Να μην καταθέσει το νομοσχέδιο για ιδιωτικά πανεπιστήμια και να παραπέμψει τις όποιες αλλαγές αφορούν το Σύνταγμα στη συνταγματική αναθεώρηση, καλεί την κυβέρνηση η Κίνηση Πανεπιστημιακής Αναβάθμισης (ΚΙΠΑΝ) τονίζοντας παράλληλα ότι και οι φοιτητές πρέπει να μην προχωρήσουν σε νέες καταλήψεις και να συνδυάσουν τις κινητοποιήσεις τους με τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η παράταξη των πανεπιστημιακών τονίζει ότι η κυβέρνηση δεν εκτονώνει πολιτικά την ένταση, με έναρξη διαλόγου και αναβολή του νομοσχεδίου. Προχωρά σε λάθος κινήσεις, που απευθύνονται επικοινωνιακά σε όσους είναι έξω από το χορό, ενώ οξύνουν την αντιπαράθεση και απαξιώνουν το πανεπιστήμιο.
Επιπλέον η ΚΙΠΑΝ θέτει ζήτημα αξιοπιστίας τυχόν ηλεκτρονικών εξετάσεων, σημειώνοντας ότι η προηγούμενη εμπειρία των περισσοτέρων διδασκόντων από τις ψηφιακές εξετάσεις κατά την πανδημία είναι σαφώς αρνητική, ενώ είναι πολύ βάσιμες και ισχυρές οι πρόσθετες επιφυλάξεις για τη χρήση τους σήμερα, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στην τεχνολογία παραγωγής κειμένου και απαντήσεων από εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (όπως το ChatGPT).
Όλη η ανακοίνωση της ΚΙΠΑΝ
Μετά από μήνες προαναγγελιών για ιδιωτικά πανεπιστήμια, το υπουργείο παιδείας, με ελάχιστα πειστικές διαβεβαιώσεις για στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου, με αόριστες και μη ρεαλιστικές εξαγγελίες για ξένα παραρτήματα, αποφεύγοντας αλαζονικά κάθε μορφή διαλόγου και χρονοτριβώντας στην παρουσίαση συγκεκριμένων διατάξεων, έχει προκαλέσει ευρύτατη ανησυχία και αντιδράσεις στην πανεπιστημιακή κοινότητα.
Η κυβέρνηση δεν εκτονώνει πολιτικά την ένταση, με έναρξη διαλόγου και αναβολή του νομοσχεδίου. Προχωρά σε λάθος κινήσεις, που απευθύνονται επικοινωνιακά σε όσους είναι έξω από το χορό, ενώ οξύνουν την αντιπαράθεση και απαξιώνουν το πανεπιστήμιο.
Απαντά ατελέσφορα και υποκριτικά στις ανησυχίες φοιτητών και καθηγητών για τις επιπτώσεις που έχει η διακοπή της λειτουργίας στις σχολές όπου γίνονται καταλήψεις, με τις οδηγίες για την αντιμετώπισή τους. Είναι γνωστό ότι οι εισαγγελικές ή αστυνομικές παρεμβάσεις σε μαζικές κινητοποιήσεις συνήθως συντηρούν και ενισχύουν αντί να κάμπτουν τις αντιδράσεις. Όσο για τη δυνατότητα της Συγκλήτου να επιτρέψει «ψηφιακές εξετάσεις» σε έκτακτες συνθήκες, σημειώνουμε ότι δεν αρκεί να ληφθεί τέτοια απόφαση. Οι ίδιες διατάξεις που υπενθυμίζει η εγκύκλιος του υπουργείου, πέραν της απαίτησης να διασφαλίζεται το αδιάβλητο της διαδικασίας, ορίζουν ότι ο διδάσκων επιλέγει την καταλληλότερη μέθοδο αξιολόγησης.
Μέθοδοι εξ αποστάσεως εκπαίδευσης θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν μόνο σε κάποιες περιπτώσεις συμπληρωματικών μαθημάτων, που χρειάζονται για την ολοκλήρωση του χειμερινού εξαμήνου, και όχι για τη διεξαγωγή των τελικών εξετάσεων.
Ιδίως επειδή η προηγούμενη εμπειρία των περισσοτέρων διδασκόντων από τις ψηφιακές εξετάσεις κατά την πανδημία είναι σαφώς αρνητική, ενώ είναι πολύ βάσιμες και ισχυρές οι πρόσθετες επιφυλάξεις για τη χρήση τους σήμερα, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις στην τεχνολογία παραγωγής κειμένου και απαντήσεων από εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (όπως το ChatGPT).
Το υπουργείο όφειλε να το λάβει αυτό υπόψη και να μη δίνει συστάσεις που οδηγούν σε απαξίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας και του πανεπιστημίου, καθώς το πανεπιστήμιο δεν είναι εξεταστικό κέντρο και η «λύση» που προτείνει με ψηφιακές εξετάσεις δεν απαντά στην παρακώλυση των διοικητικών και ερευνητικών δραστηριοτήτων.
Υπενθυμίζουμε ότι η ΚΙΠΑΝ έχει πάρει σαφή θέση για τις κυβερνητικές εξαγγελίες με την ανακοίνωση της 17-1-2024 «Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο για ιδιωτικά πανεπιστήμια – Να μην παρακαμφθεί το Σύνταγμα – Εθνικός σχεδιασμός για την τριτοβάθμια εκπαίδευση και πραγματική ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου» [1].
Τονίζουμε επίσης ότι η ΚΙΠΑΝ υποστηρίζει σταθερά και διαχρονικά το ανοικτό πανεπιστήμιο, που διασφαλίζει με τους νόμους και τους κανονισμούς του τις ακαδημαϊκές ελευθερίες και την ομαλή λειτουργία του.
Ειδικά για τις καταλήψεις η ΚΙΠΑΝ είναι από θέση αρχής αντίθετη. Δεν έχουν κάποιο ουσιαστικό αποτέλεσμα πέρα από την αυτοεπιβεβαίωση της «αγωνιστικότητας» των καταληψιών και της ικανότητάς τους για επιβολή στο πανεπιστήμιο. Έχουν όμως δυσανάλογες και σοβαρότατες επιπτώσεις στη δημόσια εικόνα του πανεπιστημίου, την ομαλή λειτουργία του και το ακαδημαϊκό κλίμα. Γιατί μια κατάληψη σε κανονικές δημοκρατικές συνθήκες επιβάλλεται με αυθαιρεσία που δεν νομιμοποιείται από το ποιον υψηλό σκοπό υπηρετεί ή ποιοι την αποφάσισαν.
Οι τωρινές καταλήψεις επιπλέον δεν έχουν χρονικό όριο αφού δεν υπάρχει ακόμη νομοσχέδιο. Πιέζουν χρονικά τους φοιτητές ενώ η κυβέρνηση επωφελείται επικοινωνιακά. Παρά τις όποιες προθέσεις και διακηρύξεις υπέρ του δημόσιου πανεπιστημίου, οι καταλήψεις το υποσκάπτουν επειδή προσβάλλουν ευθέως τις θεμελιώδεις πλευρές του τις οποίες υποτίθεται πως υπερασπίζονται: τις ακαδημαϊκές ελευθερίες και την πρόσβαση σε σπουδές για τους οικονομικά ασθενέστερους.
Καλούμε
Την κυβέρνηση να μην καταθέσει το νομοσχέδιο για ιδιωτικά πανεπιστήμια και να παραπέμψει τις όποιες αλλαγές αφορούν το Σύνταγμα στη συνταγματική αναθεώρηση.
Τους φοιτητές να μην προχωρήσουν σε νέες καταλήψεις και να συνδυάσουν τις κινητοποιήσεις τους με τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Τους συναδέλφους και όλη την πανεπιστημιακή κοινότητα να διεκδικεί και να αντιμετωπίζει τα σοβαρά ζητήματα για το μέλλον του πανεπιστημίου, με το πανεπιστήμιο ανοικτό, με παρόντες τους φοιτητές και το προσωπικό, με διαδικασίες και δράσεις που θα ενισχύουν το δημόσιο πανεπιστήμιο.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη