- ένα ακαδημαϊκό σχολείο για ελάχιστους που προέρχονταν από τα προνομιούχα στρώματα. Στη ρωσική αυτοκρατορία, σε αυτή τη «φυλακή των λαών» (Λένιν), οι διανοούμενοι που τολμούσαν να αμφισβητήσουν το καθεστώς υφίσταντο διωγμούς. Μετά το 1866, τα πανεπιστήμια είχαν τεθεί κάτω από την αυταρχική εποπτεία του αντιδραστικού υπουργού παιδείας, κόμη Ντιμίτρι Τολστόι (υπουργός παιδείας μέχρι το 1880). Τα σχολεία δίδασκαν κυρίως λατινικά και ελληνικά, έχοντας σχεδόν αποκλείσει από το πρόγραμμα τους τις φυσικές επιστήμες και την ιστορία, καθώς θεωρούνταν «ανατρεπτικά» μαθήματα. Όπως έγραψε ο Λένιν (1895) σχολιάζοντας μια υπουργική οδηγία: «Ο υπουργός βλέπει τους εργάτες σαν μπαρούτη και τις γνώσεις και τη μόρφωση σαν σπίθα. Ο υπουργός είναι βέβαιος πως αν πέσει η σπίθα πάνω στη μπαρούτη η έκρηξη θα στραφεί πρώτα-πρώτα ενάντια στην κυβέρνηση» (Άπαντα, τόμ. 2, 82).
- Το 75% του πληθυσμού δεν γνώριζε ανάγνωση και γραφή. Μόλις 1,4 εκατομμύρια στους 125,6 εκ. κατοίκους της ρωσικής αυτοκρατορίας είχε εκπαίδευση πάνω από τη στοιχειώδη. Οι γυναίκες ήταν αποκλεισμένες από τις ανώτατες σπουδές: «Οι γυναίκες δεν γίνονταν δεκτές ούτε στο Πανεπιστήμιο, ούτε σε κανένα άλλο ανώτατο εκπαιδευτικό ίδρυμα. Με διαταγή της τσαρίνας, που θεωρούσε πως η γυναίκα δεν είχε ανάγκη να σπουδάζει, αλλά έπρεπε να μένει σπίτι για να ασχολείται με το σύζυγο και τα παιδιά της» (Κρούπσκαγια, Για τη διαπαιδαγώγηση και αυτομόρφωση, 29).
Η πολιτική των μπολσεβίκων
Ανατόλι Λουνατσάρσκι (1875 - 1933)
Στις 29 Οκτωβρίου 1917, ο Ανατόλ Λουνατσάρσκι ορίστηκε Λαϊκός Επίτροπος για την Εκπαίδευση και τον Πολιτισμό. Στην υπεύθυνη για την παιδεία επιτροπή συμμετείχαν, επίσης, η Κρούπσκαγια, σύζυγος του Λένιν, και ο ιστορικός Ποκρόφσκι που είχε την ευθύνη για τα ανώτατα σχολεία. Από τις πρώτες μέρες, ο Λουνατσάρσκι συναντά την απροθυμία της πλειονότητας των εκπαιδευτικών και των στελεχών του κράτους να συνεργαστούν με τους μπολσεβίκους. Μετά το 1917, η ταξική πάλη οξύνεται στο εσωτερικό της Ρωσίας ενώ οι ιμπεριαλιστικές πιέσεις από το εξωτερικό πληθαίνουν. Το 1918 είναι μια κρίσιμη χρονιά για τη ρωσική επανάσταση. Ο εμφύλιος πόλεμος έχει ξεσπάσει και οι πιέσεις των ιμπεριαλιστών από το εξωτερικό μεγαλώνουν.
Ναντέζντα Κρούπσκαγια (1869 - 1939)
Για το ενιαίο σχολείο εργασίας της Ένωσης Σοβιετικών Σοσιαλιστικών Δημοκρατιών
Οι καινοτομίες του Σχολείου Εργασίας στη Ρωσία
Τα προβλήματα στην εφαρμογή
O Δημήτρης Γληνός στην ΕΣΣΔ σε επίσκεψη του στο Μπόλσεβο (1934). Εφημερίδα Ελεύθερος Κόσμος. Αρχείο Ιδρύματος Γληνού.
Μετά το 1921
Ο ΛΕΝΙΝ ΑΡΧΙΓΟΣ ΤΙΣ ΟΧΤΟΒΡΙΑΝΙΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΙΣ – Στις γιορτες τον παπαδον ολι ςτι δυλια |
Η πορεία
* Δημοσιεύτηκε στο Οκτωβριανή Επανάσταση 1917-2017. Ειδική έκδοση της εφημερίδας Documento.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Ηλεκτρικά αμάξια: Γιατί "έμειναν" στην Αράχωβα προκαλώντας κομφούζιο
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
Είσαι άνεργος στο κέντρο της Αθήνας; ΠΑΡΕ ΤΩΡΑ έκτακτο επίδομα 1000 ευρώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση