Με τη θετική ψήφο της Νέας Δημοκρατίας, του ΠΑΣΟΚ και της Πλεύσης Ελευθερίας, εγκρίθηκε χθες στη Βουλή η σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και του Ιδρύματος Ωνάση για τη δημιουργία ενός νέου δικτύου δημόσιων πρότυπων σχολείων, των «Ωνασείων Σχολείων». Η απόφαση αυτή, που οδηγεί στην ουσιαστική κατάργηση 22 υφιστάμενων γυμνασίων και λυκείων, έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, καθώς εγείρονται ερωτήματα σχετικά με τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την κρατική ευθύνη και τον ρόλο των ιδιωτικών χορηγιών.
Η Σύμβαση και οι πολιτικές τοποθετήσεις
Ο Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης παρουσίασε τη συμφωνία ως ένα «μεγάλο βήμα» για την αναβάθμιση της εκπαίδευσης μέσω της συνεργασίας κράτους και ιδιωτικών δωρεών. Υποστήριξε ότι η χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση δεν αντικαθιστά τη δημόσια χρηματοδότηση, αλλά την ενισχύει, παρομοιάζοντας τη σχέση αυτή με τη φράση «το ένα χέρι νίβει τ’ άλλο».
Ωστόσο, η αντιπολίτευση και αρκετοί εκπαιδευτικοί φορείς εκφράζουν ανησυχίες για τη συστηματική υποκατάσταση της κρατικής ευθύνης από ιδιωτικές πρωτοβουλίες. Παράλληλα, αμφισβητείται η ικανότητα του προγράμματος να επιφέρει αναβάθμιση στο εκπαιδευτικό σύστημα, δεδομένου ότι η εμπειρία από τα πρότυπα σχολεία δείχνει πως δεν βελτίωσαν αισθητά τα γειτονικά τους σχολεία.
Το Ζήτημα της Χρηματοδότησης και των Ανισοτήτων
Ένα από τα βασικά σημεία κριτικής αφορά τη διαχείριση των οικονομικών πόρων. Το κράτος προορίζει 1 εκατομμύριο ευρώ για κάθε «Ωνάσειο Σχολείο», την ώρα που καθένα από τα 12.700 δημόσια σχολεία στη χώρα δεν λαμβάνει ούτε το 1/100 για συντήρηση και εξοπλισμό. Ο προβληματισμός είναι προφανής: πρόκειται για πραγματική ενίσχυση του δημόσιου σχολείου ή για τη δημιουργία ενός νέου, ελιτίστικου δικτύου που θα ευνοεί λίγους;
Ο ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ άσκησαν κριτική στη διαδικασία, ζητώντας μεγαλύτερες διασφαλίσεις ώστε η νέα πρωτοβουλία να μην εντείνει τις εκπαιδευτικές ανισότητες. Ωστόσο, αμφότερα τα κόμματα δεν τάχθηκαν κατά της ιδιωτικής χρηματοδότησης της εκπαίδευσης, προτείνοντας απλώς καλύτερους όρους διαχείρισης.
Η Σχέση Εκπαίδευσης και Ιδιωτικών Δωρεών
Η διασύνδεση της εκπαίδευσης με ιδιωτικές πρωτοβουλίες αποτελεί ένα διαχρονικό ζήτημα. Ενώ η κυβέρνηση προβάλλει τη χορηγία ως «ανιδιοτελή προσφορά», οι επικριτές της υποστηρίζουν ότι ανοίγει τον δρόμο για μεγαλύτερη ιδιωτικοποίηση της δημόσιας εκπαίδευσης. Σε άλλες χώρες, όπως οι ΗΠΑ, ανάλογα εγχειρήματα έχουν οδηγήσει σε ένα σύστημα δύο ταχυτήτων, όπου ορισμένα σχολεία απολαμβάνουν υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις και άλλα παλεύουν με ελλείψεις σε βασικά μέσα.
Στην Ελλάδα, όπου το δημόσιο σχολείο αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της εκπαίδευσης, η δημιουργία ενός παράλληλου, καλύτερα χρηματοδοτούμενου δικτύου σχολείων μπορεί να οδηγήσει σε μεγαλύτερο διαχωρισμό μεταξύ των μαθητών.
Συμπέρασμα: Αναβάθμιση ή Επιλεκτική Ενίσχυση;
Η δημιουργία των «Ωνασείων Σχολείων» εγείρει κρίσιμα ερωτήματα για το μέλλον της εκπαίδευσης στη χώρα. Εάν το κράτος δεν μπορεί να εξασφαλίσει ισότιμες ευκαιρίες σε όλα τα σχολεία, μήπως η έμφαση σε πρότυπα ιδρύματα απλώς διαιωνίζει τις ανισότητες; Η επένδυση στην παιδεία είναι αναγκαία, αλλά το ζητούμενο είναι αν θα αφορά όλους ή μόνο λίγους.
Η εκπαιδευτική πολιτική δεν μπορεί να βασίζεται αποκλειστικά σε φιλανθρωπίες, αλλά σε ένα ισχυρό, δημόσιο σύστημα που εγγυάται ποιοτική εκπαίδευση για όλους.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 31/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση