Την πλήρη διαφωνία τους με την προοπτική να ξεκινήσουν τα μαθήματα του εαρινού εξαμήνου 2023-24 με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, εκφράζει το Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΑΠΘ με ψήφισμα που εξέδωσε και απέστειλε στο Υπουργείο Παιδείας και στα συλλογικά όργανα διοίκησης του Πανεπιστημίου.
Μάλιστα το Τμήμα χρησιμοποιεί τη λατινική φράση του Κικέρωνα Quo usque tandem? (μέχρι πότε; ) (η πλήρης φράση: Μέχρι πότε, Καταλίνα, θα κάνεις κατάχρηση της υπομονής μας;) προκειμένου να τονίσει ότι η υπομονή των πανεπιστημιακών έχει φτάσει στα όριά της.
Ισως το υπουργείο Παιδείας που με τόση ευκολία αποφάσισε και «διέταξε» υποχρεωτική τηλεκπαίδευση στα Πανεπιστήμια που τελούν υπό κατάληψη θα ήταν χρήσιμο να ακούσει τι λένε οι ίδιοι οι διδάσκοντες:
«Είμαστε πεπεισμένοι/νες ότι μια τέτοια συνθήκη διεξαγωγής των μαθημάτων μπορεί μεν να εξασφαλίζει την ποσοτική προϋπόθεση για τη διεξαγωγή δεκατριών διδακτικών εβδομάδων και να διευθετεί τον ακαδημαϊκό προγραμματισμό αλλά επί της ουσίας δεν συνάδει με το διδακτικό και ερευνητικό έργο μας· αντίθετα, το υποβαθμίζει. Υπενθυμίζουμε ότι ορισμένες από τις πιο ουσιαστικές προϋποθέσεις της πανεπιστημιακής διδασκαλίας, οι οποίες δεν πληρούνται με την εξ αποστάσεως υποκατάσταση, είναι η διάδραση κατά τα μαθήματα μεταξύ καθηγητών/τριών και φοιτητών/τριών, η χρήση βοηθημάτων (κειμένων και μελετημάτων) σε έντυπη μορφή και η πρόσβαση στις βιβλιοθήκες. Οι συνθήκες αυτές δεν είναι συμπληρωματικές αλλά οι ελάχιστα αναγκαίες, προκειμένου το διδακτικό προσωπικό του Τμήματος να υπηρετήσει με ακαδημαϊκούς όρους το λειτούργημά του και να εκπληρώσει την αποστολή του», τονίζουν οι διδάσκοντες.
Οι πανεπιστημιακοί καλούν την πολιτεία και τα όργανα διοίκησης να μη συνεχίσουν να προσφεύγουν με ευκολία (ή και καταχρηστικά) στο μέσον της τηλεκπαίδευσης/τηλεξέτασης, προκρίνοντας μια επίπλαστη ευρυθμία αντί για την ουσία, αλλά και την κοινότητα των φοιτητών/τριών μας να αναθεωρήσει το συντομότερο δυνατό τον συγκεκριμένο τρόπο διαμαρτυρίας που έχει επιλέξει, συμβάλλοντας με τις αποφάσεις της στην ελεύθερη ακαδημαϊκή πρόσβαση στους χώρους της Σχολής.
Ολο το ψήφισμα του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ
Quo usque tandem?
Οι διδάσκοντες/ουσες του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ συζήτησαν εκτενώς την προοπτική να ξεκινήσουν τα μαθήματα του εαρινού εξαμήνου 2023-24 με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.
Καταθέτουμε δημόσια την πλήρη διαφωνία μας με αυτήν την πρόβλεψη, την οποία υποχρεωνόμαστε για μία ακόμα φορά (η πιο πρόσφατη ήταν οι εξετάσεις του χειμερινού εξαμήνου 2023-24) να ακολουθήσουμε αφενός λόγω του ακαδημαϊκού πλαισίου το οποίο ορίστηκε από τις αποφάσεις των πανεπιστημιακών αρχών και αφετέρου λόγω των συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί με τις επαναλαμβανόμενες καταλήψεις, χωρίς μάλιστα να είναι ορατός ο χρόνος αποκατάστασης της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Είμαστε πεπεισμένοι/νες ότι μια τέτοια συνθήκη διεξαγωγής των μαθημάτων μπορεί μεν να εξασφαλίζει την ποσοτική προϋπόθεση για τη διεξαγωγή δεκατριών διδακτικών εβδομάδων και να διευθετεί τον ακαδημαϊκό προγραμματισμό αλλά επί της ουσίας δεν συνάδει με το διδακτικό και ερευνητικό έργο μας· αντίθετα, το υποβαθμίζει.
Υπενθυμίζουμε ότι ορισμένες από τις πιο ουσιαστικές προϋποθέσεις της πανεπιστημιακής διδασκαλίας, οι οποίες δεν πληρούνται με την εξ αποστάσεως υποκατάσταση, είναι η διάδραση κατά τα μαθήματα μεταξύ καθηγητών/τριών και φοιτητών/τριών, η χρήση βοηθημάτων (κειμένων και μελετημάτων) σε έντυπη μορφή και η πρόσβαση στις βιβλιοθήκες. Οι συνθήκες αυτές δεν είναι συμπληρωματικές αλλά οι ελάχιστα αναγκαίες, προκειμένου το διδακτικό προσωπικό του Τμήματος να υπηρετήσει με ακαδημαϊκούς όρους το λειτούργημά του και να εκπληρώσει την αποστολή του.
Οι διδάσκοντες και οι διδάσκουσες του Τμήματος Φιλολογίας του ΑΠΘ δηλώνουμε ότι είμαστε αντίθετοι στο ορατό για εμάς ενδεχόμενο το διδακτικό και το ερευνητικό έργο να διολισθήσει σε μια απρόσωπη ηλεκτρονική/ψηφιακή διαδικασία με απομείωση της ερευνητικής περιέργειας, οι προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριές μας, οι υποψήφιοι/ες διδάκτορες και μεταδιδάκτορες να παραμένουν μακριά από την πιο ζωντανή πλευρά της πανεπιστημιακής ζωής, τις αίθουσες διδασκαλίας, τα σπουδαστήρια και τις βιβλιοθήκες.
Δηλώνουμε ότι τασσόμαστε ομόφωνα υπέρ της διδασκαλίας και εξέτασης των μαθημάτων με φυσική παρουσία. Σε αντίθετη περίπτωση, πιστεύουμε ότι το πραγματικό πλήγμα το υφίστανται το ίδιο το δημόσιο πανεπιστήμιο και η κοινότητα των νέων επιστημόνων και των διδασκόντων που το υπηρετεί μέσα σε αντίξοες συνθήκες ειδικά ως προς το πεδίο των Ανθρωπιστικών Σπουδών, που κινδυνεύουν πλέον να γίνουν ζοφερές.
Για τους λόγους αυτούς καλούμε:
(α΄) την πολιτεία και τα όργανα διοίκησης να μη συνεχίσουν να προσφεύγουν με ευκολία (ή και καταχρηστικά) στο μέσον της τηλεκπαίδευσης/τηλεξέτασης, προκρίνοντας μια επίπλαστη ευρυθμία αντί για την ουσία και
(β΄) την κοινότητα των φοιτητών/τριών μας να αναθεωρήσει το συντομότερο δυνατό τον συγκεκριμένο τρόπο διαμαρτυρίας που έχει επιλέξει, συμβάλλοντας με τις αποφάσεις της στην ελεύθερη ακαδημαϊκή πρόσβαση στους χώρους της Σχολής και στη θεραπεία της επί μακρόν αναστολής της ερευνητικής διαδικασίας και κάθε είδους εκπαιδευτικής πρακτικής.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη