Σύσκεψη των Σχολικών Επιτροπών, των Αντιδημάρχων Παιδείας, Τεχνικών Έργων και Υποδομών και των Προϊστάμενων των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου πραγματοποιήθηκε την περασμένη Πέμπτη για τα σχολικά κτίρια του Δήμου Ιωαννιτών.
«Και από αυτή τη σύσκεψη επιβεβαιώθηκε η πολύ άσχημη κατάσταση των σχολικών κτηρίων του Δήμου, κάτι που δεν αποτελεί «προνόμιο» των Ιωαννίνων. Το πρόβλημα των σχολικών υποδομών δεν αντιμετωπίζεται με «μπαλώματα». Απαιτείται η σημαντική αύξηση των κρατικών κονδυλίων για τη Σχολική Στέγη, προκειμένου να καλυφθούν και οι δραματικές περικοπές της προηγούμενης 15/ετίας» επισημαίνει σε ανακοίνωσή της η Ένωση Γονέων Μαθητών Δήμου Ιωαννιτών.
«Η Δημοτική Αρχή έχει την δική της ευθύνη για την άμεση εκπόνηση προγράμματος απαλλοτριώσεων-παραχωρήσεων οικοπέδων και κατασκευής νέων Σχολείων, Νηπιαγωγείων - Δημοτικών – Γυμνασίων - Λυκείων (Γενικών - Ειδικών)» τονίζει.
Στη συνέχεια, προσθέτει: «προτεραιότητα να δοθεί στις περιοχές που αντιμετωπίζουν οξυμένο πρόβλημα: Σεσμόπληκτα –Καρδαμίτσια – Αμπελόκηποι –Κατσικά – Ανατολή – Πεδινή. Να μεταστεγαστούν σε νέα διδακτήρια που θα φτιαχτούν, τα σχολεία που σήμερα στεγάζονται στα κληροδοτήματα. Να γίνουν εκτεταμένες παρεμβάσεις σε κτήρια, αύλειους χώρους και εξοπλισμό που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες. Να δημιουργηθούν κλειστοί χώροι άθλησης (γυμναστηρίων) και στεγασμένων χώρων διαλείμματος σε όλα τα σχολεία του Δήμου».
«Η αναντιστοιχία των δυνατοτήτων, που αντικειμενικά υπάρχουν, για να έχουμε σύγχρονα ασφαλή σχολεία, με τη σημερινή εικόνα των γερασμένων, υποσυντηρημένων και επικίνδυνων σε πολλές περιπτώσεις σχολείων του Δήμου, θα πρέπει να κάνει τη Δημοτική Αρχή ιδιαίτερα αποφασιστική ως προς τη διεκδίκηση από την πολιτεία του αυτονόητου: τη βελτίωση των υποδομών ώστε να γίνουν τα σχολεία ανθρώπινα, κύτταρα ολόπλευρης μόρφωσης και κοινωνικοποίησης των παιδιών» καταλήγει.
Η ανακοίνωση της Ένωσης Γονέων Μαθητών Δήμου Ιωαννιτών
Την Πέμπτη 18/7 πραγματοποιήθηκε μετά από αίτημα της Ένωσης Γονέων, σύσκεψη των Σχολικών Επιτροπών, των Αντιδημάρχων Παιδείας, Τεχνικών Έργων και Υποδομών και των Προϊστάμενων των Τεχνικών Υπηρεσιών του Δήμου, με θέμα τον προγραμματισμό των εργασιών στις σχολικές μονάδες κατά το καλοκαίρι.
Από τη μεριά της Ένωσης θέσαμε τα εξής ζητήματα:
Ποια είναι τα έργα και ποιο το χρονοδιάγραμμα των εργασιών που θα πραγματοποιήσει η Δημοτική Αρχή στις σχολικές μονάδες κατά την περίοδο του καλοκαιριού;
Οι εργασίες θα πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι το άνοιγμα των σχολείων, ώστε να μην παρατηρείται το φαινόμενο, στην έναρξη των μαθημάτων αρκετά σχολεία να παρουσιάζουν εικόνα εργοταξίου.
Να μην γίνονται επισκευαστικές εργασίες κατά τις ώρες λειτουργίας των σχολείων, γιατί αυτό είναι άκρως επικίνδυνο και προκαλεί δυσλειτουργίες στις σχολικές μονάδες.
Να μην καλούνται οι γονείς να πραγματοποιήσουν εργασίες στα σχολεία και να μην ζητείται η οικονομική τους συμβολή για την αγορά επισκευαστικών-κατασκευστικών υλικών (πχ χρώματα). Τονίστηκε ότι οι επισκευές στα σχολεία είναι αποκλειστική ευθύνη του Δήμου και ότι σε πανελλαδικό επίπεδο έχουν συμβεί ατυχήματα, όταν αναρμόδιοι (πχ γονείς, εθελοντές, με καλή προαίρεση πάντα) κλήθηκαν να πραγματοποιήσουν επισκευές στις σχολικές μονάδες.
Να προσληφτούν ειδικοί για την τεχνική υποστήριξη των Επιτροπών Παιδείας, για τη σύνταξη και τον έλεγχο των προδιαγραφών των υλικών που προμηθεύονται τα σχολεία και την παραλαβή των τεχνικών έργων που αυτές πραγματοποιούν.
Κατά τη συζήτηση αναδείχτηκαν τα εξής ζητήματα:
Η μείωση της χρηματοδότησης διαχρονικά από τις κυβερνήσεις προς τους Δήμους και τις Σχολικές Επιτροπές, αποτελεί τη βασική αιτία της άσχημης κατάστασης των σχολικών υποδομών, των ελλείψεων σε εξοπλισμό, στην αναντιστοιχία των λειτουργικών δαπανών με τις πραγματικές ανάγκες των σχολείων. Μόνο η τελευταία δόση (Ιούνιος 2024) προς τις Σχολικές Επιτροπές όλης της χώρας, είναι μειωμένη κατά 14 εκ.€, τα οποία αν προστεθούν στη μείωση κατά 60% των κονδυλίων από τους ΚΑΠ την περίοδο 2010-2017 και τις μετέπειτα μειώσεις, τις αυξήσεις φόρων, στη μη απόδοση των βεβαιωμένων οφειλών προς τους ΟΤΑ, έχουν φέρει τις σχολικές υποδομές σε τραγική κατάσταση. Χαρακτηριστικό του τεράστιου προβλήματος που δημιουργείται από την υποχρηματοδότηση και θα το βρούμε μπροστά μας την νέα σχολική χρονιά, είναι το ότι, ενώ το κόστος των επισκευαστικών-δομικών υλικών έχουν εκτοξευτεί τα τελευταία τρία χρόνια, τα χρήματα που φτάνουν στις Σχολικές Επιτροπές για τη συντήρηση των σχολείων είναι σημαντικά μειωμένα.
Η υποστελέχωση του Εργοταξίου του Δήμου Ιωαννιτών είναι τραγική. Δεν υπάρχουν βασικές ειδικότητες που σχετίζονται με τη συντήρηση των σχολικών μονάδων και που θα μπορούσαν να εργαστούν όλο το καλοκαίρι για την αποκατάσταση βλαβών και ζημιών. Δεν υπάρχει ούτε ένας σιδεράς και ξυλουργός, ενώ οι ελαιοχρωματιστές, οι υδραυλικοί, οι ηλεκτρολόγοι, οι χορτοκόπτες είναι ελάχιστοι και δεν επαρκούν ούτε για τις έκτακτες ανάγκες του Δήμου. Ως εκ τούτου, δεν μπορούν να καλύψουν τις τρέχουσες ανάγκες των σχολείων. Από τη μεριά των αντιδημάρχων υπήρξε ενημέρωση ότι θα γίνει προσπάθεια να καλυφτούν οι ανάγκες με ιδιώτες τεχνίτες (αυτονόητο είναι ότι το κόστος των εργασιών θα είναι πολλαπλάσιο), ενώ έχει ζητηθεί από τον Δήμο να προσληφτούν τεχνίτες με Σύμβαση Ορισμένου Χρόνου.
Βρίσκονται σε εξέλιξη τέσσερα έργα σε σχολικές μονάδες του Δήμου: 1) Έργο που αφορά 29 σχολεία (Πρόγραμμα Α.Τρίτσης για στέγες, αυλές, κουφώματα), 2) Έργο που αφορά την κατασκευή ραμπών ΑμΕΑ, 3) Ενεργειακή αναβάθμιση σχολείων, 4) Έργο βελτίωσης σχολικών υποδομών. Τα έργα αυτά έχουν ξεκινήσει από την προηγούμενη Δημοτική Αρχή και δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των εργασιών. Ωστόσο, τα έργα αυτά - στην πλειονότητά τους - δεν αφορούν τα «γερασμένα» σχολεία, λόγω έλλειψης οικοδομικών αδειών. Τα σχολεία αυτά (μαζί με τα κληροδοτήματα) που αποτελούν το 60% των σχολείων του Δήμου, θα παραμείνουν με σοβαρά προβλήματα στις υποδομές τους καθιστώντας τα σε πολλές περιπτώσεις εξαιρετικά επικίνδυνα.
Η επίκληση από τον Προϊστάμενο των Τεχνικών Υπηρεσιών του «γράμματος του νόμου» σχετικά με παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν στα σχολεία, προκειμένου να είναι ασφαλή και λειτουργικά, μας προκαλεί μεγάλη ανησυχία. Είναι πραγματικά μεγάλη πρόκληση, να αναζητούνται νομικά προσχήματα για να μην πραγματοποιηθούν βελτιώσεις, σε σχολεία που αίθουσες, διάδρομοι, κοινόχρηστοι χώροι, αυλές, έχουν δεχτεί ατέλειωτες παράνομες-επικίνδυνες παρεμβάσεις για να «χωρέσουν» πολλαπλάσιοι μαθητές, στα πλαίσια των συγχωνεύσεων σχολικών μονάδων και τμημάτων. Και είναι μεγάλη πρόκληση οι – πολιτικοί και διοικητικοί - αρμόδιοι της Τεχνικής Υπηρεσίας ενός Δήμου, να αποδίδουν ευθύνες που δεν τους αναλογούν στους Διευθυντές των σχολείων, με φράσεις όπως «Τα σχολεία είναι δικά τους. Έχουν ευθύνη για την αποκατάσταση βλαβών και ζημιών», «δεν μπορούν να γίνουν αυτά που λένε οι Διευθυντές» κ.ά.
Μας προκαλεί ανησυχία η τοποθέτηση ότι «οι επισκευαστικές εργασίες στα σχολεία δεν μπορούν να γίνονται σε ώρες που δεν λειτουργούν τα σχολεία… εκτός αν θέλετε (ως γονείς-εκπαιδευτικοί) τα έργα να χρονίζουν». Εκτός από την προσπάθεια να στοχοποιηθούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί ως οι υπαίτιοι των καθυστερήσεων εκτέλεσης των έργων στα σχολεία, ως Ένωση Γονέων πιστεύουμε ότι οποιαδήποτε επισκευαστική εργασία μεσαίου και μεγάλου μεγέθους, σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να γίνεται την ώρα λειτουργίας του σχολείου. Το τραγικό γεγονός στις Σέρρες πριν 2 χρόνια, όπου έχασε τη ζωή του ένας μαθητής, φανερώνει τους λόγους διαφωνίας μας.
Τέλος, όπως ανακοινώθηκε από τον Αντιδήμαρχο Παιδείας, βρίσκονται σε εξέλιξη οι διαδικασίες για την ανέγερση νέου Μουσικού Σχολείου.
Αγαπητοί γονείς
Και από αυτή τη σύσκεψη επιβεβαιώθηκε η πολύ άσχημη κατάσταση των σχολικών κτηρίων του Δήμου, κάτι που δεν αποτελεί «προνόμιο» των Ιωαννίνων. Το πρόβλημα των σχολικών υποδομών δεν αντιμετωπίζεται με «μπαλώματα». Απαιτείται η σημαντική αύξηση των κρατικών κονδυλίων για τη Σχολική Στέγη, προκειμένου να καλυφθούν και οι δραματικές περικοπές της προηγούμενης 15/ετίας. Να δημιουργηθεί το νομοθετικό πλαίσιο ώστε μετά από ολοκληρωμένο έλεγχο και παρεμβάσεις να εκδοθούν οι σχετικές οικοδομικές άδειες σε όλα τα σχολεία. Με βάση τις ελλείψεις που θα διαπιστωθούν να διατεθούν τα απαιτούμενα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό για να ανεγερθούν νέες σύγχρονες σχολικές μονάδες και να γίνουν στις υπάρχουσες εκτεταμένες επισκευές, βελτιώσεις και η ενεργειακή αναβάθμισή τους.
Με βάση τα παραπάνω, η Δημοτική Αρχή έχει την δική της ευθύνη για την άμεση εκπόνηση προγράμματος απαλλοτριώσεων-παραχωρήσεων οικοπέδων και κατασκευής νέων Σχολείων, Νηπιαγωγείων - Δημοτικών – Γυμνασίων - Λυκείων (Γενικών - Ειδικών). Προτεραιότητα να δοθεί στις περιοχές που αντιμετωπίζουν οξυμένο πρόβλημα: Σεσμόπληκτα –Καρδαμίτσια – Αμπελόκηποι –Κατσικά – Ανατολή – Πεδινή. Να μεταστεγαστούν σε νέα διδακτήρια που θα φτιαχτούν, τα σχολεία που σήμερα στεγάζονται στα κληροδοτήματα. Να γίνουν εκτεταμένες παρεμβάσεις σε κτήρια, αύλειους χώρους και εξοπλισμό που να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες. Να δημιουργηθούν κλειστοί χώροι άθλησης (γυμναστηρίων) και στεγασμένων χώρων διαλείμματος σε όλα τα σχολεία του Δήμου.
Σε καμία περίπτωση δεν αμφισβητούμε τις καλές προθέσεις των αρμόδιων Αντιδημάρχων για την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων της Σχολικής Στέγης. Τα προβλήματα όμως δεν λύνονται με προθέσεις. Η αναντιστοιχία των δυνατοτήτων, που αντικειμενικά υπάρχουν, για να έχουμε σύγχρονα ασφαλή σχολεία, με τη σημερινή εικόνα των γερασμένων, υποσυντηρημένων και επικίνδυνων σε πολλές περιπτώσεις σχολείων του Δήμου, θα πρέπει να κάνει τη Δημοτική Αρχή ιδιαίτερα αποφασιστική ως προς τη διεκδίκηση από την πολιτεία του αυτονόητου: τη βελτίωση των υποδομών ώστε να γίνουν τα σχολεία ανθρώπινα, κύτταρα ολόπλευρης μόρφωσης και κοινωνικοποίησης των παιδιών.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη