taksi
Από δημόσια σε Ωνάσεια - Τα σχολεία της γειτονιάς γίνονται πολυτέλεια

Η κυβέρνηση προχωρά σε μια ακόμα αμφιλεγόμενη κίνηση, ανακοινώνοντας τη μετατροπή 22 Γυμνασίων και Λυκείων σε «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» (ΔΗΜ.Ω.Σ.), στο πλαίσιο μίας συνεργασίας με το Ίδρυμα Ωνάση που παρουσιάζεται ως «αναβάθμιση» για τις περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις. Πίσω από τις φανταχτερές εξαγγελίες και τα ευγενή λόγια περί «ίσων ευκαιριών», όμως, κρύβεται μια πολιτική ταξικής διάκρισης, ιδιωτικοποίησης και υποβάθμισης της δημόσιας εκπαίδευσης.

Το πραγματικό κόστος για τους μαθητές

Η μετατροπή των σχολείων σε ΔΗΜ.Ω.Σ. προβλέπει εισαγωγή μαθητών με εξετάσεις, αποκλείοντας ουσιαστικά τα παιδιά των τοπικών κοινωνιών από τα σχολεία της γειτονιάς τους. Οι οικογένειες που δεν μπορούν να πληρώσουν για φροντιστηριακή προετοιμασία βλέπουν τα παιδιά τους να βρίσκονται αντιμέτωπα με ταξικούς κόφτες. Παράλληλα, τα σχολεία στις περιοχές αυτές θα μετατραπούν σε χώρους ανταγωνισμού, επιβαρύνοντας περαιτέρω τις λαϊκές οικογένειες.

Η τραγική ειρωνεία; Αυτά τα σχολεία, που διαφημίζονται ως «αναβάθμιση» για τις ευάλωτες περιοχές, στην πραγματικότητα εκδιώκουν τους μαθητές τους, αφήνοντας τους γονείς και τα παιδιά να αναζητούν λύσεις σε απομακρυσμένα σχολεία με ήδη υπερφορτωμένα τμήματα.

Εκπαιδευτικοί σε δυσμένεια

Οι αλλαγές δεν πλήττουν μόνο τους μαθητές, αλλά και τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς, πολλοί από τους οποίους θα εκδιωχθούν από τα σχολεία στα οποία υπηρετούν εδώ και χρόνια. Η νέα δομή των ΔΗΜ.Ω.Σ. επιβάλλει διαφορετικό ωράριο, αναλυτικά προγράμματα και εργασιακούς όρους, μετατρέποντας τους εκπαιδευτικούς σε «εργαλεία» ενός συστήματος που λειτουργεί με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια.

Ένα σχολείο για λίγους

Η εμπλοκή του Ιδρύματος Ωνάση δεν περιορίζεται σε οικονομική στήριξη. Το ίδιο το πλαίσιο λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ. προβλέπει ότι οι αποφάσεις θα λαμβάνονται από μια Διοικούσα Επιτροπή που υπερισχύει κάθε νομοθετικής ρύθμισης. Εν ολίγοις, τα σχολεία αυτά θα λειτουργούν σαν ιδιωτικές δομές με δημόσια επίφαση, ανοίγοντας διάπλατα την πόρτα για την πλήρη ιδιωτικοποίηση της εκπαίδευσης.

Ιδιωτική χρηματοδότηση με δημόσιο κόστος

Η «δωρεά» του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζεται ως σωτηρία για την υποχρηματοδοτούμενη δημόσια εκπαίδευση. Στην πραγματικότητα, όμως, αυτή η κίνηση εδραιώνει την κυριαρχία ιδιωτικών συμφερόντων στον χώρο της Παιδείας, την ίδια ώρα που το κράτος υποχωρεί από τη βασική του υποχρέωση να εξασφαλίσει ισότιμη και δωρεάν εκπαίδευση για όλους.

Η κυβέρνηση, αντί να ενισχύσει ουσιαστικά τα δημόσια σχολεία, αφήνει τα παιδιά της εργατικής τάξης να παλεύουν για τις «ψίχουλες» που περισσεύουν, ενώ οι «λίγοι και εκλεκτοί» απολαμβάνουν τα προνόμια της ιδιωτικής στήριξης. Με φοροαπαλλαγές για τα ιδιωτικά ιδρύματα, όπως το Ίδρυμα Ωνάση, η δημόσια Παιδεία γίνεται ακόμα πιο άνιση.

Οι πολιτικές αυτές δεν είναι ούτε αθώες ούτε αναπόφευκτες. Είναι στρατηγικές επιλογές που εντείνουν τις κοινωνικές ανισότητες. Οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές πρέπει να σταθούν απέναντι σε αυτές τις εξελίξεις, απαιτώντας τη διατήρηση της δημόσιας εκπαίδευσης ως καθολικό δικαίωμα.

Το μέλλον της Παιδείας δεν ανήκει στα ιδιωτικά συμφέροντα. Ανήκει στους μαθητές, στους εκπαιδευτικούς και στις κοινωνίες που δικαιούνται ισότητα, δικαιοσύνη και πραγματική αναβάθμιση για όλα τα σχολεία.

Αναλυτικά η ανακοίνωση

Μετατροπή Σχολείων σε Ωνάσεια Σχολεία: μία ευγενική δωρεά του Κράτους προς το Ίδρυμα Ωνάση

Κατάργηση 22 σχολείων της γειτονιάς, με τρομακτικές συνέπειες για μαθητές και εκπαιδευτικούς των περιοχών αυτών

Ένα βήμα πιο πέρα στην ταξική διαφοροποίηση και κατηγοριοποίηση των σχολείων προχωρά η κυβέρνηση, με την ίδρυση 22 Γυμνασίων και Λυκείων σε «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» (ΔΗΜ.Ω.Σ.).

Πρόκειται για ανοιχτή εμπλοκή ιδιωτών στην εκπαιδευτική διαδικασία και τη δημιουργία ενός κυριολεκτικά άλλου σχολείου, για λίγους και εκλεκτούς και όχι για τα παιδιά των ευάλωτων περιοχών, με δικό του πλαίσιο λειτουργίας, διαφορετική πηγή χρηματοδότησης, διαφορετικό τρόπο εισαγωγής, διαφορετικό ανώτερο αριθμό παιδιών στην τάξη (25 και όχι 27-29 που ισχύει για όλα τα άλλα), διαφορετικό απολυτήριο, ακόμα και διαφορετικό ωράριο λειτουργίας (μέχρι και θερινά μαθήματα), διαφορετικό αναλυτικό πρόγραμμα και διδακτικό ωράριο για τους εκπαιδευτικούς!

Μάλιστα, φτάνουν στο σημείο να αναφέρουν πως “Ρητά συμφωνείται ότι οι όροι της παρούσας Σύμβασης Δωρεάς υπερισχύουν κάθε αντίθετης διάταξης της εκάστοτε ισχύουσας νομοθεσίας και κανονιστικού πλαισίου” (!). Κύριε Ωνάση, ιδού τα σχολεία σας…Μέχρι και εταιρείες security, αλλά και καθαρισμού προβλέπεται να προσλαμβάνει το ίδρυμα Ωνάση και η θυγατρική του εταιρεία, που εδρεύει φυσικά στο … Λιχτενστάιν, όπως κάθε αγνός πατριώτης άλλωστε.

Πετώντας μάλιστα με κυνικό τρόπο τα παιδιά έξω από το σχολείο της γειτονιάς τους, αφού η εισαγωγή στα ΔΗ.ΜΩ.Σ. θα γίνεται με εξετάσεις, ανεξάρτητα από τον τόπο διαμονής, όπως στα Πρότυπα! Άρα, για ποια στήριξη των ευάλωτων περιοχών μιλούν, αφού οι μαθητές των περιοχών αυτών θα αποκλειστούν από το σχολείο τους; Μάλιστα, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα πολλές φορές τα παιδιά αυτά να πάνε σε άλλο σχολείο της πόλης τους (όπως π.χ. στο Πέραμα, που θα απομείνουν μόλις 2 Γυμνάσια και 1 ΓΕΛ, απομακρυσμένα μεταξύ τους, για χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες). Τέτοια αναβάθμιση! Πετώντας και τους εκπαιδευτικούς, που για χρόνια υπηρετούν με αφοσίωση το Δημόσιο Σχολείο και τα παιδιά αυτά.

Αντί να σκύψει η κυβέρνηση και να λύσει τα ζωτικά προβλήματα όλων των σχολείων, με αύξηση της χρηματοδότησης, να δημιουργήσει πραγματικά ισότιμους όρους για όλα τα παιδιά ανεξαιρέτως, να ικανοποιήσει το σύγχρονο δικαίωμά τους στην ολόπλευρη μόρφωση, επιλέγει να οξύνει τους ταξικούς κόφτες για τα παιδιά των λαϊκών οικογενειών, θεσμοθετώντας σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων με τη λογική των Πρότυπων και τώρα των ΔΗΜ.Ω.Σ. 

Την ίδια ώρα σερβίρουν το παιδαγωγικό αυτό έγκλημα με την γνωστή γαρνιτούρα περί «ίσων ευκαιριών» για τους μαθητές! Το έργο το έχουμε ξαναδεί! Περικόπτεται η κρατική στήριξη και χρηματοδότηση, που δεν φτάνει ούτε στο ελάχιστο, λαμβάνεται το ένα αντιπαιδαγωγικό μέτρο πίσω από το άλλο (συμπτύξεις τμημάτων), τα κενά Γενάρη μήνα καλά κρατούν, προκειμένου να καλλιεργηθεί το έδαφος πως η μόνη ελπίδα βρίσκεται στην εμπλοκή του σωτήρα-ιδιώτη.

Η αρνητική εγχώρια και διεθνής πείρα από την εφαρμογή της «πολυτυπίας» των σχολείων είναι αποκαλυπτική:

    Ο σκληρός ανταγωνισμός των εξετάσεων για μια από τις λίγες θέσεις στα Πρότυπα Σχολεία (πέρσι οι θέσεις που προσφέρονταν αντιστοιχούσαν μόλις στο 19% των αιτήσεων), ήδη έχει δημιουργήσει μια ολόκληρη κοστοβόρα φάμπρικα φροντιστηρίων ακόμα και από το δημοτικό, στην οποία δεν μπορεί να ανταπεξέλθει η μέση λαϊκή οικογένεια, αποτελώντας έτσι προνόμιο  λίγων. Στην ίδια λογική θα λειτουργήσουν τα ΔΗΜ.Ω.Σ.

    Οι ίδιες οι στατιστικές δείχνουν ότι σε χώρες του εξωτερικού (π.χ. Μ. Βρετανία) που έχει προχωρήσει αυτή η πολιτική, στα σχολεία «α’ κατηγορίας» τελικά καταλήγουν σχεδόν αποκλειστικά τα παιδιά των πλούσιων και ανώτερου μορφωτικού επιπέδου οικογενειών, ενώ στα «χαμηλότερης κατηγορίας» ως επί τω πλείστων τα παιδιά εργατικών και φτωχών λαϊκών στρωμάτων. Πρόκειται δηλαδή για μια πλήρως ταξική πολιτική που αναπαράγει και εντείνει τις κοινωνικές ανισότητες που ήδη υπάρχουν.
    Σε σχολεία «αριστείας» τύπου Ήτον, τα παιδιά των πλουσίων διδάσκονται σε βάθος, προετοιμάζοντάς τα να στελεχώσουν τα ανώτερα ερευνητικά, οικονομικά, πολιτικά, κρατικά κλιμάκια, ενώ στα σχολεία των λαϊκών στρωμάτων το πρόγραμμα επικεντρώνεται σε επιφανειακές γνώσεις και δεξιότητες για φτηνό εργατικό δυναμικό. Τέτοια διαφοροποιημένα προγράμματα έχουν τα Πρότυπα και θα έχουν και τα ΔΗΜ.Ω.Σ.

Αυτή την πολιτική στον χώρο της Παιδείας έρχονται να στηρίξουν έμπρακτα ιδιωτικοί φορείς όπως το ίδρυμα Ωνάση, προσβλέποντας βεβαίως σε άμεσα και έμμεσα οφέλη. Γιατί είναι επιλογή τους η στρατηγική του κατηγοριοποιημένου σχολείου, δηλαδή η δημιουργία ενός χάρτη με σχολεία που από τη μία θα ενισχύονται στοχευμένα με κάθε μέσο γιατί θα βγάζουν τα στελέχη της καινοτομίας και έρευνας, της διοίκησης της βιομηχανίας – οικονομίας και του κράτους, και από την άλλη τα υποβαθμισμένα σχολεία για τα περισσότερα παιδιά του λαού, που η ολόπλευρη μόρφωσή τους θεωρείται κόστος και πέρα από τις «δημοσιονομικές αντοχές». 

Τα Ωνάσεια Σχολεία αποτελούν μία σημαντική τομή για να προχωρήσει αυτή η στρατηγική, πλευρά της οποίας είναι και η συμμετοχή φορέων, όπως το Ίδρυμα Ωνάση στη διοίκηση σχολείων, μέσα από τη δημιουργία της παντοδύναμης Διοικούσας Επιτροπής ΔΗ.ΜΩ.Σ. που αποφασίζει για τα πάντα. Ανοίγει δηλαδή και η πόρτα για την είσοδο της λογικής του management στη λειτουργία των σχολείων, της λειτουργίας τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια. 

Αν ήθελαν πραγματικά κυβέρνηση και ιδιωτικά ιδρύματα π.χ. εφοπλιστών να ενισχύσουν ουσιαστικά τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση, θα προχωρούσαν στην κατάργηση των φοροαπαλλαγών που απολαμβάνουν οι δεύτεροι, με στόχο να εξασφαλιστούν χρήματα για την Παιδεία. Τώρα και καθεστώς φορολογικής ασυλίας έχουν (απαλλάσσονται μέσα από την σύμβαση από κάθε είδους τέλος, φόρο ή δικαίωμα για κάθε είδους χορηγία-δωρεά στα ΔΗ.ΜΩ.Σ.) και αναγορεύονται σε ευεργέτες που εθελοντικά και δήθεν άδολα «δίνουν τον οβολό τους», πατώντας στην πράξη ποδάρι στη λειτουργία των σχολείων και τον προσανατολισμό της εκπαίδευσης, στην κατεύθυνση που θα θωρακίσει μεσοπρόθεσμα τα κέρδη τους.Οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς, οι μαθητές, όλος ο λαός, πρέπει να σταθούν απέναντι σε αυτή την αντιδραστική εξέλιξη! Πρόκειται για το μέλλον των παιδιών μας και της ίδιας της κοινωνίας! 

Καλούμε τις ΕΛΜΕ, την ΟΛΜΕ, τους Συλλόγους Γονέων και τους μαθητές να πάρουν όλες τις απαραίτητες αγωνιστικές πρωτοβουλίες ώστε:

    Να μην περάσει στην πράξη καμία μετατροπή σχολείου σε Ωνάσειο!
    Να μην προχωρήσει η ταξική κατηγοριοποίηση των σχολείων!
    Να απαιτήσουμε άμεση ουσιαστική ενίσχυση του δημόσιου σχολείου και να καταργηθεί κάθε επιχειρηματική δράση στην Εκπαίδευση!

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

oikonomiko.jpg
Το πρώτο "βιομηχανικό διδακτορικό" του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
Ο υποψήφιος διδάκτορας, κ. Λάζαρος Εφραίμογλου, θα εκπονήσει τη διατριβή του στο τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας
Το πρώτο "βιομηχανικό διδακτορικό" του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών
ionio_panepistimio.jpg
Διαγραφές «λιμναζόντων» φοιτητών: Απόσυρση του νόμου ζητά (και) η Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ιονίου Πανεπιστημίου
Ζητά νομοθέτηση δικαιώματος μερικής φοίτησης και διαγραφής μέσω εθελούσιας δήλωσης όσων φοιτητών-ριών επιθυμούν τη διακοπή των σπουδών τους
Διαγραφές «λιμναζόντων» φοιτητών: Απόσυρση του νόμου ζητά (και) η Σχολή Ανθρωπιστικών Επιστημών του Ιονίου Πανεπιστημίου
dimosioi-ypalliloi
Δημόσιοι υπάλληλοι: Υποχρεωτικές για αξιολογούμενους και αξιολογητές οι ενέργειες υλοποίησης των Σχεδίων Ανάπτυξης - Εγκύκλιος
Τι ισχύει για τα εκπαιδευτικά προγράμματα που πραγματοποιούνται μέσω του Ε.Κ.Δ.Δ.Α. στο πλαίσιο των Σχεδίων Ανάπτυξης
Δημόσιοι υπάλληλοι: Υποχρεωτικές για αξιολογούμενους και αξιολογητές οι ενέργειες υλοποίησης των Σχεδίων Ανάπτυξης - Εγκύκλιος