Από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, οι επαγγελματικές κοινότητες μάθησης (EKM) έχουν βιβλιογραφικά και ερευνητικά καταδειχθεί ως σημαντικές και αποτελεσματικές μέθοδοι για την υποστήριξη της επαγγελματικής μάθησης των εκπαιδευτικών και των διευθυντών και διευθυντριών σχολείων, των διδασκόντων και διδασκουσών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και των φοιτητών και φοιτητριών προς όφελος της μάθησης των μαθητών και μαθητριών και της ευημερίας. Σε σύγκριση με άλλες συνεργατικές μεθόδους επαγγελματικής μάθησης στην εκπαίδευση, οι EKM χαρακτηρίζονται συγκεκριμένα από κοινές αξίες και κανόνες, εστίαση στη μάθηση των μαθητών και μαθητριών, ανοικτές διδακτικές πρακτικές, κουλτούρα ανταλλαγής και συνεργασίας και αναστοχαστικούς διαλόγους που βασίζονται στη διερεύνηση εκπαιδευτικών πρακτικών και θεωρητικών πηγών.
Για να λειτουργήσει αποτελεσματικά μια ΕΚΜ, είναι ζωτικής σημασίας να πληρούνται ορισμένες βασικές προϋποθέσεις ή ακόμη και να αναπτύσσονται με την πάροδο του χρόνου. Αυτές περιλαμβάνουν όχι μόνο κοινές αξίες και στόχους, αλλά και μια εμπιστευτική και αξιόπιστη ομαδική ατμόσφαιρα, τη συμμετοχή όλων των μελών σε συζητήσεις και διαδικασίες (συν)εργασίας, την ανοιχτή, κριτική και υποστηρικτική επικοινωνία καθώς και έναν τρόπο εργασίας βασισμένο στην έρευνα και προσανατολισμένο στον αναστοχασμό. Καθοριστική για την επιτυχία μιας EKM κρίνεται η υποστήριξη ενός ατόμου που έχει τις γνώσεις αλλά και τις ικανότητες για να δημιουργήσει και να προωθήσει αυτές τις προϋποθέσεις και συνθήκες.
Το πρόγραμμα Erasmus+ «Οδηγώντας και διευκολύνοντας επαγγελματικές κοινότητες μάθησης στα σχολεία προς μία διερευνητική και αναστοχαστική πρακτική» (LeaFaP: Leading and Facilitating Professional Learning Communities in Schools towards an Inquiry-based and Reflective Practice) επικεντρώνεται στις γνώσεις και τις δεξιότητες που χρειάζεται να έχουν οι συντονιστές και οι συντονίστριες των EKM για να είναι σε θέση να υποστηρίξουν αποτελεσματικά την ανάπτυξη των EKM.
Μέλη της επιστημονικής κοινότητας έξι πανεπιστημίων ευρωπαϊκών χωρών, με εστίαση στην εκπαίδευση εκπαιδευτικών, επεξεργάζονται ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο μοντέλο δραστηριοτήτων διευκόλυνσης και ηγεσίας των EKM. Με βάση αυτό το μοντέλο θα αναπτυχθεί ένα δωρεάν αρθρωτό εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την εξειδίκευση των ηγετών και των διευκολυντών των EKM με στόχο αφενός την απόκτηση μιας σε βάθος κατανόησης της διευκόλυνσης των EKM και αφετέρου την ανάπτυξη σχετικών για την επιτυχή υποστήριξη δεξιοτήτων. Οι περισσότερες από τις δραστηριότητες του προγράμματος θα μεταφραστούν στα ελληνικά.
Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης θα οργανώσει στις 9 Σεπτεμβρίου 2024 ένα webinar με στόχο τη διάχυση των πρώτων αποτελεσμάτων του προγράμματος και στις 9 Οκτωβρίου 2024 ένα υβριδικό barcamp στη Θεσσαλονίκη, όπου όλες και όλοι μπορείτε να προτείνετε θεματικές αλλά και να οργανώσετε οι ίδιοι και οι ίδιες εργαστήρια σχετικά με τις ΕΚΜ (περισσότερα για αυτό θα ανακοινωθούν τον Ιούνιο 2024).
Το έργο συντονίζεται από το Weingarten University of Education, στη Γερμανία.
Οι εταίροι στο έργο είναι:
• Pädagogische Hochschule Vorarlberg, Αυστρία
• Universidad De Malaga, Ισπανία
• European University Cyprus, Κύπρος
• Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, Ελλάδα
• Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet, Νορβηγία
• Centro de Profesorado Marbella – Coín, Ισπανία
• Centro del Profesorado de Málaga, Ισπανία
Για περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα: https://www.leafap.eu/
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη