Αναστάτωση επικρατεί στους παιδικούς σταθμούς της χώρας, μετά από την γνωστοποίηση της πρόθεσης της κυβέρνησης να εφαρμόσει το νέο «Πρόγραμμα Αθηνά», το οποίο θα τους μετατρέψει σε ...μικρά ΚΕΔΑΣΥ και θα αλλάξει τη φυσιογνωμία τους, καθώς ουσιαστικά μετατρέπονται σε Δομές, "Αγωγής και Φροντίδας" χωρίς όμως να έχει λυθεί μια σειρά προβλημάτων που προκύπτουν από αυτή την προοπτική και να έχει γίνει προετοιμασία...
Το πρόγραμμα αυτό, που συζητήθηκε προ ημερών στην Διαρκή Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, αναφέρεται στο άρθρο 27 νομοσχεδίου του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, και έχει στόχο την πρώιμη διάγνωση της γνωστικής ανάπτυξης των παιδιών. Περιλαμβάνει:
- Τον ανιχνευτικό έλεγχο της γνωστικής ανάπτυξης των βρεφών και των νηπίων μέσω ψυχομετρικού εργαλείου. Τα αποτελέσματα συλλέγονται και καταχωρίζονται από το ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό στον ατομικό φάκελο κάθε βρέφους και νηπίου, ο οποίος διατηρείται στον σταθμό. Το ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό ενημερώνει τους γονείς για τα αποτελέσματα και δίνει συμβουλές και κατευθύνσεις στους γονείς και στο προσωπικό του σταθμού. Ο σταθμός λαμβάνει όλα τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα για την προστασία των προσωπικών δεδομένων βρεφών και νηπίων,
- την επιμόρφωση και υποστήριξη των παιδαγωγών πρώιμης παιδικής ηλικίας από δημόσια ιδρύματα ανώτατης εκπαίδευσης.
Της καθολικής εφαρμογής του προγράμματος προηγείται πιλοτική εφαρμογή σε τουλάχιστον ενενήντα (90) βρεφικούς, βρεφονηπιακούς και παιδικούς σταθμούς -οι οποίοι τελικά προβλέπεται ότι θα είναι 120 έως 136. Η πιλοτική εφαρμογή διαρκεί έως τη λήξη του Προγράμματος του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0». Οι δαπάνες για τη χρηματοδότηση του πιλοτικού προγράμματος βαρύνουν τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας και προέρχονται από ενωσιακούς πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Τα προβλήματα και τα ερωτήματα
Εδώ όμως, προκύπτουν τα ακόλουθα ερωτήματα, όπως τα κατέγραψε η πρόεδρος του Συλλόγου Ιδιωτικών Μεγάλων και Μικρών Παιδικών Σταθμών και Νηπιαγωγείων Ελλάδος κ.Χαρά Σελλή:
«Στο άρθρο 27 αναφέρεται ότι θα υπάρχει ειδικό εκπαιδευμένο προσωπικό που θα συλλέγει, θα καταχωρεί τα δεδομένα και θα ενημερώνει τους γονείς. Ποιο θα είναι αυτό το προσωπικό ;
Θα είναι οι παιδαγωγοί των δομών με επιμόρφωση ή κάποιος συνεργάτης με εξειδίκευση ,όπως Ψυχολόγος, Κοινωνική Λειτουργός, Αναπτυξιολόγος με τον οποίο συνεργάζεται η δομή; Αξίζει να σημειωθεί ότι η συνεργασία με όλο το εξειδικευμένο προσωπικό προς αξιολόγηση των παιδιών, ανίχνευση και παρέμβαση επιβαρύνει με ένα τεράστιο οικονομικό κόστος την δομή , το οποίο καίτοι μέχρι σήμερα προσπαθούσαμε να μεταφέρουμε στους αρμοδίους δεν είχε γίνει αντιληπτό. Δομές όμως μικρής δυναμικότητας είναι αδύνατον να υποστηρίζουν οικονομικά το εύρος της ανωτέρω αξιολόγησης ,αλλά και μεγαλύτερης δυναμικότητας ομοίως.
Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί δεν δύναται άπαντες να υποκαταστήσουν ένα κέντρο ανάπτυξης παιδιού ,ούτε να μεταμορφωθούν σε μικρά ΚΕΔΑΣΥ.
Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί πέραν της προσαρμογής των νηπίων στο χώρο τους καλούνται να προσεγγίσουν τους γονείς και στην περίπτωση διαπίστωσης διαταραχών των παιδιών τους να συμβάλουν στην κατανόηση των όποιων προβλημάτων και διαταραχών προσέγγισης και αποδοχής των προβλημάτων.
Η μεγαλύτερη βαρύτητα δίνεται στην προσέγγιση και αποδοχή του προβλήματος από τον γονέα και σ’αυτό ο βρεφονηπιακός σταθμός συμβάλλει τα μάλα… , ως επίσης και ο γονέας αφουγκράζεται και εμπιστεύεται την αξιολόγηση του παιδιού του από τον βρεφονηπιακό σταθμό της αρεσκείας του και επιλογής του ,καθώς επίσης και τους προτεινόμενους συνεργάτες Αναπτυξιολόγους.
Η επιμόρφωση των παιδαγωγών θα είναι υποχρεωτική ;
Θα πραγματοποιείται μόνο από Πανεπιστημιακά ιδρύματα ή θα δύναται η επιμόρφωση να πραγματοποιείται ,όπως μέχρι πρότινος μέσω Επιμελητηρίων ή ΚΕΚ ;
Ο τρόπος ελέγχου (εκθέσεις -αναφορές ,επιτόπιοι έλεγχοι )δεν είναι σαφής, όπως επίσης και οι οδηγίες για τήρηση αρχείου φακέλου παιδιών , το οποίο φυσικά απαιτεί την συγκατάθεση και αποδοχή γονέων.
Στην περίπτωση μη αποδοχής από πλευράς γονέων ,τι δύναται να συμβεί με την αξιολόγηση και στήριξη ;
Σε περιπτώσεις καταγγελιών φορέων για περιστατικά κακοποίησης παιδιών διασύρονται σε δικαστικές διαμάχες οι βρεφονηπιακοί σταθμοί με διαταραγμένους γονείς με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται όχι μόνο το ψυχικό κόστος και την ταλαιπωρία ,αλλά και το οικονομικό δικαστικό κόστος.
Υπάρχει προστασία και στήριξη του κράτους τόσο ηθική, όσο και οικονομική ;
Ποια θα είναι τα κριτήρια επιλογής για τους 136 βρεφονηπιακούς σταθμούς για την πιλοτική εφαρμογή του πλαισίου ;
Θα υπάρχει ευχέρεια συμμετοχής ή εκδήλωσης ενδιαφέροντος ;
Η εφαρμογή αυτού του προγράμματος -πλαισίου θα διαρκέσει έως την λήξη του προγράμματος του ταμείου Ανάκαμψης;
Μεταγενέστερα τι θα συμβεί;»
Την επιφύλαξή της όμως, εξέφρασε στη Βουλή και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών (ΠΟΣΙΠΣ)
Τι λέει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Ιδιωτικών Παιδικών Σταθμών (ΠΟΣΙΠΣ)
«Το Πρόγραμμα "Αθηνά" για τους Παιδικούς Σταθμούς, εξέτασε το πρωί της Παρασκευής (7/2/25) η Διαρκής Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής, παρουσία του Προέδρου της ΠΟΣΙΠΣ, κ. Λευτέρη Δημόπουλου και της Αντιπροέδρου, κας Μίνας Γιαζιτζόγλου - Καστανιά.
Ο κ. Δημόπουλος στην ομιλία του (την οποία μπορείτε να παρακολουθήσετε εδώ: https://www.hellenicparliament.gr/Vouli-ton-Ellinon/ToKtirio/Fotografiko-Archeio/#b1f11661-418f-4d27-99d2-b27d00f0cedb, 1:04’-1:09’ και 1:57’-2:00’), υπογράμμισε, ότι με το υπό συζήτηση νομοσχέδιο, αλλάζει η φυσιογνωμία των Παιδικών Σταθμών καθώς καλούνται να εφαρμόσουν ένα "Παιδαγωγικό Πλαίσιο", σε Δομές, "Αγωγής και Φροντίδας", ενώ ιδρύονται και αδειοδοτούνται ως Δομές "Προσχολικής Φροντίδας, Αγωγής και Διαπαιδαγώγησης" .
Ταυτόχρονα από τον πρόεδρο της ΠΟΣΙΠΣ, σημειώθηκε, ότι χωρίς να έχει προηγηθεί στοιχειώδης διάλογος και πληροφόρηση, το νομοσχέδιο μεταβάλλει περαιτέρω τη δομή του Σταθμού καθώς προβλέπει να διενεργείται σε αυτόν, "ανιχνευτικός έλεγχος της γνωστικής ανάπτυξης των βρεφών και των νηπίων μέσω ψυχομετρικού εργαλείου", από ειδικά εκπαιδευμένο προσωπικό", δηλαδή να μετατρέπεται ο σταθμός σε μια μορφή υβριδίου με ΚΕΔΑΣΥ, χωρίς να διευκρινίζεται ποιο είναι αυτό το "εργαλείο" και αν το ειδικό αυτό προσωπικό θα είναι ειδικός παιδαγωγός, ψυχολόγος ή άλλη ειδικευμένη ειδικότητα. Επίσης από τον κ. Δημόπουλο τονίστηκε, ότι η προβλεπόμενη από το ν/σ επιμόρφωση των σημερινών παιδαγωγών προκειμένου να μπορούν να συνεπικουρούν το ειδικό προσωπικό για την πρώιμη διάγνωση στους Παιδικούς Σταθμούς δεν προσδιορίζεται στα χαρακτηριστικά της, ούτε στο πότε και πως θα γίνεται και θα χρηματοδοτείται.
Η παρέμβαση των εκπροσώπων μας στη συζήτηση, υπήρξε καταλυτική, με τα μέλη της Επιτροπής, τις κυρίες Κατερίνα Νοτοπούλου (Α' Θεσσαλονίκης ΣΥΡΙΖΑ), Θεανώ Φωτίου (Β3 Νότιου Τομέα Αθηνών Νέα Αριστερά) και Αθηνά Λινού (Β1 Βόρειου Τομέα Αθηνών, Ανεξάρτητη) να ερωτούν ποιο είναι το Ειδικό αυτό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, ποιο είναι το εργαλείο ελέγχου, ποια θα είναι και με ποιους όρους η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ποιοι και πόσοι είναι οι ανώτατης εκπαίδευσης εκπαιδευτικοί των Παιδικών Σταθμών, ποια προετοιμασία έχει γίνει γι' αυτές τις αλλαγές, ποια διεθνή πρότυπα έχουν ακολουθηθεί, πόσοι είναι οι Βρεφονηπιακοί Σταθμοί και πόσα παιδιά φιλοξενούν. Στο ερώτημα αυτό η απάντησή μας ήταν (1:57’-2:00’)ότι κατά προσέγγιση φιλοξενούμε 130.000 παιδιά και οι Δομές μας είναι περίπου 1.200. Καθώς όμως είναι αναγκαίο να έχουμε ακριβή στοιχεία, έχουμε αιτηθεί από το Υπουργείο την επίσημη απογραφή του Κλάδου μας.
Από την πλευρά του ο κ. Κωνσταντίνος Πετρογιάννης, Πρόεδρος του τμήματος Αγωγής και Φροντίδας στην Πρώιμη Παιδική Ηλικία του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, ανέφερε, ότι η διαχείριση του ψυχομετρικού εργαλείου θα γίνεται από τους παιδαγωγούς, μετά από επιμόρφωση και όχι από ειδικό προσωπικό, όπως προέβλεπε το ν/σ και χωρίς να προσδιορίζει το είδος της επιμόρφωσης παρά μόνον ότι θα αφορά δημόσιο πανεπιστήμιο. Επίσης ότι το πιλοτικό πρόγραμμα "Αθηνά" θα αφορά 120 και όχι 90 Σταθμούς, δημοτικούς και ιδιωτικούς, όπως είχε αρχικά ανακοινωθεί, οι οποίοι και θα αυτοπροταθούν!
Η εικόνα της σημερινής επιτροπής, επιβεβαιώνει, δυστυχώς, όσα στην ώρα τους επισημάναμε, για ένα τόσο σοβαρό νομοσχέδιο.
Για το καλό της Προσχολικής Φροντίδας, Αγωγής και Εκπαίδευσης που υπηρετούμε όλοι, παρακαλούμε κυρία Υπουργέ, τουλάχιστον ενημερώστε μας!»
Τι είναι τα ΚΕΔΑΣΥ
Τα ΚΕΔΑΣΥ είναι κέντρα διεπιστημονικής αξιολόγησης και συμβουλευτικής υποστήριξης. Η ανάγκη τους θεσμοθετήθηκε από το Υπουργείο Παιδείας πρώτη φορά το 2000. Πρόκειται λοιπόν, για μια υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας, στην οποία μπορούν να απευθυνθούν οι γονείς των παιδιών που αντιμετωπίζουν δυσκολίες μάθησης ή προσαρμογής στο σχολείο. Τα ΚΕΔΑΣΥ στελεχώθηκαν και λειτουργούν σύμφωνα με την αρχή της διεπιστημονικότητας, που σημαίνει ότι μια επιτροπή επιστημονικών μελών (ψυχολόγου, κοινωνικού λειτουργού, ειδικού παιδαγωγού, λογοθεραπευτή, εργοθεραπευτή) συνεργάζονται με στόχο την υποστηρικτική παρέμβαση στις εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών και να ορισθεί παράλληλη στήριξη εάν χρειαστεί. Στις πρωταρχικές τους αρμοδιότητες περιλαμβάνονται η διερεύνηση και αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και ψυχοπαιδαγωγικών αναγκών του μαθητή. Με βάση το πόρισμα από αυτή την αξιολόγηση, τα μέλη της επιστημονικής ομάδας εισηγούνται το πλαίσιο φοίτησης, τη σχολική μονάδα και τα ειδικά εξατομικευμένα προγράμματα, που αφορούν τον κάθε μαθητή. Επιπλέον, τα ΚΕΔΑΣΥ είναι υποχρεωμένα βάσει νόμου, να υποστηρίζουν τις σχολικές μονάδες και να συνεργάζονται με αυτές, για τη διαχείριση σχολικών κρίσεων, αλλά και για την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ σχολικής μονάδας και γονέων. Ταυτόχρονα, δύναται να παρέχει συμβουλευτική υποστήριξη στο εκπαιδευτικό προσωπικό, αλλά και στους γονείς, ιδιαίτερα για την αντιμετώπιση των παρεκκλινουσών συμπεριφορών των μαθητών.
Οπως γίνεται εύκολα κατανοητό, το έργο των ΚΕΔΑΣΥ -που ήδη είναι επιβαρυμένα με αποτέλεσμα πολλά να δυσλειτουργούν και ορισμένοι μαθητές να πρέπει να περιμένουν ακόμα και χρόνια για να εξεταστούν...- δεν είναι εύκολο να ανατεθεί (και) σε παιδικούς σταθμούς αν δεν προηγηθεί μελέτη και δεν οργανωθεί σωστά με πλήρη επιστημονική συγκρότηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση