DASKALOI
Διορισμοί και προσλήψεις εκπαιδευτικών - Ο προγραμματισμός και το πρόβλημα με τις οργανικές θέσεις

Με στρατηγικό στόχο τη μείωση των αναπληρωτών κατά 50% έως το 2027, το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού προχωρά σε ένα φιλόδοξο πλάνο 30.000 μόνιμων διορισμών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Ήδη έχουν πραγματοποιηθεί περίπου 36.000 μόνιμοι διορισμοί από το 2020 έως σήμερα, ενώ μόνο για το 2025 προβλέπονται επιπλέον 10.000 διορισμοί.

Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, υπογραμμίζει τη σημασία του μόνιμου προσωπικού για τη σταθερότητα του δημόσιου σχολείου: «Έχουμε ανάγκη από ανθρώπους με σταθερή σχέση με τα παιδιά, που να χτίζουν εμπιστοσύνη και συνέπεια στην τάξη».

Η πορεία των μόνιμων διορισμών στην εκπαίδευση (2019–2027)

Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, 35.855 μόνιμοι εκπαιδευτικοί έχουν διοριστεί συνολικά από το σχολικό έτος 2020-2021 έως και το τρέχον 2024-2025, βάσει του νόμου 4589/2019 (Α΄13).

Για το σχολικό έτος 2024-2025:

  • 8.763 νέοι διορισμοί:

    • 3.257 στην Πρωτοβάθμια (2.918 Γενική / 339 ΕΑΕ)

    • 5.506 στη Δευτεροβάθμια (4.850 Γενική / 656 ΕΑΕ)

Για την τετραετία 2020-2024:

  • 27.092 διορισμοί:

    • 15.146 Πρωτοβάθμια (12.755 Γενική / 2.391 ΕΑΕ)

    • 11.946 Δευτεροβάθμια (9.598 Γενική / 2.348 ΕΑΕ)

Αναλυτικά:

ΕκπαίδευσηΣύνολοΓενική ΕκπαίδευσηΕιδική Αγωγή
Πρωτοβάθμια18.40315.6732.730
Δευτεροβάθμια17.45214.4483.004
Σύνολο35.85530.1215.734

Η απουσία νέων οργανικών θέσεων

Ωστόσο, αναδεικνύεται ένα κρίσιμο δομικό πρόβλημα: πού θα τοποθετηθούν οι νέοι εκπαιδευτικοί;

Η απουσία επαρκών οργανικών θέσεων καθιστά δύσκολη –αν όχι αδύνατη– την υλοποίηση του σχεδιασμού καθώς χωρίς ΦΕΚ σύστασης οργανικής, ο εκπαιδευτικός θεωρείται "λειτουργικός" και όχι "οργανικός"  με αποτέλεσμα:

- Δεν μπορεί να μετατεθεί.

- Δεν έχει σταθερότητα.

- Εγκλωβίζεται σε προσωρινή τοποθέτηση.

Η προσπάθεια στελέχωσης των δημόσιων σχολείων με μόνιμο προσωπικό αποτελεί μια θετική εξέλιξη. Ωστόσο, χωρίς θεσμική υποστήριξη, οι διορισμοί κινδυνεύουν να είναι αποσπασματικοί και να αναπαράγουν τις ίδιες παθογένειες του παρελθόντος.

Η ουσία του σχεδιασμού δεν είναι μόνο αριθμητική, αλλά λειτουργική και δομική. Το μέλλον της εκπαίδευσης δεν χτίζεται μόνο με θέσεις, αλλά με θέσεις που “υπάρχουν”.

Οι καθυστερήσεις στα ΦΕΚ για τη σύσταση θέσεων μετατρέπονται σε τροχοπέδη.

Ο "τοίχος" των λειτουργικών κενών

  • Όταν το ΥΠΑΙΘΑ διορίζει σε λειτουργικά κενά, οι διορισμένοι δεν μπορούν να μετακινηθούν, εγκλωβίζονται σε "πρώτες" τοποθετήσεις χωρίς δυνατότητα εξέλιξης.

 Σε μια εποχή που το εκπαιδευτικό σύστημα καλείται να ανταποκριθεί σε πολλαπλές κρίσεις (ψηφιακή μετάβαση, κοινωνικές ανισότητες, Ειδική Αγωγή), ο διορισμός μόνιμου προσωπικού είναι μεν ευπρόσδεκτος, αλλά χωρίς δομή, κινδυνεύει να είναι χωρίς ουσία.

Οι εξαγγελίες για 10.000 διορισμούς δεν αρκούν χωρίς τις αντίστοιχες οργανικές θέσεις που θα εξασφαλίσουν σταθερότητα και κινητικότητα και αξιοκρατία. Το στοίχημα για το 2025 δεν είναι μόνο ποσοτικό, αλλά κυρίως ποιοτικό και δομικό.

Πού εντοπίζονται τα κενά και οι ανάγκες;

  1. ΚΕΔΑΣΥ (Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης και Υποστήριξης)

    • Αυξημένος όγκος αιτήσεων για μαθητικές αξιολογήσεις.

    • Καθυστερήσεις ετών στην ολοκλήρωση διαδικασιών.

    • Προβλεπόμενες 700 νέες οργανικές θέσεις για ΕΕΠ/ΕΒΠ δεν έχουν ακόμα συσταθεί.

  2. Ειδικά Σχολεία (ΣΜΕΑΕ)

    • Έλλειψη οργανικών για ΕΒΠ και ΕΕΠ, παρά τη λειτουργία χρόνων.

    • Το 2024 καθυστέρησε η σύσταση 1.555 νέων θέσεων, προκαλώντας αλυσιδωτές δυσλειτουργίες.

  3. Γενική Εκπαίδευση

    • Χρόνια λειτουργικά κενά που θα έπρεπε να έχουν μετατραπεί σε οργανικά.

  4. Νηπιαγωγεία

    • Η υποχρεωτική δίχρονη προσχολική αγωγή δεν συνοδεύτηκε από αντίστοιχη αύξηση οργανικών θέσεων.

Αναπληρωτές Εκπαιδευτικοί: Τρέχουσες Προσλήψεις 2024-2025

Μέχρι τις 28 Μαρτίου 2025, έχουν προσληφθεί 39.319 αναπληρωτές εκπαιδευτικοί σε όλη την επικράτεια, με συμβάσεις Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου.

ΕκπαίδευσηΑναπληρωτές
Πρωτοβάθμια26.245
Δευτεροβάθμια13.074
Σύνολο39.319

Οι προσλήψεις περιλαμβάνουν και ειδικές προκηρύξεις για κάλυψη λειτουργικών κενών (άρθρο 86, ν. 4547/2018).

Ανεπάρκεια Υποψηφίων για 1.102 Θέσεις

1.102 θέσεις δασκάλων δεν καλύφθηκαν λόγω έλλειψης επαρκών υποψηφίων στους πίνακες του ΑΣΕΠ, με τις 968 εξ αυτών στην Ειδική Αγωγή.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

2ος Πανελλήνιος γραπτός διαγωνισμός: Βγήκε η προκήρυξη - Αιτήσεις από 29/4 έως 14/5

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 23/04

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

tsoureki
Περίσσεψε πασχαλινό τσουρέκι; Δοκιμάστε αυτές τις τρεις συνταγές για να το μετατρέψετε σε λαχταριστά γλυκά!
Περίσσεψε πασχαλινό τσουρέκι; Δοκιμάστε αυτές τις 3 μοναδικές συνταγές για να το αξιοποιήσετε!
Περίσσεψε πασχαλινό τσουρέκι; Δοκιμάστε αυτές τις τρεις συνταγές για να το μετατρέψετε σε λαχταριστά γλυκά!