sigxoneyseis
Απάντηση της Πανελλήνιας Ένωσης Συμβούλων Εκπαίδευσης σε επιστολή για τις συμπτύξεις- συγχωνεύσεις τμημάτων

Το Δ.Σ. του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Πειραιά “Η Πρόοδος” με αφορμή το σαρωτικό κύμα συμπτύξεων τμημάτων που εφάρμοσε η κυβέρνηση με την έναρξη του τρέχοντος σχολικού έτους απέστειλε επιστολή (21/10/2024) προς την Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.) με την οποία ζητούσε από το συλλογικό όργανο των Συμβούλων Εκπαίδευσης να πάρει θέση πάνω στο ζήτημα με κριτήρια επιστημονικά-παιδαγωγικά.

Το Δ.Σ. του συλλόγου έθεσε μερικά αυτονόητα ερωτήματα τα οποία η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘΑ θα έπρεπε να είχαν απαντήσει, πριν προχωρήσουν σε αυτού του είδους τις εκπαιδευτικές πολιτικές, που διαλύουν το δημόσιο σχολείο, έχοντας ως μοναδικό κριτήριο την περικοπή δαπανών και εκπαιδευτικού προσωπικού:

Κάνουν καλό τα πολυπληθή τμήματα; Είναι αδιάφορος ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, αν κρατήσουμε όλους τους υπόλοιπους παράγοντες σταθερούς; Πώς θα σταθούμε μπροστά στην υπογεννητικότητα και την αύξηση των μεταναστευτικών ροών; Θα δούμε στη μείωση του αριθμού των μαθητών μια ευκαιρία βελτίωσης των υλικών συνθηκών της παιδαγωγικής εργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών ή θα την αντιμετωπίσουμε ως ακόμη μια ευκαιρία μείωσης των παραδοσιακά χαμηλών εκπαιδευτικών δαπανών; 

Λίγο αργότερα η απαντητική επιστολή της Πανελλήνιας Ένωσης Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.) δικαιώνει τις θέσεις του Συλλόγου αλλά και του εκπαιδευτικού κινήματος που αντιτάχτηκε στις πολιτικές των συγχωνεύσεων και περιορισμού του δημόσιου σχολείου.

Η Π.Ε.ΣΥ.Ε εκφράζει σοβαρές ανησυχίες αναφορικά με την πρώτη    εφαρμογή  συγχωνεύσεων   τμημάτων σε σχολικές μονάδες, εστιάζοντας στις επιπτώσεις των νέων ρυθμίσεων.

Σύμφωνα με την Π.Ε.ΣΥ.Ε., οι διαδικασίες συγκρότησης τμημάτων που περιλαμβάνουν συγχωνεύσεις και υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών σε γειτονικά σχολεία, εγείρουν ανησυχίες για την ψυχολογική και συναισθηματική ευημερία των παιδιών. Ο αποχωρισμός από συμμαθητές και το οικείο σχολικό περιβάλλον εντείνει το άγχος και την ανασφάλεια στους μαθητές, υπογραμμίζει η Ένωση, σημειώνοντας τη σημασία της σταθερότητας στην εκπαιδευτική εμπειρία.

Η Ανακοίνωση - Επιστολή του Συλλόγου Εκπαιδευτικών ΠΕ Πειραιά "Η Πρόοδος"

21/10/2024

Προς Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΣΥΜΠΤΥΞΗΣ ΤΜΗΜΑΤΩΝ

Πριν ξεκινήσει η νέα σχολική χρονιά η κυβέρνηση και το Υπουργείο Παιδείας προχώρησαν σε εκατοντάδες συμπτύξεις τμημάτων σε όλη τη χώρα. Οι καταλήψεις σχολείων από γονείς μαθητών και οι στάσεις εργασίας των εκπαιδευτικών, που ακολούθησαν (Σεμπτέμβρης 2024), είναι αποτέλεσμα της ακραία αντιπαιδαγωγικής εφαρμογής ενός αναχρονιστικού νόμου που αδιαφορεί για την καθημερινή δουλειά μαθητών, εκπαιδευτικών και γονέων και ρυθμίζει την συγκρότηση τμημάτων στα σχολεία με δημοσιονομικά κριτήρια.

Ο νόμος αυτός, φτιαγμένος το 2020, επιτρέπει τη συγκρότηση τμημάτων 15 έως 25 παιδιών ανά τμήμα (ενώ ο προηγούμενος όριζε ως μέγιστο αριθμό τα 22). Η κυβέρνηση το καλοκαίρι που μας πέρασε εξάντλησε κάθε περιθώριο για να δημιουργήσει όσα περισσότερα 25άρια τμήματα μπορούσε. Για να εξυπηρετήσει τις στοχεύσεις της συγχώνευσε τμήματα, μετέφερε μαθητές σε άλλα σχολεία, αγνόησε την ύπαρξη επίσημα διαγνωσμένων ειδικών μαθησιακών δυσκολιών, ξεπέρασε τον κανονισμό αντιπυρικής προστασίας. Με μια κουβέντα στράφηκε ενάντια στο δημόσιο σχολείο και τους ανθρώπους του.

Η επιλογή του Υπουργείου Παιδείας να προχωρήσει σε μαζικές συμπτύξεις τμημάτων επέφερε αναστάτωση σε μαθητές/τριες, γονείς και εκπαιδευτικούς. Η εκπαιδευτική διαδικασία αντί να βελτιωθεί βρέθηκε αντιμέτωπη με νέα εμπόδια γιατί θεωρείται κόστος που πρέπει να περικοπεί.

Οι μεγάλες κουβέντες του υπουργού παιδείας περί «εξορθολογισμού», «αναβάθμισης του εκπαιδευτικού έργου», «βελτίωσης των σχολείων» δεν μπορούν να κοροϊδέψουν κανέναν. Κυβέρνηση και Υ.ΠΑΙ.Θ.Α αντιμάχονται τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών!

Είναι κάτι παραπάνω από προφανές ότι τα πολυπληθή τμήματα περιορίζουν τις ευκαιρίες παιδαγωγικής αλληλεπίδρασης δασκάλων – μαθητών, γεγονός που μειώνει τόσο τις δυνατότητες αντιμετώπισης προβλημάτων στην αγωγή των παιδιών όσο και τα περιθώρια αξιοποίησης των ταλέντων, των κλίσεων και των ενδιαφερόντων τους. Η ανάγκη να υποστηριχθεί το εύλογο και αυτονόητο αίτημα για λιγότερα παιδιά ανά τμήμα είναι επιβεβλημένη σε μια στιγμή που η κυβερνητική προπαγάνδα επιχειρεί (και συχνά κατορθώνει) να κάνει το άσπρο μαύρο. Η υποστήριξη του αγώνα για ολιγομελή τμήματα είναι η υποστήριξη του δημόσιου σχολείου και έχει την ανάγκη όλων και ιδίως εκείνων που αναγνωρίζονται ως ειδικοί για τα σχολεία και την αγωγή των νέων.

Στον δρόμο της γνώσης που μπορεί να συναισθάνεται να συμπαραστέκεται και να μιλά θαρρετά και ελεύθερα, περιμένουμε να περπατήσουν πολλοί. Ανάμεσά τους και οι σχολικοί σύμβουλοι. Οι μέχρι χθες άμεσοι συνεργάτες των δασκάλων, έχουν εδώ μια ακόμη ευκαιρία να αποστασιοποιηθούν από τον ρόλο του αξιολογητή των δασκάλων της πράξης για λογαριασμό μιας εχθρικής εξουσίας, που η κυβέρνηση προσπαθεί να τους επιβάλει.

Περιμένουμε λοιπόν τη γνώμη των σχολικών συμβούλων και των συλλογικών τους οργάνων, όπως περιμένουμε και τη γνώμη των παιδαγωγικών τμημάτων. Όπως περιμένουμε και την γνώμη των δημοσιολογούντων που εύκολα και συχνά μιλάνε για τη νέα γενιά. Κάνουν καλό τα πολυπληθή τμήματα; Είναι αδιάφορος ο αριθμός των μαθητών ανά τμήμα, αν κρατήσουμε όλους τους υπόλοιπους παράγοντες σταθερούς; Πώς θα σταθούμε μπροστά στην υπογεννητικότητα και την αύξηση των μεταναστευτικών ροών; Θα δούμε στη μείωση του αριθμού των μαθητών μια ευκαιρία βελτίωσης των υλικών συνθηκών της παιδαγωγικής εργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών ή θα την αντιμετωπίσουμε ως ακόμη μια ευκαιρία μείωσης των παραδοσιακά χαμηλών εκπαιδευτικών δαπανών; Ένας πρώτος γύρος στον αγώνα αυτό φαίνεται να κλείνει. Όμως στο άμεσο μέλλον νέοι γύροι θα ανοίξουν και η παιδαγωγική εργασία στο σχολείο έχει ανάγκη την υποστήριξη όλων.

Να μην λείψει κανείς.

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ. Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                Η ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

   Λάμπρος Νικολάρας                                                               Θεώνη Πετρίδου

 

Η Ανακοίνωση της Πανελλήνιας Ένωσης Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.)

Ανακοίνωση για τις συγχωνεύσεις τμημάτων σχολικών μονάδων

Η Πανελλήνια Ένωση Συμβούλων Εκπαίδευσης (Π.Ε.ΣΥ.Ε.), μετά την πρώτη εφαρμογή συγχώνευσης τμημάτων Σχολικών Μονάδων, εκφράζει την έντονη ανησυχία της σχετικά με τις διαδικασίες συγκρότησης τμημάτων που επικεντρώνουν σε κατώτατα όρια, συγχωνεύσεις και σε υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών σε όμορα σχολεία.

Η Π.Ε.ΣΥ.Ε. επισημαίνει ότι η μετακίνηση μαθητών/τριών σε όμορα σχολεία μπορεί να προκαλέσει σημαντικές συναισθηματικές δυσκολίες. Άλλωστε, είναι κοινά αποδεκτό ότι ο αποχωρισμός από τους συμμαθητές/τριες και από το οικείο σχολικό περιβάλλον εντείνει το άγχος και την ανασφάλεια. Η σταθερότητα και η συνέπεια θεωρούνται κρίσιμες για τη συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών, κάτι που αγνοείται στις τρέχουσες ρυθμίσεις. Επιπλέον, η μετακίνηση μαθητών σε απομακρυσμένα σχολεία ενδέχεται να δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα στις οικογένειές τους, που καλούνται να διαχειριστούν τις επιπλέον ανάγκες μετακίνησης ακόμη και σε άλλους νομούς. Παράλληλα οι σχολικές αίθουσες έχουν σχεδιαστεί για έναν συγκεκριμένο αριθμό μαθητών, λαμβάνοντας υπόψη παραμέτρους όπως η υγιεινή, η άνεση και η ασφάλεια. Η αύξηση των μαθητών/τριών ανά τμήμα μπορεί να οδηγήσει σε ανεπαρκή χώρο, θέτοντας σε κίνδυνο την ασφάλεια και την υγεία των παιδιών, ιδίως αν ληφθούν υπόψη οι προφυλάξεις που απαιτούνται μετά την πανδημία.

Επισημαίνεται ακόμη ότι οι διαδικασίες διαχωρισμού των μαθητών για τη συγκρότηση τμημάτων αυξάνουν τον κίνδυνο διακρίσεων. Μαθητές/τριες με ειδικές μαθησιακές δυσκολίες ή προβλήματα συμπεριφοράς μπορεί να στιγματιστούν, γεγονός που θυμίζει τιμωρητικές πρακτικές που οδηγούν σε αποκλεισμό και εντείνουν την περιθωριοποίηση των παιδιών αυτών.

Στην ειδική αγωγή, η ομαλή εκπαιδευτική διαδικασία βασίζεται σε μικρότερα τμήματα με εξειδικευμένο εκπαιδευτικό υλικό και υποστήριξη. Οι συγχωνεύσεις ενδέχεται να οδηγήσουν σε ακατάλληλες συνθήκες για μαθητές/τριες που χρειάζονται ειδικές ρυθμίσεις και εξατομικευμένη φροντίδα. Τέλος, όσον αφορά τους/τις εκπαιδευτικούς, αιφνίδιες αλλαγές όπως η συγχώνευση τμημάτων οδηγούν στο να κρίνονται υπεράριθμοι/ες αρκετοί/ές από αυτούς/ές, με αποτέλεσμα να μετακινούνται σε σχολεία πολύ μακριά από τις οργανικές τους θέσεις, ακόμη και σε αποστάσεις 30-70 χιλιομέτρων. Αυτή η κατάσταση δρα υπονομευτικά στα εργασιακά τους δικαιώματα και τελικά διαταράσσει τη διδακτική διαδικασία.

Αξίζει να επισημανθεί ότι οι ανησυχίες της Π.Ε.ΣΥ.Ε. επιβεβαιώνονται από τις παρατηρήσεις του Συνηγόρου του Πολίτη, όπου στη με στοιχεία 52349/17-10-2024 επιστολή του τονίζει, μεταξύ άλλων, ότι ο αυξημένος αριθμός μαθητών περιορίζει τη δυνατότητα παροχής εξατομικευμένης διδασκαλίας και δυσχεραίνει την πρόληψη φαινομένων όπως η σχολική βία και η παραμέληση. Επιπλέον, επισημαίνει ότι οι αναγκαστικές αλλαγές σχολικού περιβάλλοντος και οι μετακινήσεις ενδέχεται να προκαλέσουν έντονη συναισθηματική αναστάτωση στα παιδιά, κάτι που αντίκειται στο βέλτιστο συμφέρον τους, όπως αυτό ορίζεται από τις διεθνείς συμβάσεις. Ακόμη, υπογραμμίζει το γεγονός ότι τμήματα με μεγάλο αριθμό μαθητών σε μικρές αίθουσες, χωρίς τη δυνατότητα μείωσης του αριθμού μαθητών ακόμη και για παιδιά που χρήζουν παράλληλης στήριξης, υποβαθμίζουν την ποιότητα του διδακτικού έργου και αυξάνουν τις ανισότητες.

Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας να επανεξετάσει τις διαδικασίες συγκρότησης τμημάτων και να διασφαλίσει ένα εκπαιδευτικό σύστημα που προάγει την ποιότητα, την ισότιμη πρόσβαση και τη σταθερότητα για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες. Τα πολυπληθή τμήματα ενδέχεται να μετατρέψουν το σχολικό περιβάλλον σε λιγότερο ευχάριστο και δημιουργικό χώρο, όπου οι μαθητές/τριες θα αισθάνονται ότι δεν λαμβάνουν επαρκή προσοχή και υποστήριξη. Ζητούμε μικρότερα τμήματα, κατάλληλες δομές στήριξης και σεβασμό στα δικαιώματα των εκπαιδευτικών, ώστε να προστατεύσουμε την ευημερία και την πρόοδο των παιδιών μας. Θεωρούμε ότι η επίλυση αυτών των κρίσιμων ζητημάτων είναι απαραίτητη για την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων και την ομαλή ένταξη όλων των μαθητών στο εκπαιδευτικό περιβάλλον.

Το Δ.Σ. της Π.Ε.ΣΥ.Ε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Οργή εκπαιδευτικών: Να συλληφθεί το υπουργείο Παιδείας που δεν στέλνει καθηγητές στα σχολεία, όχι οι μαθητές
Δεν καλύπτονται καν ειδικότητες που διδάσκουν μαθήματα που εξετάζονται πανελλαδικά με Τράπεζα Θεμάτων
Οργή εκπαιδευτικών: Να συλληφθεί το υπουργείο Παιδείας που δεν στέλνει καθηγητές στα σχολεία, όχι οι μαθητές
katsibelis
Στη σθεναρή αντίσταση των εκπαιδευτικών κατά των διώξεων ένας Προϊστάμενος Εκπαίδευσης βλέπει «απειλές κατά της σωματικής ακεραιότητας μου»
Οι διώξεις ξεκίνησαν με απειλητικά τηλεφωνήματα από τον Διευθυντή Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ζακύνθου και συνεχίστηκαν, για όσους και όσες δεν...
Στη σθεναρή αντίσταση των εκπαιδευτικών κατά των διώξεων ένας Προϊστάμενος Εκπαίδευσης βλέπει «απειλές κατά της σωματικής ακεραιότητας μου»