων στις τιμές των καυσίμων. Μαθητές περιμένουν με τις ώρες το λεωφορείο, συνωστίζονται στα ΜΜΜ. Ορισμένα παιδιά αναγκάζονται να περπατούν ακόμα και χιλιόμετρα για να φτάσουν στο σχολείο τους ενώ αρκετοί είναι και οι γονείς που πληρώνουν από την τσέπη τους για ταξί.
Το χειρότερο όμως είναι ότι υπάρχουν εκατοντάδες παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες [για παράδειγμα Ειδικό Σχολείο Ραφήνας (Νταού Πεντέλης), Ειδικό Σχολείο Νέας Μάκρης Παμμακάριστου, Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Κορωπίου, Ειδικό - ΠΙΚΠΑ Δημοτικό Σχολείο Βούλας, Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Αχαρνών, Ειδικό Δημοτικό Καισαριανής, Ειδικό Γυμνάσιο – Λύκειο Ηλιούπολης, κ.α.], που δεν φθάνουν καθόλου στο σχολείο τους, λόγω του ότι δεκάδες δρομολόγια κηρύχθηκαν άγονα, αναφέρει η Ομοσπονδία.
Όλο το υπόμνημα για τη μεταφορά μαθητών
Για άλλη μια χρονιά επαναλαμβάνονται τα σοβαρά προβλήματα με τη μεταφορά μαθητών. Το θεσμικό πλαίσιο που ισχύει την τελευταία δεκαετία (ΚΥΑ 24001/2013 που αντικαταστάθηκε από την ΚΥΑ 50025/2018 και η οποία τροποποιήθηκε με την ΚΥΑ 53173/2022), έχει σαν βασικό χαρακτηριστικό την αναπαραγωγή μεγάλων περιορισμών στο δικαίωμα των παιδιών μας για δωρεάν μεταφορά προς και από το σχολείο τους.
Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι για να δικαιούται μαθητής γυμνασίου ή λυκείου δωρεάν Ειδικό Μαθητικό Δελτίο (ΕΜΔ) για τα μέσα μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ) θα πρέπει η απόσταση της κατοικίας του από το σχολείο να είναι μεγαλύτερη από τα 2,5 χιλιόμετρα για τα γυμνάσια και στα 4 χιλιόμετρα για τα λύκεια, λες και αν είναι 2,4 ή 2 χιλιόμετρα είναι εφικτό ο μαθητής των 12 και 13 ετών να πηγαινοέρχεται με τα πόδια.
Στη περίπτωση δε της μεταφοράς με λεωφορείο η χιλιομετρική απόσταση που αποτελεί προϋπόθεση για την συμμετοχή του μαθητή στο δρομολόγιο (3 χιλιόμετρα) υπακούει σε ένα παράλογο αλγόριθμο που αναφέρει την ασφαλή βάδιση. Δεν αρκεί λοιπόν να βρίσκεται μακριά από την κατοικία κατά 3 χιλιόμετρα, αλλά αυτά υπολογίζονται με τον τρόπο βαδίσματος, «να κόβει δηλαδή δρόμο» ο μαθητής, ή να θεωρούμε ότι τα 3 χιλιόμετρα περπάτημα είναι ρεαλιστικό(!!!).
Ακόμα όμως και στις περιπτώσεις όπου ένας μαθητής δικαιούται, με βάση το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, δωρεάν μεταφορά, υπεισέρχονται επιπλέον δυσκολίες που καθιστούν την ικανοποίηση της συγκεκριμένης ανάγκης ανεκπλήρωτη.
Για παράδειγμα, το υπάρχον σύστημα δημοσίων συμβάσεων και η παντελής έλλειψη υποδομών μεταφοράς από το ίδιο το κράτος, σε όλες του τις βαθμίδες (υπουργείο – περιφέρειες – δήμοι), έχει μετατρέψει την ικανοποίηση του δικαιώματος των παιδιών μας σε γρίφο, η επίλυση του οποίου είναι συνάρτηση του αν συμφέρει ή όχι την κάθε ιδιωτική επιχείρηση (ταξιδιωτικό γραφείο, ταξί κλπ) να συμμετέχει στην εκάστοτε διαγωνιστική διαδικασία και τελικά να αναλάβει ή όχι κάποιο δρομολόγιο.
Ως αποτέλεσμα αυτών, εκατοντάδες δρομολόγια σε επίπεδο Αττικής έχουν βγει άγονα, παρά τις προσπάθειες των εργαζόμενων της Περιφέρειας, και τίποτα δεν διασφαλίζει ότι με την νέα Πρόσκληση Υποβολής Οικονομικών Προσφορών, που έχει ανοίξει, θα υπάρξει ενδιαφέρον από ιδιοκτήτες μεταφορικών μέσων (λεωφορείων μικρών & μεγάλων και ταξί) και δεν θα βγουν και πάλι άγονα τα δρομολόγια.
Διανύουμε ήδη τον δεύτερο μήνα από το άνοιγμα των Σχολείων και χιλιάδες γονείς και μαθητές ειδικών, μουσικών, καλλιτεχνικών και πρότυπων - πειραματικών σχολείων, που θεωρητικά δικαιούνται μεταφοράς, ταλαιπωρούνται καθημερινά. Γονείς αναγκάζονται να καλύπτουν το ζήτημα της μεταφοράς με ίδια μέσα, να επιβαρύνονται και οικονομικά, σε συνθήκες μεγάλων ανατιμήσεων στις τιμές των καυσίμων. Μαθητές περιμένουν με τις ώρες το λεωφορείο, συνωστίζονται στα ΜΜΜ. Ορισμένα παιδιά αναγκάζονται να περπατούν ακόμα και χιλιόμετρα για να φτάσουν στο σχολείο τους ενώ αρκετοί είναι και οι γονείς που πληρώνουν από την τσέπη τους για ταξί.
Το χειρότερο όμως είναι ότι υπάρχουν εκατοντάδες παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες [για παράδειγμα Ειδικό Σχολείο Ραφήνας (Νταού Πεντέλης), Ειδικό Σχολείο Νέας Μάκρης Παμμακάριστου, Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Κορωπίου, Ειδικό - ΠΙΚΠΑ Δημοτικό Σχολείο Βούλας, Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο-Λύκειο Αχαρνών, Ειδικό Δημοτικό Καισαριανής, Ειδικό Γυμνάσιο – Λύκειο Ηλιούπολης, κ.α.], που δεν φθάνουν καθόλου στο σχολείο τους, λόγω του ότι δεκάδες δρομολόγια κηρύχθηκαν άγονα.
Τονίζουμε ότι τα παιδιά αυτά, εξαιτίας της ανικανότητας του κράτους να εξασφαλίσει τη μεταφορά τους, «πετιούνται» εκτός σχολείου, στερούνται την εκπαίδευση, τις θεραπείες και την κοινωνικοποίηση τους.
Μάλιστα υπάρχουν περιπτώσεις δρομολογίων, ακόμη και σε ειδικά σχολεία, που ενώ σε πρώτο χρόνο “περπάτησαν”, στην πορεία ο ιδιώτης μεταφορέας παραιτήθηκε αφού έκρινε ότι δεν τον συμφέρει τελικά να εκτελέσει το δρομολόγιο…
Παρατηρούνται επίσης σε κάποιες περιπτώσεις, λόγω του ότι φορτώνεται επιπλέον διοικητικό βάρος στις διευθύνσεις των Σχολείων χωρίς το ανάλογο προσωπικό, καθυστερήσεις στην αποστολή των στοιχείων των παιδιών ή και λάθη στις διευθύνσεις, ακόμη και μη συμπερίληψη μαθητών Α’ τάξης στα νέα δρομολόγια, ενστάσεις που υποβάλλονται από γονείς, λόγω του ότι δεν υπολογίστηκε ορθά η χιλιομετρική απόσταση της κατοικίας τους από το Σχολείο, καθώς και καθυστερήσεις στην καταβολή του γονικού επιδόματος (ακόμη δεν έχει καταβληθεί στους δικαιούχους το επίδομα για την περσινή σχολική χρονιά). Συνηθισμένο είναι και το φαινόμενο της έλλειψης ενημέρωσης προς τους γονείς στα διάφορα στάδια της διαδικασίας.
Δικαιούχοι μαθητές και μαθήτριες μένουν εκτός είτε γιατί οι προκηρύξεις της Περιφέρειας δεν λαμβάνουν υπόψη έγκαιρα την αλλαγή της μαθητικής σύνθεσης του σχολείου, είτε γιατί ο ανάδοχος μεταβάλλει (μονομερώς ή επειδή του παρέχονται διευκολύνσεις προκειμένου να μη βγει άγονο το δρομολόγιο) τους όρους της σύμβασης.
Τέλος, είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι έναν μήνα μετά την έναρξη της σχολικής χρονιάς δεν έχει ακόμα υπογραφεί η σύμβαση της Περιφέρειας Αττικής με τη ΣΤΑΣΥ για τα δωρεάν ΕΜΔ και να μπαίνουν πρόστιμα σε δικαιούχους μαθητές επειδή ακόμα δεν έχουν φορτιστεί οι κάρτες τους.
Διεκδικούμε:
Άμεση επαναφόρτιση των ΕΜΔ των δικαιούχων μαθητών. Μέχρι τότε να μην κόβονται πρόστιμα σε μαθητές και να μην καταλογιστούν όσα πρόστιμα έχουν κοπεί μέχρι σήμερα.
Χορήγηση σε όλους τους μαθητές Δωρεάν ΕΜΔ για τα ΜΜΜ, ανεξάρτητα από τη χιλιομετρική απόσταση κατοικίας – σχολείου.
Αύξηση του γονικού επιδόματος, τουλάχιστο στο ύψος του 1 ευρώ/χλμ, για όλο το χρονικό διάστημα που απαιτείται μέχρι την ανάθεση των δρομολογίων μαθητών οι οποίοι είναι δικαιούχοι μεταφοράς με δημόσια σύμβαση. Το γονικό επίδομα των 0,35 ευρώ / χλμ (μονή διαδρομή), που προβλέπεται είναι πολύ πίσω από τις ανάγκες. Αρκεί κάποιος να σκεφτεί ότι παραμένει στο συγκεκριμένο ύψος τα τελευταία 15 χρόνια, τη στιγμή που το κόστος των καυσίμων έχει σχεδόν διπλασιαστεί. Έγκαιρη καταβολή του γονικού επιδόματος το αργότερο έναν μήνα μετά την υποβολή των δικαιολογητικών.
Προσλήψεις του απαιτούμενου διοικητικού προσωπικού στα Σχολεία, προκειμένου να διεκπεραιώνονται οι διαδικασίες που άπτονται της μεταφοράς μαθητών και να ενημερώνονται οι γονείς, χωρίς να αποσπούνται οι εκπαιδευτικοί από το παιδαγωγικό τους έργο.
Ενίσχυση των Οικονομικών Υπηρεσιών των Περιφερειών με το απαιτούμενο μόνιμο προσωπικό, προκειμένου να επισπευστούν οι διαγωνιστικές διαδικασίες.
Να διεξάγονται σχολαστικοί έλεγχοι οχημάτων και οδηγών.
Δημιουργία ενιαίου κρατικού φορέα για αποκλειστικά δημόσιο δωρεάν και ασφαλές σύστημα μεταφοράς των μαθητών στα σχολεία τους με κατάλληλα διαμορφωμένα μέσα μετακίνησης, με μόνιμους εξειδικευμένους οδηγούς και συνοδηγούς και απευθείας κρατική χρηματοδότηση για όλα τα παιδιά με προτεραιότητα τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Καθηγήτρια παραιτήθηκε λόγω του ChatGPT!
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 29/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη