Νέα κρίσιμα κοινωνικά ζητήματα και το σχολείο ανυπεράσπιστο
Ζούμε μια μαγική εικόνα. Κρίσιμα θέματα έρχονται στην επιφάνεια κάθε μέρα που αφορούν μείζονα κοινωνικά ζητήματα και κατ’ επέκταση την εκπαίδευση.

Και το σχολείο χωρίς ουσιαστική υποστήριξη μοιάζει να είναι με νησίδα μέσα στην έρημο. Δεν έχουμε λοιπόν μόνο τα παραδοσιακά προβλήματα του σχολείου και της πολιτικής αδυναμίας να γίνει μεταρρύθμιση στο παρεχόμενο της θεσμικής γνώσης και να δοθεί μια παιδαγωγική και πολιτισμική όψη στο σχολείο, έχουμε νέα ζητήματα που ανοίγει η πολιτεία, χωρίς όμως το Υπουργείο Παιδείας να δίνει ως πολιτικά υπεύθυνο ένα γενικό πλαίσιο με το οποίο θα λειτουργήσουν οι εκπαιδευτικοί.

Ζούμε εδώ και πολλούς μήνες και κάθε μέρα τα φαινόμενα της βίας στο σχολείο. Κι όμως η πολιτεία στην ουσία περιορίζεται σε αναποτελεσματικές εξαγγελίες, χωρίς μάλιστα να θέλει να εφαρμόσει μέτρα που έχουν δοκιμαστεί επιτυχημένα σε άλλα εκπαιδευτικά συστήματα, (Φιλανδία, Κύπρος, κτλ). Οι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν σοβαρά τέτοια προβλήματα – ακόμα και εις βάρος τους – και ο Υπουργός Παιδείας απλώς επιδίδεται σε θεωρητικά σχήματα και εξαγγελίες κενού περιεχομένου.

Τώρα ήλθε στην πολιτική επικαιρότητα το θέμα του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών, που θέτει πολλαπλές νέες θεσμικές όψεις ως προς τη σεξουαλική και την οικογενειακή ταυτότητα. Οι μαθητές από τη πρώτη τάξη μέχρι και την τρίτη λυκείου στην ηλικία των 17 χρόνων δεν θα πρέπει να έχουν μια στοιχειώδη ενημέρωση και προφανώς θεσμικού χαρακτήρα με την ευθύνη της πολιτείας;

Τα παιδιά και οι έφηβοι στη σχολική φάση της ζωής τους, που διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους και τον χαρακτήρα σε τόσο σημαντικά ζητήματα, θα ενημερώνονται μόνο από το διαδίκτυο και από την τηλεόραση, στα οποία πλεονάζει η παραπληροφόρηση, χωρίς να έχουν μια επιστημονική και κοινωνική θεώρηση;

Αλλά η μη συσχέτιση του σχολείου με τα κοινωνικά δρώμενα είναι βαθιά συντηρητική αντίληψη και έχει επισημανθεί από μεγάλους παιδαγωγούς, για παράδειγμα, από τον JohnDewey: «Η απουσία οποιασδήποτε σύνδεση της διδασκαλίας με ό,τι το παιδί είδε, αισθάνθηκε και αγάπησε έξω από το χώρο του σχολείου έχει ως αποτέλεσμα μια εντελώς τυπική και συμβολική επεξεργασία κάθε διδακτικής ενότητας στο σχολείο».

Όταν στη δεκαετία του 1990 εμφανίστηκε το AIDS, η πολιτεία τότε έβαλε ένα πλαίσιο για τη σεξουαλική αγωγή στα σχολεία. Έχουν περάσει 30 χρόνια και στην ουσία η σεξουαλική αγωγή είναι σε μορφές «αλφάβητου» και δεν δίνει τίποτα ουσιαστικό. Και αυτό όταν οι μαθητές βομβαρδίζονται με πληθώρα ανεύθυνων – ακόμα και πορνό - στοιχείων από το διαδίκτυο;

Τα ερωτήματα τίθενται από τα παιδιά, γιατί σε αυτό το στάδιο ανακαλύπτουν και διαμορφώνουν τον συναισθηματικό τους κόσμο, την προσωπικότητα τους, την σεξουαλικότητά τους. Είναι δυνατόν το σχολείο να αποσιωπά όλα αυτά τα αυτονόητα εύλογα αναδεικνυόμενα ερωτήματα, που θέτουν οι μαθητές, για αυτά που βλέπουν να κυριαρχούν στην πολιτική και κοινωνική καθημερινότητα;

Τι στάση μπορούν να έχουν οι εκπαιδευτικοί; Προφανώς δεν αρκεί μία προσωπική προσέγγισή τους. Αυτό που απαιτείται πριν απ’ όλα είναι η επίσημη θεσμική ενημέρωση του Υπουργείου Παιδείας, με επιμορφώσεις, με εκπαιδευτικό υλικό και με ενημερώσεις από άλλους σχετικούς επιστήμονες.

Αλλά όταν μια ηγεσία επιδίδεται μόνο σε επικοινωνιακά τεχνάσματα, στην ουσία «ομολογεί» ότι δεν μπορεί να αγγίξει το περιεχόμενο του σχολείου, ότι δεν έχει μεταρρυθμιστική ατζέντα – απλώς βάζει τίτλους και ετικέτες στα σχολικά ζητήματα. Είναι προφανές ότι δεν έχει ανησυχίες για την εκπαίδευση και τη διαπαιδαγώγηση μαθητών και μαθητριών.

Το Υπουργείο δεν είναι απλά και μόνο ανέτοιμο. Η ηγεσία του δεν προβληματίζεται καν για τα σοβαρά ζητήματα του σχολείου, που εκ των πραγμάτων τίθενται και από την τρέχουσα καθημερινότητα αλλά και από τις ίδιες τις νομοθετικές πρωτοβουλίες άλλων Υπουργείων της ίδιας κυβέρνησης.

*Κώστας Ανθόπουλος: Μέλος Δ.Σ Ά Συλλόγου Εκπαιδευτικών Ά/Βάθμιας Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης – Αναπληρωματικός Αιρετός Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε Κεντρικής Μακεδονίας

*Νίκος Τσούλιας : Πρώην Πρόεδρος ΟΛΜΕ

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Εύβοιας
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα
ΟΙΕΛΕ: Η επιχειρηματική ελευθερία υποχωρεί μπροστά σε θεμελιώδη ατομικά δικαιώματα όπως είναι η ελευθερία λόγου και έκφρασης αλλά και διεκδίκησης...
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα
o-teachers-facebook_15.jpg
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις
Αλήθεια, σε ποιο επίπεδο διάλυσης και στρατηγικής ήττας θα είχαν φτάσει σήμερα οι εκπαιδευτικοί εάν με τις μαζικές τους Γενικές Συνελεύσεις τον...
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις