Σε «δούρειο ίππο» για τους πίνακες κατάταξης των εκπαιδευτικών εξελίσσονται οι πολυσυζητημένες τοπικές προσκλήσεις για την πρόσληψη αναπληρωτών.
Το τελευταίο διάστημα έχουμε ένα «μπαράζ» έκδοσης τέτοιων προσκλήσεων, όπως λχ χάρη χτες που ανακοινώθηκαν τρεις διαφορετικές τοπικές προσκλήσεις για εκατοντάδες αναπληρωτές δασκάλους σε γενική και ειδική αγωγή, από τους περιφερειακούς διευθυντές Κρήτης, Στερεάς Ελλάδας και Ιονίου. Και δεν είναι βέβαια οι μόνες, αφού το Υπουργείο επικαλούμενο έλλειψη εκπαιδευτικών, προσφεύγει όλο και συχνότερα στη λογική των τοπικών προσκλήσεων.
Πράγματι, τον περασμένο Οκτώβριο η υφυπουργός Παιδείας κ.Ζέττα Μακρή, επικαλέστηκε έλλειψη ενδιαφέροντος από τους εντεταγμένους στους πίνακες του ΑΣΕΠ υποψήφιους εκπαιδευτικούς που εκδηλώθηκε στη δεύτερη φάση πρόσληψης αναπληρωτών με αποτέλεσμα να μη μπορέσουν να καλυφθούν 483 κενές θέσεις στη γενική εκπαίδευση και στις δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης.
«Στη δεύτερη φάση πρόσληψης αναπληρωτών υπήρξε έλλειψη ενδιαφέροντος από τους εντεταγμένους στους πίνακες του ΑΣΕΠ υποψήφιους εκπαιδευτικούς και δεν κατέστη δυνατόν, κύριε συνάδελφε, να καλυφθούν 483 κενές θέσεις στη γενική εκπαίδευση και στις δομές της ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης. Δηλαδή, ενώ υπήρχαν πιστώσεις για σχεδόν 10.000 διορισμούς πραγματοποιήθηκαν 8.763. Για τις υπόλοιπες θέσεις δεν βρέθηκαν υποψήφιοι. Από αυτές τις θέσεις 350 αφορούσαν δασκάλους γενικής εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής. Θα κινηθεί, λοιπόν, για την πλήρωση των κενών αυτών η διαδικασία έκδοσης ειδικής προκήρυξης κάλυψης κενών σε σχολικές μονάδες. Για τα μέλη του ειδικού εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού τρέχει ήδη ειδική προκήρυξη για 365 κενά νοσηλευτών και εργασιοθεραπευτών. Έχουν ήδη καλυφθεί 162 θέσεις. Για τις υπόλοιπες δεν βρέθηκε κανένας υποψήφιος. Γι’ αυτό θα εξετάσουμε στο προσεχές διάστημα -πάρα πολύ σύντομα- τη δυνατότητα έκδοσης και τοπικής πρόσκλησης για να καλυφθούν οι υπόλοιπες ανάγκες, όπως καταγράφονται από το Υπουργείο, όπως ανταποκρινόμαστε με την ταχύτερη δυνατή διαδικασία», είπε χαρακτηριστικά.
Ομως η εξέλιξη αυτή, αλλάζει τα δεδομένα. Αυτό καθώς μέχρι τώρα είχαμε φάσεις προσλήψεων αναπληρωτών, οι οποίες γίνονταν «αυτόματα» μέσα από τους υπάρχοντες πίνακες κατάταξης. Τώρα όμως, σε κάθε περιοχή βγαίνει μια τοπική προκήρυξη που δίνει δυνατότητα σε όποιον θέλει να κάνει αίτηση πρόσληψης στην περιοχή. Αλλά αυτό προκαλεί ένα νέο διπλό πρόβλημα.
Οι τοπικές προκηρύξεις δεν γίνονται προς όλους, ενώ επίσης με αυτό τον τρόπο κάποιος που «βλέπει» να ζητείται θέση δίπλα στο σπίτι του μπορεί να την πάρει, αφού ένας άλλος εκπαιδευτικός που είναι μεν πιο μπροστά στη σειρά αλλά απέχει 500 χιλιόμετρα ή πρέπει να περάσει μια θάλασσα για να πάρει τη θέση, δεν κάνει αίτηση. Υποτίθεται αυτό γίνεται γιατί τελειώνουν οι πίνακες από υποψήφιους.
Αλλά τότε, γιατί το Υπουργείο δεν αλλάζει το σύστημα ώστε να δώσει δυνατότητα να ανοίγουν οι πίνακες κάθε χρόνο και όχι κάθε 3 χρονια όπως γίνεται τώρα; Οταν μάλιστα η διάταξη που το προβλέπει αυτό δεν θεσπίστηκε από τη σημερινή κυβέρνηση;
Οι Πίνακες Κατάταξης θα πρέπει να ανοίγουν κάθε χρόνο
Με βάση το νόμο ν.4589/2019 (επί υπουργίας Γαβρόγλου) οι πίνακες εκπαιδευτικών ισχύουν συνολικά τρία χρόνια από την έκδοση τους. Συγκεκριμένα, οι πίνακες κατάταξης εκπαιδευτικών μέχρι σήμερα ισχύουν ως τη λήξη του 2ου σχολικού έτους που έπεται του σχολικού έτους που δημοσιεύτηκαν σε ΦΕΚ.
Η διάταξη αυτή του νόμου Γαβρόγλου έχει δημιουργήσει σημαντικά προβλήματα από τότε μέχρι σήμερα.
Πέρα από το γεγονός ότι αποκλείει δεκάδες χιλιάδες υποψήφιους εκπαιδευτικούς οι οποίοι παίρνουν πτυχίο ή άλλο "μετρήσιμο" τίτλο (σεμινάριο, μεταπτυχιακό, ξένες γλώσσες κλπ) λίγες μέρες ή λίγες εβδομάδες μετά το τέλος της προθεσμίας των αιτήσεων (αφαιρώντας τη δυνατότητά τους να υποβάλλουν αιτήσεις για 3 ολόκληρα χρόνια) ουσιαστικά έχει δημιουργήσει προβλήματα και στη ροή των προσλήψεων
Θυμίζουμε ότι τα τελευταία χρόνια υπήρξε αδυναμία κάλυψης θέσεων αναπληρωτών εκπαιδευτικών σε διάφορες ειδικότητες καθώς ... τελείωνε ο πίνακας από υποψήφιους. Και αυτό την ίδια ώρα που εκατοντάδες υποψήφιοι εκπαιδευτικοί βρίσκονταν έξω από τους πίνακες κατάταξης.
Οι κλειστοί Πίνακες αποθαρρύνουν μάλιστα τους νέους απόφοιτους των ΑΕΙ να ξεκινήσουν τις διαδικασίες για να εργαστούν μελλοντικά στην δημόσια Εκπαίδευση
Θεωρούμε πως ο Υπουργός Παιδείας θα πρέπει να προχωρήσει σε νομοθετική ρύθμιση για να επιλύσει αυτό το τόσο μεγάλο πρόβλημα που ταλαιπωρεί χιλιάδες εκπαιδευτικούς
Αλλιώς, με άλλοθι το μπαράζ τοπικών προσκλήσεων το υπουργείο Παιδειας ουσιαστικά «σπάει» τους πίνακες κατάταξης των εκπαιδευτικών και δημιουργεί νέα δεδομένα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 31/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση