Δέκα απαντήσεις σε ισάριθμες απορίες-ερωτήσεις των εκπαιδευτικών για την αξιολόγηση
- Σε τι αποσκοπεί η αξιολόγηση;
Η αξιολόγηση αποσκοπεί στον πλήρη έλεγχο και την απόλυτη χειραγώγηση του εκπαιδευτικού. Όπως και παλιότερα, έτσι και τώρα, οι 2 επιθεωρητές (ειδικότητας και παιδαγωγικής καθοδήγησης) μαζί με τον δντή/ρια θα βαθμολογούν τον εκπαιδευτικό ανάλογα με το πόσο πειθήνιος/πρόθυμος είναι, πόσο καλά εκτελεί όσα του ζητάνε, αν κάνει τηλεκπαίδευση και άλλα τέτοια (ενδεχομένως και το αν ανήκει στην κλίκα της δνσης…). Ο εκπαιδευτικός που έχει άποψη/κρίση/λόγο είναι ένας/μια εκπαιδευτικός που θα κοσκινίζεται από την αξιολόγηση. Δεν είναι λίγες άλλωστε οι περιπτώσεις δντων/ριων που χρησιμοποιούσαν την αξιολόγηση ως απειλή πριν ακόμη ψηφισθεί! - Σε τι αξιολογείται ο εκπαιδευτικός;
Ο/Η εκπαιδευτικός αξιολογείται στα πάντα. Με βάση τη νομοθεσία, αξιολογείται για το αν πληροί ή όχι 63 κριτήρια, δομημένα στις φόρμες αξιολόγησης με κουτάκια για υποχρεωτικό τσεκάρισμα (υπάρχουν δεν υπάρχουν οι αντίστοιχες υποδομές ή δυνατότητες στη σχολική μονάδα). Ενδεικτικά αξιολογείται:
α) Η αξιοποίηση και των ψηφιακών μέσων. Δεν έχει υπολογιστή ή βιντεοπροβολέα το σχολείο∙ ο/η εκπαιδευτικός κατεβαίνει ένα σκαλοπάτι. Τι κι αν δεν ευθύνεται ο ίδιος; Δεν αφορά τον επιθεωρητή! Να «κόψει το κεφάλι του να πάει να βρει», «Πόσο κοστίζει άλλωστε ένας βιντεοπροβολέας που δεν μπορεί να πάει να αγοράσει έναν και γκρινιάζει συνεχώς;»
β) η κατάλληλη αξιοποίηση εποπτικών μέσων και των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.): χωριστό κουτάκι αυτό! Και δεύτερο σκαλοπατάκι κάτω ο εκπαιδευτικός που το σχολείο του δεν έχει εξοπλισμένο εργαστήρι πληροφορικής!
γ) Ο βαθμός επικαιροποίησης της γνώσης. Πάλι θα γκρινιάξεις για τα αναχρονιστικά εγχειρίδια; Δε μας αφορά είπαμε. Εσύ πρέπει να παρακολουθείς τις εξελίξεις και να κάνεις μόνος/η σου τις διορθώσεις. Κοίτα όμως μην κάνεις τίποτα διορθώσεις που ξεφεύγουν από την επίσημη γραμμή ή δεν τις ξέρει ο επιθεωρητής/ρια , γιατί πάλι θα τιμωρηθείς!
δ) Είσαι ΠΕ04; Το υπουργείο θέλει πειράματα. Δεν έχεις εργαστήριο; Δεν μας αφορά!
ε) Η ενθάρρυνση για ομαδοσυνεργατικές δράσεις: τρέξε γρήγορα να κάνεις ομάδες τα 27-
30 παιδιά γιατί μέχρι να στήσεις την τάξη πάει το μάθημα τελείωσε και σε τι θα αξιολογηθείς; Πάλι πλην στο κουτάκι!
στ) Το ενδιαφέρον για τα ζητήματα του σχολείου: μην ξεχνάς ότι με την τελευταία εγκύκλιο του υπουργείου οφείλεις να ελέγξεις σοφάδες/καμινάδες/λέβητα/καλοριφέρ /πυροσβεστήρες /πόρτες /παράθυρα και ό,τι άλλο υπάρχει στο χώρο του σχολείου! Μην τολμήσεις και πεις στο δντη/ρια «δεν ξέρω ή δεν μπορώ», διότι πάλι θα χαρακτηριστείς ανεπαρκής υπάλληλος.
Αυτά είναι 6 μόνο από τα 63 κουτάκια που πρέπει να συμπληρωθούν και κατά πως φαίνεται πολύ εύκολα θα φτάσουμε όλοι στη βάση της σκάλας. Άλλωστε, όπως το ξεκαθάρισαν ήδη οι αξιολογητές στους υπό αξιολόγηση συναδέλφους/ισσες, τα κριτήρια είναι τέτοια που κανείς δε θα φτάσει το άριστα. Αυτό, όπως έλεγαν κι οι παλιότεροι δάσκαλοι, «είναι για το Θεό»… - Από ποιον αξιολογείται ο εκπαιδευτικός;
Ο/Η εκπαιδευτικός αξιολογείται από 2 επιθεωρητές (της ειδικότητας και της παιδαγωγικής καθοδήγησης) και τον δντη/ρια. Πού ήταν οι δύο πρώτοι τα προηγούμενα χρόνια; Κρυμμένοι στα γραφεία τους μάζευαν τίτλους σπουδών για να μπορούν να δικαιολογήσουν τη θέση τους. Ποια η επαφή τους με την τάξη; Ανύπαρκτη. Οι περισσότεροι έχουν χρόνια να βρεθούν σε πραγματικά περιβάλλοντα διδασκαλίας. Μα πώς θα μας βαθμολογήσουν χωρίς να ξέρουν οι ίδιοι πως λειτουργεί η τάξη; Όπως ακριβώς βαθμολόγησαν ως εξωτερικοί αξιολογητές σχολικές μονάδες που δεν γνώριζαν και δεν τους γνώριζαν! Στην αρχή οι περισσότεροι θα βάλουν καλούς -όχι άριστους- βαθμούς και μόλις καταφέρουν -αν το επιτρέψουμε- η αξιολόγηση να γίνει πράξη τότε θα βαθμολογήσουν όπως ακριβώς τους ζητήσει το υπουργείο. Άλλωστε ήδη υπάρχουν δημοσιεύσεις που αναφέρουν ότι δεν μπορεί οι νεοδιόριστοι να παίρνουν όλοι καλούς βαθμούς και πρέπει να επανασχεδιασθεί το σύστημα αξιολόγησης. - Έχω μετρήσιμα προσόντα. Γιατί να ανησυχώ;
Το κυνήγι προσόντων είναι ένα βαρέλι δίχως πάτο, που υπηρετεί την συνεχή ενοχοποίηση των εργαζομένων στην Εκπαίδευση ως υπευθύνων για κάθε κακό της. Με την κατάργηση της επετηρίδας, με τον ΑΣΕΠ του 1998, χορτάσαμε διαβεβαιώσεις ότι «τώρα θα προσλαμβάνονται οι άριστοι!». Αυτοί οι «άριστοι» του ΑΣΕΠ έγιναν στη συνέχεια άχρηστοι και επιστρατεύτηκε το προσοντολόγιο του Γαβρόγλου για να διοριστούν οι πραγματικά
«άριστοι». Φαίνεται, όμως, ότι και όλα αυτά τα πτυχία των νέων «αρίστων» δεν σήμαιναν τελικά τίποτα και πρέπει να αξιολογηθούν εκ νέου. Η «αναζήτηση των ικανών» είναι μια ρητορική που χαϊδεύει τα χειρότερα ένστικτα κοινωνικού αυτοματισμού της κοινής γνώμης και τα θέτει στην υπηρεσία της ιδιωτικοποίησης και της διάλυσης των εργασιακών σχέσεων. - Ποια πρέπει να είναι η στάση των μόνιμων συναδέλφων/ισσών απέναντι στο ζήτημα;
Η αξιολόγηση δεν μας ανησυχεί μόνο ατομικά, αλλά κυρίως για το ρόλο της ως εργαλείο κατεδάφισης της Δημόσιας Εκπαίδευσης (αν κανείς αμφιβάλλει ότι αυτός είναι ο στόχος, ας δει τι συμβαίνει σήμερα με τα ιδιωτικά πανεπιστήμια). Όμως αναφέραμε ήδη, η αξιολόγηση του σχολείου και η ατομική αξιολόγηση θα έρθουν να δικαιολογήσουν κάθε περαιτέρω χτύπημα. Διακηρυγμένος στόχος όλων των μέχρι σήμερα κυβερνήσεων από το 2004 μέχρι και σήμερα είναι η επέκταση της ατομικής αξιολόγησης στο σύνολο του σώματος των εκπαιδευτικών είτε με την περιοδική μορφή των επιθεωρήσεων είτε με την μόνιμη μορφή της συναγωγής της «ικανότητας» του/της εκπαιδευτικού από την «επίτευξη στόχων», όπως η υλοποίηση προγραμμάτων ή οι επιδόσεις των μαθητών/ριων στις εξετάσεις (η θεσμοθέτηση και ιδεοληπτική εμμονή στην εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων με το μανδύα της αντικειμενικότητας, αποτυπώνει την κατεύθυνση αυτή, όπως στο αποτυχημένο αντίστοιχο σύστημα των ΗΠΑ). Νεοδιόριστοι προς μονιμοποίηση και μόνιμοι συνάδελφοι/ισσες, λοιπόν, πρέπει να αντιμετωπίσουν ως ενιαία επίθεση την αξιολόγηση είτε τους αφορά ατομικά τώρα είτε αργότερα. Η ενότητα του κλάδου, η συλλογική μας συνείδηση και αλληλεγγύη, θα χτιστεί πάνω στην επιλογή αυτή ή απλά θα καταφέρουν να μας διαλύσουν σε ένα σώμα πλήρως εξατομικευμένων υπαλλήλων, όπου καθένας/μία θα κοιτά μόνο την ατομική του επιβίωση, ενδεχομένως βγάζοντας το μάτι του διπλανού αν χρειαστεί… - Αξιολογήθηκα. Θα μονιμοποιηθώ;
Όχι. Η μέχρι στιγμής εμπειρία δείχνει ότι όσοι αξιολογήθηκαν πέρσι όχι μόνο δεν μονιμοποιήθηκαν άμεσα -καθώς απαιτούνται και οι άλλες δύο αξιολογήσεις από τον δντη/ρια και τον σύμβουλο παιδαγωγικής καθοδήγησης των σχολείων -αλλά σε αρκετές περιπτώσεις συνάδελφοι/ισσες που πήραν μετάθεση έπρεπε να επανααξιολογηθούν από την αρχή καθώς η διαδικασία ήταν σαν να μην είχε γίνει καθόλου. - Δε θέλω να αξιολογηθώ. Τι κάνω ;
Υπογράφω το έντυπο της ΑΠΕΡΓΙΑΣ ΑΠΟΧΗΣ, το πρωτοκολλώ στο πρωτόκολλο του σχολείου και όταν με ενοχλήσει ο αξιολογητής του το στέλνω ως απάντηση στο μήνυμά του. Αν παρόλα αυτά επιμένει να έρθει στο σχολείο για αξιολόγηση, την ημέρα της επίσκεψης κάνω στάση εργασίας ενημερώνοντας την ΕΛΜΕ και ζητώντας από τους υπόλοιπους συναδέλφους/ισσες του σχολείου μου να κάνουν το ίδιο (ΟΛΜΕ και ΔΟΕ ανανεώνουν συνεχώς την κήρυξη τέτοιων διευκολυντικών στάσεων). - Αν δεν αξιολογηθώ, θα απολυθώ, θα μου πάρουν την οργανική, δε θα πάρω μετάθεση;
Ο νεοδιόριστος εκπαιδευτικός είτε δόκιμος είτε μόνιμος δεν μπορεί να απολυθεί μιας και κατέχει οργανική θέση στο υπουργείο παιδείας. Καμιά οργανική δεν απειλείται ενώ ήδη οι υπηρεσιακές μεταβολές (μεταθέσεις, αποσπάσεις) γίνονται κανονικά για όσους/ες εκπαιδευτικούς δεν έχουν αξιολογηθεί. - Αν δεν αξιολογηθώ, θα τιμωρηθώ; Θα έχω πρόστιμο; Θα χάσω μισθό;
Ο/Η εκπαιδευτικός που μετέχει σε νόμιμη απεργιακή διαδικασία (στην περίπτωσή μας ΑΠΕΡΓΙΑ-ΑΠΟΧΗ) δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να τιμωρηθεί. Οι απειλές και οι σκόπιμες διαστρεβλώσεις από το στόμα υπουργών και πρωθυπουργού αποδεικνύουν απλά ότι βρίσκονται σε δύσκολη θέση και προσπαθούν μα περάσουν την αξιολόγηση με κάθε μέσο. Ακόμη και η διεκδίκηση θέσεων ευθύνης από δημοσίους υπαλλήλους που συμμετείχαν σε ΑΠΕΡΓΙΑ – ΑΠΟΧΗ είχε κριθεί απόλυτα νόμιμη και αποδεκτή από διοικητικό δικαστήριο –που έγινε μάλιστα στην πόλη μας- το οποίο και ακύρωσε στην πράξη το νόμο Γεροβασίλη που έθετε εμπόδια στην διεκδίκηση στελεχικών θέσεων από απεργούς. - Ποια είναι η κατάσταση σήμερα γύρω απ την ατομική αξιολόγηση; Αξιολογηθήκαν οι νεοδιόριστοι;
Πανελλαδικά η πλειοψηφία των νεοδιόριστων μετέχει στην ΑΠΕΡΓΙΑ-ΑΠΟΧΗ και αρνείται την αξιολόγηση. Ιδιαίτερα σε περιοχές (όπως η Κρήτη και η Αττική) που οι ΕΛΜΕ και οι ΣΕΠΕ έχουν αγωνιστική δράση και στηρίζουν τους συναδέλφους/ισσες η αξιολόγηση έχει μείνει στα χαρτιά. Ενδεικτικά παραθέτουμε στοιχεία από την ανακοίνωση του Συλλόγου ΠΕ «Κ. ΣΩΤΗΡΙΟΥ» της Αν. Αττικής σύμφωνα με την οποία 84 στους 91 νεοδιόριστους συναδέλφους/ισσες έχουν δηλώσει ΑΠΕΡΓΙΑ-ΑΠΟΧΗ και αρνούνται να αξιολογηθούν, ενώ ανάλογη ήταν, με τη λήξη της περσινής χρονιάς, και η ανακοίνωση της ΕΛΜΕ Χανίων.
ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Δ.Ε ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη