Την Τρίτη που μας πέρασε (21 Νοεμβρίου) στο πάρκο της Ακαδημίας Πλάτωνος και ενώ ήταν σε εξέλιξη εκδρομή μαθητών σχολείων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης διαφορετικών περιοχών, μαθητές ενός σχολείου επιτέθηκαν με υβριστικές εκφράσεις, απειλές και χρήση σωματικής βίας σε βάρος μαθητών άλλου σχολείου. Αποτέλεσμα;
Συνελήφθησαν οι επιτιθέμενοι μαθητές και μαζί τους συνελήφθη για «παραμέληση εποπτείας τους» η επιβλέπουσα καθηγήτρια.
Σε άλλη περίπτωση μαθητής κουβαλούσε αεροβόλο σε σχολική εκδρομή και πυροβολούσε περαστικούς.
Πρόσφατα, επίσης, γονείς μήνυσαν έναν ολόκληρο Σύλλογο εκπαιδευτικών γιατί δεν έκαναν δεκτό στην εκδρομή παραβατικό μαθητή που ήταν γιος τους.
Σε άλλες περιπτώσεις γονείς αποκρύπτουν προβλήματα υγείας των παιδιών τους και οι συνοδοί καθηγητές αντιμετωπίζουν ξαφνικά σοβαρότατα ιατρικά περιστατικά μαθητών, χωρίς να έχουν την παραμικρή πρότερη γνώση για την ιδιαιτερότητα του μαθητή.
Τέτοιες και άλλες χειρότερες καταστάσεις έχουν ν’ αντιμετωπίσουν οι καθηγητές όταν συνοδεύουν τους μαθητές σε σχολικές εκδρομές και κυρίως πολυήμερες και γι’ αυτό ζητούν από το υπουργείο Παιδείας να προχωρήσει σε σοβαρές αλλαγές όσον αφορά στο θεσμικό πλαίσιο για τις εκδρομές, διαφορετικά απειλούν ότι από του χρόνου θα πάψουν να λαμβάνουν μέρος στις εκδρομές ως συνοδοί.
Οι συνοδοί καθηγητές καταγγέλλουν επίσης ότι εργάζονται εκτός έδρας και έχουν 24ωρη συνεχή υπηρεσία, χωρίς την παραμικρή χρηματική αμοιβή και όπως υπογραμμίζουν «είμαστε οι μοναδικοί Δημόσιοι Υπάλληλοι που υφιστάμεθα αυτήν την μεταχείριση από το κράτος. Είναι πασιφανές ότι διαχρονικά το Υπουργείο Παιδείας αδιαφορεί για τα άλυτα προβλήματα, που αντιμετωπίζουν οι συνοδοί καθηγητές και επαναπαύεται στην φιλοτιμία και την ευσυνειδησία τους».
Σχολεία-Εκπαιδευτικές επισκέψεις/εκδρομές: Επιτέλους πάψτε να φορτώνετε τα πάντα στους εκπαιδευτικούς
Αλλά αυτά δεν είναι τα μοναδικά προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στο θέμα των εκδρομών.
Εδώ και αρκετό καιρό παρουσιάζονται, στην πραγματοποίησή τους, προβλήματα, με τα οποία έρχονται αντιμέτωποι εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς, καθώς συναρμόδια Υπουργεία και φορείς μεταφέρουν όλη την ευθύνη στους εκπαιδευτικούς μέσω ενός εκτός πραγματικότητας θεσμικού πλαισίου.
Συγκεκριμένα, προβλέπεται, από το άρθρο 12, §4 της ΥΑ:Φ.14/89494/ΓΔ4/17-07-2020 (ΦΕΚ Β΄2888), ότι « Ο/Η Διευθυντής/ντρια του σχολείου, εφόσον η μετακίνηση γίνεται με τουριστικά λεωφορεία, απευθύνεται εγγράφως στη Διεύθυνση Τροχαίας της Ελληνικής Αστυνομίας, ώστε να διενεργηθεί έλεγχος των οχημάτων (έγγραφα καταλληλότητας οχήματος, επαγγελματική άδεια οδήγησης, έγγραφα οδηγού κ.λπ.), λίγο πριν την αναχώρηση των συμμετεχόντων εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών. Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί επιβλέπουν τα όρια ταχύτητας και, εφόσον κρίνουν σκόπιμο, απευθύνονται στις αστυνομικές διευθύνσεις του τόπου προορισμού, για επανάληψη των ελέγχων…».
Είναι ξεκάθαρο (και λογικό) ότι οι εκπαιδευτικοί δεν οφείλουν να έχουν καμία παραπάνω υποχρέωση πέρα από τον προγραμματισμό των εκδρομών, την συνοδεία και την επίβλεψη των μαθητών. Δεν είναι και δεν θα έπρεπε να είναι δική τους δουλειά οι τεχνικοί έλεγχοι.
Κορύφωση του παραλογισμού, της απόλυτης απόστασης από την πραγματικότητα και της ανικανότητας των αρμόδιων να λάβουν ορθές και λειτουργικές αποφάσεις, αποτελεί η διαταγή 3081/23/922749 από 06/05/2023 της Τροχαίας Αττικής, με την οποία καλούνται οι σχολικές μονάδες που προγραμματίζουν εκπαιδευτικές επισκέψεις με σχολικά λεωφορεία, να οδηγούν τα λεωφορεία χωρίς μαθητές αλλά με την παρουσία του συνοδού εκπαιδευτικού από 7-9 το πρωί σε χώρους ελέγχου που απέχουν πολλά χιλιόμετρα μακριά από τις σχολικές μονάδες (χώρος θεάτρου Βadminton- Σταθμός Πελοποννήσου, Μεταξουργείο κ.α.) και κατόπιν να μεταβούν στο σχολείο για την παραλαβή των μαθητών και την πραγματοποίηση της επίσκεψης.
Πολύ σωστά η Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας (ΔΟΕ) επισημαίνει ότι οι εκπαιδευτικές επισκέψεις εκτός του σχολικού χώρου αποτελούν σημαντικό τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, ενταγμένη στο αναλυτικό πρόγραμμα και τους διδακτικούς στόχους δίνοντας στο σύνολο των μαθητών μας την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με πολιτιστικά, ιστορικά, επιστημονικά, περιβαλλοντικά και κοινωνικά αντικείμενα και χώρους, εμπειρία που είναι παιδαγωγικά πολύτιμη προσφέροντας παράλληλα χαρά και ψυχαγωγία. Είναι αυτονόητο ότι η πραγματοποίησή τους πρέπει να γίνεται με απόλυτη ασφάλεια.
Επίσης πολύ σωστά τα εκπαιδευτικά σωματεία απαιτούν από τα αρμόδια Υπουργεία και φορείς να υιοθετήσουν νέο θεσμικό πλαίσιο ώστε να εξασφαλίσουν τον απαραίτητο τακτικό τεχνικό έλεγχο των λεωφορείων ώστε να είναι πραγματικά ασφαλή για τη μετακίνηση των μαθητών, με ευθύνη της Τροχαίας και των ιδιοκτητών τους, σε χρόνο που δεν θα επηρεάζει την πραγματοποίηση των διδακτικών επισκέψεων (αφού με το υφιστάμενο πλαίσιο οι εκπαιδευτικοί, αναπόφευκτα, για να μη βρίσκονται αντιμέτωποι με ευθύνες που δεν τους αναλογούν θα αναγκαστούν να τις αναστέλλουν) και δεν θα στερεί από τους μαθητές ένα πολύ σημαντικό τμήμα της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 12/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη