μαθητ
Η συνεργασία με ιδιωτικά συμφέροντα και η μετατροπή των σχολείων σε «χαρτοφυλάκια» επιχειρηματικών συμφερόντων υπονομεύει το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης

Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας συνεχίζει την πολιτική της επίθεση στο δημόσιο και δωρεάν σχολείο, προωθώντας τη διείσδυση της επιχειρηματικότητας στο εκπαιδευτικό σύστημα και εντείνοντας τους ταξικούς φραγμούς στην εκπαίδευση.

Με την εισαγωγή του θεσμού του Διεθνούς Απολυτηρίου (IB) και τη δημιουργία των Ωνάσειων σχολείων, επιδιώκει να ενισχύσει τις ανισότητες στην πρόσβαση στη μόρφωση, καθώς οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις, όπως στα πρότυπα σχολεία, και οι εκπαιδευτικοί θα επιλέγονται με βάση τα προσόντα τους, χάνοντας τις οργανικές θέσεις τους.

Η συνεργασία με ιδιωτικά συμφέροντα και η μετατροπή των σχολείων σε «χαρτοφυλάκια» επιχειρηματικών συμφερόντων υπονομεύει το δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης, ενώ η εφαρμογή αυτού του μοντέλου στη δημόσια εκπαίδευση, παράλληλα με την επέκταση των πρότυπων σχολείων, επιβαρύνει τις ήδη ευάλωτες περιοχές και ενισχύει τη διαφοροποίηση και τον ταξικό διαχωρισμό.

Ακολουθεί αναλυτικά ανακοίνωση της ΄Γ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης για τα Ωνάσεια Σχολεία:

Η κυβέρνηση της Ν.Δ. συνεχίζει την επίθεση στον πυρήνα του δωρεάν και δημόσιου χαρακτήρα του σχολείου, προωθώντας την εισβολή της επιχειρηματικότητας στο εκπαιδευτικό σύστημα και εντείνοντας τους ταξικούς φραγμούς.  Μετά την εισαγωγή του θεσμού του International Baccalaureate (IB - μπακαλορεά), που άνοιξε την πόρτα για την ενίσχυση των ταξικών διακρίσεων, έρχεται τώρα η δημιουργία των Ωνάσειων σχολείων να κλιμακώσει την αποδόμηση της δημόσιας εκπαίδευσης.

Οι θεσμοί αυτοί όχι μόνο εντείνουν τις ανισότητες στην πρόσβαση στη γνώση για όλους, αλλά διαμορφώνουν ένα σχολείο προσαρμοσμένο στις ανάγκες της αγοράς, τις απαιτήσεις των ΟΟΣΑ, ΕΕ, κεφαλαίου και όχι στις ανάγκες της κοινωνίας, υπονομεύοντας περαιτέρω το θεμελιώδες δικαίωμα στη μόρφωση.

Στις 20 Γενάρη υπογράφηκε  μεταξύ του πρωθυπουργού, του υπουργού Παιδείας Κ. Πιερρακάκη και του προέδρου του Ιδρύματος Ωνάση, η     σύμβαση    για τη δημιουργία των Δημόσιων; Ωνάσειων Πρότυπων Σχολείων. Το δίκτυο θα δημιουργηθεί από 22 υφιστάμενα σχολεία, 11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια «σε περιοχές που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις», από τον Σεπτέμβρη του 2025 με 6 Γυμνάσια και 6 Λύκεια αρχικά. Το Ίδρυμα θα αναλάβει την ανακαίνισή τους (έως 1 εκ. ευρώ για καθένα) και τα λειτουργικά τους έξοδα (έως 500.000 ευρώ το έτος για καθένα). Η εισαγωγή των μαθητών θα γίνεται με εξετάσεις, όπως στα πρότυπα σχολεία και η επιλογή των εκπαιδευτικών τους θα γίνεται επίσης όπως στα πρότυπα, χάνοντας τις οργανικές τους.

Σύμφωνα με τα όσα ανακοινώθηκαν, τα «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» θα διασυνδέονται με πανεπιστημιακά ιδρύματα «με στόχο την εισαγωγή και εφαρμογή εκπαιδευτικών καινοτομιών», για τη λειτουργία τους «θα συσταθεί Διοικούσα Επιτροπή που αποφασίζει για τα πάντα , ανοίγοντας το δρόμο  για την είσοδο της λογικής του management στη λειτουργία των σχολείων, της λειτουργίας τους με ιδιωτικοοικονομικά κριτήρια και οι λεπτομέρειες θα ρυθμιστούν με σύμβαση μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος «κατά το πρότυπο του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου». Με τη δημιουργία των Ωνάσειων σχολείων, 22 δημόσια σχολεία παραδίδονται απευθείας στα χέρια των ιδιωτικών συμφερόντων, ανοίγοντας τον δρόμο για τη λειτουργία των αποτυχημένων και καταστροφικών charter schools. Για πρώτη φορά έχουμε σύμπραξη- εκχώρηση δημόσιων σχολείων σε ιδιωτικό φορέα! Μάλιστα, δεν κρατούν πλέον ούτε τα στοιχειώδη προσχήματα, καθώς η συμφωνία  για τα Ωνάσεια σχολεία υπογράφηκε πριν καν εισαχθεί στη Βουλή , τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί ούτε καν ρωτήθηκαν ενώ  στελέχη της διοίκησης σε διάφορες περιοχές της χώρας έσπευσαν να ειδοποιούν διευθυντές σχολείων ότι αυτά «επιλέχθηκαν» να μετατραπούν σε Ωνάσεια και ζητούνται βιογραφικά και άλλα στοιχεία.

Το «φιλεύσπλαχνο έργο» της λειτουργίας των Ωνάσειων σχολείων σε κοινωνικά ευάλωτες περιοχές προς όφελος των παιδιών, καταρρέει εξαρχής, εφόσον οι μαθητές θα εισάγονται με εξετάσεις, όπως στα πρότυπα σχολεία.

Όπως συνέβη και με τα υπάρχοντα πρότυπα (που η κυβέρνηση επέκτεινε πέρα από Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με ένα σε κάθε νομό), θα πάψουν να είναι σχολεία της γειτονιάς, δημιουργώντας τελικά μεγαλύτερη πίεση στις περιοχές αυτές, όπου τα υπόλοιπα σχολεία καλούνται να απορροφήσουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται (πολυπληθή τμήματα κλπ), τους μαθητές από τη γειτονιά, που δεν διεκδικούν ή δεν μπορούν να επιτύχουν την εισαγωγή τους στο πρότυπο.

 Γι' αυτό και κατά τη μετατροπή σχολείων σε πρότυπα είχαμε τα προηγούμενα χρόνια μαζικές αντιδράσεις και κινητοποιήσεις σε πολλές περιοχές. Επιπλέον, στις εξετάσεις για την εισαγωγή στα πρότυπα περνάει μόλις το 20% των αιτούντων κι έχει αναπτυχθεί πραγματική φάμπρικα φροντιστηρίων και ιδιαίτερων μαθημάτων για την προετοιμασία για τις εξετάσεις, με μεγάλες οικονομικές απαιτήσεις για τις οικογένειες.

 Να θυμίσουμε επίσης ότι η αφήγηση για την επιβολή των charter schools των ΗΠΑ ήταν παρόμοια – ότι θα δημιουργούνταν σχολεία πρότυπα για τους μαθητές από τα πιο φτωχά κοινωνικά στρώματα και με εκπαιδευτικές «καινοτομίες»-  όμως πολύ γρήγορα μετατράπηκαν σε  σχολεία όπου παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες ή αναπηρίες δεν χωρούν στις τάξεις τους, με απαγόρευση ίδρυσης σωματείων των εκπαιδευτικών και σοβαρές παρεμβάσεις στο εκπαιδευτικό έργο!

Το ίδρυμα Αλέξανδρος Ωνάσης,  δεν είναι παρά μια ιδιωτική εταιρεία- βιτρίνα με πολλαπλή παρέμβαση σε πολλές σφαίρες της δημόσιας ζωής ενός οικονομικού κολοσσού, που από το 1975 αυξάνει τα κέρδη του κυρίως μέσω του εφοπλιστικού κεφαλαίου, γνωστού για τον ρόλο του εκτός των άλλων και σε όλες τις πολεμικές συρράξεις της ευρύτερης περιοχής μας και της Μέσης Ανατολής. Άλλωστε κάθε δωρεά του ιδρύματος εκπίπτει της φορολογίας ως το ποσό του 40% του συνολικού του εισοδήματος! Εξάλλου είναι γνωστά τα σκάνδαλα με το Ίδρυμα Ωνάση (απαλλαγή από τον Ειδικό Φόρο Ακινήτων με νόμο του ΣΥΡΙΖΑ που διατηρεί η Ν.Δ.) και τελικά, το ελληνικό δημόσιο κι οι φορολογούμενοι να αποτελούν το μεγάλο αιμοδότη του.

Από την άλλη πλευρά, τα επιχειρηματικά συμφέροντα και τα ευαγή ιδρύματα δεν αρκούνται πλέον μόνο στην παρέμβαση στο περιεχόμενο των δράσεων των σχολείων μέσω προγραμμάτων, αλλά θέλουν να πάρουν στα χέρια τους απευθείας τα σχολεία με διαμόρφωση διαφοροποιημένων προγραμμάτων σπουδών κλπ.

Οργανικές θέσεις εκπαιδευτικών θα χαθούν, αφού η επιλογή του εκπαιδευτικού προσωπικού θα ακολουθήσει αυτή των πρότυπων και πειραματικών, βάσει προσόντων και αποδοχής συνεχούς  αξιολόγησης και σεμιναρίων επαγγελματικής ανάπτυξης.

Διεθνές Απολυτήριο και Ωνάσεια σχολεία πάνε χερι χέρι!

Η παροχή δώρων από το κράτος στο ιδιωτικό κεφάλαιο, τόσο με το Διεθνές Απολυτήριο (ΔΑ-ΙΒ) όσο και με τα Ωνάσεια σχολεία υπηρετεί και την ανάγκη της κυβέρνησης να ανοίξει νέους  δρόμους κερδοφορίας για το κεφάλαιο και είναι μια κίνηση με πολλαπλά κέρδη. Η εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτηρίου (International Baccalaureate – IB) στα δημόσια σχολεία ,  με ιδιώτες να ελέγχουν το αναλυτικό, την ύλη, τις εξετάσεις και με μαθητές που πέρα από την πρόσβαση στα ιδιωτικά πανεπιστήμια του εξωτερικού, θα μπορούν να αποκτούν και προνομιακή πρόσβαση στα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας,  ενισχύει την ήδη υπάρχουσα ταξικότητα στο εκπαιδευτικό σύστημα. Το σχολείο αυτό «για λίγους» θα δίνει πελατεία στα ιδιωτικά ΑΕΙ που στήνουν κυβέρνηση και συμφέροντα, αλλά και τα δημόσια, λειτουργώντας ανταγωνιστικά με το δημόσιο σχολείο. 

Ας μην ξεχνάμε ότι το Διεθνές Απολυτήριο (Ι.Β) θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε 5 πρότυπα με προοπτική να γενικευθεί σε όλα τα πρότυπα, άρα και στα Ωνάσεια!! Στη συζήτηση έχει μπει και το σοβαρό ενδεχόμενο οι κάτοχοι του Δ.Α να εξασφαλίζουν εισαγωγή στα δημόσια ΑΕΙ χωρίς τα εμπόδια των πανελλαδικών, της ΕΒΕ κλπ που  αντιμετωπίζουν οι «κοινοί θνητοί» των δημόσιων σχολείων με τα χιλιάδες κενά και τις χιλιάδες χαμένες διδακτικές ώρες, τις ανεπαρκείς κτηριακές υποδομές, την υποχρηματοδότηση και τα υπερμεγέθη τμήματα.

Αυτή είναι η πολιτική της κυβέρνησης της Ν.Δ, ΕΕ, ΟΟΣΑ που υπηρετήθηκε από όλες τις προηγούμενες κυβερνήσεις (ΝΔ, ΠΑΣΟΚ, ΣΥΡΙΖΑ) με στόχο την προώθηση της αξιολόγησης –κατηγοριοποίησης και την αυτονομία της σχολικής μονάδας και τελικά την υποβάθμιση και τη διάλυση της δημόσιας εκπαίδευσης, των εργασιακών και μορφωτικών δικαιωμάτων. Μάλιστα, δεν κρατούν πλέον ούτε τα στοιχειώδη προσχήματα, καθώς η συμφωνία  για τα Ωνάσεια σχολεία υπογράφηκε πριν καν εισαχθεί στη Βουλή , τα σχολεία και οι εκπαιδευτικοί ούτε καν ρωτήθηκαν ενώ  στελέχη της διοίκησης σε διάφορες περιοχές της χώρας έσπευσαν να ειδοποιούν διευθυντές σχολείων ότι αυτά «επιλέχθηκαν» να μετατραπούν σε Ωνάσεια και ζητούνται βιογραφικά και άλλα στοιχεία.

Σε πλήρη εναρμόνιση με το αυτόνομο , σχολείο- επιχείρηση που στήνουν εντάσσεται και η  καθιέρωση διευθυντών-μάνατζερ με Δ κεφαλαίο και υπερεξουσίες, για να μπαινοβγαίνουν στις τάξεις και να ελέγχουν τους εκπαιδευτικούς, να αξιολογούν όποιους θέλουν κατά προτεραιότητα, να καταρτίζουν όπως θέλουν το πρόγραμμα του σχολείου, καταργώντας κάθε συλλογικό ρόλο των συλλόγων διδασκόντων. Τα Ωνάσεια, το  IB - μπακαλορεά ,ο νέος ρόλος του δ/ντή –manager, τα «ανοιχτά σχολεία», πρότυπα αθλητικά κλπ, που προωθούν την αξιολόγηση, ενισχύουν την αυταρχικοποίηση, την ιδιωτικοποίηση- εμπορευματικοποίηση και  κατηγοριοποίηση σχολείων, εκπαιδευτικών και μαθητών με ένταση των ταξικών φραγμών και άρση εργασιακών δικαιωμάτων.

ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΠΕΡΙΘΩΡΙΟ ΓΙΑ ΚΑΜΙΑ ΑΝΑΜΟΝΗ. Τώρα είναι η ώρα για να προχωρήσει ο κλάδος σε Γενικές Συνελεύσεις, άμεση απάντηση με 24ωρη απεργία ΤΩΡΑ  και αποφάσεις αγώνα ενάντια στα νέα αντιδραστικά μέτρα, στις διώξεις, στην αξιολόγηση, για αυξήσεις στους μισθούς, για μαζικούς μόνιμους διορισμούς, για το δημόσιο σχολείο και την εργασία μας., στο πλαίσιο ενός πολύμορφου, παρατεταμένου και  αποφασιστικού αγώνα σύγκρουσης και ανατροπής της πολιτικής τους, ΓΙΑ  ΝΑ ΣΤΑΜΑΤΗΣΟΥΜΕ ΤΩΡΑ ΑΥΤΑΡΧΙΣΜΟ, ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΤΑ ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ .

ΚΑΝΕΝΑ ΣΧΟΛΕΙΟ ΣΤΟΥΣ ΙΔΙΩΤΕΣ! ΟΧΙ ΣΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΤΩΝ «ΩΝΑΣΕΙΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ»

ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΗΓΟΡΙΟΠΟΙΗΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ – ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ – ΜΑΘΗΤΩΝ

ΟΧΙ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΤΑΞΙΚΟΥΣ ΦΡΑΓΜΟΥΣ  ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ

ΓΕΝΝΑΙΑ ΑΥΞΗΣΗ ΤΩΝ ΔΑΠΑΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗ ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΔΗΜΟΣΙΑ ΔΩΡΕΑΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ!

[1]. Τα charter schools είναι δημόσια σχολεία που λειτουργούν με μεγαλύτερη αυτονομία σε σχέση με τα παραδοσιακά δημόσια σχολεία, συνήθως βάσει ενός «καταστατικού χάρτη» (charter), από όπου προέρχεται και το όνομά τους. Αυτά τα σχολεία ιδρύονται και λειτουργούν από μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, τοπικές κοινότητες ή ιδιωτικές εταιρείες, αλλά με διαφορετικούς κανόνες και πλαίσιο λειτουργίας και χρηματοδοτούνται από δημόσιους και ιδιωτικούς πόρους. Βασικά τους χαρακτηριστικά είναι τα ακόλουθα. Αυτονομία: Λειτουργούν με φαινομενική ευελιξία ως προς τη διαχείριση, τη διδασκαλία και τη διοίκηση που συχνά καταλήγει σε αυθαιρεσίες. Υπόκεινται σε σκληρή αξιολόγηση με βάση τους στόχους που θέτει ο «καταστατικός χάρτης» τους. Χρηματοδότηση: Χρηματοδοτούνται από δημόσιους πόρους, αλλά μπορούν να δέχονται και ιδιωτικές δωρεές. Παρά τη δημόσια χρηματοδότηση τα διαχειρίζονται ιδιωτικοί φορείς με τη λογική της επιχείρησης. Λογοδοσία: Είναι υποχρεωμένα να τηρούν τους όρους του καταστατικού χάρτη και να επιτυγχάνουν συγκεκριμένους εκπαιδευτικούς στόχους, αλλιώς κινδυνεύουν με κλείσιμο. Επιλογή μαθητών: Δεν δέχονται μαθητές βάσει γεωγραφικής κατανομής και συχνά επιλέγουν μαθητές μέσω εξετάσεων ή κληρώσεων, γεγονός που ενισχύει περισσότερο τον ανταγωνισμό.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 22/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

astynomia peripoliko
Απόπειρα αρπαγής στη Γλυφάδα: Είπε σε παιδί πως χτύπησε η μητέρα του και ότι θα το έπαιρνε εκείνος
Γλυφάδα: Συναγερμός για απόπειρα αρπαγής παιδιού στη Γλυφάδα
Απόπειρα αρπαγής στη Γλυφάδα: Είπε σε παιδί πως χτύπησε η μητέρα του και ότι θα το έπαιρνε εκείνος
πιοα
Ταϊλάνδη: Πάνω από 250 σχολεία έκλεισαν στην Μπανγκόκ λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
Ως αποτέλεσμα, 194 σχολεία που ανήκουν στις μητροπολιτικές αρχές της Μπανγκόκ, μαζί με 58 σχολεία του Γραφείου Στοιχειώδους Εκπαίδευσης, έμειναν...
Ταϊλάνδη: Πάνω από 250 σχολεία έκλεισαν στην Μπανγκόκ λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης
ypaith2
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό: Ξεκινούν οι αιτήσεις για παράταση και λήξη αποσπάσεων
Προθεσμία υποβολής αιτήσεων ορίζεται: από 24-01-2025 μέχρι και 07-02-2025 και ώρα Ελλάδος 14:00
Αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό: Ξεκινούν οι αιτήσεις για παράταση και λήξη αποσπάσεων