Ωνάσεια Σχολεία: Ο Δήμος και τα ΔΗΜΩΣ…
«Μα κι αυτό που παρουσιάζεται ως φοβερό και τρομερό, αυτό που ήδη διαφημίζουν τα φροντιστήρια, αυτή η ντροπή ενός κράτους που προσπαθεί να κρύψει την απόσυρσή του πίσω από τους Ωνάσηδες της Παιδείας και τους Νιάρχους του Πολιτισμού, δε θα είναι παρά παραπαιδεία, με τον ίδιο τρόπο που τα αστραφτερά πολιτιστικά ιδρύματα δεν είναι πολιτισμός»

Σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το Ίδρυμα Ωνάση σχεδιάζει να μετατρέψει 22 δημόσια γυμνάσια και λύκεια σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια) σε ευάλωτες περιοχές της Αττικής και της υπόλοιπης επικράτειας, προτείνοντας το δημόσιο σχολείο του μέλλοντος. Το Ίδρυμα Ωνάση προτίθεται να αναβαθμίσει τις δομές και να δώσει σε περισσότερους από 6.000 μαθητές την ευκαιρία να συμμετάσχουν σε ένα νέο μοντέλο εκπαίδευσης, που θα συνδυάζει το περιεχόμενο της δημόσιας παιδείας με την πρωτοπορία, τη σύγχρονη γνώση και τις δεξιότητες που απαιτεί ο 21ος αιώνας.

Μια θέση: Ένα δημόσιο σχολείο σε μια υποβαθμισμένη γειτονιά (πώς αλήθεια υποβαθμίζονται οι γειτονιές;) είναι πιο χρήσιμο στην κοινωνία από ένα «Ωνάσειο». Μοιάζει λίγο αυτό σαν εξωραϊσμός της μιζέριας, οπότε μερικές σκέψεις:

Τι είναι ένα γυμνάσιο με αποκλειστικά καλούς ή «καλούς» μαθητές; Με παιδιά που έχουν μπει από νωρίς στον ανταγωνισμό, που με όλη την απαραίτητη υποστήριξη έχουν πετύχει κάτι στα δώδεκα χρόνια τους, με εκπαιδευτικούς που θα λένε ή θα υπονοούν ότι εδώ βρίσκονται κάποιοι καλύτεροι. Η Παιδεία δεν είναι απλά ένα αγαθό που -θα έπρεπε να- μοιράζεται σε όλους, πόσω μάλλον ένα προσόν για ατομική ανέλιξη, ένα εφόδιο που κάποιος κατέχει για να πορευτεί μέσω τίτλων στις δύσκολες τούτες εποχές. Ούτε είναι μονάχα μια τεχνική εκγύμναση, πρακτική ή διανοητική (ειδικά αν μιλάμε για την δευτεροβάθμια) με αποκλειστικά εργαλειακή αναφορά στην κοινωνία και χωρίς ίχνος από κάποιο «ιδεώδες»: πολιτειακό, δημοκρατικό, χειραφέτησης. Σήμερα, η μόνη επιτρεπτή διάσταση της εκπαίδευσης είναι αυτή της προσαρμογής και σε αυτή πρέπει με το ζόρι να εθιστούμε όλοι, μαθητές, εκπαιδευτικοί, γονείς. Το χτύπημα λοιπόν στο δημοκρατικό σχολείο, το σχολείο της γειτονιάς, εκεί όπου συναντιούνται τα «φυτά» και τα «στραβόξυλα», στοχεύει πολύ βαθύτερα από το «δικαίωμα στη μόρφωση». Η κατηγοριοποίηση των σχολείων παράγει και ταυτόχρονα νομιμοποιεί τον κατακερματισμό μέσα στην κοινωνία. Κι αυτό είναι ίσως το πιο ταξικό μέσα σε όλους τους «ταξικούς φραγμούς».   

Μα κι αυτό που παρουσιάζεται ως φοβερό και τρομερό, αυτό που ήδη διαφημίζουν τα φροντιστήρια, αυτή η ντροπή ενός κράτους που προσπαθεί να κρύψει την απόσυρσή του πίσω από τους Ωνάσηδες της Παιδείας και τους Νιάρχους του Πολιτισμού, δε θα είναι παρά παραπαιδεία, με τον ίδιο τρόπο που τα αστραφτερά πολιτιστικά ιδρύματα δεν είναι πολιτισμός. Καινοτομία, ψηφιακό, δεξιότητες, πρότζεκτ κ.ο.κ.: όλη αυτή η σύγχρονη γλώσσα μιας παιδαγωγικής άδειας, που τρέχει να παρακολουθήσει τις μεταβάσεις του κεφαλαίου. Που δεν της κοστίζει και τίποτα να δώσει μερικά ευρώ παραπάνω στους εκπαιδευτικούς για να τους προσφέρει διέξοδο από την πλέμπα, ή έστω μάθημα σε ανθρώπινες συνθήκες. Ασχέτως αν σε αντάλλαγμα χάνουν και λίγο την ψυχή τους, γρανάζια κι αυτοί των «εκπαιδευτικών τεχνολογιών».

Επιστρέφοντας στο αρχικό απόσπασμα από την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Ωνάση, να γίνουμε λίγο πεζοί και να πληροφορήσουμε ότι σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ οι εγγεγραμμένοι μαθητές, κατά το σχολικό έτος 2021/2022, ανέρχονται σε 332.413 στα Γυμνάσια και σε 231.076 στα Λύκεια, ενώ στην δευτεροβάθμια επαγγελματική εκπαίδευση σε 114.013. Σύνολο: 677.502 μαθητές.

*Ο Τάσος Βαρούνης είναι εκπαιδευτικός στο ΕΝΕΕΓΥΛ Αθήνας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 31/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

απολ
Απολύσεις εκπαιδευτικών κατά το δοκούν: Το Υπουργείο Παιδείας μετατρέπει τους αναπληρωτές σε εργαζόμενους λάστιχο
Πρόκειται για μια ενέργεια που αποκαλύπτει τις αντεργατικές πρακτικές του Υπουργείου Παιδείας, το οποίο με τις πολιτικές του στοχεύει στην εφαρμογή...
Απολύσεις εκπαιδευτικών κατά το δοκούν: Το Υπουργείο Παιδείας μετατρέπει τους αναπληρωτές σε εργαζόμενους λάστιχο