Παρουσιάστηκε νωρίτερα σήμερα η νέα νομοθετική πρωτοβουλία που ετοιμάζει η κυβέρνηση για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη και του υπουργού Παιδείας Κυριάκου Πιερρακάκη, σε εκδήλωση στο Επαγγελματικό Λύκειο του Περάματος.
Το συγκεκριμένο σχολείο είναι ένα από τα νέα πρότυπα ΕΠΑΛ που δημιουργήθηκαν και σε αυτό φοιτούν 350 μαθητές
Ο Κ.Μητσοτάκης αφού περιόδευσε και στη Ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη Περάματος, μίλησε για το «μεγάλο στοίχημα» των αλλαγών στην επαγγελματική εκπαίδευση η οποία δεν πρέπει να είναι το «αποπαίδι» της τριτοβάθμιας, πόσω μάλλον όταν η ανεργία εμφανίζεται μεγαλύτερη στους αποφοίτους των ΑΕΙ από ό,τι σε αυτούς των ΙΕΚ και άλλων δομών επαγγελματικής εκπαίδευσης. Η καλύτερη, άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας είναι ακόμα ένα μεγάλο στοίχημα, και για το σκοπό αυτό θα δημιουργηθεί και πλατφόρμα για εύρεση θέσεων μαθητείας.
«Στέλνουμε ένα μήνυμα προσήλωσης στη δέσμευσή μας για αναβάθμιση της τεχνικής εκπαίδευσης. Πολύ σύντομα θα έχουμε ψηφίσει ένα καινούριο νομοσχέδιο, το οποίο θα αποδεικνύει και στην πράξη την έμφαση που δίνουμε στην τεχνική εκπαίδευση, με την ουσιαστική αναβάθμιση των Επαγγελματικών Λυκείων, των Δημόσιων ΙΕΚ, τα οποία μετονομάζονται και ενισχύονται με θεματικούς άξονες, με καινούργιους οδηγούς κατάρτισης, κυρίως με άμεση σύνδεση με την αγορά εργασίας, έτσι ώστε να μπορέσουμε να περάσουμε το μήνυμα, κυρίως στα νέα παιδιά, ότι η επαγγελματική και τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση δεν είναι ο φτωχός συγγενής της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αλλά ένας επαγγελματικός δρόμος ο οποίος ανοίγει εξαιρετικές προοπτικές για πολύ επικερδείς επαγγελματικές δυνατότητες», δήλωσε προσερχόμενος ο Πρωθυπουργός
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης από την πλευρά του δήλωσε: «Η νομοθετική πρωτοβουλία του Υπουργείου Παιδείας για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση χτίζει και θεμελιώνει το όραμα του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη για την αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης στη χώρα μας. Ο στόχος είναι να δημιουργηθούν περίπου 60 δομές campus στη χώρα μας, θεματικά στοχευμένες, μέσα από τη συνύπαρξη των επαγγελματικών λυκείων, των σημερινών ΙΕΚ που μετονομάζονται σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης και των εργαστηρίων, με στόχο να μπορέσουμε πραγματικά και μέσα από 130 νέους οδηγούς κατάρτισης και μέσα από την επένδυση σε νέους εξοπλισμούς μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης να προβούμε σε μια πολύ ουσιαστική μεταρρύθμιση και αναβάθμιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης στη χώρα μας».
Η κάθε δομή λειτουργεί ως έχει αλλά δημιουργούμε μια δομή διαλειτουργικότητας από πάνω, πρόσθεσε ο υπουργός Παιδείας και κατέληξε: «Το σύνθημα μας είναι επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση πρώτη επιλογή, αυτή ήταν η εντολή του πρωθυπουργού, αυτό επιδιώκουμε να πετύχουμε»
Στη συζήτηση που ακολούθησε, ο Κ.Μητσοτάκης ανέφερε μιλώντας σε εκπαιδευόμενους: «Αν δείτε τους μισθούς εδώ στη ναυπηγοεπισκευαστική ζώνη θα δείτε ότι δεν μιλάμε για μεροκάματα κατώτατου μισθού. Άρα για μένα έχει σημασία να σπάσουμε το στίγμα που έχει η επαγγελματική εκπαίδευση ότι είναι για τα παιδιά που δεν μπορούν να μπουν στο πανεπιστήμιο. Δεν είναι αποπαίδι της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης η επαγγελματική εκπαίδευση. Είναι συνειδητή επιλογή. Αν επιλέξετε αυτό τον δρόμο δικό μας χρέος είναι να έχετε την καλύτερη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση ώστε όταν πάρετε την πιστοποίηση να το γνωρίζει ο εργοδότης σας».
Ο κ.Μητσοτάκης εξήγησε ότι πιστεύει πολύ στη μαθητεία και όσο περισσότερες δυνατότητες θα έχουμε τόσο πιο εύκολο θα είναι να κάνει κανείς μαθητεία κοντά στον τόπο διαμονής του, ενώ ζήτησε από το υπουργείο Παιδείας να προβάλει τις ιστορίες των νέων παιδιών που επέλεξαν αυτό τον δρόμο και αισθάνονται δικαιωμένα από την επιλογή τους.
«Είστε η καλύτερη απόδειξη ότι αυτός ο επαγγελματικός σας δρόμος ικανοποιεί τα προσωπικά σας οράματα. Αυτό που έχει σημασία είναι να κάνεις αυτό που αγαπάς γιατί τότε θα κάνεις καλύτερα τη δουλειά σου» πρόσθεσε.
Εμφαση στα τουριστικά επαγγέλματα
Ο Πρωθυπουργός ανέφερε ότι η κυβέρνηση δίνει έμφαση στην τουριστική εκπαίδευση, τονίζοντας ότι η πρακτική άσκηση είναι σημαντική γιατί φέρνει τους ασκούμενους νέους σε επαφή με την πραγματικότητα της δουλειάς. «Γι' αυτό έχει σημασία να υπάρχει τοπική διασύνδεση των επιχειρήσεων με τις δομές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Με αυτόν τον τρόπο και οι μαθητείες θα είναι πιο εύκολες γιατί βλέπουν στα παιδιά που εκπαιδεύουν τους πιθανούς μελλοντικούς εργαζόμενους», υπογράμμισε.
Μίλησε για την αναγκαιότητα επικαιροποίησης των προγραμμάτων σπουδώνκαι για το «στοίχημα» της δια βίου για τη νέα γενιά. «Όλοι πρεπει να επανακαταρτιζόμαστε και γι' αυτό ο ρόλος του υπουργείου Εργασίας με την ΔΥΠΑ είναι εξίσου σημαντική για τη δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση», είπε..
Τέλος ο κ. Μητσοτάκης συνεχάρη τους εκπαιδευτικούς «γιατί σε κάθε σύστημα μπορούμε να δώσουμε εξοπλισμό και υποδομές αλλα όλα τα καλά εκπαιδευτικά συστήματα ξεκινούν από τους εκπαιδευτικούς που θέλουμε συμμάχους και τα διευθυντικά στελέχη, να περιορίζουμε στο ελάχιστο τα περιστατικά bullying, να μας αρέσει που ερχόμαστε στο σχολείο, να μην έχουμε σχολικές διαρροές. Η λογική να μπορέσουμε να συγκεντρώσουμε σε μια δομή όλες τις βαθμίδες της επαγγελματικής κατάρτισης και εκπαίδευσης είναι στη σωστή κατεύθυνση».
Τι αλλάζει
Υπενθυμίζεται ότι για την επαγγελματική κατάρτιση ο Κυριάκος Πιερρακάκης ανήγγειλε ότι ο σχεδιασμός της κυβέρνησης προβλέπει να «χτίσει» επάνω στο πλαίσιο της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου με δεδομένο ότι «χρειαζόμαστε περισσότερους ειδικούς σε συγκεκριμένα επαγγέλματα, με βάση τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας».
Θα τεθεί, σύμφωνα με τον ίδιο, σε δημόσια διαβούλευση και θα περιλαμβάνει τη δημιουργία 60 στοχευμένων δομών.
Τα σημερινά ΙΕΚ που θα μετονομαστούν σε σχολές ανώτερης επαγγελματικής κατάρτισης και θα συνυπάρχουν με τα επαγγελματικά εργαστήρια, όχι σαν χωριστές οντότητες, αλλά κάτω από την ομπρέλα ενός γραφείου διασύνδεσης με την αγορά.
Ο στόχος, είπε, είναι σε αυτές τις δομές να ενταχθούν 130 νέα επαγγέλματα, με χρηματοδότηση 114 εκατ. ευρώ το ταμείο ανάπτυξης. Θα γίνει ένας ακόμα πυλώνας ανάπτυξης της χώρας και της εθνικής οικονομίας.
Πολυδύναμα campus Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης ( Ε.Κ., ΕΠΑ.Λ. και Ι.Ε.Κ.), θα ιδρυθούν στις εξής Περιφέρειες:
- Αττική 12
- Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης 4
- Δυτική Ελλάδα 6
- Δυτική Μακεδονία 3
- Ηπείρου 4
- Θεσσαλία 3
- Ιονίων Νήσων 1
- Κεντρική Μακεδονία 13
- Κρήτη 2
- Βόρειο Αιγαίο 1
- Νότιο Αιγαίο 2
- Πελοποννήσου 4
- Στερεά Ελλάδα 5
Δημοσιεύουμε παρακάτω τις απαντήσεις (τις εκδοχές του) που δίνει το υπουργείο Παιδείας για το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση
1. Πού αποσκοπεί το νέο πλαίσιο για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση;
Το νομοσχέδιο για την επαγγελματική εκπαίδευση εντάσσεται σε ένα ευρύτερο πλαίσιο για την ανα βάθμισή της, το οποίο περιλαμβάνει επίσης σημαντικό εκσυγχρονισμό της υλικοτεχνικής υποδομής. Είναι ενδεικτικό ότι μόνο από το Ταμείο Ανάκαμψης πρόκειται να κατευθυνθούν προς αυτόν τον σκοπό πάνω από 100 εκατομμύρια ευρώ. Και, βέβαια, σε αυτό το πλαίσιο, είναι αναγκαίες και οι αντίστοιχες νομοθετικές αλλαγές, τις οποίες εισάγει το νομοσχέδιο. Στόχος είναι τα ΙΕΚ, τα ΕΠΑ.Λ. και τα Επαγγελματικά Εργαστήρια να αποτελέσουν μια σύγχρονη και αξιόπιστη εναλλακτική προς την πανεπιστημιακή εκπαίδευση, δημιουργώντας άρτιους και περιζήτητους επαγγελματίες σε ειδικότητες αιχμής.
2. Ποια είναι η μεγαλύτερη αλλαγή που φέρνει το νέο πλαίσιο;
Το σημείο αναφοράς του νομοσχεδίου είναι αναμφίβολα η καθιέρωση των Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ), τα οποία θα λειτουργούν ως campuses για ΙΕΚ, ΕΠΑ.Λ. και Επαγγελματικά Εργαστήρια. Ενα ΚΕΕΚ θα περιλαμβάνει τουλάχιστον μία δομή εκπαίδευσης, μία δομή κατάρτισης κι ένα εργαστηριακό κέντρο, που θα διατηρούν μεν την αυτοτέλειά τους, αλλά θα βρίσκονται σε διαρκή συνεργασία. Εξάλλου, πρόκειται για μια πρακτική που ήδη υφίσταται, καθώς περίπου το 60% των δομών λειτουργούν σε καθεστώς άτυπης συστέγασης.
3. Αφού ήδη πολλές δομές συστεγάζονται, γιατί ιεραρχείται τόσο ψηλά η μεταρρύθμιση των ΚΕΕΚ;
Είναι πεποίθηση του υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ότι αυτή η συστέγαση πρέπει να συστηματοποιηθεί, ενισχύοντας τη λειτουργία τους στην πράξη και δημιουργώντας πολύτιμες οικονομίες κλίμακος. Ετσι, μέσα από τη θεσμική αναγνώριση και την περαιτέρω ανάπτυξη συνεργειών, στόχος είναι ο περιορισμός των αλληλοεπικαλύψεων αντικειμένων και, κυρίως, η δημιουργία προστιθέμενης αξίας στην παραγόμενη γνώση.
4. Πόσα ΚΕΕΚ περιλαμβάνει ο νέος χάρτης της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης;
Υπολογίζεται ότι, σε πρώτο χρόνο, θα δημιουργηθούν περίπου 60 ΚΕΕΚ σε όλη την επικράτεια.
5. Την προηγούμενη τετραετία νομοθετήθηκαν εκτεταμένες αλλαγές στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση. Πώς αξιολογούνται; Ο νέος νόμος θα ανατρέψει τις αλλαγές αυτές;
Το πλαίσιο που καθιέρωσε η προηγούμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου αξιολογείται ως μια μεταρρύθμιση η οποία εφαρμόστηκε στην πράξη και παρήγαγε πραγματικά και μετρήσιμα αποτελέσματα. Το νομοσχέδιο, λοιπόν, σκοπεύει να «χτίσει» πάνω στην προηγούμενη τετραετία και όχι να την αναιρέσει.
6. Τι αλλάζει στα ΕΠΑ.Λ.;
Χαρακτηριστικότερο παράδειγμα ότι το νέο νομοσχέδιο έρχεται να πλαισιώσει τις μεταρρυθμίσεις της προηγούμενης τετραετίας αποτελεί η γενίκευση σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. των καινοτομιών που εφαρμόστηκαν στα νεοσυσταθέντα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. Ετσι, από το σχολικό έτος 2024-2025 τομές όπως η πρακτική άσκηση των μαθητών, τα νέα προγράμματα σπουδών και η εναρμόνιση με τις ανάγκες της τοπικής οικονομίας θα ισχύουν για όλα τα ΙΕΚ.
7. Ποια θα είναι η τύχη των Πρότυπων ΕΠΑ.Λ., αφού γενικεύονται σε όλα τα ΕΠΑ.Λ. τα στοιχεία που τα έκαναν να ξεχωρίσουν;
Τα Πρότυπα ΕΠΑ.Λ. θα συνεχίσουν τη λειτουργία τους, με την εφαρμογή ακόμα περισσότερων καινοτομιών, οι οποίες θα γενικεύονται με τη σειρά τους σε όλα τα Επαγγελματικά Λύκεια, αυτονόητα μετά την επιτυχή τους αξιολόγηση.
8. Τι αλλάζει στα ΙΕΚ;
Οι αλλαγές στα ΙΕΚ θα είναι τόσο εκτεταμένες, που ουσιαστικά θα πρόκειται για ένα συνολικό rebranding, το οποίο θα εκτείνεται από τη λειτουργία τους μέχρι το όνομά τους. Εδώ εντάσσονται περίπου 130 νέοι οδηγοί κατάρτισης, δηλαδή νέες ειδικότητες. Επιπλέον, δίνεται έμφαση στον τομέα της συμβουλευτικής, με στόχο να παρέχονται στους καταρτιζόμενους ουσιαστικές κατευθύνσεις για τη σταδιοδρομία τους, διασύνδεση με την αγορά εργασίας και υποστήριξη μετά την αποφοίτησή τους.
9. Πώς θα επιτευχθεί η σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας και της τοπικής οικονομίας;
Οι 130 νέοι οδηγοί κατάρτισης που αναφέρθηκαν πριν έχουν διαμορφωθεί σε συνεργασία με τους κοινωνικούς εταίρους, ώστε να ανταποκρίνονται σε πραγματικές ανάγκες της αγοράς. Και αυτό αποτελεί μόνο ένα παράδειγμα προς αυτή την κατεύθυνση. Στο νομοσχέδιο θεσμοθετείται επίσης η αναβάθμιση των Γραφείων Επαγγελματικής Ανάπτυξης και Σταδιοδρομίας (ΓΕΑΣ), ώστε να ανατροφοδοτούν διαρκώς τα ΚΕΕΚ με νέες ιδέες, νέα δεδομένα και νέες ανάγκες της οικονομίας.
10. Ποιος θα είναι ο ρόλος του ψηφιακού μετασχηματισμού στο νέο πλαίσιο της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης;
Το νομοσχέδιο προβλέπει τη δημιουργία μιας ενιαίας ψηφιακής πύλης, στην οποία κάθε ενδιαφερόμενος θα μπορεί να βρει ό,τι χρειάζεται πριν, κατά τη διάρκεια και μετά τις σπουδές του. Θα πρόκειται, δηλαδή, για το «gov.gr της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης», που θα περιλαμβάνει οδηγούς σπουδών, στατιστικά στοιχεία επαγγελματικής αποκατάστασης, εκπαιδευτικό υλικό και προσομοιώσεις. Κυρίως, όμως, η πλατφόρμα πρόκειται να λειτουργήσει ως σημείο τομής μεταξύ προσφοράς και ζήτησης, ώστε αφενός οι μαθητές, οι καταρτιζόμενοι και οι απόφοιτοι και αφετέρου οι επιχειρήσεις να αναζητούν και να παρέχουν θέσεις για πρακτική άσκηση, μαθητεία και μόνιμη εργασία.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη